V.C.

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
V.C.

V.C.

Bericht door V.C. »

Mijn eerste aanraking met tabak was W.O. Larssen Vanille, gekocht door mijn vader toen ik als 14/15 jarige nieuwsgierig was gemaakt door een toevallig in een schuif ontdekte Chacom pijp die hij had gekocht toen hij nog werkte en hij en collega's er een sport van hadden gemaakt net voor de installatie van airco en invoering van rookverbod zoveel en zo hevig mogelijk te roken op het werk dat er een permanente dikke mist hing. (als allereerste zin die ik hier post is dat behoorlijk Proustiaans merk ik)
Die pijp heb ik moeizaam opgerookt, maar verschillende uren ziek en misselijk de rest van de avond op de badkamervloer doorgebracht. Mogelijk was er bij mijn reeds lang niet meer rokende vader de hoop dat zo de nieuwsgierigheid naar roken zou gestild zijn, maar helaas.

Die tabak heb ik nadien ‘stiekem’ (lees: in gedachte dat m'n ouders nooit zouden merken dat er tabak uit dat vergeten potje verdween) deels opgerookt in moeizaam gerolde sigaretten enkele jaren nadien (alvorens op 'normale' roltabak over te stappen).
Dan is het lang stil geweest rond de pijp. Af en toe doorheen die jaren het doosje nog eens tegengekomen en steeds weer meegevoerd door de geur ervan (met een blijvende fascinatie).
een 5-tal jaar  later, in mijn studentenjaren, kocht ik een gebogen ‘real briar’ pijp in de etalage van een winkel waar ik voordien elke dag passeerde en op stond te kijken. Uiteindelijk na veel twijfel gekocht voor wat toen nog als 330 Belgische franken stond aangegeven. Daar is de laatste overgebleven tabak uit het potje in gegaan en opgerookt bij een familielid thuis ... waar ik die pijp helaas heb laten liggen.
Toen ik er na een week ofzo naar vroeg werd mij verzekerd dat ze nog altijd in dezelfde kamer moest liggen, maar hij kon ze niet onmiddellijk vinden. Helaas is dat ook zo gebleven: om de paar maand heb ik er nog eens naar gevraagd, maar de pijp is zelfs bij het volledig leeghalen en opnieuw inrichten van de bewuste kamer spoorloos gebleven...

Bijna tien jaar later: een corncob in tweedehandswinkel, dat leek me een leuk hebbeding ook al was ik ondertussen ruim een jaar gestopt met roken (op een zeldzame sigaar na). Die belande decoratief in de boekenkast en bleef daar liggen.
Ondertussen dan ook tien jaar na “het avontuur van de verdwenen pijp”  kreeg ik voor mijn verjaardag van bovengenoemd familielid: een pijp. (V.B.), zeer tot bedenkelijke blikken van m'n toenmalige vriendin...

(wordt vervolgd)
Laatst gewijzigd door V.C. op 21 mar 2013 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: V.C.

Bericht door Eliminator »

Nieuwsgierig naar het vervolg :mrgreen: , maar alvast een welkom op dit forum, veel plezier !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: V.C.

Bericht door Robert »

Welkom.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

kiske

Re: V.C.

Bericht door kiske »

Mooie en intrigerende intro, welkom!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: V.C.

Bericht door robvoorburg »

Welkom!

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: V.C.

Bericht door lestat »

hier ook een welkom en zeer benieuwd naar het vervolg.
Vraag me ook af hoe die tabak smaakte als je hem als sigaret rookte.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: V.C.

Bericht door Wallace »

Van harte welkom :mrgreen:
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: V.C.

Bericht door JanSt »

Welkom en inderdaad benieuwd naar het vervolg.
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Gebruikersavatar
Dr. Jefferson
Berichten: 890
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:05
Locatie: Zoetermeer

Re: V.C.

Bericht door Dr. Jefferson »

welkom!
Mvg Jeffrey
Spelfouten worden mede mogelijk gemaakt door mijn dyslexie :P
http://www.last.fm/user/Dr_Jefferson
Mijn verzameling pijpen

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: V.C.

Bericht door Bananabox-Ninja »

Welkom en veel plezier alhier.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: V.C.

Bericht door gezel »

Welkom en veel genoegen. :B

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: V.C.

Bericht door St Patrick »

Hier ook een hartelijk welkom....

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: V.C.

Bericht door The_Undertaker »

Welkom, ook hier benieuwd naar het vervolg.

Offtopic: Ligt het aan mij of komen er de laatste tijd steeds meer schrijvers bij 't forum?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: V.C.

Bericht door janneman »

Hartelijk welkom en dank voor het aardige begin van een intro, V.C. !
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Animalis

Re: V.C.

Bericht door Animalis »

Een hartelijk welkom!

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: V.C.

Bericht door Kees Flake »

welkom

gr. kees liebherr
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: V.C.

Bericht door Wowbagger »

En nog een warm welkom.

Gebruikersavatar
Glenn
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 jan 2013 11:30
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: V.C.

Bericht door Glenn »

Welkom V.C.
Wie 'hogere machten' als argument gebruikt,
gebruikt niet zijn verstand maar zijn geheugen.

Leonardo da Vinci

V.C.

Re: V.C.

