Balkan Sasieni - Balkan Sasieni

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Balkan Sasieni - Balkan Sasieni

Bericht door dinck »

Balkan Sasieni

Afbeelding

Afbeelding

opgave tobaccoreviews.com:

Blended By Peter Stokkebye
Blend Type English
Contents Latakia, Oriental/Turkish, Virginia
Flavoring None
Cut Ribbon
Packaging 50g Tin (ook verkrijgbaar in bulk)
Country DK
Production Unknown

Dit is een van de vele blends die pretenderen de nieuwe Balkan Sobranie te zijn, met de lijntekening op het etiket wordt de suggestie nog eens versterkt. Beide tonen bergen in de achtergrond en rotsblokken rechts op de voorgrond, maar in plaats van een karavaan rijdt hier slechts een enkele huifkar door een tabaksveld, aan de hand geleid door een eenzame figuur. In plaats van de Sobranievrouwen staan hier twee hoog opgeschoten tabaksplanten. Op de achtergrond tevens een oriëntaals aandoend stadje. De penvoering is wat dunner, minder stevig dan die op het Sobranie-etiket. De vermelding ‘Sasieni London & New York’ gekroond met de typische vier stippen roept vragen op, met het pijpmerk heeft deze tabak voor zover ik weet niets van doen.

Zonder iets aan de kwaliteiten van Balkan Sobranie af te willen doen – ruwweg tussen ’75 en ’85 rookte ik nauwelijks iets anders – word ik soms een beetje moedeloos van de hype. Blakan Sobranie wordt gezien als de heilige graal en alles wat er een beetje op lijkt of op wil lijken wordt afgemeten aan dat ideaal. Wie nu nog wat echte Sobranie heeft moet wel bedenken dat het spul jaren heeft gerijpt en dat zulks ook zijn invloed heeft op de smaak. Een rechtstreekse vergelijking heeft daarom geen zin. Ook vraag ik mij af hoe betrouwbaar een smaakherinnering is, ik ervaar veel nieuwe latakiablends als heel erg bevredigend maar zou met de beste wil van de wereld niet kunnen zeggen waarin zij van Sobranie verschillen. Voor mij speelt er ook een andere kwestie, vroeger rookte ik een uiterst beperkt aantal blends terwijl ik nu op elk gegeven moment minstens zes latakiablends en evenzoveel andere in de roulatie heb. Daardoor proef ik nu subtiele smaakerschillen waarvan ik mij vroeger niet eens bewust was. Pijproken was toen voor mij een bijna achteloze bezigheid.

Goed, dat was een lange inleiding om deze tabak op zijn eigen meritis te bespreken.

Bij opening van het blik wordt direct duidelijk dat er een stevige portie Latakia is gebruikt, de donkere aardse geur daarvan wordt geaccentueerd door een kruidige noot. De tabak is in tamelijk brede ribbons gesneden, het zwart wordt doorsneden door verschillende gradaties geel- en roodbruin. Het geheel is compact gepakt en de vochtigheidsgraad is ideaal, bij het stoppen wrijf ik de pluk tabak iets losser. Ik rook de Balkan Sasieni het liefst in een prince of in een pot, dan brandt hij optimaal en dan komt de smaak ook goed tot zijn recht. In diepere ketels bevalt hij me minder goed.

Bij het ansteken is er eerst een iets scherpe peperige smaak die gauw milder wordt. Daarna is de Latakia overduidelijk aanwezig, vol en toch niet zwaar, beslist niet overheersend. De smaak ontwikkelt een complexiteit die opgebouwd lijkt te worden op een stevig fundament, als op een bourdon in polyfone muziek. Gaandeweg openbaart zich nog een hint van zoetheid die versmelt met de kruidigheid (van het Turkse blad?) totdat tegen het einde van de pijp de Latakia toch nog iets aan kracht toeneemt. Als de pijp is leeggerookt blijft het mondgevoel aangenaam, sommige Latakia’s kunnen zo vol zijn dat ze een beetje wee worden en lijken te blijven ‘plakken’, maar daar is hier geen sprake van. Alles bij elkaar genomen vind ik de Balkan Sasieni perfect uitgebalanceerd, ik kan me goed voorstellen dat ik een tevreden roker zou zijn als ik mij tot deze ene blend moest beperken.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Balkan Sasieni

Bericht door robvoorburg »

Goed en smakelijk verhaal, maar dat valt als mede latakia roker
wel te begrijpen.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sasieni

Bericht door Arno »

Afbeelding

In de jaren '90 creëerde Isadore Redstone (de Redstone familie zijn de oprichters van Sobranie) samen met Amerikaanse importeur James B. Russel deze mixture. Dit omdat hij ontevreden was met de Gallaher versie van Sobranie. Het recept en methode van werken komen dus erg overeen met die van de originele Balkan Sobranie. Maar ja, er waren al zoveel ingrediënten (bv. yenidje) niet meer verkrijgbaar..
Afbeelding

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Balkan Sasieni

Bericht door dinck »

Hm, dus niet Peter Stokkebye? Of hebben we nu te maken met een Balkan Sasieni die weer anders is dan de versie van Redstone/Russel? Weet jij dan ook toevallig waar het gebriuik van de naam Sasieni vandaan komt? In de jaren '90 washet merk al een tijdje niet meer actief in het topsegment, maar het merk werd nog wel voor pijpen gebruikt.

Dat alles neemt niet weg dat de huidige versie mij heel erg goed bevalt, ongeacht de geschiedenis.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sasieni

Bericht door Arno »

dinck schreef:Hm, dus niet Peter Stokkebye? Of hebben we nu te maken met een Balkan Sasieni die weer anders is dan de versie van Redstone/Russel? Weet jij dan ook toevallig waar het gebriuik van de naam Sasieni vandaan komt? In de jaren '90 washet merk al een tijdje niet meer actief in het topsegment, maar het merk werd nog wel voor pijpen gebruikt.

Dat alles neemt niet weg dat de huidige versie mij heel erg goed bevalt, ongeacht de geschiedenis.
Peter Stokkebye is de blender, Redstone de opdrachtgever en Russel de andere opdrachtgever en importeur.
Vanwaar de naam Sasieni... Lees onderstaande maar eens:

Balkan Sasieni

In the last two decades of the 19th century, there was a quantum shift
in the taste of pipe tobacco blended for English gentlemen. Mixtures
of "Oriental," meaning Turkish, Macedonian, Greek, and Syrian
tobaccos, along with Virginia and Carolina tobaccos, became the rage
among upper-class pipesmokers. Rich and smoky, redolent with the
exotic aromas of the tobaccos smoked in the Middle East, Balkan
Sobranie Smoking Mixture was developed for the officer and diplomatic
class concentrated in the St. James district's clubs. Balkan referred
to the growing regions of the flavorful leaf, and suggested intrigue
to the English gentleman. Remember where WW I started, and look at
Eric Ambler's spy novels of the 1930's.

Several generations of the Redstone family blended this tobacco from a
secret formula, renowned worldwide. Then, in the early 1980's, Dr.
Isadore Redstone (an M.D. - "an indiscretion of my youth," he once
told TBTM) sold the trademarks to Gallaher, one of the English
conglomerates, which made it, albeit with a modified formula, for
three decades. When Gallaher ceased exporting Balkan
Sobranie to the U.S. in 1995, Dr. Redstone got another company to
produce the original formula for export. While "Balkan Sobranie" is a
trademark - the term refers to the upper house of the bicameral
legislature, or "Bulgarian Senate" (sorry to kill the romance) - the
regional term Balkan is not copyrightable. To remedy this obstacle,
Redstone partnered with Dan Blumenthal, of James B. Russell, Inc., who
owns the Sasieni trademark, to revive the great old standby
under the slightly altered "Balkan Sasieni," in a package suggestive
of the earlier iterations."
Afbeelding

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Balkan Sasieni

Bericht door dinck »

Leuk om te weten! Nu blijken we dus gewoontes en smaken aan te nemen van de Engelse upper class van de vroege 20ste eeuw... Letterlijk betekent sobranie souvereiniteit, ofwel onafhankelijkheid, en dat past zeker in die tijd. De regio was toen nog overwegend onder Turkse invloed, als ik het wel heb. Eigenlijk een rare naam voor een tabak, in de Krim-oorlog waren de Britten en Turken nog bondgenoten.

