PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Sidekickelvis »

kees liebherr schreef:
Sidekickelvis schreef:Vandaag het eerste blik opengemaakt en in mijn favoriete Molina gepropt! Wat een lekkere Flake zeg, rustig en niet te zoet, hele verfijnde smaak! Net als de andere forumtabakken is ook dit een topper!
Je had het laatst nog over st james flake dat je had geprobeerd als je die met Janneman flake vergelijkt wat zijn dan de verschillen.
Ik bedoel welke is zoeter naar jouw mening of koelere rook of brandt beter.
Moeilijk te zeggen omdat ik de Janneman pas 1 keer rookt en de St. James pas 2 a 3 keer. De St James lijkt me iets pittiger en de Janneman wat milder. Qua zoet zijn ze beiden minder dan bijv. een MB Navy Flake volgens mij.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Arno »

Is er iemand die de Franse recensie in deze review kan vertalen naar het Nederlands? Google Translate werkt niet echt geweldig en mijn Frans is nog minder geweldig.. Alvast bedankt!

http://www.fumeursdepipe.net/artfontilsuntabac27.htm
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Bananabox-Ninja »

Arno, ik ben niet onderlegd in het Frans maar misschien als je google translate naar het Engels doet?
Daar komt voor mij wel een duidelijk verhaal naar buiten.
(Ga het hier niet posten ivm vervuiling)
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Sidekickelvis »

Alleen de recensie van de Janneman Flake? Kan het mijn moesje vragen, die is lerares Frans. Doet ze wel voor m denk ik. Ff wachten tot ze thuis ia van Frankrijk (zondag) en mij eraan herinneren om het te vragen.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Arno »

Sidekickelvis schreef:Alleen de recensie van de Janneman Flake? Kan het mijn moesje vragen, die is lerares Frans. Doet ze wel voor m denk ik. Ff wachten tot ze thuis ia van Frankrijk (zondag) en mij eraan herinneren om het te vragen.
Yup :) Alvast bedankt!

En BBN, dat had ik al gedaan maar er waren een paar dingen nog steeds onduidelijk.. In het Duits kom ik daar wel uit maar Frans.. :?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 892
Lid geworden op: 07 dec 2013 00:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Eelco »

Misschien kan Erwin Van Hove het zelf vertalen? Ik heb de recensie net gelezen, ik begreep het met mijn middelbare-schoolfrans prima. In het kort: een fijne geur, absoluut niet slecht, maar iets te 'mannelijk' (niet verfijnd genoeg, te grof). Erwin had liever iets minder fire-cured Virginia en wat meer rode Virginia in de tabak gehad. Hans Wiedemann had waarschijnlijk een iets harmonieuzere melange gecreëerd.

Ook een paar geinige zinnetjes over de 'excentrieke' Janneman, 'le grand connaisseur batave', met de olijk waarschuwende woorden dat je wel erg hoge verwachtingen schept als je een tabak naar 'jullie goeroe' vernoemt.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Dukdalf »

Erwin van Hove kende ik tot daarnet niet, maar die recensie van de Janneman Flake is rond en aangenaam, ontvouwt dan steeds meer diepte met ook wat zuur en bitterheid... :lol: . Wat zijn de onduidelijkheden, Arno? Alles liever dan Google Translate, dat is echt een recept voor misverstand.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Arclaud »

Eelco gaf al een mooie samenvatting. Ook ik begrijp het artikel met mijn schoolfrans. Vertalen vraagt wat meer werk, ik mis het taalgevoel om de nodige nuances te kunnen leggen.

Hier en daar een woordenboek doet wonderen, hoewel... Le grand connaisseur batave; dat laatste woord zou kaaskop betekenen. Janneman, no offence! :shock:
Om hun vijfjarig bestaan te vieren vroeg het Nederlands/Belgisch Pijprokersforum aan Hans Wiedemann om voor hun leden een Engelse mix, een aromaat en een Virginia flake samen te stellen. De blender van HU-Tobacco is, zo lijkt het wel, zonder veel enthousiasme van start gegaan: in de plaats van nieuwe melanges te maken heeft hij zich beperkt tot het spelen van bemiddelaar tussen de discussiegroep en Kohlhase & Kopp om de forumleden te helpen bij het kiezen van de tabakken van hun smaak uit de vaste stock van het Duitse bedrijf. Uit wat ik begrijp heeft het project aan beide zijden tot frustraties en irritatie geleid, doch uiteindelijk liep het goed af. Er zijn dus drie tabakken beschikbaar op de website van Wiedermann onder de rubriek 'Geselecteerd door HU-Tobacco'.

