Dobie's - Four Square Curlies

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Ribbon »

Brand: Dobie's
Tin Description: Small mellow discs of spun tobacco each a complete blend.
Country of Origin: DK
Curing Group: Air Cured
Contents: Virginia
Perique
Cut: Curly Cut
Packaging: 50g Tin
Blend Notes: Discontinued Blend. Last production was in Denmark.

Afbeelding

In dit topic schreef ik er al wat over, maar ik vind deze tabak toch wel zijn eigen plek in dit forumgedeelte waard.

Het gaat hier om een 'gereanimeerd' blik. Uitgedroogd toen ik het binnen kreeg en daarna op vocht gebracht. Of de smaak lijkt op tabak uit een luchtdicht blik, of op een vers blik laat ik even in het midden bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Misschien kunnen de mensen die het geluk hadden deze blend in zijn hoogtijdagen mee te maken hier wat over zeggen.

De geur in de weckpot (waarin ik de tabak nu bewaar) is muffig. Ik ruik wel tabak, maar deze komt oud over, en dat is ie uiteraad ook. Dit belooft in eerste instantie dus niet veel goeds. Het roken valt echter totaal niet tegen. De suikerkristalletjes (nee, geen schimmel :wink: ) deden me hopen op een 'mellow' smaak wat betreft de Virginia. Dit klopt ook, want tijdens het roken bemerk ik een milde, zoetige smaak tegenover de hartigheid van de Perique. De Perique redt de tabak als het ware omdat die nog vrij krachtig overeind is gebleven na al die jaren. Het prikt in de neus.

Verder is het geen ingewikkelde tabak zoals ik hem nu proef. Een VaPer die niet is wat hij ooit was, dat is me wel duidelijk, maar wel een die ondanks het uitdrogen en de ouderdom toch goed te roken is. Ik krijg het idee dat ik toch een aardig (doch niet compleet) beeld krijg van de smaak zoals ie in de jaren 60 was.

Ik heb me trouwens suf gezocht om het blik te dateren. Het enige concrete is dat hij tussen 1949 en 1979 in de schappen heeft gelegen, afgaande op de banderol. Het is geen blik uit de latere Deense periode, maar 'made in England' wat me doet vermoeden dat hij in de fabriek van George Dobie zelf is gemaakt. Op basis daarvan gok ik dat hij uit de 60 jaren komt.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Meester W »

Ik rookte in de tweede helft jaren zestig four square blauw. De blikjes waren grijs met naar ik mij herinner de vier blokjes rechts onder

Ik denk dat het blik op de foto van later datum is

Mijn tabak kocht k o.a. bij de zeer gerenommeerde heren Hoogendoorn aan de korte Hoogstraat te Rotterdam waar ik vandaan kom

Indien er Rotterdammers zijn van rond 1950 die de verfijnde tabakzaken zich herinneren hoor ik dat graag

Gr. Willem
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Ribbon »

Leuk om te horen Meester W. De blikken Four Square die ik in bezit had werden afgesloten door een los deksel met een rubberen rand om het vacuüm te bewaren. Kan jij je dat ook nog herinneren?

Helaas ben ik niet bekend met de heren Hoogendoorn, maar ik kan me voorstellen dat het een prima zaak was.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Meester W »

Ik weet niet beter of alle blikken die ik indertijd rookte hadden een rubberen ring in de dekselrand
nu toch nog steeds ?
Put coin under lid and twist. Het was altijd een sensatie het korte gesis te horen als je met een stuiver
een nieuw duur blikje opende!
Een zeer smakelijke Engelsman was Will's Legation uit Bristol of Cardiff het was een blauw blikje met rode rand.
bestaat al lang niet meer helaas

Ach ja de goede tijden van originele Engelse mixtures voor een gulden of vijf liggen ver achter ons.

Hartelijke groet

Willem
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door capricorn »

Meester W schreef: Ach ja de goede tijden van originele Engelse mixtures voor een gulden of vijf liggen ver achter ons.

Hartelijke groet

Willem
de jaren met een salaris van fl 850 per maand ook

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Ribbon »

Meester W schreef:Ik weet niet beter of alle blikken die ik indertijd rookte hadden een rubberen ring in de dekselrand
nu toch nog steeds ?
Put coin under lid and twist. Het was altijd een sensatie het korte gesis te horen als je met een stuiver
een nieuw duur blikje opende!
Een zeer smakelijke Engelsman was Will's Legation uit Bristol of Cardiff het was een blauw blikje met rode rand.
bestaat al lang niet meer helaas

Ach ja de goede tijden van originele Engelse mixtures voor een gulden of vijf liggen ver achter ons.

