Samuel Gawith - Cigar Leaf

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Samuel Gawith - Cigar Leaf

Bericht door Upper Ten »

Samuel Gawith maakt een paar tabakken die maar op kleine schaal verkrijgbaar zijn.
Een daarvan van is de SG Cigar Leaf die volgens mij nu alleen in Polen en Tsjechie verkrijgbaar zijn.

Vorig jaar waren wij in Praag en heb ik een blikje gekocht.
Kort geleden heb ik dit blikje uit de voorraad gehaald om eens te zien en te roken wat ik in huis gehaald had.
Wat ik bij SG gewend ben en ook wel bij andere tabakken is na opening de tabak los te maken en te laten luchten.
Mede ook omdat SG nog al eens zeer vochtig is. Dat viel bij deze wel mee maar na opening verspreidde zich
een aroma door de kamer die Mrs. Upper Ten liet opmerken. Wat voor tabak heb je nu opengemaakt?
Er kwam een behoorlijk zure lucht af. En Mrs Upper Ten is toch qua aroma wel wat gewend met de Latakia' s die ik rook.

De tabak enkele dagen een poosje open laten staan waarna de zure lucht wel verdween.

De tabak zelf. De Cigar Leaf is als een baai gesneden. De pijp laat zich makkelijk vullen en als de brand er in zit rookt
deze goed maar ook vrij snel op. Het aroma vertoont inderdaad veel gelijkenis met het roken van een goede sigaar.
Voor mij een heerlijke tabak maar dat komt ook omdat ik een fervente sigaarroker ben. Op meetings zie je me nl alleen
maar sigaar roken omdat ik pijproken buitenshuis nooit doe omdat ik vind dat je hiervoor de tijd moet nemen.

Zoals gezegd de tabak rookt snel op maar hier staat tegen over dat het blikje werkelijk volgepropt is met tabak.

Deze tabak vertoont veel gelijkenis met de Robert McConnell Pure Cuban. Dezelfde snede en het aroma komt zo goed als overeen.
Deze SG schaal ik toch iets hoger in. Het aroma is wat romiger. En je merkt wel dat SG een echte kwaliteits tabak is.
In de recenties van Pure Cuban lees ik nogal wat reacties van mensen die dit niet kunnen waarderen. Voor dezen is deze tabak.
dus ook niets.

Dinck vroeg mij in een andere topic of Pure Cuban niet een zware ghost achterliet. Is mij niet opgevallen. Wat ik echter altijd doe
is hierna een paar pijpen neutrale tabakken te roken zoals Upper Ten Heerenbaai.

Zoals boven geschreven is deze tabak alleen beperkt verkrijgbaar. Ik vraag mij of dit voor SG een proefballon is. Vreemd omdat Polen en
Tsjechie maar een zeer beperkt afzetgebied is. Ik ben in beide landen geweest en kreeg niet het idee dat daar veel pijprokers zijn.
Maar de Stanislaw/SG Seasons Flakes waren daar eerst alleen verkrijgbaar en nu al in Duitsland en USA beschikbaar.
Hopelijk komt deze tabak ook elders in de verkoop.

In october gaan Mrs. Upper Ten weer naar Praag. Fotograferen met vrienden en voor beiden voorraad aanvullen en ik zal deze Cigar Leaf er zeker bijdoen.
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Samuel Gawith Cigar Leaf

Bericht door dinck »

Dat klinkt heel interessant, Upper Ten. Ik waardeer de Pure Cuban al en ben daarom erg benieuwd naar een soortelijke tabak waarvan jij de kwaliteit hoger acht. Nu maar hopen dat deze Cigar Leaf ook de rest van de wereld zal bereiken!
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Samuel Gawith - Cigar Leaf

Bericht door Eliminator »

Upper Ten schreef: Tsjechie maar een zeer beperkt afzetgebied is. Ik ben in beide landen geweest en kreeg niet het idee dat daar veel pijprokers zijn.
Ben er maar één keer geweest dus misschien was het toeval, maar ik kreeg juist sterk de indruk van wel.
Meerdere betere tabakszaken in één stad (Praag) dan hier gemiddeld in een provincie en meerdere pijprokers gezien in een vijftal dagen dan hier in een jaar (meetings uiteraard even niet meegeteld).
Het was op een gegeven moment zelfs zo dat er vier pijprokers in één cafe zaten waarvan er maar twee elkaar konden, de andere twee vreemden van elkaar (waar ik er dan één van was), ik heb dat hier echt nog nooit meegemaakt.

Maar nogmaals, was een éénmalig iets, jij komt er vaker, dus ik kan mazzel gehad hebben :wink:
Afbeelding

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Samuel Gawith - Cigar Leaf

Bericht door Gradje »

De Mr.Brog pijpen komen toch uit Polen? Ik neem aan dat er dan ook wel pijprokers zullen wonen :mrgreen:

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Samuel Gawith - Cigar Leaf

Bericht door junksculp »

Wij gaan dit jaar in de zomer voor de 5e keer op vakantie in Tsjechië. Nu las ik net dat de sg cigar leaf in Tsjechië te krijgen is. Ik zal op zoek gaan naar een winkeltje waar ik deze tabak kan scoren. Als ik deze lekker vind zal ik zeker meerdere blikjes meenemen. Is sg tabak goedkoper in Tsjechië dan bij ons? Wij zitten in een klein dorpje in zuid bohemen.

Plaats reactie