Schneiderwind - Mixture 100

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Schneiderwind - Mixture 100

Bericht door junksculp »

Ik ben mijn nieuwe pijp aan het inroken met deze tabak. Ik vind dat deze tabak weinig tot geen smaak heeft. Ligt dat aan mij? Komt dat omdat ik de pijp pas een aantal keer gerookt heb? Ik moet er wel bij zeggen dat ik jarenlang alleen longfiller sigaren gerookt heb.
Hier de beschrijving van de tabak:
Etwas Besonderes für Liebhaber feiner, heller Blends ist unser Virginia Broken Flake (bereits rauchfertig gelockert). Diese milde, im Geschmack natürliche Mischung, mit einem Hauch Honig subtil verfeinert, ist unsere Empfehlung für alle Raucher, die unverfälschtes Tabakaroma und kühlen Rauch schätzen.

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door L.deJong »

Ik denk dat je je vraag goed zelf beantwoord XD.
Sigaren hebben nu eenmaal veel meer 'body' ik denk dat je, als je wat langer deze tabak rookt, je vanzelf steeds meer gaat proeven.
Geduld is een schone zaak, zeker bij het roken van een pijpje.
Hang on!

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door sim »

Ik herken de ervaring, het ligt niet aan jou.

Terugkijkend denk ik dat ik beter de overgang naar pijp gemaakt had met een blend die Burley bevat, bijvoorbeeld Golden Blend (of Burley London Blend of zelfs Modern Mixture) van Mac Baren. Het heeft me veel tijd gekost om de klik met Virginia te maken. Toen dat uiteindelijk gebeurde was het met Rattray's Marlin Flake.
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door Arclaud »

Voor zover ik uit de beschrijving kan opmaken, ik ken immers geen Duits, gaat het om een milde tabak. Wellicht moet je het wat meer zoeken in de sterkere blends.

En voorzichtige tip: Semois, of iets met een stevige dosis van perique, burley of kentucky zou misschien in jouw smaak vallen?
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door Arno »

De beschrijving zegt het eigenlijk al: Etwas Besonderes für Liebhaber feiner, heller Blends ist unser Virginia Broken Flake (bereits rauchfertig gelockert). Diese milde, im Geschmack natürliche Mischung, mit einem Hauch Honig subtil verfeinert, ist unsere Empfehlung für alle Raucher, die unverfälschtes Tabakaroma und kühlen Rauch schätzen.

Virginia tabakken lijken simpel qua smaak maar eigenlijk zijn het DE tabakken voor de connaisseur. Er valt zo enorm veel uit te halen dan je op het eerste gezicht proeft. Niet voor niets bestaat het grootste deel van de befaamde Engelse mixtures uit Virginias. En verder wat Arclaud ook al zegt, blends met Semois, Virginia-Perique (geen pure perique!), burley en Kentucky zouden wel eens bij je in de smaak kunnen vallen. Hou je overigens van geturfde whisky, lekker rokerig vlees van de BBQ of lapsang souchong thee? Dan kunnen mixtures met latakia ook wel eens je ding zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door junksculp »

L.deJong schreef:Ik denk dat je je vraag goed zelf beantwoord XD.
Sigaren hebben nu eenmaal veel meer 'body' ik denk dat je, als je wat langer deze tabak rookt, je vanzelf steeds meer gaat proeven.
Geduld is een schone zaak, zeker bij het roken van een pijpje.
Hang on!

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Ik proef eigenlijk alleen rook :shock: :shock: . Ik probeer nog een aantal pijpjes anders denk ik dat ik misschien toch maar wat zwaarders moet uitzoeken. Of ligt het aan de filter misschien?

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door junksculp »

sim schreef:Ik herken de ervaring, het ligt niet aan jou.

Terugkijkend denk ik dat ik beter de overgang naar pijp gemaakt had met een blend die Burley bevat, bijvoorbeeld Golden Blend (of Burley London Blend of zelfs Modern Mixture) van Mac Baren. Het heeft me veel tijd gekost om de klik met Virginia te maken. Toen dat uiteindelijk gebeurde was het met Rattray's Marlin Flake.
Heb je ook eerst sigaren gerookt? De zwaarste tabak van Mac Baren is de HH Bold Kentucky. Hier staat sterkte 4 bij en aroma 2. Misschien die eens proberen :D

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door L.deJong »

junksculp schreef:
L.deJong schreef:Ik denk dat je je vraag goed zelf beantwoord XD.
Sigaren hebben nu eenmaal veel meer 'body' ik denk dat je, als je wat langer deze tabak rookt, je vanzelf steeds meer gaat proeven.
Geduld is een schone zaak, zeker bij het roken van een pijpje.
Hang on!

