dannyvdgriend

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Gebruikersavatar
dannyvdgriend
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2019 14:18

dannyvdgriend

Bericht door dannyvdgriend »

Mijn naam is Danny van de Griend, 34 jaar, woonachtig op het mooie Goeree Overflakkee, getrouwd met mijn mooie (en tien jaar jongere :wink: ) vrouw en trotse vader van 2 mooie dochters, Bente en Lisa.

Afbeelding

Oja...ik heb een baard en heb sinds kort de magie van het pijp roken leren kennen.
Jullie zullen jullie afvragen, wat heeft die baard er mee te maken maar daar is de ontdekkingsreis mee begonnen.

Het begon ongeveer 3 tot 4 jaar geleden, toen ik voor het eerst een baard liet staan en zo de wereld van echte mannen leerde kennen (geintje natuurlijk :wink: ), maar ik leerde whiskey drinken rond die periode en zo ook de avondjes uit met een goede vriend om whiskey avondjes in te plannen onder het genot van een goede sigaar. Omdat ik toch niet helemaal weg was van het sigaar roken, te langdurig lurken aan de sigaar tot je het genoeg werd leek mij de pijp een beter alternatief. Ik kocht toen mijn eerste pijp, merk weet ik niet en kwam tot de ontdekking dat het een hele kunst op zich was. De pijp daarna ook weg gelegd.
Helaas is deze pijp na onze verhuizing kwijt geraakt en heb ik vorig jaar zomer een nieuwe licht gebogen pijp gekocht bij een plaatselijk klein sigarenwinkeltje, gelukkig bestaan ze nog! Helaas na een paar avondjes de pijp gerookt te hebben dacht mijn vrouw lief te doen door de pijp uit te kloppen, de pijp was nog warm wat dit uitkloppen geen goed deed. Sindsdien een scherpe branding op de tong wanneer ik de pijp rook. Misschien komt het door het type en merk pijp aangezien de pijp mij niet meer dan €25,- heeft gekost. Het merk lijkt mij Majestic, ik kan het niet helemaal thuis brengen.


Afbeelding


Ik merk dat ik nog niet optimaal kan genieten van het pijproken, de pijp gaat vaak uit, trekt en brand lastig en de smaak van het tabak kan ik nog helemaal niet thuis brengen, waarschijnlijk een beginnersdingetje? Ik heb tabak gerookt van Mac Baren Classic Amber Toffee en Kentucky Bird.

Omdat het voorjaar weer in de lucht hangt is mijn zoektocht gestart naar een nieuwe en goede pijp, of mijn voorkeur gaat naar een licht gebogen of sterk gebogen weet ik nog niet. Een sterk gebogen pijp heeft voor mij een echt pijp imago.

2 pijpen die ik op het oog heb zijn de Big Ben Mavyn (erg stijlvol) en de Big Ben Royal Green (een klassieke uitstraling), een van deze pijpen zal mijn nieuwe aanwinst worden! Een fijn vooruitzicht met een heerlijk glas Chivas Regal 18 Years, ik heb er zin in!

Afbeelding

Afbeelding



Een goed weekend allemaal!
Laatst gewijzigd door dannyvdgriend op 02 mar 2019 15:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1792
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Meester W »

Een om meerdere redenen interessante introductie (sic!)

Hartelijk welkom!
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Wil van suske
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 nov 2017 19:04

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Wil van suske »

Hartelijk welkom ;p ;p

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door junksculp »

Hartelijk welkom.

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 998
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Jekke »

Welkom....

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1111
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Lonny »

Baard+pijp+whiskey=Hartelijk Welkom!

Gebruikersavatar
dannyvdgriend
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2019 14:18

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door dannyvdgriend »

Lonny schreef: 02 mar 2019 16:44 Baard+pijp+whiskey=Hartelijk Welkom!
Ik zie het al, ik ga hier vrienden maken :wink:

Paul
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 sep 2018 18:26
Locatie: Jemeppe Sur Sambre

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Paul »

Welkom.

Mvg Paul

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2340
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Janno »

Welkom en veel plezier hier
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1391
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door George Bertram »

Welkom Danny op een forum waar je een ware ontdekkingstocht kunt afleggen.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4216
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Ribbon »

Hey, nog een Flakkeeënaar. Da's buutegeweun. :D

Welkom.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
dannyvdgriend
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2019 14:18

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door dannyvdgriend »

Ribbon schreef: 02 mar 2019 17:52 Hey, nog een Flakkeeënaar. Da's buutegeweun. :D

Welkom.
Haisai! :D Dat biedt mogelijkheden! 😉

Whitesnake

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Whitesnake »

Welkom!

