alle begin is moeilijk?

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
Plaats reactie
germanaaizer

alle begin is moeilijk?

Bericht door germanaaizer »

Hallo beste medepijprokers

Ik heb me al voorgesteld in het bijhorende topic, nu gewoon dit bericht om mee te delen hoe mijn eerste weken als pijproker me vergaan zijn. Mijn eerste pijp heb ik gekocht op 5 oktober, een dikke drie weken geleden dus. De eerste twee weken waren wat zoeken van hoe vast (of los) nu een pijp gestopt mag worden. Ik heb de pijp toen te snel willen inroken en ze toch 2 keer per dag gebruikt. Naderhand hier gelezen dat je dit beter niet doet :lol:

Het echt genieten is eigenlijk pas deze week begonnen. Het stoppen lukt me nu redelijk goed. Nu is het nog een kwestie van wat rustiger trachten te roken. De pijptabak die ik aangeraden heb gekregen is alsbo gold. Nu heb ik nog niet echt veel vergelijkingsmateriaal, maar ontevreden ben ik er niet van. Maar als ie op is, ga ik toch een keer zoeken naar wat anders. Suggesties zijn altijd welkom, hoewel hier sowieso meer dan genoeg op dit forum te vinden is.

Tot vandaag was dit mijn rokersuitrusting

Afbeelding

Ik heb geen idee of dit een merkpijp is, er staat enkel 'made in italy' in gedrukt. Deze wordt, ondanks een poging vandaag en gisteren tot rustiger te roken, toch nog best warm. Ach, ik denk dat het wel in orde zal komen.

En omdat het pijproken me toch wel interesseert en ik er ook wel van kan genieten, een tweede pijp gekocht die vandaag is gearriveerd. Het is een Nording Valhalla Spigot 206

Afbeelding

En toen ik zag wat een mooie pijp de forumpijp 2022 is, heb ik besloten binnenkort drie pijpen te hebben. 1 pijp per week dat ik pijprook, moet kunnen, toch? :lol:
Zo, verder heb ik niet veel meer te vertellen. Moest ik vragen hebben, zit ik hier ongetwijfeld op de juiste plaats.

Johan86

Re: alle begin is moeilijk?

Bericht door Johan86 »

Dat is een mooie pijp die je gekocht heb. Ik heb mijn eerste pijp ingerookt met indian summer, nu rook ik een pijp meestal in met SAIL. Vind dit een goed beginners tabak, rookt mooi rustig en word ook niet snel heet. Iedereen heeft zo zijn eigen manier en smaak. Voor de rest veel uitproberen en genieten

germanaaizer

Qua tabak heb ik nog geen vergelijkingsmateriaal. Ik heb vroeger wel sigaretten gerookt, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken. Indian summer heb ik verschillende keren voorbij zien komen. Mss dat ik die een keer ga proberen ja!

Tirman

Bericht door Tirman »

als je wat meer pijpen krijgt ga je ook nog merken dat niet elke tabak in elke pijp hetzelfde smaakt of rookt.
In mijn, ook nog korte ervaring met het roken van een pijp, bevalt kentucky Bird erg goed. Deze wordt hier ook vaak aangeraden als tabak om mee te beginnen.
En 3 pijpen op 3 weken is niet raar, om de verzamel drang een beetje betaalbaar te houden heb ik al een aantal pijpen tweedehands via Puffaway.eu bij Andre gekocht. Hij heeft vaak leuke pijpen voor een hele schappelijke prijs.

germanaaizer

Ik merk idd nu al dat m'n huidige tabak anders smaakt in m'n laatste aanwinst. Iets mindere 'prikkel' zeg maar. Ben mn 2e pijp nog wel aan het inroken, dus kan nog wat veranderen. Voorlopig ga ik het toch echt (proberen te) houden bij 3. Heb wel een aantal filmpjes van Massis gezien hoe hij zelf pijpen maakt. Prachtig gewoon!