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Ik proef eigenlijk alleen rook :shock: :shock: . Ik probeer nog een aantal pijpjes anders denk ik dat ik misschien toch maar wat zwaarders moet uitzoeken. Of ligt het aan de filter misschien?
Ik heb, zie mijn Neptune review die ik na 1 pijpje schreefXD, geleerd om even vol te houden.
Dus niet na aantal pijpjes (voor mezelf zeg ik minder dan 5, maar dat is persoonlijk) gelijk de brui er aan geven.
Echter ben ik het ook eens met de voorgaande posts, uiteindelijk is de tabak misschien te licht, dan kun je verder op verkenningstocht en ga je verkennen in de zwaardere regionen.
Filter kun je eens proberen weg te laten, naar mijn mening is het effect gering, maar misschien is het voor jou een wereld van verschil.
Dus experimenteer.

Succes!
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: RE: Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door junksculp »

L.deJong schreef:
junksculp schreef:
L.deJong schreef:Ik denk dat je je vraag goed zelf beantwoord XD.
Sigaren hebben nu eenmaal veel meer 'body' ik denk dat je, als je wat langer deze tabak rookt, je vanzelf steeds meer gaat proeven.
Geduld is een schone zaak, zeker bij het roken van een pijpje.
Hang on!

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Ik proef eigenlijk alleen rook :shock: :shock: . Ik probeer nog een aantal pijpjes anders denk ik dat ik misschien toch maar wat zwaarders moet uitzoeken. Of ligt het aan de filter misschien?
Ik heb, zie mijn Neptune review die ik na 1 pijpje schreefXD, geleerd om even vol te houden.
Dus niet na aantal pijpjes (voor mezelf zeg ik minder dan 5, maar dat is persoonlijk) gelijk de brui er aan geven.
Echter ben ik het ook eens met de voorgaande posts, uiteindelijk is de tabak misschien te licht, dan kun je verder op verkenningstocht en ga je verkennen in de zwaardere regionen.
Filter kun je eens proberen weg te laten, naar mijn mening is het effect gering, maar misschien is het voor jou een wereld van verschil.
Dus experimenteer.

Succes!
Bedankt! ik ga er zeker niet mee stoppen! Ik ga op zoek naar wat sterkers. Heb je ook tabakken waar je het top flavour duidelijk van proeft?

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door junksculp »

Arclaud schreef:Voor zover ik uit de beschrijving kan opmaken, ik ken immers geen Duits, gaat het om een milde tabak. Wellicht moet je het wat meer zoeken in de sterkere blends.

En voorzichtige tip: Semois, of iets met een stevige dosis van perique, burley of kentucky zou misschien in jouw smaak vallen?
Bedankt voor de tip ga me erin verdiepen :D

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door junksculp »

Arno schreef:De beschrijving zegt het eigenlijk al: Etwas Besonderes für Liebhaber feiner, heller Blends ist unser Virginia Broken Flake (bereits rauchfertig gelockert). Diese milde, im Geschmack natürliche Mischung, mit einem Hauch Honig subtil verfeinert, ist unsere Empfehlung für alle Raucher, die unverfälschtes Tabakaroma und kühlen Rauch schätzen.

Virginia tabakken lijken simpel qua smaak maar eigenlijk zijn het DE tabakken voor de connaisseur. Er valt zo enorm veel uit te halen dan je op het eerste gezicht proeft. Niet voor niets bestaat het grootste deel van de befaamde Engelse mixtures uit Virginias. En verder wat Arclaud ook al zegt, blends met Semois, Virginia-Perique (geen pure perique!), burley en Kentucky zouden wel eens bij je in de smaak kunnen vallen. Hou je overigens van geturfde whisky, lekker rokerig vlees van de BBQ of lapsang souchong thee? Dan kunnen mixtures met latakia ook wel eens je ding zijn.
Ik ben dol op whisky van Islay, zoals Laphroaig, zeker een fan van geturfde whisky :D :D

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door sim »

junksculp schreef:
sim schreef:Ik herken de ervaring, het ligt niet aan jou.

Terugkijkend denk ik dat ik beter de overgang naar pijp gemaakt had met een blend die Burley bevat, bijvoorbeeld Golden Blend (of Burley London Blend of zelfs Modern Mixture) van Mac Baren. Het heeft me veel tijd gekost om de klik met Virginia te maken. Toen dat uiteindelijk gebeurde was het met Rattray's Marlin Flake.
Heb je ook eerst sigaren gerookt? De zwaarste tabak van Mac Baren is de HH Bold Kentucky. Hier staat sterkte 4 bij en aroma 2. Misschien die eens proberen :D
Nee, ik kwam van de sigaretten, maar ik vind je beschrijving van je eerste pijprookervaringen heel herkenbaar. Ik had ook het gevoel dat ik alleen maar rook proefde, zonder smaak bijna. Behalve als ik Windels "Semois", die overigens geen echte Semois is, rookte. Daarbij proefde ik dan weer vooral een heel scherpe smaak. Toch heb ik doorgezet en is het mij na enige tijd beginnen lukken mildere blends te proeven zoals ze bedoeld zijn, dus niet zo dat je alleen rook zonder smaak proeft. Dat lag zeker ook aan een correctere ijprooktechniek. Toch ben ik ervan overtuigd dat mijn beginperiode als pijproker beter zou verlopen zijn moest ik toevallig met andere tabakken begonnen zijn. Want er is een heel groot middengebied tussen een milde Virginia of Cavendish en een zware, nat rokende pseudosemois.
HH Bold Kentucky lijkt een goede keus. Heb ik ook Aken gekoht, maar nog niet geprobeerd.
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door junksculp »