De Va/Per werd gedoopt tot Janneman Flake en is een hommage aan Janneman Kusters, een excentriek persoon die op internet een boek lanceerde voor beginnende rokers en die, sindsdien, op het forum wordt beschouwd als een belangrijke autoriteit. De grote Batavische kenner heeft op het forum zelfs een eigen onderdeel, getiteld 'Kennis voor de Pijproker', dat enkel voor zijn schrijfsels is gereserveerd en waarin het voor de andere leden verboden is om te schrijven. Heyo, jullie stel ondankbaren, jullie weten wat je te doen staat om jullie goeroe te eren!

De bruine flakes die door Orlik geproduceerd worden voor Kohlhase & Kopp, bestaande uit rode Virginia, fire-cured Virginia en een snuifje Perique, zijn niet gesneden, maar worden geleverd in de vorm van een opgerolde band. Een beetje compact, maar de tabak laat zich makkelijk verkruimelen. Weinig compact, laat de tabak zich makkelijk verkruimelen. De geur is eerder discreet en introvert. Ik verwacht me dus aan bescheiden basissmaken, wat neutraals. Echter, bij het aansteken ondekt men een aangename volle tabak met wat kruiden, een rokerige toets en een leuk onderliggend zoetje. Al is zij niet indrukwekkend, de entree is aangenaam en zeer hartelijk. Beetje bij beetje wint de tabak aan kracht en ontwikkelt zij een duidelijk sterkere body met bitterheid en zuurheid. Nu overheerst de fire-cured Virginia en de Perique met smaken van peper en kruiden, terwijl de zachtheid van de entree verdwijnt. Liefhebbers van potente en prozaïsche tabakken zullen deze evolutie appreciëren, terwijl de fans van zachtere prikkelingen zich deze toegang tot mannelijkheid en het gebrek aan zachtheid van de rook zullen berouwen.

De Janneman Flake is zeker geen slechte tabak, verre van. Echter, persoonlijk zou ik een andere mix met minder fire-cured en meer rode Virginia verkozen hebben. Ik denk dat dat het geheel zou hebben afgerond en dat het een halt zou hebben toegeroepen aan het dominante karakter van het gerookte kruid. Er rest mij nog te zeggen dat ik ervan overtuigd ben dat de tabak harmonieuzer was geweest indien Hans Wiedemann het recept eigenhandig had samengesteld.
Over de Director's Cut is de man lyrischer. Echter, bij mij staat de Janneman Flake op het verlanglijstje, net als de andere forumtabakken, maar ik heb voorlopig genoeg staan wat eerst op moet... :lol:
Laatst gewijzigd door Arclaud op 31 jan 2014 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Arno »

Arclaud schreef:Eelco gaf al een mooie samenvatting. Ook ik begrijp het artikel met mijn schoolfrans. Vertalen vraagt wat meer werk, ik mis het taalgevoel om de nodige nuances te kunnen leggen.

Hier en daar een woordenboek doet wonderen, hoewel... Le grand connaisseur batave; dat laatste woord zou kaaskop betekenen. Janneman, no offence! :shock:
Om hun vijfjarig bestaan te vieren vroeg het Nederlands/Belgisch Pijprokersforum aan Hans Wiedemann om voor hun leden een Engelse mix, een aromaat en een Virginia flake samen te stellen. De blender van HU-Tobacco is, zo lijkt het wel, zonder veel enthousiasme van start gegaan: in de plaats van nieuwe melanges te maken heeft hij zich beperkt tot het spelen van bemiddelaar tussen de discussiegroep en Kohlhase & Kopp om de forumleden te helpen bij het kiezen van de tabakken van hun smaak uit de vaste stock van het Duitse bedrijf. Uit wat ik begrijp heeft het project aan beide zijden tot frustraties en irritatie geleid, doch uiteindelijk liep het goed af. Er zijn dus drie tabakken beschikbaar op de website van Wiedermann onder de rubriek 'Geselecteerd door HU-Tobacco'.

De Va/Per werd gedoopt tot Janneman Flake en is een hommage aan Janneman Kusters, een excentriek persoon die op internet een boek lanceerde voor beginnende rokers en die, sindsdien, op het forum wordt beschouwd als een belangrijke autoriteit. De grote Batavische kenner heeft op het forum zelfs een eigen onderdeel, getiteld 'Kennis voor de Pijproker', dat enkel voor zijn schrijfsels is gereserveerd en waarin het voor de andere leden verboden is om te schrijven. Heyo, jullie stel ondankbaren, jullie weten wat je te doen staat om jullie goeroe te eren!

