Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht door Arno »

Maarten_V schreef:Eerste indruk: wat een rottabak! Werkelijk niet brandend te houden. En dan had ik hem nog wel ruim een uur laten drogen. Pas na 5x aansteken en een beetje tamperen brandde hij, maar al vrij snel ging de pijp weer uit. De pijp werd ook vrij heet. En de smaak? Not my cup of tea.

Na nog talloze malen aansteken (en werkelijk binnen seconden weer uit) heb ik de moed opgegeven. Bij het schoonmaken bleek er nog zeker 1/3 deel tabak in te zitten. Wel mooi droog, maar dus helaas niet brandend te houden. :evil:

Binnenkort maar eens een tweede poging.
Hmmm.. Raar... Gisteren heb ik bij Smoking Rob mijn eerste pijp Dark Twist Roll Cake gerookt en wat mij opviel was juist dat deze zo goed brandde.. De smaak? Tsja... Vlak. Kan er niets anders van maken. Eigenlijk ideaal voor als ik aan het werk ben en niet aandachtig zit te roken. Het blik wat ik heb laat ik dus voorlopig mooi dicht in de hoop dat het rijpingsproces wat ter verbetering doet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht door smoking-rob »

Dat blik was dan ook al een tijdje open Arno!
Een vers geopend blikje DT zal minder goed branden.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht door Arno »

smoking-rob schreef:Dat blik was dan ook al een tijdje open Arno!
Een vers geopend blikje DT zal minder goed branden.
Een tijdje open ja maar nog absoluut niet uitgedroogd. Dan moet de tabak wel erg nat worden ingeblikt..
Afbeelding

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht door smoking-rob »

Daar heb je wel gelijk in maar een net geopend blik is toch echt wat vochtiger.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Re: Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht door annie69 »

ben benieuwd hoe hij smaakt,heb een blik gekocht in Groningen bij homans.
Ontopic met een blik aromatische cavendish van troost ,troost slice,mb navy flake.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht door DKatinas »

De Dark Twist is denk ik mijn eerste tabak die ik tien jaar terug aanbevolen kreeg in Alkmaar. Ze waren daar destijds nogal van, hier, doe deze maar, is lekker. Dan zag je al die blikjes staan maar werd je al gauw weer op pad gestuurd met een aanbeveling. Dat was niet helemaal mijn ding maar de Dark Twist was dat wel, dus ach, toch goed gedaan.

Als ik deze tabak moet omschrijven, ik heb niet veel soorten tabak zeg ik er direct bij, dan is dit echt een no-nonsense pijptabak met een typische diepe donkere tabaksmaak zonder funny business of onnodig uitdagende tonen en aroma's.

Je kunt fantaseren over wat je in de verte ruikt, zonder dat je met het mes op de keel overvallen wordt met een geur die weinig aan de fantasie over laat.

Wat mijn fantasie hier over zegt is rum, chocolade met een hint van sinaasappel, bloemen, earl grey... al die basisgeuren die we kennen en waar we, meestal, van houden. Maar het ruikt vooral naar lekkere tabak. Alsof je met je neus in de wind van een tabaksfabriek staat. Ik heb op verschillende plaatsen gewoond en ik ken die geur van de tabaksfabriek in Groningen. Ik woon nu in de wind van 2 fabrieken die ontbijtkoek bakken, ook zeer aangenaam als je staat te vliegvissen terwijl je een pijp rookt met Dark Twist. Het is namelijk een tabak, in mijn beleving, waar je goed andere belevingen aan kunt toevoegen zonder dat het botst.

En de plakjes roll cake, dat maakt het gewoon leuker. Ik heb mijn 100gr blik zo'n tien jaar in de schuur laten liggen en toen ik weer begon met roken ben ik er eigenlijk elke dag even aan gaan ruiken, puur voor de geur. Dus ondanks dat ik hem niet elke dag of elke week rook, ruik ik er wel aan en dit vind ik niet minder genieten dan het roken ervan. Ik laat er elke week wel een paar druppels water in vallen om het smeuïg te houden.

Dit is zeker een tabak waar ik een voorraad van aan zou leggen van 4 100gr blikken of iets dergelijks.

Dit was het.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht door Pieter »

Mooi verhaal.

