HU Tobacco - Director's Cut

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

HU Tobacco - Director's Cut

Bericht door smoking-rob »

Dit is een nieuwe creatie van de blender Hans Wiedemann en mijn bestelling hiervan is zo juist aangekomen.
Eerder had ik er al een sampletje van gerookt en een review geplaatst:
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... T&TID=4548
Deze tabak wil ik julie niet onhouden: een zeldzaam heerlijke blend van diverse cuts en curlies, broken flakes en loose cut.
Met een aardige dosis Perique en zeer weinig additionele smaakstoffen geeft dit een vol, kruidig en natuurlijk rookgenot met flink wat vitamine N.
Voor liefhebbers van de originele Three Nuns een must!
Afbeelding
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: HU-tobacco: Director's Cut

Bericht door St Patrick »

Ikzelf ben gek van zoete tabakken, maar een tabak al de 3 nonnen zie ik, af en toe, ook wel zitten. Dus ik zal eens in de toekomst een blikje of 2 hiervna bestellen... Thanks Rob voor de review...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: HU Tobacco - Director's Cut

Bericht door culann »

Nu bezig met een sample die ik van Smoking-Rob gekregen heb. Idd een erg aangename tabak. Vol van smaak, kruidig. en een redelijk flinke dosis nicotine, wat ik op z'n tijd best lekker vind. Ook ik zal hiervan wel een paar blikjes gaan bestellen in de toekomst.

Van deze blender heb ik een aantal samples gekregen van Smoking-Rob, en moet zeggen dat ze me tot nu toe allemaal zeer goed bevallen zijn.
Nogmaals dank Smoking-Rob!

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: HU Tobacco - Director's Cut

Bericht door smoking-rob »

Mooi, fijn dat het allemaal wel in de smaak valt.
Ik ga nu van HU "Out of Africa" opsteken en hoewel ik dacht dat zoete tabakken een ding uit het verleden waren voor mij, vind ik deze héérlijk.
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=3647
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: HU Tobacco - Director's Cut

Bericht door Pieter »

Ik heb mij eens zitten afvragen waar nou eigenlijk de naam van deze tabak vandaan komt. Immers is de Director's Cut meestal een enigszins verlengde versie van een film, met daarin scenes die de commerciële redactie niet doorkwamen of iets dergelijks, met als doelpunt nog beter weer te geven waar de film over gaat.

Dit houd ik tijdens het schrijven van deze review maar eens in het achterhoofd.


HU Tobacco - Director's Cut

Ik heb recentelijk een drietal tabakken van HU Tobacco ingeslagen. Mijn pakketje raakte op de eerste bezorgingsronde helaas kwijt, en ik heb dus een aantal weken moeten wachten tot het tweede pakket bezorgd was. Gelukkig was dit voor Hans Wiedermann, de blender, geen enkel probleem - hij heeft mij kostenloos het tweede pakket gestuurd, nog voordat hij het eerste pakket terug had ontvangen. Contact over de mail was steeds vlot en vriendelijk, uitstekende service, dus.

De eerste van deze tabakken (ik heb ze allemaal al gerookt) die ik wil reviewen is deze Director's Cut. Dit omdat het toch degeen is die bij mij het best in de smaak valt. Ik heb inmiddels al zeker de eerste 30-40 gram weggerookt van mijn blik van 100 gram, en denk dan ook dat ik voldoende beeld heb van deze tabak om mijn ervaringen te delen.

De Director's Cut is een tabak die bestaat uit een samenstelling van drie soorten snedes. Ten eerste bestaat hij grotendeels uit intacte curlies - afgesneden plakjes rope. Verder bevindt zich in het blik ook een ribbon. Deze lijkt grotendeels afkomstig van uit elkaar getrokken curlies, maar er is ook losse ribbon toegevoegd. Als laatste zit door de tabak heen nog een gedeelte broken flake.

De curlies zijn volgens de beschrijving een blend van Virginia en Perique, terwijl de ribbon van Burley is (blijkbaar een heel bijzondere, daarover zo meer) en de broken flake wat donkere Virginia.

Klinkt bovenstaand je bekend in de oren? Dat kan kloppen, deze weinig voorkomende snede lijkt namelijk heel erg op die van Bell's Three Nuns, een klassieker in pijprokersland. Hier komt ik uit op de vergelijking met een director's cut - zou Director's Cut voor een director's cut van Three Nuns door kunnen gaan? Ik wil dit graag apart van de gehele review behandelen, en schuif dit dus door naar het einde.