De bruine flakes die door Orlik geproduceerd worden voor Kohlhase & Kopp, bestaande uit rode Virginia, fire-cured Virginia en een snuifje Perique, zijn niet gesneden, maar worden geleverd in de vorm van een opgerolde band. Een beetje compact, maar de tabak laat zich makkelijk verkruimelen. De geur is eerder discreet en introvert. Ik verwacht me dus aan bescheiden basissmaken, wat neutraals. Echter, bij het aansteken ondekt men een aangename volle tabak met wat kruiden, een rokerige toets en een leuk onderliggend zoetje. Al is zij niet indrukwekkend, de entree is aangenaam en zeer hartelijk. Beetje bij beetje wint de tabak aan kracht en ontwikkelt zij een duidelijk sterkere body met bitterheid en zuurheid. Nu overheerst de fire-cured Virginia en de Perique met smaken van peper en kruiden, terwijl de zachtheid van de entree verdwijnt. Liefhebbers van potente en prozaïsche tabakken zullen deze evolutie appreciëren, terwijl de fans van zachtere prikkelingen zich deze toegang tot mannelijkheid en het gebrek aan zachtheid van de rook zullen berouwen.

De Janneman Flake is zeker geen slechte tabak, verre van. Echter, persoonlijk zou ik een andere mix met minder fire-cured en meer rode Virginia verkozen hebben. Ik denk dat dat het geheel zou hebben afgerond en dat het een halt zou hebben toegeroepen aan het dominante karakter van het gerookte kruid. Er rest mij nog te zeggen dat ik ervan overtuigd ben dat de tabak harmonieuzer was geweest indien Hans Wiedemann het recept eigenhandig had samengesteld.
Over de Director's Cut is de man lyrischer. Echter, bij mij staat de Janneman Flake op het verlanglijstje, net als de andere forumtabakken, maar ik heb voorlopig genoeg staan wat eerst op moet... :lol:
Veel dank!! :D Het ging mij oa. inderdaad om dingen als "Le grand connaisseur batave", Google Translate heeft daar moeite mee.. Mijn middelbare school-Frans was maar 2 jaartjes MAVO met een kenau als lerares.. Daar heb ik niet veel opgestoken..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Paasei »

Sta je me een kleine nuance-correctie toe ?

Peu compact, le tabac s’émiette facilement.
Een beetje compact, maar de tabak laat zich makkelijk verkruimelen

zou ik eerder vertalen :
Weinig compact, laat de tabak zich makkelijk verkruimelen.

imo een niet onbelangrijke nuance.

Wat dat 'Batave' betreft... inderdaad een benaming voor Nederlanders in dezelfde zin als 'kaaskoppen'. Alleen houdt het uiteraard geen verband met kaas, maar met de West-Germaanse stam... ik denk niet dat Janneman het erg zal vinden om daarmee vergeleken te worden ! :lol:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door janneman »

:D :D :D Geen enkel bezwaar; het link naar wat onze grote vaderlandse Barden ooit zongen;


Leve de man die het bier uitvond
Hiephiephiephiep hoera...
Zoveel duizend jaar terug, ons land was enkel zee
Dronk men in China uit verveling thee
Maar wat een geluk voor ons, kwamen zij toen niet naar hier
Maar Batje Vier kwam langs de Rijn op een lekker vatje bier


Niet dat ik nu uitgesproken bezwaar heb tegen thee, maar goed...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Arclaud »

Paasei schreef:Sta je me een kleine nuance-correctie toe ?

Peu compact, le tabac s’émiette facilement.
Een beetje compact, maar de tabak laat zich makkelijk verkruimelen

zou ik eerder vertalen :
Weinig compact, laat de tabak zich makkelijk verkruimelen.

imo een niet onbelangrijke nuance.

Wat dat 'Batave' betreft... inderdaad een benaming voor Nederlanders in dezelfde zin als 'kaaskoppen'. Alleen houdt het uiteraard geen verband met kaas, maar met de West-Germaanse stam... ik denk niet dat Janneman het erg zal vinden om daarmee vergeleken te worden ! :lol:
Uiteraard, correct is correct! :D

Ik had het eerst ook op die manier vertaald en vond het een rare zin. Ik heb de Janneman Flake niet in huis, maar denk bij een flake niet aan een weinig compacte tabak...
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Paasei »

Het is een vrij losse flake, Annie69 liet zelfs weten dat het bij hem zowat broken flake was toen zijn blikje aankwam.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Arclaud »

Paasei schreef:Het is een vrij losse flake, Annie69 liet zelfs weten dat het bij hem zowat broken flake was toen zijn blikje aankwam.
Ik heb het al doorstreept en vervangen door de juiste vertaling.