Hartelijke groet

Willem
Ik had wat specifieker moeten zijn, excuses. De rubberen (of kunststof) dekselrand zit er inderdaad nog steeds, maar mijn blikken van Four Square kon je openen door een zichtbaar stukje rubberen in de rand te doorboren met een scherp voorwerp waardoor het vacuüm werd opgeheven. Die blikken waren dan niet meer dicht te schroeven, maar zaten er als het ware los op. Een foto zegt soms meer...

Afbeelding
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Huub »

Hallo Robb,

Dat roept bij mij mooie herinneringen op. Ik zie het mijn grootvader nog doen. Daarna deed hij de tabak in een zgn. roll-up pouch in een legergroene kleur met aan de voorkant in zwart gedrukt US ARMY. Had hij gekregen van een Amerikaanse militair die bij hem eind 1944 en begin 1945 regelmatig in huis verbleef. Die waren ingekwartierd was als ze enkele dagen van het front terug kwamen.
Die pouch heel hij nog tot eind 50-tiger jaren gebruikt. Daarna was de rubberen binnenlaag versleten.

Zelf heb ik alleen van de latere Four Squares ,die in Denemarken werden gemaakt werden, de Medium Navy Cut in een zilverkleurig blikje met 4 lichtblauwe vierkantjes in het midden gerookt.
Bij de laatste bijeenkomst in Heukelem heb ik een tas met oude blikjes achtergelaten waarin ook zo'n rechthoekig blikje zat.

Bedankt voor je post met die vermelding over het bijzonder aan dat blikje. Zelf had ik dat niet meer in mijn geheugen.

Fijne dag,

Huub

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Huub »

Meester W schreef:Ik weet niet beter of alle blikken die ik indertijd rookte hadden een rubberen ring in de dekselrand
nu toch nog steeds ?
Put coin under lid and twist. Het was altijd een sensatie het korte gesis te horen als je met een stuiver
een nieuw duur blikje opende!
Een zeer smakelijke Engelsman was Will's Legation uit Bristol of Cardiff het was een blauw blikje met rode rand.
bestaat al lang niet meer helaas

Ach ja de goede tijden van originele Engelse mixtures voor een gulden of vijf liggen ver achter ons.

Hartelijke groet

Willem
Hallo Willem,

Bedoelde je deze?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Ribbon »

Huub schreef:Hallo Robb,

Dat roept bij mij mooie herinneringen op. Ik zie het mijn grootvader nog doen. Daarna deed hij de tabak in een zgn. roll-up pouch in een legergroene kleur met aan de voorkant in zwart gedrukt US ARMY. Had hij gekregen van een Amerikaanse militair die bij hem eind 1944 en begin 1945 regelmatig in huis verbleef. Die waren ingekwartierd was als ze enkele dagen van het front terug kwamen.
Die pouch heel hij nog tot eind 50-tiger jaren gebruikt. Daarna was de rubberen binnenlaag versleten.

Zelf heb ik alleen van de latere Four Squares ,die in Denemarken werden gemaakt werden, de Medium Navy Cut in een zilverkleurig blikje met 4 lichtblauwe vierkantjes in het midden gerookt.
Bij de laatste bijeenkomst in Heukelem heb ik een tas met oude blikjes achtergelaten waarin ook zo'n rechthoekig blikje zat.

Bedankt voor je post met die vermelding over het bijzonder aan dat blikje. Zelf had ik dat niet meer in mijn geheugen.

Fijne dag,

Huub
Graag gedaan

Dat rechthoekig blikje die je meenam naar de meeting is nu in mijn bezit Huub, waarvoor dank. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Huub »

Robb schreef:
Huub schreef:Hallo Robb,

Dat roept bij mij mooie herinneringen op. Ik zie het mijn grootvader nog doen. Daarna deed hij de tabak in een zgn. roll-up pouch in een legergroene kleur met aan de voorkant in zwart gedrukt US ARMY. Had hij gekregen van een Amerikaanse militair die bij hem eind 1944 en begin 1945 regelmatig in huis verbleef. Die waren ingekwartierd was als ze enkele dagen van het front terug kwamen.
Die pouch heel hij nog tot eind 50-tiger jaren gebruikt. Daarna was de rubberen binnenlaag versleten.

Zelf heb ik alleen van de latere Four Squares ,die in Denemarken werden gemaakt werden, de Medium Navy Cut in een zilverkleurig blikje met 4 lichtblauwe vierkantjes in het midden gerookt.
Bij de laatste bijeenkomst in Heukelem heb ik een tas met oude blikjes achtergelaten waarin ook zo'n rechthoekig blikje zat.

