Schürch - Onyx 128

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Schürch - Onyx 128

Bericht door Freark »

This is by far Hans' most successful and popular English mixture. Fans of this type of tobacco all over the world swear by this mixture: Two Virginias, including an extremely rare one, a generous portion of Syrian Latakia, and a touch of Louisiana Perique.

Brand : Schürch
Blended by : Hans Schürch
Blend Type : English
Contents : Latakia, Perique, Virginia
Flavoring : None
Cut : Ribbon
Packaging : Bulk
Country : CH

(http://www.tobaccoreviews.com/blend/104 ... h-onyx-128)

Het betreft hier een Zwitserse tabak, waarvan ik, dankzij een ruime sample van Sim, zes pijpen heb kunnen roken. De Schürch-tabakken zijn verkrijgbaar via http://www.synjeco.ch, maar de Onyx staat op dit moment niet vermeld.

Het aansteken van de tabak verliep vlot. De gebruikelijke twee keer aansteken en daarna bleef de pijp mooi branden. De eerste indruk, uit een corncob, was: best wel pittig (ongetwijfeld de perique), gevolgd door: op het randje van bijtend. Ik heb daar zelden last van en ook nu bleef het, nadat de tong er aan gewend was, binnen de perken. Met 9mm gefilterde pijpen bleef de pittigheid, maar was de suggestie van bijten niet meer aanwezig. Ik kan me echter voorstellen dat mensen met een gevoelige tong deze tabak met enige omzichtigheid moeten benaderen.

Ik moet zeggen dat ik de Latakia er niet echt uithaalde, behalve zo nu en dan in de twee pijpjes die ik uit meerschuim rookte. Aan de andere kant vind ik het nauwelijks te geloven dat de tabak niet een ruime hoeveelheid (andere) Orientals bevat. Misschien is het de combinatie van die “uiterst zeldzame” Virginia met Syrische (?) Latakia die voor de verwarring zorgt. Indien me gezegd zou zijn dat ik een blend van Perique en Yenidje aan het roken was, had ik het zó geloofd.

Al met al dus een klassieke Engelse mixture met complexe kanten, die ik, met name uit een gefilterde meerschuim pijp, met plezier heb gerookt.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Schürch - Onyx 128

Bericht door PhilipV »

Dank je voor de mooie review. Ik kende het merk niet tot nu toe.
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Schürch - Onyx 128

Bericht door sim »

Deze tabak wwerd een hele tijd niet meer verkocht, maar ik zie net dat hij weer wel beschikbaar is (op synjeco.ch). Hopende dat dat niet betekent dat het recept intussen aangepast is, kan ik hem op basis van mijn vroegere ervaring in elk geval toch warm aanbevelen.
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Schürch - Onyx 128

Bericht door dinck »

Interessant, hoe gaat het met de verzending vanuit Zwitserland? Geen problemen met de douane?
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Schürch - Onyx 128

Bericht door sim »

De laatste keer dat ik besteld heb bij synjeco, een jaar of vijf geleden, had ik er geen idee van dat de wet voor tabak misschien anders was dan voor boeken of cd's. Ik heb toen één blikje en twee zakjes losse tabak besteld, of misschien een beetje meer. Die zijn gewoon in een doosje aangekomen. Ik heb me er toen geen vragen bij gesteld.
De correspondentie verliep in het Engels. Het zijn vriendelijke mensen. Eigenlijk was ik trouwens op synjeco uitgekomen omdat ze tabakken van GLP aanboden.
Ik weet niet meer wie, misschien een vriend die op de luchthaven werkte, misschien iemand anders, maar iemand heeft me eens verteld dat landen als Zwitserland en Noorwegen door de douane behandeld worden als bijna-EU-landen. Maar ja, daar heb ik hier op het forum ook al andere dingen over gelezen.
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Plaats reactie