De geur uit het blik, allereerst, is zeer aangenaam. De bekende strogeur van Virginia is aanwezig, maar wordt best wel goed gemaskeerd door een zoete, chocolade-achtige geur die mij een beetje deed denken aan chocola, of in tabakstermen Troost Slices (na directe vergelijking blijkt dat de Slices toch een stuk zoeter ruiken). Zeker niet onaangenaam.

De tabak wordt geleverd op de perfecte vochtigheidsgraad. Vooraf drogen vanuit het blik is niet nodig. De tabak kan vrij stevig gestopt worden, maar men dient op te letten dat de curlies, die toch vrij massief kunnen worden als ze wat vocht gaan opnemen, niet te strak onderin de pijp komen te zitten, dat kan verstopping opleveren. Verder is het een gemakkelijke tabak om te stoppen, houdt best de broken-flake methodiek aan.

Het aansteken gaat vrij gemakkelijk. Ik heb de neiging om een curly te nemen en deze als een soort dekseltje bovenop de lading te leggen. Moet zeggen dat het dan wel nodig is om hem een kleinbeetje uit elkaar te trekken, omdat je hem anders niet aangestoken krijgt. Als de tabak eenmaal brandt is deze gemakkelijk aan te houden, en brandt gestaag weg tot onderin de kop zonder te bijten of snel heet te worden. De as is grijs met hier en daar een zwart puntje erin.


De smaak van deze tabak is best complex. Door het gebruik van een flinke snuf Perique krijgt hij een best zware smaak, maar omdat de Perique in principe alleen in de curlies zit, maakt deze donkere smaak op bepaalde momenten plaats om de zoetheid van de Virginia wat meer toe te laten. En dan de Burley... Het wordt regelmatig beweerd dat Burley een chocolade-achtige smaak heeft. Nu heb ik dat nog nooit echt ervaren, eigenlijk de smaak van Burley vaak ervaren als leveraar van een wat mindere bijsmaak in aromatische tabakken, maar dat is zeker niet het geval. De Burley die in deze tabak is gebruikt is volgens de blender van uitzonderlijke kwaliteit, en ik moet zeggen - dat proef je wel.


Wel dan, de vergelijking met Three Nuns? Three Nuns heeft ook VaPer curlies. Echter is de casing blijkbaar anders aangepakt. Three Nuns gaat wat betreft zowel geur als smaak veel meer richting een behoorlijk zware shag. In Director's Cut komt een veel gevarieerder smakenpalet naar boven wat uitstapjes maakt naar zoet en chocolade, maar in de kern erg veel van Three Nuns weg heeft. Een uitgebreidere versie dus? Oordeel zelf...

Ik raad elke liefhebber van niet-aromatische tabak ten zeerste aan om de Director's Cut te proberen. Werkelijk voortreffelijk.

5/5
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: HU Tobacco - Director's Cut

Bericht door smoking-rob »

Mooi Pieter dat jij hem zo waardeert, dat doe ik namelijk ook :wink:
Maar mijn laatste blik is alweer enkele maanden geleden leeg gerookt en hoewel ik hem enorm mis wacht ik nog even met bestellen omdat ik dan gelijk 8 blikken bij HU wil kopen van zijn blends, ook van de nieuwe Foundation, en dat gaat aardig in de papieren lopen...
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: HU Tobacco - Director's Cut

Bericht door Dukdalf »

Ik wil wel meedoen...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: HU Tobacco - Director's Cut

Bericht door Arno »

Mooie recensie Pieter! =D>
Afbeelding

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: HU Tobacco - Director's Cut

Bericht door dr. Watson »

De naam deed mij denken aan die grap van Robvoorburg over milva's :D
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: HU Tobacco - Director's Cut

Bericht door dewitte »

lijkt me een prachtige tabak. Kmoet maar eens bestellen bij HU. Dank voor de review.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: HU Tobacco - Director's Cut

Bericht door Martin Romijn »

Mooie review. Is inderdaad een lekkeren tabak maar mijn voorkeur gaat uit naar Edward G. van HU.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: HU Tobacco - Director's Cut

Bericht door Ribbon »

Bedankt voor het doorlinken vanuit het Three Nuns topic Pieter. Een curly VaPer met burley klinkt in mijn oren best smakelijk.

Ik zal binnenkort nog maar eens een bestelling doen bij Hans. :lol:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie