Niemeyer - Anchor Smoking Mixture

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4213
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Niemeyer - Anchor Smoking Mixture

Bericht door Ribbon »

Anchor Smoking Mixture
--------------------------------------------------------------------------------------
Brand: Theodorus Niemeyer
Blend type: Straight Virginia
Contents: Golden Virginia
Brown Virginia
Flavoring: None
Cut: Shag
Packaging: 4 oz. can
Country: NL
Production: No longer in production

Op de kop getikt op MP. Een knifecutter blik; Theodorus Niemeyer Anchor Smoking Mixture. Het lijkt er op dat dit een blik is bestemd voor de export. Het gewicht wordt aangegeven in oz. (4) en de beschrijving is verder in het Engels. Er zit geen banderol op.

Aangezien het Virginia's zijn en het een knifecutter-blik betreft was ik wel geïnteresseerd. Of het net zo smakelijk zal zijn als de Capstan die Arno in Wuustwezel bij zich had valt te bezien, maar interessant is het zeker. :wink:

Wie kan mij meer vertellen over Anchor Smoking Mixture? Op het net kan ik nauwelijks iets vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ribbon op 15 aug 2014 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Godfrey59

Re: Niemeyer - Anchor Smoking Mixture

Bericht door Godfrey59 »

Robb schreef:Op de kop getikt op MP. Een knifecutter blik; Theodorus Niemeyer Anchor Smoking Mixture. Het lijkt er op dat dit een blik is bestemd voor de export. Het gewicht wordt aangegeven in oz. (4) en de beschrijving is verder in het Engels. Er zit geen banderol op.

Aangezien het Virginia's zijn en het een knifecutter-blik betreft was ik wel geïnteresseerd. Of het net zo smakelijk zal zijn als de Capstan die Arno in Wuustwezel bij zich had valt te bezien, maar interessant is het zeker. :wink:

Wie kan mij meer vertellen over Anchor Smoking Mixture? Op het net kan ik nauwelijks iets vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hallo Jos

Mooi dicht gesoldeerd dus wellicht nog goed. Deze blikjes ( het waren 3 verschillende ) zijn volgens oud mariniers destijds ( jaren 50 ) door TM geproduceert voor verkoop op hun schepen en overzeese gebieden . Of dit klopt zou TM zelf je mischien kunnen vertellen.

Godfrey

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Niemeyer - Anchor Smoking Mixture

Bericht door dinck »

Spannend! Benieuwd naar je ervaringen.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Niemeyer - Anchor Smoking Mixture

Bericht door janneman »

Een boeiende vondst! Ik heb geen idee van die tabak, maar die knife cutter blikken zijn volgens mij bijna per definitie van voor de oorlog... Hou ons op de hoogte!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4213
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Niemeyer - Anchor Smoking Mixture

Bericht door Ribbon »

Godfrey59 schreef: Hallo Jos

Mooi dicht gesoldeerd dus wellicht nog goed. Deze blikjes ( het waren 3 verschillende ) zijn volgens oud mariniers destijds ( jaren 50 ) door TM geproduceert voor verkoop op hun schepen en overzeese gebieden . Of dit klopt zou TM zelf je mischien kunnen vertellen.

Godfrey
Zeg maar Robb :wink:

Bedankt voor de tip. Ik zal Niemeyer (ik neem aan dat je die bedoeld met TM?) eens contacten.
janneman schreef:Een boeiende vondst! Ik heb geen idee van die tabak, maar die knife cutter blikken zijn volgens mij bijna per definitie van voor de oorlog... Hou ons op de hoogte!
Volgens een topic op het pipesmagazine forum (met foto's om van te watertanden, maar dat terzijde) werden knifecutter blikken tot in de jaren zestig gemaakt. Mijn vermoeden (op basis van het etiket, lettertype etc.) gaat uit naar de jaren 40.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Godfrey59

Re: Niemeyer - Anchor Smoking Mixture

Bericht door Godfrey59 »

Robb schreef:
Godfrey59 schreef: Hallo Jos

Mooi dicht gesoldeerd dus wellicht nog goed. Deze blikjes ( het waren 3 verschillende ) zijn volgens oud mariniers destijds ( jaren 50 ) door TM geproduceert voor verkoop op hun schepen en overzeese gebieden . Of dit klopt zou TM zelf je mischien kunnen vertellen.

Godfrey
Zeg maar Robb :wink:

Bedankt voor de tip. Ik zal Niemeyer (ik neem aan dat je die bedoeld met TM?) eens contacten.
janneman schreef:Een boeiende vondst! Ik heb geen idee van die tabak, maar die knife cutter blikken zijn volgens mij bijna per definitie van voor de oorlog... Hou ons op de hoogte!
Volgens een topic op het pipesmagazine forum (met foto's om van te watertanden, maar dat terzijde) werden knifecutter blikken tot in de jaren zestig gemaakt. Mijn vermoeden (op basis van het etiket, lettertype etc.) gaat uit naar de jaren 40.

Natuurlijk Rob :? ik had net Jos een berichtje gestuurd vandaar :lol: en idd Niemeyer zal je meer kunnen vertellen .


Godfrey

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Niemeyer - Anchor Smoking Mixture

Bericht door Dukdalf »

Godfrey59 schreef: en idd Niemeyer zal je meer kunnen vertellen . Godfrey
Ik help het jullie hopen, maar ik betwijfel het zeer. Sinds er in Groningen geen pijptabak meer gemaakt wordt loopt er daar ook niemand meer rond die op dit soort vragen antwoord zou moeten kunnen geven. Maar: niet geschoten is altijd mis...

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4213
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Niemeyer - Anchor Smoking Mixture

Bericht door Ribbon »

Met Niemeyer heb ik (nog) geen contact gehad, maar ik heb het blik ondertussen wel opengemaakt. :)

Het opschrift geeft aan dat het om 'golden and brown' Virginia's gaat. Mijn verwachting was daarom ook wat hoger dan bij het blik Golden Line (tevens Niemeyer) wat ik eerder deze week openmaakte.
Het is altijd een speciaal moment om een stukje geschiedenis te onthullen. Toen ik mijn mes in het blik zette ontsnapte er wat lucht en ik rook meteen een soort zurige zoetheid. Bingo, dacht ik. De shagtabak in het blik rook totaal niet muffig, wat bij andere oude tabak vaak wel het geval is. De vochtigheid is verbazingwekkend goed; iets aan de droge kant, maar zeker niet uitgedroogd.
De inhoud heb ik direct na openen in een weckpot gestopt samen met een vochtmuntje om de tabak weer wat meer leven te geven.

Ik kon het niet laten om toch een klein testpijpje te vullen. De eerste indruk is erg positief. Het gaat om zoete Virginia die absoluut niet vlak of een-dimensionaal overkomt. Het pijpje is ondertussen alweer leeg, dus meer kan ik er momenteel niet over zeggen, maar tevreden ben ik zeker. :D

edit: Mods, misschien kan deze beter naar 'Merken en Recensies', heb de openingspost reeds aangepast.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8795
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Niemeyer - Anchor Smoking Mixture

Bericht door The_Undertaker »

U vraagt, wij draaien. Dank voor de medewerking (T)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4213
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Niemeyer - Anchor Smoking Mixture

Bericht door Ribbon »

Het verbazingwekkend om te merken hoe goed tabak blijft in 'knifecutter' blikken. Eerder mocht ik al wat van Arno's Capstan proeven, en nu deze. Zoals ik eerder al opmerkte is er totaal geen muffigheid te bespeuren in deze tabak. Het is een goed belegen Virginia die ideaal is als 'daystarter'. Zacht, zoetig, niet teveel nicotine, en door het gebruik van meerdere soorten Virginia niet eendimensionaal.

De shag snede zorgt voor snel opbranden. Een grote kop geniet daarom mijn voorkeur. De tabak kan redelijk droog gerookt worden zonder dat hij bite veroorzaakt of scherp gaat smaken. Ik ben er zeer over te spreken. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie