Dunhill - Durbar (Remake 2014)

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Dunhill - Durbar (Remake 2014)

Bericht door Wowbagger »

Tobaccoreviews.com: http://www.tobaccoreviews.com/blend/801 ... eased-2014
Brand: Dunhill
Manufactured By: Scandinavian Tobacco Group
Blend Type: English
Contents: Latakia, Oriental/Turkish, Virginia
Flavoring: None
Cut: Mixture
Packaging: 50g Tin

A high portion of mature dark as well as yellow Virginias combined with Latakia and Oriental leaf. Wonderful balance, mild in flavour with floral and subtly smoky notes. (Translated from the German, as it has just been introduced in Germany, imported by Kohlhase, Kopp & Co.)

Notes: This is a new remake of the reputable Durbar which was last produced by Murray & Sons for Dunhill. It varies both in cut and content from the original.

Afbeelding

Bij een bezoek aan onze Oosterburen vorige week kwam ik deze remake tegen die samen met de Dunhill Aperitif dit jaar weer in productie is genomen door de STG. Jammer genoeg heb ik geen ervaring met het origineel. Aan de andere kant: het kan ook juist een voordeel zijn om een objectief oordeel te vellen. Ik heb er tot nu toe slechts 2 pijpen mee gerookt, dus een defintief oordeel laat nog even op zich wachten. Deze post word dus nog aangevuld, maar hierbij alvast een eerste indruk.

Verpakking / Geur vanuit de verpakking
Verpakking is het bekende ronde Dunhill 50 grams blik met schroefdeksel. De geur als het blik open gemaakt is, is er een waarvoor een latakia-liefhebber in de houding springt. Een beetje leer en aarde, maar voor mij ook een ziltig bijna medicinaal geurtje als jodium of iets dergelijks.

Samenstelling
Een klassieke Balkan mixture, van Virginia's, Oriëntals en Latakia. Uiterlijk wat lichtbruine en zwarte dunne reepjes van de virginia en latakia waarschijnlijk, aangevuld met grovere delen van de 3 componenten.

Smaak
Aangezien ik hem nog niet al te vaak gerookt heb is het niet meer dan een eerste indruk, maar ik vind het een zeer milde, romige smaak die ook lekker blijft hangen.

Brandbaarheid
Hij was wat vochtig bij het openen van het blik dus de eerste keer aardig wat lucifers nodig gehad voor hij goed aan de gang was. Het feit dat dit een latakia met wat stukjes flake/ ready rubbed is, is hier ook debet aan. Eenmaal goed brandend daarna geen omkijken meer naar.

Roomnote
Tsja, hier kan ik eigenlijk geen oordeel over vellen.

Prijs
Voor een 50 grams blik heb ik in Duitsland (2014) €12,75 betaald.

Conclusie
Volgt nog een definitieve van, maar de eerste indruk is wat mij betreft geslaagd!

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Dunhill - Durbar (Remake 2014)

Bericht door PhilipV »

Ik heb nu ook al enkele pijpen met deze tabak gerookt.

Voor mij is het een eerder zachte maar volle blend. Romig van karakter, door de latakia. Aansteken gaat vlot als ik hem een klein beetje laat drogen vooraleer te stoppen. Brandt gelijkmatig en al bij al weinig werk aan hoor. Tonguebite valt reuzegoed mee, de tabak straft niet al te snel af.


Ik ben er nog niet uit of het één van mijn persoonlijke toppers kan worden, maar het is zeker een tabak die hier regelmatig in huis zal komen.
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Dunhill - Durbar (Remake 2014)

Bericht door St Patrick »

Heerlijke tabak... gewoon een pure en zachte tabak...

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Dunhill - Durbar (Remake 2014)

Bericht door Janno »

Gisteren voor het eerst een pijp mee gerookt (met dank aan Wowbagger). Erg lekker. Komt op mijn favorietenlijstje.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill - Durbar (Remake 2014)

Bericht door Arno »

Gisteren ook wat van gerookt, idd zacht, vol en romig zijn de eerste indrukken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pijpke
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2014 16:52

Re: Dunhill - Durbar (Remake 2014)

Bericht door Pijpke »

Inmiddels een paar pijpjes van gerookt.

Wat zal ik ervan zeggen: Inderdaad zacht en romig. En dat was het ...

Het is geen verkeerde tabak, zeker niet, maar of het een blijvertje gaat worden weet ik nog niet.

Ik vind hem vrij heet roken; dat ligt vast aan mij, maar bij andere Dunhill tabakken die ik ken heb ik dat niet. Ik moet ook geregeld bijvlammen.

De tabak blijft goed op smaak tot op de bodem en de smaak verandert niet echt gedurende het roken.

Mijn ervaring tot nu toe is dat het laatste gedeelte het fijnste rookt; net of de tabak eerst goed op stoom moet komen.

Ik denk dat ik deze tabak nog wat beter moet leren kennen om er een goed oordeel over te kunnen vellen.

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Dunhill - Durbar (Remake 2014)

Bericht door Claude »

Vind hem niet heel bijzonder. Hij is heel goed, maar early morning is een beetje hetzelfde.

Plaats reactie