Peterson - Balkan Delight

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
spitfire
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2013 16:35
Locatie: Zichem

Peterson - Balkan Delight

Bericht door spitfire »

Al iemand deze tabak geproefd ?
Ben hem momenteel aan het proeven en ga binnenkort een post zetten met een vergelijking tussen deze tabak, de Old Dublin en de Balkan Flake van SG (momenteel mijn geliefde Latakia houdende tabak).

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Peterson Balkan Delight

Bericht door Arno »

spitfire schreef:Al iemand deze tabak geproefd ?
Ben hem momenteel aan het proeven en ga binnenkort een post zetten met een vergelijking tussen deze tabak, de Old Dublin en de Balkan Flake van SG (momenteel mijn geliefde Latakia houdende tabak).
Ik heb er nog een restje sample liggen geloof ik. Eerste indruk was mwah..
Afbeelding

spitfire
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2013 16:35
Locatie: Zichem

Re: Peterson Balkan Delight

Bericht door spitfire »

A traditional mixture comprising of the finest of Virginia tobaccos plus a hint of Louisiana Perique and a generous portion of Cyprus Latakia.

Brand

Peterson

Blended By
Kohlhase, Kopp & Co.

Blend Type
Virginia/Latakia

Contents

Latakia, Perique, Virginia

Flavoring
None

Cut

Ribbon

Packaging

50g Tin

Country

IE



Production

Currently available

Uit mijn eerste ervaringen blijkt wat volgt:

De Balkan Delight van Peterson bevat heel wat minder Latakia dan de Balkan Flake van SG. Het merendeel van de smaak komt van Oriëntaalse tabakken met naar ik vermoed een kleinere verhouding Latakia aangevuld met Perique. De tabak geeft geen aanleiding tot tong bite en rookt koel. Heb hem naar gewoonte gerookt uit een Peterson Bulldog 80s, mijn referentie pijp voor Latakia tabakken. De smaak is minder romig dan deze van SG en in vergelijking met Old Dublin van Peterson is hij dan weer iets scherper door een hogere verhouding van Orient tabak.

Dit zijn mijn eerste bevindingen, probeer verder en hou jullie op de hoogte. Indien andere personen ervaring hebben met deze tabak, laat het gerust weten.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Peterson Balkan Delight

Bericht door Arno »

spitfire schreef:Het merendeel van de smaak komt van Oriëntaalse tabakken met naar ik vermoed een kleinere verhouding Latakia aangevuld met Perique.
Ehm.. Er zit geen oriëntaalse tabak in Balkan Delight..
Afbeelding

spitfire
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2013 16:35
Locatie: Zichem

Re: Peterson - Balkan Delight

Bericht door spitfire »

Heb me effen gemist, bedoelde geen Orient tabak, maar Cypriotische Latakia, deze is totaal verschillend van de Syrische die je nog wel terug vindt in de MacBaren Syrian Latakia HH.

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Peterson - Balkan Delight

Bericht door smoking-rob »

Give me Brullende Leeuw any old day :)
Veel van mijn geld gaat in rook op...

spitfire
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2013 16:35
Locatie: Zichem

Re: Peterson - Balkan Delight

Bericht door spitfire »

Ben nu al wat verder in mijn vergelijk met een aantal andere Latakia tabkken en hier mijn mening (voor wat ze waard is).

de Balkan Delight valt in den beginne op door zijn relatieve "lichtheid". Schijn bedriegt echter daar na een aantal rookbeurten de verscheidenheid van het smaakpallet begint op te vallen. Wat lichtheid lijkt in het begin evolueert dra naar een vollere licht zoetige smaak. Uiteindelijk zit er geen "amoniak" smaak in zoals men dit soms wel ervaart bij bijvoorbeeld SG Balkan Flake.

Eigenlijk is de smaak enigszins rijker dan bij de Balkan Flake, maar hij mist wel het "Latakia bomgehalte" van deze laatste.

Tot zover mijn ervaringen met deze tabak. Om te eindigen dit, zowel de SG Balkan Flake als de Peterson Balkan Delight behoren nu tot mijn gangbare tabak en zullen dus geregeld menig pijpje vullen.