De tabak ga ik binnenkort maar eens bestellen. :)
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Huub »

Hallo,

Ik meen mij te herinneren dat toen ik pas lid was geworden Erwin van Hove eveneens lid van dit forum was.

@Arclaud
0000002063.gif
voor je vertaling!


Huub
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door maboc »

janneman schreef::D :D :D Geen enkel bezwaar; het link naar wat onze grote vaderlandse Barden ooit zongen;


Leve de man die het bier uitvond
Hiephiephiephiep hoera...
Zoveel duizend jaar terug, ons land was enkel zee
Dronk men in China uit verveling thee
Maar wat een geluk voor ons, kwamen zij toen niet naar hier
Maar Batje Vier kwam langs de Rijn op een lekker vatje bier


Niet dat ik nu uitgesproken bezwaar heb tegen thee, maar goed...
Cocktail trio?
Dat zijn de vaderlandse barden?
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door janneman »

Punt voor Maboc!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Bommel »

Door een ongelukje, per ongeluk het blik ontdekselt, voelde ik mij verplicht een pijp te stoppen met "Janneman Flake".
Dat in een ongelukje wel eens een gelukje kan schuilen is gebleken.
Had ik maar enkele blikken meer gekocht ten tijde van inschrijving.
Het vleugje Perique maakt deze tabak tot een aangename pittige maar toch niet overdadig gekruid.
Ik heb genoten van deze hernieuwde kennismaking en het bewijst dat op een meeting nieuwe tabakken anders overkomen dan rustig thuis in de luie zetel met minder verschillende rookluchten in de huiselijke atmosfeer.
Deze Flake is een mooie en lekkere compositie.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Arno »

Bommel schreef:Had ik maar enkele blikken meer gekocht ten tijde van inschrijving.
Tabak is nog steeds verkrijgbaar! :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Bommel »

Arno schreef:
Bommel schreef:Had ik maar enkele blikken meer gekocht ten tijde van inschrijving.
Tabak is nog steeds verkrijgbaar! :mrgreen:
Ja, dat weet ik maar toch.......
Een voorraadje op voorhand was makkelijk geweest.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Bommel »

Eerst dacht ik dat het een toevalstreffer was dat ik de eerste pijp met deze tabak in eenkeer en geheel droog leeg rookte.
Maar nu de derde pijp aan het smeulen is valt het mij op dat de tabak ook deze keer rustig en zonder morren makkelijk aan de gang te houden is.
Ik had dit niet verwacht omdat de flake wat vochtig aanvoelt en het idee geeft dat ze even te drogen gelegd moet worden.
Niet dus.
En tampen is, in ieder geval bij mij, uit den boze tot zeker over de helft van de bowl, dan dient een beetje aandrukken nodig te zijn.
Top tabak die een aangename roomnote achterlaat dat niet te lang blijft hangen zodat het dagen achtereen nog te ruiken is.
Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee maar voor deze recensie wel het vermelden waard.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Eliminator »

Derde pijp :shock: ...... ben aan het derde blik bezig :oops: , prima tabak, erg blij met deze forumflake !!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Bommel »

Het was geenszins de bedoeling dat het blik nu al ontdekselt zou worden.
Ben nogal zuinig van aard en er zijn al enkele andere tabaksblikken open.
Dus vandaar nu pas de derde pijp uit mijn enige blik. :cry:
Afbeelding

Gebruikersavatar
eka_nl
Berichten: 413
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:43
Locatie: Arnhem

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door eka_nl »

Ik had een behoorlijke sample gekregen van Kiske een tijdje terug en eigenlijk vanmiddag pas voor het eerst gerookt. Hij was niet heel erg vochtig bij mij maar hij is natuurlijk ook al een tijdje uit het blik. Ik vind het een heerlijke zachte tabak waar in mijn beleving de verschillende smaken van de tabak goed doorkomen. Rookt ook prettig. Ik moest wel een keer of twee bij lichten maar goed dat vind ik geen probleem. Ik had wel gepruttel onder in de ketel een paar keer maar daar heeft mijn Chacom op de 1 of andere manier altijd last van. Ik ga deze tabak ook nog eens in een cob roken, kijken wat ik er dan uit haal. Al met al een heerlijke tabak naar mijn mening (na 1 pijp)

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Kees Flake »

Ik vind het een heerlijke flake en had drie blikken besteld ,twee reeds op .
Heb nu twee bijgekocht in duitsland en eentje via BBN.
Dus nu vier blikken waarvan twee een jaar gerijpt .
Later eens kijken hoe deze dan smaakt.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door teunis »

Ik heb mijn blik in februari 2015 open gemaakt en leeg gerookt.

