Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Nekker »

Afbeelding

Brand: Flandria
Tin Description: None provided.
Country of Origin: BE
Curing Group: Fire Cured
Contents:
Kentucky
Cut: Shag
Packaging: 40g pouch

Prijs/beschikbaarheid
Dit is één van de oudere tabaksklassiekers hier in België. Toen ik erachter kwam dat dit de eerste pijptabak is geweest dat ik ooit in mijn leven heb geroken (via de neus welteverstaan!), wist ik meteen dat ik hem zelf eens moest proberen. Hij rook zo heerlijk toen ik als kind, naast mijn voetbalcoach stond, die hem dan uit een statige billiard rookte.

Voor de prijs moet u het verdorie, niet laten! Ik heb 3,90euro betaald voor een pouch van 40g. Ik denk dat de recentere prijs wel meer rond de 4,10 euro zal liggen, maar hoe dan ook is dit één van de meest voordelige, mij bekend, op de markt. Ik denk dat deze tabak niet overdreven moeilijk te vinden is. In de winkels kwam ik hem regelmatig al eens tegen. Online moet hij ook zeker te vinden zijn voor de nieuwsgierige liefhebber.

Geur/snede uit de pouch
Ik weet dat er met veel nostalgie over de Tonka-boon wordt gesproken. Die tegenwoordig verboden is om te gebruiken, door haar kankerverwekkende eigenschappen. Wel vreemd als je nagaat dat je de boon mag drinken, eten,... Maar niet roken... Naar verluid hebben de blenders deze hier op andere wijze nog grotendeels in kunnen stoppen, ik vermoed met een aroma? Hij ruikt dan ook heerlijk, wat ook uniek is aan deze Semois blend is dat ze er nectar hebben ingestoken. Dat geeft het een zalig aangenaam zoete geur. Het is niet je typische Semois tabak, en net dat maakt hem de moeite waard.

De snede is zogezegd voor de pijp, maar is toch vrij dun. Vergelijkbaar met Shag. Ik veronderstel dat men hier ook sigaretten van kan rollen.

Brandbaarheid/eerste indruk
Zoals elke Semois tabak, raad ik een goede grote kop aan en de tabak vast genoeg stoppen. Er geraakt een behoorlijke hoeveelheid in de kop. Wat me meteen opviel in de pouch is dat deze veel vochtiger is dan alle andere Semois tabakken die ik reeds heb gehad. Ik had dus een beetje bang voor de brandbaarheid, maar zoals het een Semois tabak betaamt laat deze zich ook heerlijk aansteken. Tabak krult mooi op, door zijn iets hogere vochtigheidsgraad, kan het zijn dat je af en toe in het begin nog eens moet bijvlammen. Maar nadien gaat het als een trein!

De smaak is overweldigend. Ik vind het een goede tabak omdat hij niet zo droog brand als de typische Semois. Hierdoor kan ik langer lurken zonder een droge keel te krijgen. Ook proef je duidelijk een zoetje, maar niets overweldigend, het is zo subtiel dat je er echt op moet zoeken. Het sigaar-achtige aroma is zeker aanwezig. Eureka! Het is wel degelijk een Semois.

Roken/roomnote
Iets wat me altijd een beetje stoort bij tabakken als Semois. Is dat als je een tijdje bent aan het roken hij vaak bitter/zurig gaat smaken en je die droge keel krijgt. Bij deze is dat veel minder aanwezig, ik gok door zijn nectar/honing toevoeging? Dit maakt hem draaglijker om eens even goed van door te roken.

De roomnote, zou een zeer zoet sigaar aroma zijn, met een meer natuurlijkere toets dan de typische zware sigaren geur. Volgens mijn broer dan toch.


Nicotine/rookduur

Ik heb er twee op een dag gerookt, de eerste in een gemiddelde kop. Dan doe je ongeveer drie kwartier over een pijp. Wat al redelijk wat is, want met de klassieke Semois deed ik maar een half uurtje in diezelfde pijp. Later heb ik hem nog eens gestopt in een grotere kop. Het was een pijp waar ik maar geen klik mee kreeg, dus ik dacht van hem eens een kans te geven met Semois, en eureka! Dit is de tabak voor deze pijp. Over deze pijp heb ik anderhalf uur gedaan, wat nooit gezien is bij Semois voor mij. Dus al bij al, kan je hem wel onder de noemer van Semois plaatsen, met een hele kleine maar!