Een tijdje geleden heb ik ergens een blik MB Latakia mixture op de kop getikt. Dat is ook een roll cake, waar achteraf nou ook weer niet heel erg veel Latakia in bleek te zitten, maar wel een lekker tabakje. Ik heb toen bij wijze van experiment meteen wat blikken van verschillende soorten MB roll cake op de kop getikt, waaronder deze. Voor nu nog op de plank, maar gaat er ooit aan geloven en ik denk dat ik die best lekker ga vinden.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht door DKatinas »

Dank Pieter,

Dat klinkt heel goed. Het wordt interessant om te zien welke dag dat wordt en welke gebeurtenis aan de basis ligt aan het besluit het blik te openen. Ik hou ook wel van het idee om wat blikken tabak voor me uit te werpen die ik later dan weer op kan rapen, iets om naar uit te kijken.
Voor die MB Latakia Mixture moet ik ook maar eens opsporen, zal Duitsland worden denk ik?

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht door smoking-rob »

Alleen nog in Duitsland te krijgen inderdaad (bron: MB website) Latakia Blend doet zijn naam weinig eer aan verder met maar 5% Latakia, zelfde als Plumcake. (bron: gesprek met de blender van MB op een pijprokersbeurs, lang geleden)
En rustig roken, anders Mac Blaren :lol:
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht door smoking-rob »

[/media]
Afbeelding
Mijn verzameling van ongeopende Mac Baren blikken, verzameld omdat dit de tabakken waren waar ik mee begon in de jaren zeventig, een hommage zeg maar.
Maar denk nou niet, lekkere vintage doorgerijpte tabakken....van sommigen had ik er twee en die zijn wel gerookt maar waren niet lekker meer.
Misschien waren de Roll cakes nog wel te roken, is allemaal al lang geleden, die bevatten niet zoveel aromatische toevoegingen die de tand des tijds gewoon niet doorstaan
Veel van mijn geld gaat in rook op...

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht door DKatinas »

Ah Rob, ja dus als starter wil je nog wel eens opgaan in de tabakken die je als eerste rookt, veel inslaan, waar je dan later wellicht toch niet helemaal meer achter staat. Toch, zo'n roll cake opentrekken, wie weet. Het zal niet helemaal top zijn, maar er valt wellicht toch wat aan te waarderen. Wat is nu je favoriete roll cake?

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht door smoking-rob »

Tsja, ik rook eigenlijk nauwelijks nog Mac Baren, deze blikken echt verzameld uit jeugdsentiment. Dat ze dan nog vol zijn vind ik gewoon leuk, tevens weet ik dat ze niet meer zo smaken als toen ik ze destijds nieuw kocht.

Stockton nog wel gerookt aantal jaren geleden, vind ik wel de beste.
Tegenwoordig rook ik bijna uitsluitend Dein Tabak 16/9 Der Neue, een mixture met hoog aandeel van curlies en qua smaakbeleving dicht bij Stockton.Af en toe ook wat anders van hun en toevallig laatst MB Mixture in Duitsland gekocht voor de Duitse prijs@€21,90, voor onze begrippen wel betaalbaar...
Veel van mijn geld gaat in rook op...

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht door DKatinas »

Bedankt Rob, Dan zal ik die tabakken onthouden voor het geval ik ze eens tegenkom.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht door DKatinas »

Het recept lijkt veranderd te zijn overigens.

Beschrijving op mijn blikje:
An Inlay of carefully selected Virginia tobaccos and the original Mac Baren Cavendish is spun into whole Verginia leaves.

Beschrijving op het blik aan het begin van dit draadje:
A full roll cake tobacco for special moments. Round in taste and quite characteristic. The specially spiced, dark Cavendish ensures its pleasant taste and harmoniously matches the choice Virginia tobacco.

Huidige beschrijving website:
Whole leaves are used as wrapper for the rope and the inlay is divided into two groups.

The first group contains 100% pure Virginia tobaccos, meaning that the whole leaves are used as wrapper leaves and the leaves with small imperfections are used as the inlay.

The second group contains whole Virginia leaves as wrapper and Dark Fired Kentucky as inlay, meaning you see the dark tobacco in the centre and the brighter Virginias around it.

After the tobaccos have been spun into ropes it is stored for weeks and then cut into small coins. The blend of Dark Twist is broken down as follows. For every 2 coins of Virginia tobacco there is 1 coin with a centre of Dark Fired Kentucky.

Al met al een ander recept momenteel, hopelijk met een vergelijkbaar resultaat. Tijd om een nieuw blikje te scoren.

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht door smoking-rob »

Denk andere beschrijving maar hetzelfde recept. Volgens de beschrijving van mijn zeventiger jaren blik zat er toen ook wat Perique in.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Mac Baren - Dark Twist Roll Cake

Bericht door DKatinas »

Ook Perique, interessant. Bedankt voor de opheldering Rob. Nu je dat zo zegt, vaak hebben tabaken uit voornamelijk Virginia en bijvoorbeeld Cavendish ook nog andere soorten in kleine hoeveelheden. Het is ook maar net wat de producent wil vertellen op dat moment wellicht.

Plaats reactie