Samuel Gawith - Winter Time Flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Samuel Gawith - Winter Time Flake

Bericht door Arno »

Afbeelding

Brand: Samuel Gawith
Blended by: Stanislaw & Samuel Gawith
Manufactured by: Samuel Gawith
Blend type: English
Contents: Latakia, Virginia
Flavoring: None
Cut: Flake
Packaging: 50g Tin
Country: UK
Production: Currently available

Winter Time Flake Pipe Tobacco by Samuel Gawith is a blend of pressed Virginia leaves. With a higher sugar content and the spiciness of the Latakia, experience a cool but rich, slow burn tobacco. For the experienced smoker.

Verpakking / Geur vanuit de verpakking
Verpakking is het welbekende Samuel Gawith 50 grams blik. De geur als je het blik open hebt gemaakt is heeeerlijk voor de latakia-liefhebber. Een beetje verbrand hout met een licht zoutige ondertoon. Geen zware, leer en aardegeuren, het is niet te heftig omdat er weinig latakia in zit.

Samenstelling
Cyperse latakia en zoete, heldere Virginia's

Smaak
Na de eerste paar bowls uit prince-model pijpen te hebben gerookt (die ik altijd gebruik voor blends met latakia erin) was ik niet te spreken over Winter Time Flake. Ik heb het geloof ik omschreven als "slappe Lapsang Souchong thee met een zoetje". Ik ging nadenken en bedacht me dat de latakia hier niet het belangrijkste ingrediënt was, dat was de Virginia. Zodoende heb ik een paar pijpen waar ik normaal gesproken alleen maar Virginia's uit rook "opgeofferd" voor Winter Time Flake. En jawel, bij de eerste pijp had ik al iets van, yessss, bijna magisch lekker. Het hogere suikergehalte, de zoetheid van de gebruikte Virginia's komt mooi naar voren wat aangevuld door de rokerigheid van de latakia zorgt voor een interessante rookbeurt. Ik had namelijk minder smaakbeleving verwacht van alleen maar Virginia en latakia maar dit valt erg mee. Door de hele bowl heen verveelde Winter Time Flake me geen moment en zodoende heeft deze tabak me menig plezierige avond bezorgt.

Brandbaarheid
Moeilijk in het begin door de vochtigheid van de flakes. Later als de flakes wat zijn uitgedroogd, of je ze heb laten uitdrogen is het een vrij makkelijke tabak.

Roomnote
De hoeveelheid latakia valt mee in deze blend dus voor Ellen is de roomnote niet al te erg. Ik kan deze gewoon binnen roken als ze erbij is. Volgende ochtend is een licht wierrook-achtig geurtje alles wat er nog rest.

Prijs
Voor een 50 grams blik betaal je in de VS bij 4noggins $9.39, in Duitsland ben je €12,85 kwijt.

Conclusie
Voor mij was deze tabak een goede les om niet al te vast te houden aan pijpvormen in combinatie met bepaalde tabakssoorten. Ik heb me uiteindelijk laten leiden door de dominante gebruikte tabak en dat beviel goed. Ook heeft de combi latakia-Virginia me positief qua smaakbeleving verrast. Een hele tijd geleden heb ik Lancer's Slices gerookt (ook alleen latakia-Virginia) en die beviel toen niet. Ik vraag me af met de kennis die ik nu heb of ik die nu wel lekker zou vinden.. Al bij al zou ik Winter Time Flake nog wel opnieuw kopen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: Samuel Gawith - Winter Time Flake

Bericht door dewitte »

Thanks voor de mooie review Arno. Ik ben hier zeer benieuwd naar.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Samuel Gawith - Winter Time Flake

Bericht door Ribbon »

Je conclusie kan ik zonder meer onderschrijven. Niet omdat ik deze flake heb gerookt, maar omdat ik de laatste tijd ook wat aan het experimenteren ben geslagen door blends met een lager gehalte latakia in een minder ondiepe ketel te roken.

Prima review weer.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Samuel Gawith - Winter Time Flake

Bericht door robvoorburg »

Smakelijk verhaal Arno!

leonardo
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mei 2012 18:59

Re: Samuel Gawith - Winter Time Flake

Bericht door leonardo »

als ik het goed heb begrepen van mijn sigaren shop is het zo dat deze tabak alleen in de winkel in Duitsland of op internet te krijgen is omdat deze leverancier geen factuur stuurt naar de afnemers (sigaren shop) en dus doen de meeste sigaren shops geen zaken met deze leverancier maar ik zal dus naar Duitsland moeten om iets van Samuel Gawith wil hebben .....raar is dat
Maar als je op internet tabak gaat kopen dan moet je boven de zoveel gram kopen want anders is het versturen weer veel te veel.
Het is net Maffia hahahahaha
groetjes leonardo
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Samuel Gawith - Winter Time Flake

Bericht door capricorn »

leonardo schreef: Maar als je op internet tabak gaat kopen dan moet je boven de zoveel gram kopen want anders is het versturen weer veel te veel.
Het is net Maffia hahahahaha
groetjes leonardo
Reken even de reiskostesn plus parkeergeld dan vallen verzendkosten mee

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Samuel Gawith - Winter Time Flake

Bericht door Arno »

capricorn schreef:
leonardo schreef: Maar als je op internet tabak gaat kopen dan moet je boven de zoveel gram kopen want anders is het versturen weer veel te veel.
Het is net Maffia hahahahaha
groetjes leonardo
Reken even de reiskostesn plus parkeergeld dan vallen verzendkosten mee
Precies, voor mij zit de dichtst bijzijnde goede tabakszaak waar ze iets meer hebben als MacBaren, Clan en Amphora, Willem Schimmel, zo'n beetje 28 km. bij me vandaan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Samuel Gawith - Winter Time Flake

Bericht door St Patrick »

Mooie review Arno... Leuk om te lezen.

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

leonardo
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mei 2012 18:59

Re: Samuel Gawith - Winter Time Flake

Bericht door leonardo »

Nou ik heb het niet over benzine of diesel of parkeer kosten maar ik heb het over het feit dat je de tabak niet kan krijgen waar je normaal zeg maar je tabak wel kan halen ik zit nu nog in Lelystad maar verhuis binnenkort naar Hengelo om daar te wonen dus Duitsland is voor mij niet ver (20 km).
Maar waar het mij om gaat is dat je tabak (Samuel) niet hier kan halen of ook niet in Amersfoort en iedereen geeft de zelfde reden op, de leverancier geeft geen facturen door en je kan alleen maar uit bepaalde pakketten kiezen en bij andere kan je gewoon kiezen wat je wil hebben volgens mijn sigaren boer, en dat vind ik jammer maar ik ga niet tabak bestellen in Duitsland want buiten het parkeergeld en benzine moet je als je via internet besteld een buiten proporties zijn kilo`s aan tabak moet nemen om vervolgens het opsturen eruit te krijgen .....
Dus ik wacht nog wel even met Samuel....komt wel als ik in Hengelo woon dan is het voor mij 20 km rijden en dan is er geen vuiltje aan de lucht ivm boodschapjes die je dan ook daar gaat doen . :mrgreen:
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Samuel Gawith - Winter Time Flake

Bericht door pruimer »

kunnen jullie een paar links doorgeven van waar in Duitsland je Samuel Gawith dan wel kunt kopen.

Ook de Oude Leeuw heeft er helemaal niets meer van, maar ik ben er ook wel benieuwd naar.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Samuel Gawith - Winter Time Flake

Bericht door Eliminator »

Zie http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=1305

kunnen we hier weer terug naar recenties over de Winter Time Flake :wink:
Afbeelding

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Samuel Gawith - Winter Time Flake

Bericht door pruimer »

is de Winter Time Flake een beetje soepel en goed vochtig?

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Samuel Gawith - Winter Time Flake

Bericht door robvoorburg »

Wanneer deze evenals de anderen van SG zo is, dan is
het antwoord ja.

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 jul 2014 20:55
Locatie: Groningen

Re: Samuel Gawith - Winter Time Flake

Bericht door Bas »

Wat ik veel lees over SG is dat altijd zo en ook vaak te vochtig...ik zal het ontdekken, twee blikjes van dit merk krijg ik binnenkort: skiff en wintertime!
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Samuel Gawith - Winter Time Flake

Bericht door robvoorburg »

Liever te nat, dan te droog, zeker wanneer je de blikken enige
jaren wilt laten rijpen.

Zoals al vaker aangegeven hier, haal de benodigde hoeveelheid
tabak uit het blik en laat deze drogen totdat het naar jouw
beleving voldoende droog aanvoelt, stoppen, aansteken en
genieten.

Aan de andere kant van het palet staan de blikjes van Planta Black
Vanilla Flake. Openen en altijd een uitgedroogde inhoud
aantreffen.
De volledige inhoud gaat over in de weckpot voorzien van een
vochtig koffiefilter. Bij mij duurt het ongeveer 1 à 2 weken
eer het rookbaar wordt.

Geef mij maar te natte inhoud van de blikken.

Plaats reactie