Na deze pijp kreeg ik wel wat last van Nicotine. Niets ergs, maar je merkt toch wel dat er voldoende nicotine in zit.

Conclusie
Semois rokers, zoekt u afwisseling van de klassieke Semois? Zoek niet verder, hier is uw tabak. Mensen die voorzichtig willen kennis maken met Semois? Zoek niet verder, hier is uw tabak! Ik zal hem alleszins opnieuw kopen en in mijn vaste roulatie houden.

Het is een heerlijke tabak, die prijs-kwaliteit met kop en schouders boven vele andere uitsteekt. Het is niet meteen de hoogvlieger/luxe tabak, daar is hij ook niet voor bedoeld. Hij rookt gewoon heerlijk weg. Voor de prijs moet u het alleszins niet laten en indien hij u niet bevalt? U kan mijn adres via PB bekomen... :wink: :lol:

Edit: Dit blijkt een Vlaamse tabak te zijn, wordt in Oost-Vlaanderen (Kruishoutem) geproduceerd door het bedrijf Flandria.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Generaal »

Een mooie omschrijving van dit kruid, Heer Nekker, thnx.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Fiandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door robvoorburg »

Dat is een gedegen verslag Nekker!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Arno »

Mooi verslag! =D>
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door metaltommy »

mooi verslag.
klinkt als net iets meer bewerkt als vincent manil naar wat jij zo schrijft, heb ooit een flinke sample van janneman mochen ontvangen van de vincent manil, en die vond ik erg lekker wegroken.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Nekker »

metaltommy schreef:mooi verslag.
klinkt als net iets meer bewerkt als vincent manil naar wat jij zo schrijft, heb ooit een flinke sample van janneman mochen ontvangen van de vincent manil, en die vond ik erg lekker wegroken.
Ja dat klopt, Vincent Manil produceert volledig natuurlijke Semois. Deze is duidelijk wat bewerkt.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Ribbon »

Leuke review Nekker, enthousiasmerend zelfs. Ik heb zelf 1 maal Semois geprobeerd (ben er echter nooit achter gekomen welke) en dat is me niet echt bevallen. Toch zou ik nog graag wat verschillende soorten proberen, want ik blijf nieuwsgierig na het lezen van dit soort reviews. Wellicht valt er een Semois testpakketje te maken voor bij de Hasselt-meeting :wink: .
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Whitesnake

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Whitesnake »

Prachtig Nekker! =D>

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door magicmarcello »

Goede review Nekker, mes compliments! =D>
Het brengt toch een verlangende nieuwsgierigheid bij mij naar boven om dit kruid eens een keer te proberen wanneer de gelegenheid zich voordoet.
Normaal ben ik redelijk wars van alles dat met baai, clan en andere varianten van de draadsnede typen te maken heeft; sjek, daar moet je een sjekkie van rollen...
Maar jij schrijft dit zo uitnodigend dat ik er niet aan ga ontkomen om het eens een kans te geven, wie weet...
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Whitesnake

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Whitesnake »

Heb hem vroeger veel gerookt. Sinds het verdwijnen van de Tonka vond ik hem zielloos en sprak hij me niet meer aan.

Heb Nekker maar geloofd en ben vorige week 2 pakjes gaan kopen. Hoe ze het doen met die Tonka weet ik niet maar het zit er weer in. (Zal één van de fabrieksgeheimen zijn veronderstel ik.) Ben overtuigd en weer dikke fan! Prachtige tabak! =D> :sw

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door metaltommy »

tonkaboon, of de smaak daarvan zit of zat ook in irish flake meen ik me te herinneren, dus ik neem aan dat het wel een additief zijn nu.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door St Patrick »

Zeer mooie en duidelijke review...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Whitesnake

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Whitesnake »

Sinds Nekkers bevindingen ben ik al aan mijn derde pakje toe! :wink:

Gebruikersavatar
Fossiel
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Fossiel »

Ik heb vorige vrijdag een blik van 100 gram van deze tabak gekocht. De snede is voor een pijp inderdaad behoorlijk fijn, en deze tabak is dan ook niet zo geschikt voor mijn Brebbia, die een vrij breed rookkanaal heeft, daar er dan stukjes tabak door het rookkanaal mijn mond in gezogen worden. Voor mijn lange Chacom, die een vrij smal rookkanaal heeft dat gemakkelijk verstopt raakt, is deze tabak echter prima. De geur die in mijn neus dringt als ik het blik open... mmmm! 8p
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door dewitte »