SakasakaHeyhey

Bericht door SakasakaHeyhey »

Mooie pijp Gunther,

Ik zou deze pijp gebruiken voor de flake tabakken. Puur uit eigen ervaring vind ik persoonlijk dat flake tabak heel goed tot zijn recht komt in een pijp zoals jij op de foto laat zien.

Het heet worden van de pijp kan verschillende oorzaken hebben zoals te vochtige tabak, te vast gestopte pijp of te gehaast roken.

Hoe ervaar je dit zelf?

Meest ideaal van een gestopte pijp is het gevoel dat je drinkt door een rietje. Frisdrank is ok... Milkshake is te zwaar qua trek. Vochtige tabak is een kwestie van ervaring...het moet niet te vochtig zijn en ook niet zo droog dat de tabak breekt of verkruimelt. Meestal laat ik mijn tabak tussen de 20 en 30 minuten drogen voordat ik deze in de pijp stop. Ik zeg meestal tenzij ik een tabak van Samuel Gawith heb deze is echt kletsnat en dien je echt een stuk langer te drogen alvorens je deze in de pijp stopt.
Eigenwijsheid is gebrek aan eigen wijsheid.

Pijptabakfavo's:
Janneman Flake, Brullende Leeuw, Haymaker, Director's Cut, Fayyum Kake, Old Ironsides, Holly's Discovery, Marlin Flake, University Flake, Salty Dogs

germanaaizer

SakasakaHeyhey schreef:
24 okt 2021 00:25
Mooie pijp Gunther,

Ik zou deze pijp gebruiken voor de flake tabakken. Puur uit eigen ervaring vind ik persoonlijk dat flake tabak heel goed tot zijn recht komt in een pijp zoals jij op de foto laat zien.
Ik ben op zoek naar goede tabak. Teminste, ik wil troost slices (onder andere) wel proberen, maar ik vind niet direct een adres om deze te kopen. Internet kan natuurlijk, maar nog geen gevonden met deze tabak EN die naar BE wil verzenden. De winkel waar ik de pijp gekocht heb, lijkt enkel pijptabak in 'zakjes' van 50 gr te hebben.
Het heet worden van de pijp kan verschillende oorzaken hebben zoals te vochtige tabak, te vast gestopte pijp of te gehaast roken.

Hoe ervaar je dit zelf?
Dan ben ik er redelijk zeker van dat ik te snel rook, ben wat aan het uitproberen hoe lang ik tussen trekjes kan laten. Lukt redelijk, maar lang niet altijd. Tijd en geduld zal het me leren gok ik.

SakasakaHeyhey

Hi Gunther,

Troost Slices is zeker een aanrader. Ik had deze laatst gekocht bij de Primera in onze wijk. Niet standaard op voorraad, maar kon wel besteld worden. Ik ben niet bekend met verzending naar België of een Belgische tabakswinkel die dit zou kunnen bestellen.

Misschien weet iemand hier op het forum waar je dit in België zou kunnen aanschaffen. Het is dat ik de tabak niet meer heb anders had ik je graag een sample toegestuurd zodat je deze tabak kan proberen.

Goed dat je aangeeft dat je denkt te weten waar het aan ligt. Ik betrap mij er zelf af en toe ook op dat ik te snel rook. Dat gebeurt meestal wanneer ik mijn pijp tussen mijn tanden heb geklemd en met andere zaken bezig ben. Ik voel dan ook niet dat de pijpenkop te heet wordt. Dat is meestal wanneer ik hem weer in mijn hand neem en deze eigenlijk te heet is om vast te houden.

Wat je nog zou kunnen doen wanneer je merkt dat er vocht onder in de ketel is opgehoopt, is de pijpenkop met je hand afdekken en aan het einde van de steel een tissue eromheen vouwen. Vervolgens een paar keer flink schudden en daar haal je vaak wel wat vocht mee uit. Een pijpenrager in de steel duwen tot in de ketel kan ook helpen omdat de rager vocht opzuigt.

