Rudolus

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Rudolus

Bericht door Rudolus »

Beste pijprokers,

Ik volg het forum al een tijdje als gast en nu ik zowat tot de vaststelling kom dat het pijproken voor me geen wegtrekkende rookwolk is, maak ik me graag lid. Dit laat me toe om advies te vragen en mogelijks een tabaksample uit te wisselen om mijn smaakhorizon te verruimen.
Pijprokers in mijn omgeving zijn een zeldzame verschijning, wellicht vertonen de meeste geen publiek pijprookgedrag meer. Mijn streek kende een bloeiende tabakskweek en handel vele generaties lang. Schoolkinderen gingen bij de boer in de zomervakantie voor wat zakgeld “tabak naaien”. De landbouwers die nu nog tabak aanplanten zijn zeldzaam geworden. De laatste grote kerverij heeft zijn activiteiten gestaakt in de tachtigerjaren vorige eeuw. Het waren hun natuurlijke blends die me het rookplezier en de bijzondere smaken van tabak hebben bijgebracht. Mijn beide grootvaders hadden in de tuin tabaksplanten staan tussen de patatten en de prei. De ene kweekte voor vrienden, de andere om zijn jaarvoorraad aan te leggen. Dat was naar het schijnt nogal “straffe toebak” die hij naar zijn smaak liet blenden met ingekochte lichtere soorten bij de kerver van het dorp.
Vroeger als jongeling heb ik nog uit experimentele drift een pijprookpoging ondernomen zonder veel succes. Ik herinner me nog dat schipperstabak uit een een kleipijpje me redelijk beviel, de rest was meer een verschroeiende ervaring. Dan maar geen pijp meer, ik had toch plaatselijke lekkere roltabak. Toen die tabak verdween, heb ik nog alternatieven gezocht bij de reguliere merken. Die zijn me steeds minder gaan bevallen en een rookvrije periode deed zijn intrede.
Ik ben nogal een smaakfanaat in de ruimste zin. Naar mijn bescheiden mening hoort daar ook een lekker tabakje bij. Een tijd terug heb ik mijn zoektocht opnieuw opgestart via roltabak, snuiftabak, sigaren en ben uiteindelijk bij pijptabak blijven hangen. Ik besef nu ook dat hier nog heel wat kwaliteit verborgen zit. Het pijproken heeft me ondertussen al aangenaam geprikkeld, soms ook wel eens minder aangenaam. Het is ook meer dan de smaak alleen, het rituele, het relaxe, de relatie met de mentale toestand, het is een compleet plaatje. Haast heb ik niet, toch zie ik uit naar de ontdekking van wat favoriete blends die me genoegzaam in rustmodus kunnen duwen onder het lekker verwijlen. Een veelroker ben ik niet, maar ik koester de soms schaarse momenten dat ik het meeste op “Off” kan zetten en vooral het pijproken op “On”.
Gegroet,
Rudolus.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Rudolus

Bericht door rivulus »

Welkom! Moge je hier veel smaakvols vinden..
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Rudolus

Bericht door Janno »

Dank voor de leuke introductie Rudolus. Welkom en veel plezier hier.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Rudolus

Bericht door Arclaud »

Welkom!
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Rudolus

Bericht door Eliminator »

En nog een hartelijk welkom, de juiste state of mind heb je al gevonden.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Rudolus

Bericht door robvoorburg »

Goed verhaal, welkom!

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Rudolus

Bericht door Kees Flake »

Welkom.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Rudolus

Bericht door Wowbagger »

Een warm welkom Rudolus.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Rudolus

Bericht door Bommel »

En weer een welkom.
Afbeelding

Gebruikersavatar
cipke
Berichten: 1163
Lid geworden op: 25 sep 2014 15:12
Locatie: Turnhout

Re: Rudolus

Bericht door cipke »

Welkom
Nicotine isn’t a drug … it’s a vitamin

Gebruikersavatar
TommyLF
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 apr 2016 22:57
Locatie: Playa Almeria
Contacteer:

Re: Rudolus

Bericht door TommyLF »

Welkom alhier!
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

Gebruikersavatar
bertus
Berichten: 831
Lid geworden op: 13 aug 2013 22:53

Re: Rudolus

Bericht door bertus »

Welkom Rudolus :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Rudolus

Bericht door Nekker »

Van harte welkom, we hadden in 't verleden een redelijk actief lid uit de westhoek; Jarnogab. Jammer genoeg een tijdje al niet meer gezien of gesproken. Doet me eraan denken dat ik hem nog eens een mailtje moet sturen. Enfin, wees zeer welgekomen. Ik heb met veel plezier je verhaal gelezen. Uit de westhoek komt er nog een lekkere tabak, namelijk de Florina - Semois (met nog steeds een aromatische hint van tonka boon, echte tonka boon is ondertussen verboden in tabaksproducten). Hij wordt gemaakt in Kruishoutem. 'T is een tabak in de zin van: "love it or hate it."
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Rudolus

Bericht door Geoff »

Welkom, hier! Het is wat je zegt: een pijproker is een niet zo veel meer geziene soort. Gelukkig kunnen we steeds rekenen op ons trouw forum!
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Rudolus

Bericht door Robbie-san »

Een warm welkom op dit mooie forum
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Rudolus

Bericht door Meester W »

Dank voor de fraaie literaire introductie

Hartelijk welkom !
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Rudolus

Bericht door janneman »

En nog een hartelijk welkom!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Smokomang
Berichten: 1520
Lid geworden op: 16 sep 2014 22:23
Locatie: Goes

Re: Rudolus

Bericht door Smokomang »

Hartelijk welkom
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

Gebruikersavatar
JoskeB
Berichten: 1329
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:11
Locatie: Oss

Re: Rudolus

Bericht door JoskeB »

Welkom en veel leesplezier op dit forum. :D
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed

Gebruikersavatar
colourpipe
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 okt 2013 16:15

Re: Rudolus

Bericht door colourpipe »

Mooi geschreven Rudolus !! Prachtige introduktie.... En Een heel hartelijk welkom!
Beter al het water naar de zee moeten dragen dan in één keer een volle emmer leeg te moeten drinken....

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Rudolus

Bericht door NoneNicer »

Welkom!

Gebruikersavatar
Marielle32
Berichten: 1662
Lid geworden op: 05 sep 2014 22:39
Locatie: Geldermalsen

Re: Rudolus

Bericht door Marielle32 »

Welkom tussen deze gezellige groep mensen ( al zeg ik het zelf :roll:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Rudolus

Bericht door Rudolus »

Dank voor de welkomstwoorden.

Nog wat meer kunnen grasduinen op het forum naar goede info en ook nog meer bewondering voor degenen die dit opgezet hebben en onderhouden.

Aan Nekker; Florina staat al een tijdje op mijn verlanglijstje om te proeven.

Op basis van de commentaren probeer ik inzicht te krijgen in de smaakprofielen van de diverse tabakken om daarin te zoeken wat me goed ligt. Er blijft echter een groot verschil tussen het idee van de smaak van een tabak en het uiteindelijke roken ervan. Nu, dit geldt voor zoveel dingen, ik vertel niks nieuws. Voor mij is het wel telkens opnieuw het bewijs dat mijn begrip zeer betrekkelijk is en soms zelfs ronduit bedriegend tegenover de werkelijkheid waar ik het boeiendste probeer uit te halen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Plaats reactie