3 pakjes meegenomen na ons bezoek aan Hasselt. Het is duidelijk een semois met een aparte geur maar toch met de overduidelijke semois sigaar smaak. Deze is tov de Manil inderdaad een stuk milder voor de keel. Geen droge prikkelende keel. Wel geeft deze bij mij een veel sterkere tongbite dan de semois van Manil. Iemand anders dat ook gemerkt? Kan ook aan de rookwijze liggen natuurlijk. Bij deze is voor mij een p-lip dan ook aangeraden om de tongbite toch binnen de aanvaardbare grenzen te houden. In elk geval een zeer smaakvolle tabak. Bedankt voor de tip Nekker, kheb er een leuke aanwinst bij.
Laatst gewijzigd door dewitte op 03 sep 2012 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Whitesnake

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Whitesnake »

dewitte schreef:3 pakjes meegenomen na ons bezoek aan Hasselt. Het is duidelijk een semois met een aparte geur maar toch met de overduidelijke semois sigaar smaak. Deze is tov de Manil inderdaad een stuk milder voor de keel. Geen droge prikkelende keel. Wel geeft deze bij mij een veel sterkere tongbite dan de semois van Manil. Iemand anders dat ook gemerkt? Kan ook aan de rookwijze liggen natuurlijk. Bij deze is voor mij een p-lip dan ook aangeraden om de tongbite toch binnen de aanvaardbare grenzen te houden. In elk geval een zeer smaakvolle tabak. edankt voor de tip Nekker, kheb er een leuke aanwinst bij.
Klopt Dewitte! Rustig roken... :wink:

bobby
Berichten: 94
Lid geworden op: 22 mar 2013 23:35
Locatie: Kemmel

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door bobby »

Deze al een week of 2 in huis (gekocht op reis) dit vind ik een zeer smakelijke tabak.
Hierin herken ik een beetje een rijst-smaak en wat honing deze semois heeft m'n hart veroverd.

Groet bobby
Hij is leeg die vol is van zichzelf

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Gradje »

Was vandaag een dagje in Antwerpen en heb daar uiteraard de prachtige zaak Verloo op de Amerikalei bezocht met de bedoeling eens een Semois-tabakje te scoren. Volgens de winkelier was dit de bekendste (ook al noemt een Belg dat natuurlijk de "gekendste", maar aangezien ik met een Belgische getrouwd ben begreep ik dat ook prima :mrgreen: ) en daarom heb ik om te beginnen deze maar eens geprobeerd, ook al begrijp ik achteraf dat deze toch op de één of andere manier gearomatiseerd is. Ook vertelde hij dat dit geen 100% Semois tabak is en dat zoiets in de Belgische winkels ook gewoon niet meer te koop is, afgezien van de eigen winkeltjes van de enkele planters in de streek zelf. Meer daarover uiteraard in het aparte topic over de Semois trip van enkele mede-forumleden.

Hoewel het dus geen 100% Semois is, en met iets van aroma voor een Semois eigenlijk misschien ook wat a-typisch, was het volgens hem echter wel de meest gerookte Semois in België en dat deed me besluiten om toch deze te proberen, al had hij nog twee of drie soorten. 's-Avonds op weg naar huis in de auto voor het eerst van deze tabak genoten, gerookt uit mijn vrij ruime Vauen-pijp. Ik ben aangenaam verrast; dit is echt een heel aparte tabak met een zeer typische, heel herkenbare geur en smaak.

Qua structuur en rookeigenschappen doet hij me het meest aan onze hollandse semi-baaien als Coopvaert en Voortrekker denken: een fijne (ook al heet het dan "coupe grosse"), opvallend lange en heel regelmatige snede die stopt als Coopvaert, snel maar niet heet brandt en heel gemakkelijk aan het branden is te houden. Vreemd genoeg vertelde de Verloo-man dat het juist een vrij lastig brandbare tabak zou zijn en daarom uit een ruimere kop gerookt dient te worden, "zodat er voldoende lucht bijkomt en hij beter brandt". Een raar verhaal vind ik, want dat van die ruimere kop klopt denk ik wel, maar hij brandt juist uitermate gemakkelijk. Zelfs in de auto, waar je toch regelmatig afgeleid bent en minder geconcentreerd rookt dan in je luie tuinstoel rookte ik hem met slechts tweemaal bijvuren tot de laatste kruimel leeg. Juist toen ik dacht "chips, ik heb hem weer uit laten gaan" bleek hij tot mijn verrassing gewoon schoon op.