Pure Virginia geeft mij tot nog toe altijd een tongbite. Ook deze flake doet dat hoewel niet zo hevig als andere Virginia's, en het maakt niet uit of ik de flake verkruimel of niet.

Door de tongbite wordt het moeilijk de nuances te proeven, en bovendien zijn nuances sowieso niet aan mij besteed, ik ben meer van de 'vol in het gezicht' smaken zoals BIBO.

Valt de tabak dus tegen? Neen, ik wist dat het zou bijten en heb daar rekening mee gehouden. Van wat ik er aan smaak uithaal is het een echte tabakssmaak overeenkomend met een goede sigaret met iets licht kruidachtigs. Brandt mooi rustig door tot op de bodem en is daardoor voor mij een tabak voor de avond om een langere sessie te hebben. Zou ik nog een blik bestellen? Nee, maar dat is uiteraard persoonlijk. Pure Virginia en ik gaan toch echt niet samen en dat is dus niet afhankelijk van de kwaliteit, want ik denk dat de Janneman flake wel degelijk een kwaliteitstabak is.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door remi »

Ben de flake nu aan het roken vind hem heerlijk hij stopt makkelijk en rookt heerlijk licht weg. Ik heb een gulle sample van Paul (Winslow Collector) mogen ontvangen waarvoor mijn dank nogmaals ik kan er meerdere pijpen meestoppen en zal mijn verdere ervaringen hier dan ook nog delen. Al met al een goed begin :D
(The King of Cool)
(Dean Martin)
(June 7, 1917 – December 25, 1995)

heerenpijp

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door heerenpijp »

heerlijkheerlijkheerlijk.
toendertijd maar 1 gekocht, dus een bestelling duitsland komt er aan.
hij wil zelfs goed in mijn hoge schoorsteen.
ik had m nog steeds dicht, maar omdat ik schimmel ontdekte bij een tabak,
heb ik ook deze maar geopend, en toen was de verleiding groot.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door Ribbon »

Ondertussen is er al een nieuwe forumtabak, maar ik ben er nu pas aan toegekomen om een blik JF open te trekken. Maar misschien komt dit omdat ik ondertussen de gewoonte heb om alles met Virginia als hoofdmoot eerst een paar jaar stof te laten happen. :)

Enfin. De jaren hebben Janneman Flake in ieder geval niets verkeerds opgeleverd. Ik heb hiervoor slechts een pijpje op een meeting gerookt en had toen al zoveel achter de kiezen dat de nuances niet echt naar voren kwamen. Ik was dan ook eerlijk gezegd licht sceptisch.
Gelukkig geheel onterecht. Deze blend schopt het zomaar tot een van mijn favoriete VaPers. Kruidig, zoetig, zurig, uitgebalanceerd, makkelijk in de omgang. Maar vooral het volgende: zowel geschikt voor een 'makkelijk doorpafpijpje' als een ontleedsessie met volle aandacht. In mijn ervaring is dit toch een eigenschap die niet iedere blend bezit. Het prikkeltje in de neus is niet te heftig en getuigd daarom van precies de goede hoeveelheid perique. Chapeau.

Ben benieuwd hoe mijn andere blik over een jaar of wat smaakt.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

mama fumant une pipe
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jun 2017 16:20

Re: PRF Forumtabak - Janneman Flake

Bericht door mama fumant une pipe »

euhhhhh...goh,aangezien ik nogal fan ben van o.a perique...is dit nog ergens te bestellen?
en wat ontzettend leuk om janneman zo in de spotlights te zetten.als iemand het toch verdiend dan deze
pijpambassadeur.
ik weet zeker dat janneman heel veel beginnende pijprokers gestimuleerd heeft om niet na de eerste tegenvallers door te gaan.
alsnog chappeau voor janneman...enne mocht de tabak nog ergens verkrijgbaar zijn dan hoor ik het graag.

Plaats reactie