Deze zijn het geworden, wist niet dat de lokale sigarenboer in Heerlen zoveel keus had :shock: :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door L.deJong »

Kijk aan, Royal Yacht, moet ik ook eens proberen hoor er louter positieve reacties over.
Geniet ervan!
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door Jekke »

Ik rook ook frequent longfillers en als ik een pijptabak rook die dicht in die buurt komt den neem ik de Vincent Manil Semois......
Voor de rest kan ik je enkel aanraden wat ik hier geleerd heb, lees de reviews van collega-forumleden en dan kom je nog wel veel goede smaken tegen.....en ook soorten die bij 1 keer blijven natuurlijk...
Laatst gewijzigd door Jekke op 25 nov 2016 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door Arno »

L.deJong schreef:Kijk aan, Royal Yacht, moet ik ook eens proberen hoor er louter positieve reacties over.
Geniet ervan!
Louter positieve reacties?? Deze tabak is ook wel bekend onder de naam Royal Yuck. Voor mij persoonlijk staat deze in de top 3 smerigste tabakken die ik ooit gerookt heb.. Maar smaken verschillen hoop ik :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door junksculp »

Arno schreef:
L.deJong schreef:Kijk aan, Royal Yacht, moet ik ook eens proberen hoor er louter positieve reacties over.
Geniet ervan!
Louter positieve reacties?? Deze tabak is ook wel bekend onder de naam Royal Yuck. Voor mij persoonlijk staat deze in de top 3 smerigste tabakken die ik ooit gerookt heb.. Maar smaken verschillen hoop ik :mrgreen:
Waarom vind je die vies? Hoop dat ik hem wel lekker vind.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door Arno »

junksculp schreef:
Arno schreef:
L.deJong schreef:Kijk aan, Royal Yacht, moet ik ook eens proberen hoor er louter positieve reacties over.
Geniet ervan!
Louter positieve reacties?? Deze tabak is ook wel bekend onder de naam Royal Yuck. Voor mij persoonlijk staat deze in de top 3 smerigste tabakken die ik ooit gerookt heb.. Maar smaken verschillen hoop ik :mrgreen:
Waarom vind je die vies? Hoop dat ik hem wel lekker vind.
De smaak.. Moeilijk te omschrijven.. Wat zeperig, gewoon niet mijn ding. Maar misschien dat jij hem wel heerlijk vindt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door junksculp »

Arno schreef:
junksculp schreef:
Arno schreef:
L.deJong schreef:Kijk aan, Royal Yacht, moet ik ook eens proberen hoor er louter positieve reacties over.
Geniet ervan!
Louter positieve reacties?? Deze tabak is ook wel bekend onder de naam Royal Yuck. Voor mij persoonlijk staat deze in de top 3 smerigste tabakken die ik ooit gerookt heb.. Maar smaken verschillen hoop ik :mrgreen:
Waarom vind je die vies? Hoop dat ik hem wel lekker vind.
De smaak.. Moeilijk te omschrijven.. Wat zeperig, gewoon niet mijn ding. Maar misschien dat jij hem wel heerlijk vindt.
Ik ga hem straks proberen. Zeperig vind ik lekker vind je ook vaker in whisky. Ik zoek gewoon een tabak met een lekkere zwaardere smaak.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door Arno »

Laat maar weten wat je ervan vindt :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door junksculp »

Heb net beide tabakken gerookt, de Dunhill royal yacht en de davidoff english mixture. Ik vond ze beide heerlijk. Deze keer niet alleen warme rook geproefd maar ook tabak smaak. De Dunhill was inderdaad zeperig maar tevens kruidig heb genoten samen met een rye whiskey. De davidoff was lekker rokerig, de roomnote van de Dunhill was wel een stuk beter volgens mijn vrouw.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Schneiderwind -mixture 100

Bericht door Arno »

junksculp schreef:Heb net beide tabakken gerookt, de Dunhill royal yacht en de davidoff english mixture. Ik vond ze beide heerlijk. Deze keer niet alleen warme rook geproefd maar ook tabak smaak. De Dunhill was inderdaad zeperig maar tevens kruidig heb genoten samen met een rye whiskey. De davidoff was lekker rokerig, de roomnote van de Dunhill was wel een stuk beter volgens mijn vrouw.
Fijn dat de Royal Yuck beviel :wink: Zo zie je maar, smaken verschillen :)
Overigens, in de Davidoff English Mixture zit latakia. Over het grote algemeen reageren vrouwen daar niet al te best op..
Afbeelding

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Schneiderwind - Mixture 100

Bericht door junksculp »

Na 2,5 jaar nog eens een blikje van de 100 gekocht. Ik vind deze tabak nu zeer smaakvol, alleen iets zoeter dan zou hij perfect zijn :D .

Plaats reactie