Qua geur en smaak: bij het openen wordt je echt overvallen door een heel merkwaardige, zoetige geur die ik ontzettend lastig te omschrijven vindt. Mijn eerste connotatie was "rozijnen", maar bij nader inzien is het dat toch niet. Dat zal dan wel dat Tonkaboon aroma zijn dat hierboven wordt beschreven, iets waar ik nog nooit van gehoord had. Lekker is het echter wel, en ook bij het roken wordt je omhuld door een heerlijk zoetige, maar niet mierzoete lucht. Deze blijft ook de hele pijp door lekker; wel is het voor mijn gevoel een vrij eenzijdige, weinig complexe smaak; het is niet zo dat je van de ene smaaknuance in de volgende rolt. In mijn verbeelding stel ik me daar altijd een lange, rechte lijn bij voor, in tegenstelling tot een grillige, kronkelige lijn bij een complexe smaak met veel smaaknuances. Daardoor kan ik me voorstellen dat hij wel vrij snel gaat vervelen als je hem vaak rookt en daarmee geen tabak voor elke dag wordt, maar ter afwisseling voor momenten dat je eens iets heel anders wil dan je gewend bent een heerlijke, toegankelijke tabak wat mij betreft. Zal hem dus ter afwisseling zeker vaker roken.

Wat verder opviel: wat een kloterige, klungelige pouch waar het in zit, met zo'n plastic omhulseltje er omheen dat je meteen kapot dreigt te trekken als je het accijnszegel er af trekt. En: inmiddels EUR 4,60 voor een 40 gram pouch, iets duurder geworden dus maar nog altijd spotgoedkoop.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Nekker »

Blij te lezen, dat na mijn inmiddels al redelijk oude post, jou woorden overeenkomen met mijn ervaringen. Ondertussen rook ik deze tabak nog steeds met plezier. 4,60 euro is toch wel een grote prijsstijging, als je dat zo bekijkt in die korte tijd. Ik zit dus met het idee te spelen om er meteen een hele grote voorraad van in te slaan. Het probleem is dat ik vrees dat hij gaat uitdrogen als ik pakweg zo'n 10 à 15 jaar wil roken van die voorraad. Ik heb al gemerkt dat de verpakkingen inderdaad niet ideaal zijn.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Gradje »

Nekker schreef:Blij te lezen, dat na mijn inmiddels al redelijk oude post, jou woorden overeenkomen met mijn ervaringen. Ondertussen rook ik deze tabak nog steeds met plezier. 4,60 euro is toch wel een grote prijsstijging, als je dat zo bekijkt in die korte tijd. Ik zit dus met het idee te spelen om er meteen een hele grote voorraad van in te slaan. Het probleem is dat ik vrees dat hij gaat uitdrogen als ik pakweg zo'n 10 à 15 jaar wil roken van die voorraad. Ik heb al gemerkt dat de verpakkingen inderdaad niet ideaal zijn.
Oei, ik denk dat je gelijk hebt, het lijkt me tabak die gemakkelijk uitdroogt dus in grote verpakkingen moet je toch wat doorpaffen, of het vochtgehalte kunstmatig wat op peil houden. Een humidor voor kopen? :mrgreen: :P :lol:

Had vanochtend weer een autoritje te doen en heb onderweg weer een pijpje van de Semois geprobeerd, en ik vond het opnieuw een heel gemakkelijke en aangename tabak. Ik weet zeker dat ik hem nog eens vaker zal nemen; Antwerpen is mijn favoriete stad om een vrij dagje door te brengen en anders kom ik er sowieso vaak genoeg langs om even een afslagje te pakken omdat mijn vrouw familie in de buurt van Mechelen en Charleroi heeft.

Trouwens, de prijsstijging is misschien relatief fors, maar 4,60 voor 40 gram tabak is nog steeds erg goedkoop. Als je er gemakkelijk aan kunt komen zou ik om prijsstijgingen voor te zijn geen grote voorraad kopen, maar ik heb geen idee hoe gemakkelijk je aan deze tabak komt. Weet jij of deze tabak in België vrij algemeen verkrijgbaar is, of moet je dan toch echt bij een speciaalzaak als Verloo zijn?

