WO Larsen - Belle Epoque

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5305
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

WO Larsen - Belle Epoque

Bericht door MilleLuci »

Niet in NL verkrijgbaar. Wie heeft deze al eens gerookt? en heeft iemand voor mij een sample?

-----

Belle époque - carte noire

Brand: W.O. Larsen

Blender: Olrik

Tin Description:
A fruity blend of virginia, burley, oriental and spice tocabbos are as a basic blend lightly pressed and cross cut. Subsequently black cavendish and bright virginia are added. The blend is flavoured with rum, mango maracuja and vanilla from Madagascar.

Country of Origin: Denmark
Curing Group: Air Cured
Contents: Virginia
Cut: Cube
Packaging: 50gr pouch

http://tobaccoreviews.com/blend_detail. ... B&TID=4510


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Eliminator op 27 aug 2013 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Post aangevuld
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: WO Larsen - Belle Epoque

Bericht door Janno »

Ik las op Tobaccoreviews.com een recensie van Peterson - St Patrick's Day 2015. Volgens de auteur is dit dezelfde tabak als Belle Epoque van WO Larsen en daarom voelde hij zich bekocht, alhoewel hij moest toegeven dat de tabak van Peterson van uitstekende kwaliteit was.

Hij zette de beschrijvingen op de etiketten van beide tabakken naast elkaar en de overeenkomsten zijn erg opvallend:

Peterson: "A fruity mixture of Virginia, Burley, and Oriental and spicy tobaccos, gently pressed and cut into cube. Black Cavendish and smooth coloured Virginia are subsequently added. The bend is refined with rum and the aromas of mango, maracuja and vanilla."

Larsen: "A fruity blend of Virginia, Burley, Oriental and spice tobacco are as a basic blend lightly pressed and cross cut. Subsequently Black Cavendish and bright Virginia are added. The blend is flavoured with rum, mango maracuja and vanilla from Madagascar."
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Winslow Collector

Re: WO Larsen - Belle Epoque

Bericht door Winslow Collector »

Dat is zo langzamerhand het probleem aan het worden, Janno. Hoeveel (smakelijke) variaties kun je maken met bepaalde ingrediënten en tabakssoorten?

M.a.w. er kunnen wel dezelfde zaken in zitten, maar in welke verhoudingen? In beide tabakken kunnen Virginia's zitten, maar welke en met welke verschillende suikergehalten en nicotine-gehalten (bij DTM, Planta en Mac Baren liggen tientallen verschillende soorten Virginia's, bijvoorbeeld)?

Met dezelfde tabakssoorten en toevoegingen kun je natuurlijk duizenden combinaties maken in verschillende verhoudingen. Van die duizenden combinaties zijn er misschien een paar honderd "te pruimen" als pijptabak en wanneer de verhoudingen te dicht bij elkaar zitten, moet je al van goede huize komen om de verschillen op te merken.

Vanille tabakken bijvoorbeeld, zijn er in overvloed. Basis is Virginia met vaak Burley, waarvan een flink deel het Cavendish-proces ondergaat (persen met warmte) en natuurlijk vanille-toevoegingen als topping. En toch, door alle verschillen in verhoudingen en de variaties aan tabakssoorten, zijn het dus heel veel verschillende vanilletabakken geworden.

Niet alleen hoeveelheden zijn bepalend, maar ook de casing van de ruwe tabakken: maple-siroop, karamel, vet en eiwit (witte chocolade), laurier, polyglycol-toevoegingen of water..., allemaal variabelen die bij eenzelfde receptuur toch verschillende ervaringen in de tabakken geven.

Anderzijds is het zeker zo, dat er dubbelingen in tabak zitten. Zo bestelde ik bij Peter Heinrichs ooit eens 10 blikken van een (destijds nieuwe) Vauen tabak. Iets met bosvruchten-toevoeging of zo, ben ik een beetje kwijt. Dit bleek dus een exacte kopie te zijn van een van Peter Heinrichs' eigen blends. Vauen heeft moeten stoppen om die tabakken te maken. Bovendien tipte mevrouw Heinrichs mij, dat hun tabak veel goedkoper was en ik hoefde mijn bestelling van de Vauen-versie niet af te nemen, die ging terug naar Vauen.

En voor verschillende regio's worden dezelfde tabakken uitgebracht onder andere namen. Nu zou dit voor die Peterson en die W.Ø. Larsen niet moeten gelden, omdat deze beide in Europa worden verkocht, maar het gebeurt soms toch. Dan komt er een nieuw merk tabak die gemaakt is met een recept van iets dat in Amerika of Rusland onder een andere naam wordt verkocht, en soms zelfs van een tabak uit onze eigen regio die jaren geleden uit de handel is gegaan.

Dus: best lastig om continue dezelfde basisstoffen te pakken en nooit eens een exacte kopie te produceren, bewust of per ongeluk. :wink:

En kijk eens naar onze forumtabakken. Genietmoment is echt nieuw ontworpen, de andere twee waren al op de markt.

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: WO Larsen - Belle Epoque

Bericht door Janno »

Uiteraard betekent dezelfde beschrijving op het blik niet automatisch dat er hetzelfde inzit. Maar op tobaccoreviews las ik toch bij meerdere recencenten dat het in hun ogen wel om dezelfde tabak gaat. Zelfs na vergelijking in twee kleipijpen...
Maakt mij verder niet uit hoor. Belle Epoque kan ik hier niet kopen en de St Patrick's Day 2015 wel. En die vind ik - ik ben sinds kort eens wat aan het uitproberen met zoet - erg lekker.

Ik plaatste bovenstaand bericht omdat mensen die willen weten hoe BE smaakt, zoals Mille, wellicht eens een blikje SPD kunnen proberen.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Plaats reactie