Pijptabakfavo's:
Janneman Flake, Brullende Leeuw, Haymaker, Director's Cut, Fayyum Kake, Old Ironsides, Holly's Discovery, Marlin Flake, University Flake, Salty Dogs

germanaaizer

Bedankt voor de tips! Ik heb ondertussen online de tabak gevonden waarnaar ik benieuwd ben (troost slices en neptune) zelf vind ik het moeilijk om iets anders te doen tijdens het roken. Als ik de pijp niet vasthoud, lijkt het wel alsof mijn speekselproductie verdrievoudigt :lol:

SakasakaHeyhey

Wat fijn en uiteraard graag gedaan.

Je hebt trouwens volkomen gelijk. Het is beter om je alleen met het roken van je pijp bezig te houden en niet met andere zaken.

In alle rust genieten da's belangrijk :wink:

Veel plezier met de twee pijptabakken.

Pijptabakfavo's:

GR69

Bericht door GR69 »

germanaaizer schreef:
27 okt 2021 20:52
Bedankt voor de tips! Ik heb ondertussen online de tabak gevonden waarnaar ik benieuwd ben (troost slices en neptune) zelf vind ik het moeilijk om iets anders te doen tijdens het roken. Als ik de pijp niet vasthoud, lijkt het wel alsof mijn speekselproductie verdrievoudigt :lol:
Komt me bekend voor...ik ben ook nogal gevoelig daarvoor...is latente eetverslaving denk ik.🤣😂
Pavlov😄 of moet ik zeggen paflov😉
"A can is a good place to keep the Funk...it stays Funky!"
George Clinton

germanaaizer

Zo, ik heb zojuist voor de 2e maal stanwell sungold gerookt en deze bevalt me tot nu toe wel. Deze had ik nog gekocht toen ik bij de lokale winkel was langs geweest. De troost slices laat me een beetje op mn honger zitten qua smaak, 'bite' is er genoeg. De neptune is nog onaangebroken, deze ga ik pas roken als de stanwell in rook opgegaan is, teminste dat is de bedoeling. Verder gaat alles z'n gangetje. Gisteren even paniek want ik dacht ik een scheurtje in mn Nording pijp te zien. Dit was gelukkig slechts de lichtinval icm de gevormde aslaag, gok ik want na een lichte veeg was er niets mee te bespeuren.

SakasakaHeyhey

Mooi dat je kan genieten van het pijproken. Mocht je een bepaalde tabak nu niet bevallen door wat voor reden dan ook, kan ik je aanbevelen om deze te bewaren in een weckpot of iets anders dat goed afsluit. Probeer deze over een tijdje nog eens en het kan wel eens zo zijn dat je die tabak ineens heel anders ervaart.

Fijn dat je pijp niet is beschadigd.

Pijptabakfavo's:

germanaaizer

We zijn nu weer een tijdje verder en ik dacht nog eens van me te laten horen. Inmiddels ben ik hier op het forum de 'ademmethode' (in- en uitademen door de neus) tegen gekomen om pijp te roken. Daaruit concludeer ik dat ik toch vaak te hevig trok aan de pijp, dus dat is iets waar ik me nu op concentreer.

Het stoppen van een pijp lukt ondertussen aardig. Ik ben ook juist begonnen aan mn pakje neptune en dit is tot nu toe toch wel de beste tabak die ik gerookt heb. Verder heb ik nog een pijp besteld omdat ik toch merk dat 1 dag rust voor beide pijpen die ik nu bezit, niet altijd voldoende is. De nieuwe pijp wordt vergezeld door een pakje clan aromatic. Over deze tabak lees ik gemengde verhalen. De gewone clan heb ik bijna helemaal in rook doen opgaan, dus ben benieuwd hoe ik de aromatic ga beleven.

George Bertram

Bericht door George Bertram »

Je moet gewoon je pijp(en) roken zoals dat voor jou het best bevalt. Adviezen zijn natuurlijk altijd goed, maar het blijven adviezen. Dat geldt voor de wijze waarop je pijp zou roken, de wijze van stoppen en de tabak die je rookt.
Nog veel plezier toegewenst met je ontdekkingstocht; want dat is het zeker gedurende de eerste jaren (en dat is mijn mening).
Fumo et Emergo ;p

Plaats reactie