Groet,

Gerard

Gerard

scaffler
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 okt 2014 19:05
Locatie: sint-niklaas -belgie

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door scaffler »

hoi heren

heb me vorige week zo`n pakje florina semois aangeschaft hier in sint-niklaas
blijkbaar goed verkochte tabak in die zaak ( geen speciaalzaak)
dus denk ik dat hij vrij vlot verkrijgbaar moet zijn .

is trouwens niet echt mijn ding - vind de tabak vrij scherp
kan zijn omdat ik beginnend pijproker ben , nog veel leren en ondervinden dus
deed me ook direct denken aan een dikke sigaar toen ik hem rookte , ni lekker .

er is 2 keer 1/3 pijpje uit
bij interesse stuur ik deze graag door ( zit nog in verpakking )


mvg scaffler ;p

Serge
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 sep 2011 14:16
Locatie: Steenwijk

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Serge »

Deze heeft een nieuw baasje!! Bedankt scaffler!
Kennis is macht, karakter is meer.

scaffler
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 okt 2014 19:05
Locatie: sint-niklaas -belgie

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door scaffler »

ondertussen ook de samples in de bus gekregen Serge
hartelijk dank daarvoor

gaan we van genieten :sherlock:

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Gradje »

Het builtje dat ik in augustus bij Verloo in Antwerpen kocht heb ik in de loop van de maanden geleidelijk aan opgerookt, maar ik vind hem op den duur toch te saai om een blijvertje te worden. Wel lekker, maar het is een vreemde mengeling tussen een baai-achtige sigarige tabak aan de ene kant en een zeer kenmerkend aroma aan de andere kant, wat uiteindelijk een vreemd soort "vlees noch vis gevoel" geeft. Verder had ik alleen bij deze tabak regelmatig het eigenaardige "mint gevoel" in de mond, dat in een ander topic wel eens ter sprake is gekomen, en vond dat eigenlijk niet prettig.

Whitesnake

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Whitesnake »

Is zowat mijn dagelijse tabak geworden!!!

Satyr
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 sep 2014 20:23

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Satyr »

Vind hem zekers lekker. Aanvankelijk moest ik er een beetje mee om leren gaan, maar nu lukt het aardig. Sterker nog, nu vind ik het een van de makkelijkere tabakken in mijn arsenaal. Akkoord, je moet jezelf wat intomen en niet te snel willen roken. Maar hij zal zeker niet snel uitgaan. Om te stoppen en aan te steken is hij ook doodeenvoudig. Je neemt wat tabak, propt het erin, beetje aanduwen, lucifertje erboven houden, tampen en klaar om te roken. Vind het een ideale tabak om onderweg een pijpje mee te stoppen. Mijn vriendin (die overigens ook uit Sint-Truiden komt, Whitesnake), rolt er soms sjekkies van. Iets moeilijker om te rollen, maar smaakt erg goed.
Een tevreden roker is geen onruststoker.

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Gradje »

Zo, dan heb je wel een straf sigaretje, of niet. Maar wel eentje met een unieke smaak.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Paasei »

De vier resterende 'ambachtelijke' fabrikanten in de Semois streek verkopen ook allemaal een coupe fine. 100 procent dezelfde tabak als de grove snede, maar dan om effectief een saf van te rollen.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Satyr
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 sep 2014 20:23

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Satyr »

Is inderdaad wat steviger van nicotine, maar ook lekkerder en natuurlijker. Ik geloof niet zo in de tabak die voor sigaretten gebruikt wordt. Ze gebruikt dan inderdaad de coupe fine, maar het is ook al prima gelukt met mijn pijptabak. Ik zou wel ook eens een andere semois willen proberen. Is Le Cerf Ardennais lekker? Andere lijkt moeilijk te vinden, zelfs hier in België, zelfs bij speciaalzaken zoals Huis Verloo of Plevoets..
Een tevreden roker is geen onruststoker.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Flandria - Florina Vieux (oude) Semois

Bericht door Arclaud »

Een beetje off-topic, maar van Le Cerf Ardennais heb ik enkele jaren terug eens een pak gerookt. Ik meen mij te herinneren dat er meerdere soorten van bestaan. Ik had diegene met een fris/muntachtig bijsmaakje. Niet slecht, maar niet mijn ding. Als ik het me goed herinner laat hij ook een ghost achter. Al bij al vind ik hem wel beter dan de Semois van Huis Windels.

Bij Le Roi Du Cigare in Brussel verkopen ze de tabak van Vincent Manil. Dat is mijn favoriete Semoistabak. Hij is gewild, dus niet altijd op voorraad. Best even bellen voor je er langs gaat. Ik denk trouwens dat je de tabak ook rechtstreeks bij Manil zelf kan bestellen, maar dat heb ik nog nooit gedaan.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Plaats reactie