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Nysius »

Welkom Danny!

Het ledenaantal nadert de 1.000! :-?

Leuke intro.
Succes met het maken van de keuze tussen deze twee pijpen.
In het onderdeel Pijprokerskennis op dit forum kun je profiteren van Janneman’s kennis en schrijfstijl. Hij heeft ook goede video’s gemaakt.

Om het moeilijker te maken, je kunt ook
een maïskolfpijp (corn cob) overwegen . Niet duur, momenteel zo’n € 14 voor een Missouri Meerschaum*, prettig rokend en vergevingsgezind. Niet zo’n heel grote ramp als ze valt en beschadigd raakt. Zo kun je rustig kijken wat je prettig vindt in een pijp. Zie verder op dit forum met behulp van de zoekfunctie.

Veel plezier op je ontdekkingstocht en weet dat er velen zijn die je behulpzaam willen en kunnen zijn.

* Goed merk maïskolfpijp, is niet van meerschuim, maar nu wordt het complex :wink: .
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Robbie-san
Berichten: 2083
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Robbie-san »

Welkom op dit mooie forum.
Welkom ook aan het begin van uw queeste :mrgreen:
In de categorie, ff een pijjpje roken, kan ik u vertellen dat een deel van de door jou genoemde problemen tijdens het pijproken bij andere pijprokers waaronder ik zelf, nog steeds voor komen.......,

En daar ligt voor mij de uitdaging..... fijne tabak, de pijp stoppen en dan lekker ontspannen roken........ soms lukt dat en soms gaat de pijp uit of smaakt de tabak niet........ ik ben al 30 jaar aan het oefenen and I love it.....

Enfin, dit schrijf ik niet om je te ontmoedigen!!!!

Mooie introductie
Lees, leer en geniet


Groet

Robbie-san
Ad impossibile nemo tenetur

Whitesnake

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Whitesnake »

Met Peterson zit je sowieso goed.

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Kees Flake »

Welkom.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Nysius »

Whitesnake:
1) de door Danny getoonde pijp is geen Peterson, maar een Big-Ben Royal Green zoals er bij staat. Lijkt wel op een Peterson, maar is toch echt Limburgs Trots uit Roermond. Model 342 als ik me niet vergis.
2) Peterson heeft de naam, in ieder geval op dit forum, soms langzaam in te roken en niet echt een beginnerspijp te zijn.
Heb helaas al lang geen nieuwe Peterson gehad, dus heb ik daar zelf geen oordeel over.
Big-Ben is volgens velen ‘makkelijker’, eigenlijk altijd goed...

Danny: dit soort goedmoedige discussies wordt nu langs je heen gevoerd, hopelijk schrikt dat je niet af ... :wink:
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4216
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Ribbon »

dannyvdgriend schreef: 02 mar 2019 17:56
Ribbon schreef: 02 mar 2019 17:52 Hey, nog een Flakkeeënaar. Da's buutegeweun. :D

Welkom.
Haisai! :D Dat biedt mogelijkheden! 😉
Zekers. Daar komen we nog op terug.
Ik was gisteren toevallig nog bij Ad en Jannie op d'n Diek. Stukje Flakkees cultureel erfgoed. Alsof je een eeuw terug in de tijd stapt. Helaas niet zo'n breed aanbod qua pijptabak, al heeft dit hoogstwaarschijnlijk van doen met het kleine aantal pijprokers op t eiland. En dat terwijl het zelfs in het Flakkees volkslied terugkomt:

En as op den aevend het werk is gedaen,
Dan gaemen gezellig staen praete.
Mit een dampende pupe în een doôze tebak,
Op de kaoie, de heule of de straete.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Maverick
Berichten: 79
Lid geworden op: 07 nov 2018 18:50
Locatie: Maasmechelen Belgie
Contacteer:

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Maverick »

Danny, welkom op dit geweldige forum waar ENORM veel te leren valt, zelfs iets over pijproken.
GRT Maverick

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Flakkees! Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Nysius »

Cultureel Erfgoed! Heel mooi, net als Het Pijproken zelf.
Ribbon: nu wil ik straks in Wuustwezel het volkslied ook horen in het Flakkees! :sw
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4216
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Ribbon »

Dat zal sterk afhangen van het aantal geconsumeerde Duveltjes denk ik. :wink:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6378
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Wowbagger »

En nog een warm welkom Danny.

