Cornell & Diehl - Black Frigate

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4155
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Cornell & Diehl - Black Frigate

Bericht door Asmodeus »

Cornell & Diehl - Black Frigate

Latakia and Turkish are added to Navy cavendish, pressed and sliced. A royal Navy blend, not for the faint of heart.

Brand Cornell & Diehl
Blended By Craig Tarler
Manufactured By Cornell & Diehl
Blend Type Other
Contents Black Cavendish, Latakia, Oriental/Turkish
Flavoring Rum
Cut Krumble Kake
Packaging 50g Tin
Country US
Production Currently available
ImageUploadedByTapatalk1421788859.376599.jpg
Verpakking / Geur vanuit de verpakking
Na het verwijderen van het metalen dekseltje van het 'kattenvoerblikje' komt er een overweldigende tin note tevoorschijn; mierzoete rum, latakia en iets zurigs. Lekker wel. Mijn referentiekader is met ca. 50 geproefde tabakken nog heel beperkt en ik kan de geur slechts enigszins vergelijken met Samuel Gawith Navy Flake, bij Black Frigate is de rum veel nadrukkelijker aanwezig. De geur is afkomstig van een klein, trapeziumvormig blokje tabak.


Smaak
Direct bij het aansteken is de latakia goed te proeven, evenals de rum. De latakia verdwijnt gaandeweg wat meer naar de achtergrond maar blijft wel prettig aanwezig. Naast duidelijk iets zuurs en behoorlijk wat zoet van de Navy Cavendish zit er ook iets ziltigs in de zalige dikke rook die deze tabak produceert. Op ongeveer 1/3 van de bowl komen zoet, zuur en zout mooi in balans met op de achtergrond de latakia en de rum blijft nadrukkelijk aanwezig. De volle smaak blijft tot op de bodem van de bowl. Ik vind deze tabak prettig te roken uit zowel grote als kleine bowls, mijn voorkeur gaat uit naar een wat grotere, brede bowl waar ik ook andere latakiablends graag uit rook.

Brandbaarheid
Deze tabak laat zich wat moeizaam aansteken, maar eenmaal brandend behoeft deze weinig aandacht. Eigenlijk een hele makkelijke tabak in de omgang.

Roomnote
Hiervoor moet ik grotendeels afgaan op het oordeel van mijn vrouw: "aardig goor, maar niet zo walgelijk als sommige van je tabakken" . Zelf kan ik het de volgende dag goed ruiken in mijn rookschuur als ik deze de vorige avond gerookt heb. Afgezien van of het je smaak is denk ik dat Black Frigate een behoorlijk penetrante roomnote voortbrengt

Prijs
Een blikje van 50 gram kost $ 9,95 bij 4Noggins

Conclusie
Nu het blikje bijna leeg is kan ik zeggen dat ik deze tabak steeds lekkerder vind worden. De combinatie van de zoete, in rum gedrenkte Navy Cavendish en de latakia, wat met het zure en het ziltige resulteert in een haast bedwelmende rookervaring leek me in eerste instantie niet zo heel aantrekkelijk, nu kan ik me echt verheugen op een pijp Black Frigate. Niet iedere dag, maar zo 2 à 3 maal per week na het avondeten. Ik ga zeker meer blikjes bestellen.

(Dit was mijn eerste poging tot het schrijven van een review. Ik heb het welbekende Arno-format gebruikt onder het motto :"beter goed gejat dan slecht gemaakt")
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Cornell & Diehl - Black Frigate

Bericht door Arclaud »

Mooie, klare review!

Tot nu toe heb ik tabakken met dranktoppings steeds gemeden, maar voor deze is de interesse wel gewekt... 8)
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
oldgreenfield
Berichten: 503
Lid geworden op: 21 jun 2014 22:34
Locatie: Ten Boer (gr)

Re: Cornell & Diehl - Black Frigate

Bericht door oldgreenfield »

Heldere en duidelijke review.
Denk niet dat deze aan mij besteed is.
Problemen zijn zo opgelost, wonderen duren wat langer.

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2340
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Cornell & Diehl - Black Frigate

Bericht door Janno »

Asmodeus schreef:Roomnote
Hiervoor moet ik grotendeels afgaan op het oordeel van mijn vrouw: "aardig goor, maar niet zo walgelijk als sommige van je tabakken" .
Lachsalvo hier in de huiskamer
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Cornell & Diehl - Black Frigate

Bericht door Arno »

Janno schreef:
Asmodeus schreef:Roomnote
Hiervoor moet ik grotendeels afgaan op het oordeel van mijn vrouw: "aardig goor, maar niet zo walgelijk als sommige van je tabakken" .
Lachsalvo hier in de huiskamer
Mag het? Ja het mag. +1! :lol:

Mooie review! Als ik het lees doet de tabak me erg denken aan GL Pease Sextant (http://www.tobaccoreviews.com/blend/518 ... se-sextant)
Afbeelding

kiske

Re: Cornell & Diehl - Black Frigate

Bericht door kiske »

Complimenten voor je review!

Dat zurige komt meestal van de virginia's. Uit jouw review haal ik dat hij voor mij waarschijnlijk te zoet zal zijn. Fijn om te lezen hoe de tabaksexpeditie je bevalt. Ik raak gewoon weer (nog) meer gemotiveerd!

Gebruikersavatar
bertus
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 aug 2013 22:53

Re: Cornell & Diehl - Black Frigate

Bericht door bertus »

Mooie review!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Cornell & Diehl - Black Frigate

Bericht door Sidekickelvis »

Klinkt interessant!

Goeie review.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4155
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Cornell & Diehl - Black Frigate

Bericht door Asmodeus »

Dank voor de complimenten ! Dat motiveert om nog eens een tabak te recenseren.

@ Arno : de recensies op tobaccoreview doen inderdaad een zeer sterke gelijkenis met GL Pease Sextant vermoeden...die staat nu ook op mijn verlanglijst

@ Kiske zou het kunnen dat het zuur in Black Frigate afkomstig is van de oriëntaalse tabak ? Er zit namelijk geen Va. in behalve misschien als grondstof voor de Navy Cavendish. Ik ben nog niet erg goed in het herkennen van gebruikte tabakssoorten maar het zuur in Black Frigate smaakt me echt anders dan de zure accenten in pure Va's en VaPers die ik gewend ben

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4215
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Cornell & Diehl - Black Frigate

Bericht door Ribbon »

Leuke review. Meer van zulks. :)
Asmodeus schreef: @ Kiske zou het kunnen dat het zuur in Black Frigate afkomstig is van de oriëntaalse tabak ?
Daar dacht ik ook direct aan. Virginia's associeer ik niet direct met zurig, orientals daarentegen wel...
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Cornell & Diehl - Black Frigate

Bericht door robvoorburg »

Smakelijk verhaal hoor!

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1585
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Cornell & Diehl - Black Frigate

Bericht door Geoff »

En... toegevoegd aan mijn verlanglijstje. Bedankt voor de heerlijke review!
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Cornell & Diehl - Black Frigate

Bericht door Toon »

Hoewel ik over het algemeen niet heel veel sterk gearomatiseerde tabak rook, klinkt jouw review wel erg smakelijk.

Wie weet toch eens proberen.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Cornell & Diehl - Black Frigate

Bericht door Gradje »

Met plezier gelezen, dank voor de leuke review.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cornell & Diehl - Black Frigate

Bericht door Bommel »

Gezien de reactie van je vrouw kijk ik steels naar Mme.
Hoewel de review mijn smakelijk overkomt vrees ik dat deze tabak de poorten van Bommelstein niet passeren.
Afbeelding

Plaats reactie