Overigens zou ik dus hoogstwaarschijnlijk de overgang naar de Gallaher meegemaakt moeten hebben. Als gewoonteroker is mij dat indertijd niet bewust opgevallen.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Balkan Sasieni

Bericht door Eliminator »

Heren, om het tooltje wat de database update te laten werken heb ik een [merk] - [type] format nodig.
Ik zie dat er wat discussie is, kan ik hier 'Peter Stokkebye - Balkan Sasieni' van maken ??
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sasieni

Bericht door Arno »

Eliminator schreef:Heren, om het tooltje wat de database update te laten werken heb ik een [merk] - [type] format nodig.
Ik zie dat er wat discussie is, kan ik hier 'Peter Stokkebye - Balkan Sasieni' van maken ??
Jawel :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Peter Stokkebye - Balkan Sasieni

Bericht door Eliminator »

Thanks, bij deze gedaan ! :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Balkan Sasieni

Bericht door dinck »

Arno schreef:
Eliminator schreef:Heren, om het tooltje wat de database update te laten werken heb ik een [merk] - [type] format nodig.
Ik zie dat er wat discussie is, kan ik hier 'Peter Stokkebye - Balkan Sasieni' van maken ??
Jawel :)
Niet mee eens, Peter Stokkebye is toch alleen de blender? Balkan Sasieni is een zelfstandig merk, blijkt uit de geschiedenis die Arno aanhaalde. Ook op tabaccoreviews staat het als merk vermeld.

Ik stel voor 'Balkan Sasieni - Balkan Sasieni' (zoals op tobaccoreviews) of anders 'Balkan Sasieni - Original Formula' (zoals vermeld op etiket).
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sasieni

Bericht door Arno »

dinck schreef:
Arno schreef:
Eliminator schreef:Heren, om het tooltje wat de database update te laten werken heb ik een [merk] - [type] format nodig.
Ik zie dat er wat discussie is, kan ik hier 'Peter Stokkebye - Balkan Sasieni' van maken ??
Jawel :)
Niet mee eens, Peter Stokkebye is toch alleen de blender? Balkan Sasieni is een zelfstandig merk, blijkt uit de geschiedenis die Arno aanhaalde. Ook op tabaccoreviews staat het als merk vermeld.

Ik stel voor 'Balkan Sasieni - Balkan Sasieni' (zoals op tobaccoreviews) of anders 'Balkan Sasieni - Original Formula' (zoals vermeld op etiket).
Je hebt gelijk Franz, excuses! Ik zie nu op Tobacoreviews dat bij Balkan Supreme (het broertje van Balkan Sasieni) Peter Stokkebye ook als merk staat. Bij Balkan Sasieni is dat idd Balkan Sasieni.
Afbeelding

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Balkan Sasieni - Balkan Sasieni

Bericht door The_Undertaker »

Zo beter dan? ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Balkan Sasieni - Balkan Sasieni

Bericht door dinck »

(T)
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Re: Balkan Sasieni - Balkan Sasieni

Bericht door Upper Ten »

Dinck,

Waar heb je deze gekocht? Is deze alleen in de USA te krijgen?
Ik heb Balkan Supreme van Peter Stockebye al eens geprobeerd maar
vond hem te tam. Je recensie maakt me nieuwsgierig en wil deze ook eens
proberen.
Je zult misschien zeggen, ik stuur je wel een sample. Maar ik vind een
sample waar je 2 of 3 pijpen van kunt roken in de regel te weinig om
een goede indruk te krijgen. Daarom koop ik liever een blik.
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Balkan Sasieni - Balkan Sasieni

Bericht door dinck »

Bij mijn weten is deze inderdaad alleen in de VS te krijgen, helaas!
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Balkan Sasieni - Balkan Sasieni

Bericht door Freark »

Upper Ten schreef:Dinck,

Waar heb je deze gekocht? Is deze alleen in de USA te krijgen?
Ik heb Balkan Supreme van Peter Stockebye al eens geprobeerd maar
vond hem te tam. Je recensie maakt me nieuwsgierig en wil deze ook eens
proberen.
Je zult misschien zeggen, ik stuur je wel een sample. Maar ik vind een
sample waar je 2 of 3 pijpen van kunt roken in de regel te weinig om
een goede indruk te krijgen. Daarom koop ik liever een blik.
Ik heb nog een aantal blikjes staan, dus wil ik wel een blikje met je ruilen voor iets anders met latakia. Stuur maar een PB met je adres.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Balkan Sasieni - Balkan Sasieni

Bericht door robvoorburg »

Inmiddels heb ik enige pijpen van dit merk achter de
kiezen en ik verheug mij erop vanavond nog eens een
pijp te stoppen met deze prettige en aangenaam
rokende tabak.
Uit het fraaie blik, zonder die lullige waarschuwingen,
voelt de tabak droog aan, toch weet ik inmiddels er
niets aan te bevochtigen.
Zoals alle latakia houdende rookt ook deze relatief traag
en ook de smaak neemt in positieve zin toe naarmate
de pijp vordert.

Smakelijke ervaring!

Plaats reactie