Whitesnake

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Whitesnake »

Nysius schreef: 02 mar 2019 19:32 Whitesnake:
1) de door Danny getoonde pijp is geen Peterson, maar een Big-Ben Royal Green zoals er bij staat. Lijkt wel op een Peterson, maar is toch echt Limburgs Trots uit Roermond. Model 342 als ik me niet vergis.
2) Peterson heeft de naam, in ieder geval op dit forum, soms langzaam in te roken en niet echt een beginnerspijp te zijn.
Heb helaas al lang geen nieuwe Peterson gehad, dus heb ik daar zelf geen oordeel over.
Big-Ben is volgens velen ‘makkelijker’, eigenlijk altijd goed...

Danny: dit soort goedmoedige discussies wordt nu langs je heen gevoerd, hopelijk schrikt dat je niet af ... :wink:
Verdorie niet gezien. Big Bens zijn ook super

Gebruikersavatar
fransp
Berichten: 748
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:29
Locatie: Elst (Gld)

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door fransp »

Hartelijk welkom
Wacht niet op een goede dag, maak er een!

Theo
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 sep 2017 08:29
Locatie: Putten Gld.

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Theo »

Een warm welkom. Toegewenst.
Veel plezier op je ontdekkingstocht.

Gebruikersavatar
dannyvdgriend
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2019 14:18

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door dannyvdgriend »

Nysius schreef: 02 mar 2019 18:15
Bedankt voor het vriendelijke onthaal Nysius! Dat pijproken op de lijst staat van cultureel erfgoed verbaast me niets, pijproken is tot kunst verheven, ik zie de mensen achter de pijp dan ook welgeleerde artiesten/kunstenaars ;) En daar bedoel ik dus mee, erg vriendelijk, gezellig en ondernemend. Ik hou ervan! Als ik me dan bij een groep wil mengen laat het dan deze groep zijn! Leuk dat ik deel kan maken om de 10.000 leden te bereiken!
Grappig om erachter te komen dat dit forum echt leeft!

Ik heb de filmpjes van Janneman bekeken, het klinkt allemaal heel logisch en gemakkelijk maar het is toch een quest die je zelf moet ondergaan. Het type pijp, het type tabak, niet te nat roken etc.
Ik heb gezocht naar de Missouri Meerschaum, grappig ding en een hoog Popeye gehalte! Kan het zijn dat deze niet in Nederland te koop zijn of kijk ik niet verder dan mijn neus lang is…?

De Big Ben Royal model 342 geniet wel mijn voorkeur, misschien niet de gemakkelijkste pijp om mee te beginnen, maar dit is wel het type pijp wat ik voor ogen heb.

Robbie-san schreef: 02 mar 2019 18:56
Ontmoedigen laat ik mezelf zeker niet, juist bemoedigen! Wat een hartelijk warm welkom van hier op het gezellige forum! Er valt nog een hoop te ontdekken en te leren! Ik laat me leiden! ;)

Ribbon schreef: 02 mar 2019 17:52

Zeker. Daar komen we nog op terug.

Dat moeten we zeker doen!
Het is echt een leuk winkeltje, een winkeltje dat echt past op de dijk, wat je zegt, alsof je een eeuw terug in de tijd stapt. Pinbetalingen kennen ze ook niet ;) Het zou zo jammer zijn mocht dat winkeltje verdwijnen wanneer Ad en Jannie er mee stoppen. Veel keuze in tabak hebben ze niet maar hun advies in tabak is zeker de moeite waard! Ze wisten mij inderdaad te vertellen dat hun aanbod schaars is vanwege de weinig pijprokers op Flakkee, of het word in een andere winkel gekocht of online maar zonde is het wel. Ik ben best een voorstander van het gemak van online kopen omdat je daar niet omheen komt in de digitale ‘wereld’ maar speciaalzaakjes als deze wordt er wel mee om zeep geholpen…

Wat het volkslied betreft….Met een dampende pupe op de Kaoie of de heule vind ik een puik idee!

Iedereen bedankt voor het warm ontvangst!

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Bommel »

En weer een welkom.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door Eliminator »

En ook van mij een hartelijk welkom
Afbeelding

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Danny op ontdekkingstocht

Bericht door deKucher »

Welkom hier op het forum.

Zelf rook ik ook nog niet zo gek lang en ben benieuwt of je tegen de zelfde dingen aan loopt als mij.

Voornamelijk je jacht na smaak en de ontdekking van je palet lijkt me interessant.

Plaats reactie