Bericht door V.C. »

De nieuwe pijp in bezit en een lange voormiddag aan opzoekingswerk later was de fascinatie opnieuw gegroeid, samen met de angst.
Het besef van de prijs van een pijp gecombineerd met de ondertussen voltrokken basisstudie (het pijpenboek van Janneman, verschillende topics op dit forum, andere websites) deed me terugschrikken tot het ondoordacht roken ervan over te gaan. Dat en de blijvende bedenkelijke blikken hoe ik dat kleine veelbelovende voorwerp zo kon vertroetelen en plots eindeloze monologen over al de facetten van deze hernieuwde interesse voerde tot ongeïnteresseerde oren.
Dan maar onmiddellijk op zoek naar estate, dat leek me een veilige oplossing.
Het lot was zo goedgunstig een half vernielde pijp vol putten en krassen aan 2,5€ in de eerste tweedehandswinkel die ik aandeed te plaatsen, dus na een daaropvolgend bezoek aan een tabakszaak en aankoop van enkele pakjes tabak bracht ik de volgende voormiddag door met het uitvoerig opkuisen en in ere herstellen van mijn nieuwverworven stukje levensgeschiedenis van de onbekende roker.
Wat voor anderen een verguisd, afgesabbeld en met vieze teer doordrongen rommel was werd voor mij het begin van een amateuristische restauratieliefde.
Zozeer dat ik in eerste instantie zelfs geen behoefte voelde ze te roken, ze kuisen, bestuderen en ermee in huis rondlopen met de vluchtige nasmaak van iemands verleden in m'n mond leek ergens al genoeg. De onzekerheid de verkeerde tabak in de verkeerde pijp te roken, was misschien ergens nog te groot.
Nog niet aan het roken dus, maar bij bezoek aan een rommelmarkt stond daar een staander met 3 oude pijpen, moederziel alleen temidden van een kraam gloednieuw glaswerk.
Bekeken, getwijfeld, nog eens bekeken, nog eens getwijfeld, nog een half uurtje andere kraampjes gaan bekijken … en teruggekeerd.
Blijkbaar was m'n interesse niet onopgemerkt voorbijgegaan, want bij het opnieuw staan twijfelen sprak de man van de verkoopster me in gebroken zwaar doorrookt Nederlands-Duits aan dat hij me voorheen had zien staan kijken en in de tussentijd op zoek was gegaan in z'n bestelwagen naar iets wat hij dacht dat er nog mooi zou bij passen: een oude vergeten houten tabakspot. Die kreeg ik er gratis bij alsook een fijn gesprek over hoe hij vroeger ook pijp had gerookt. Dat alles met zo'n enthousiasme dat ik me nu nog afvraag of daar een oude vlam is ontstoken en of hij die avond misschien niet zei: 'Frauw, ich gah mij morchen noch eens een pfeip kopen”
Een klein rokerszithoekje was ondertussen thuis al ingericht, al wat me nog leek te ontbreken waren enige bijkomende attributen.
In een vaak bezochte tweedehands boekhandel vond ik enkele pijpenboeken en al wat me verder nog ontbrak vond ik in (alweer) een andere tweedehandswinkel onder de noemer 'varia aan pijpen'.
Een schoendoos aan spulletjes die ik eerst kocht zonder er echt uitvoerig in te kijken om dan pas naderhand thuis te ontdekken dat ik nu plots (naast enkele sigarettendoosjes, pipe tools en sigarettenhouders) in het bezit was van 3 verschillende soorten reamers.

Wat er met de vriendin geschiedde laat ik verder stilzwijgend achterwege, maar de lang uitgestelde dag des roken was welhaast aangebroken.

wordt andermaal vervolgd.
Laatst gewijzigd door V.C. op 21 mar 2013 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: V.C.

Bericht door Bommel »

De spanning wordt goed gedoseerd V.C..
Maar onder tussen, een welkom.
Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: V.C.

Bericht door St Patrick »

Heb eindelijk de rust gevonden dit stukkie tekst te lezen... erg leuk omschreven en ik ben dan ook zeer benieuwd naar DLIII.
Ook wil ik welk weten wat de vriending ervan vindt...
Dus brandt los en vertel ons meer over je ondertussen opgedane pijprokerservaring...

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
MfOx
Berichten: 1786
Lid geworden op: 21 apr 2012 15:15
Locatie: Ommelanden

Re: V.C.

Bericht door MfOx »

En ondertussen een hartelijk welkom.

Gebruikersavatar
Elvandar
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 feb 2013 19:21
Locatie: Amsterdam

Re: V.C.

Bericht door Elvandar »

Welkom en een leuk verhaal :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marc Den Haag
Berichten: 575
Lid geworden op: 12 aug 2011 16:41
Locatie: Den Haag

Re: V.C.

Bericht door Marc Den Haag »

Ook van mij een vrolijk welkom! :P

Whitesnake

Re: V.C.

Bericht door Whitesnake »

Welkom!!

kiske

Re: V.C.

Bericht door kiske »

:D

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: V.C.

Bericht door jarnogab »

Welkom!
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Berend72
Berichten: 642
Lid geworden op: 16 jul 2012 13:59
Locatie: Katwijk

Re: V.C.

Bericht door Berend72 »

Mooi verhaal! En welkom uiteraard
Nulla Tenaci Invia Est Via

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: V.C.

Bericht door dinck »

Hallo V.C.,

ik kan je moeilijk welkom heten hier omdat ik korter lid ben dan jij. Jammer dat je (nog) geen vervolg hebt gegeven aan een intrigerend begin!

Heb je nu eindelijk je eerste pijp opgestoken? Hoe was die ervaring? Wat vindt je vriendin ervan? Hoe gaat het met het opknappen van oude pijpen?

Vragen, vragen en alleen jij hebt het antwoord. Laat ons niet in spanning!

Groet, franz
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Godfrey59

Re: V.C.

Bericht door Godfrey59 »

Welkom en een advies , doorzetten , doorzetten , doorzetten . Tot op een dag het kwartje valt en je de techniek en smaak te pakken hebt .
Verder worden de schrijvers steeds uitgebreider op het forum krijgen we een literaire hoek :?: :lol:


Godfrey

Plaats reactie