P.S.: het is eerder bij de aromatische tabak dat ik tot nog toe buiten de Winslow N°3 niet echt mijn gading heb gevonden.
Ik gebruik deze tabak voornamelijk in de vooravond wanneer iedereen incluis mijn vrouw en twee dochters aanwezig zijn, zij verdragen namelijk geen Latakia geur maar zijn verzot op een ietwat zoete aromatische tabak en ik moet zeggen dat gerookt in de juiste pijp dit mij ook ter afwisseling wel kan bekoren.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Peterson - Balkan Delight.

Bericht door robvoorburg »

Een nieuwe van Peterson en zowaar eentje met latakia erin. De tekst op
het blikje:

A traditional mixture comprising the finest of virginia tobaccos plus a
hint of Louisiana Perique and a generous portion of Cyprus latakia.

Het betreft een losse pijptabak, die niet te droog en niet te nat is, iets
bredere snede, het ruikt niet onprettig, licht zurig en iets zwaarder dan
hun Old Dublin, maar dat doet de naam van deze tabak al vermoeden.

Vanavond eens proberen, kom erop terug.
€ 13,50 / 50 gram.

kiske

Re: Peterson - Balkan Delight.

Bericht door kiske »

Ik ben benieuwd naar je mening Rob.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Peterson - Balkan Delight.

Bericht door Arno »

Zie ook: http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... ht#p217197

Maar een Balkan zonder oriëntaalse tabakken... Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8795
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Peterson - Balkan Delight.

Bericht door The_Undertaker »

Arno schreef:Zie ook: http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... ht#p217197

Maar een Balkan zonder oriëntaalse tabakken... Afbeelding

Dank voor de oplettendheid Arno (T)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Peterson - Balkan Delight

Bericht door robvoorburg »

Wordt net als Old Dublin geen blijvertje voor mij. Alsof deze mixture
is samengesteld door een niet latakia roker/liefhebber, er mist iets.
Diepgang?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Peterson - Balkan Delight

Bericht door Arno »

robvoorburg schreef:Wordt net als Old Dublin geen blijvertje voor mij. Alsof deze mixture
is samengesteld door een niet latakia roker/liefhebber, er mist iets.
Diepgang?
Wat ik al zei, oriëntaals :mrgreen:

Ik heb sowieso, uitgezonderd de HU tabakken, Brullende Leeuw en nog wat anderen, moeite met het Duitse/Scandinavische latakia aanbod. Als ik zie wat Britse bedrijven als Samuel Gawith en Germain maken en wat in de VS GL Pease en andere kleinere blenders maken vind ik dat persoonlijk vele malen beter. Wat Rob zegt, er mist iets. Alsof ik een stukje magie, bezieling, inspiratie en traditie mis. Misschien is dit erg overdreven, maar ik heb wel eens het idee dat ze in Duitsland/Scandinavie (op de uitzonderingen na) bij een nieuwe blend vooral denken van, hoe kunnen we de winst maximaliseren? En dat blenders als Pease denken van, hoe kunnen we de kwaliteit maximaliseren?
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Peterson - Balkan Delight

Bericht door robvoorburg »

Ik ben bang dat je gelijk hebt Arno, jammer dat ze niet trachten met
iets op de markt te komen dat ouderwets goed is.
Zoiets wordt toch herkend door latakia liefhebbers?

kiske

Re: Peterson - Balkan Delight

Bericht door kiske »

Enkele pijpen geprobeerd en wat mij betreft een erg fletse en saaie tabak. Dit ben ik van Peterson niet gewend. Old Dublin en Irish Oak worden door mij erg gewaardeerd, met aromaten heb ik niet zoveel, maar die ik in de tijd geprobeerd heb waren allemaal ook specifiek en goed imho. Deze geeft echter een voor mij tegenvallende rookervaring. Ik ga wat meer latakia toevoegen zodat er wat meer body wordt toegevoegd en het blik toch redelijk genoegzaam kan worden leeggerookt.

Plaats reactie