Bedankt voor je post met die vermelding over het bijzonder aan dat blikje. Zelf had ik dat niet meer in mijn geheugen.

Fijne dag,



Huub
Graag gedaan

Dat rechthoekig blikje die je meenam naar de meeting is nu in mijn bezit Huub, waarvoor dank. :)

Hallo Robb,

Goed te lezen dat het terecht is gekomen bij jou omdat jij die tabakken nog kent.
Jammer dat ik je in Heukelem niet ontmoet heb.

Fijne avond verder,

Huub

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Ribbon »

Haha, nu geloof ik dat je abuis bent Huub. We hebben elkaar in Heukelum wel degelijk ontmoet (lang donker haar, bril). We hadden een kort gesprekje toen je met de plastic tas met lege blikken aankwam.

Even voor de goede orde; ik ken Four Square niet van vroeger (zo oud ben ik namelijk nog niet) maar ben op internet gaan neuzen toen ik tegen wat afgesloten blikken aanliep.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Huub »

Goedenavond Robb,

Sorry dat ik me dat niet meer kan herinneren. Het was de eerste keer dat ik daar was en ik ben niet meer zo jong.
Ik vind het dan wel prachtig dat je zo'n oud Four Squares blikje gevonden hebt waarbij je onder de rand een rubberen ring moest doorsteken om de vacumering op te heffen.

Fijne avond verder,

Huub

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Meester W »

Duivels ! Dat is het blikje Will's Legation ! Prachtig om dat terug te zien Hartelijk dank !

Groet,

Willem
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Meester W »

capricorn schreef:
Meester W schreef: Ach ja de goede tijden van originele Engelse mixtures voor een gulden of vijf liggen ver achter ons.

Hartelijke groet

Willem
de jaren met een salaris van fl 850 per maand ook



Inderdaad,de benzine was ook wat goedkoper. 40 cent de liter. Maar zo'n blikje kocht ik ook maar sporadisch hoor

Gr. Willem
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Meester W »

Robb schreef:
Meester W schreef:Ik weet niet beter of alle blikken die ik indertijd rookte hadden een rubberen ring in de dekselrand
nu toch nog steeds ?
Put coin under lid and twist. Het was altijd een sensatie het korte gesis te horen als je met een stuiver
een nieuw duur blikje opende!
Een zeer smakelijke Engelsman was Will's Legation uit Bristol of Cardiff het was een blauw blikje met rode rand.
bestaat al lang niet meer helaas

Ach ja de goede tijden van originele Engelse mixtures voor een gulden of vijf liggen ver achter ons.

Hartelijke groet

Willem
Ik had wat specifieker moeten zijn, excuses. De rubberen (of kunststof) dekselrand zit er inderdaad nog steeds, maar mijn blikken van Four Square kon je openen door een zichtbaar stukje rubberen in de rand te doorboren met een scherp voorwerp waardoor het vacuüm werd opgeheven. Die blikken waren dan niet meer dicht te schroeven, maar zaten er als het ware los op. Een foto zegt soms meer...

Afbeelding


Typisch. Ik herinner mij absoluut niets van zulk een doorboorbaar stukje rubber. En ik heb toch door de jaren heen wat blikken verstookt. Weliswaar van andere merken zoals Dunhill en Balkan S

Goed bewaren hoor. Lijkt mij absoluut een collectors item

Gr. Willem
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Arno »

Ik ken dat stukje doorboorbaar rubber niet.. En ik heb toch ook al menig oud blik in handen gehad. De platte blikken van Sobranie hadden geen schroefdraad maar een deksel die je er zo kon opduwen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Meester W »

Arno schreef:Ik ken dat stukje doorboorbaar rubber niet.. En ik heb toch ook al menig oud blik in handen gehad. De platte blikken van Sobranie hadden geen schroefdraad maar een deksel die je er zo kon opduwen.


Platte Sobranie blikken ? Die ken ik niet. Alleen de zwart witte en de gele cigar leaf

Gr. W
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Arno »

Meester W schreef:
Arno schreef:Ik ken dat stukje doorboorbaar rubber niet.. En ik heb toch ook al menig oud blik in handen gehad. De platte blikken van Sobranie hadden geen schroefdraad maar een deksel die je er zo kon opduwen.


Platte Sobranie blikken ? Die ken ik niet. Alleen de zwart witte en de gele cigar leaf

Gr. W
Ja die bedoel ik ook :mrgreen: Deze dus:

Afbeelding

Want je had ook deze (niet platte) blikken:

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie