St. Bruno - Flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1182
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

St. Bruno - Flake

Bericht door Pieter »

Afbeelding

Brand: St. Bruno
Blender: Orlik
Tin Description: Blend of Virginia and other selected tobaccos. Slow burning and cool with a pleasant aroma.
Country of Origin: Dk
Curing Group: Flue Cured
Contents: Kentucky
Virginia
Cut: Flake
Packaging: 50g. Tin, 50g pouch, 25g pouch
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1182
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: St. Bruno - Flake

Bericht door Pieter »

Ja, toch wel nodig om op vakantie in Londen de meest populaire tabak in het Verenigd Koninkrijk te proberen.

Ik schrok toch wel van de prijs: rond de 15 euro voor 50 gram. Maar goed, wat wil je anders in het land waar je meer betaalt voor 12,5 gram shag dan voor 50 gram shag in Nederland.

Even wat verwarring: tobaccoreviews, bovenaan geciteerd, zegt dat de blender Orlik is. Op de verpakking staat Ogden's of Liverpool, maar op een aantal punten ook Imperial Tobacco. Ik denk dat die laatste de tabaksfabrikant is waar we mee te maken hebben.

En wat zit er dan in de pouch: een plastic bakje, afgesloten met aluminiumfolie, en daaronder de flakes. Best apart. Waarom zit het niet gewoon in een blik? Het zijn van die lange smalle, denk aan Peterson en Troost. Opvallend is wel dat ze tamelijk dun zijn.

Het aroma uit het bakje is die van zware tabak, een vanzelfsprekende geur voor een mengeling van Virginia en Kentucky. Zeer licht op de achtergrond zijn aanwezig de geur van bloemen of zeep, een beetje citrus, en vlak na opening (nu, een week of wat later is deze geur een stuk minder uitgesproken) het aroma van, tja, een nat bos, of hoe je het wilt noemen. Ruik eens aan een hoop natte herfstbladeren of ongedroogde walnoten, die geur.

De tabak heeft onverbrand geen uitgesproken smaak op de tong.

De tabak stopt zoals je zult verwachten van een flake. Aansteken gaat in vergelijking zeer gemakkelijk. De tabak brandt gelijkmatig, en is makkelijk aan te houden. Ik denk dat het komt door de dunne structuur dat hij toch de neiging heeft om af en toe wat vlug te gaan in vergelijking met andere flakes, maar dat is absoluut niet hinderlijk.

De smaak van de tabak is ook wel wat je verwacht van Virginia en Kentucky. In de verte moest ik eigenlijk denken aan Peterson's Irish Flake, een vergelijkbare smaak, maar in het geval van St. Bruno lang niet zo sterk. Desalniettemin zaten er naar mijn mening niet echt nuances in die ik zo zou kunnen noemen, behalve een: hij smaakt hier en daar wat kruidig. Zou er orientaalse tabak in zitten? Of is het dat aroma van bloemen/zeep wat uit het pakje lichtelijk omhoog komt? Deze smaak is voor mij een interessant nuance in de anders tamelijk vlakke tabak, die aanzet tot denken.

Al met al ben ik over deze aankoop zeer tevreden. Als liefhebber van flakes komt deze zeker hoog op de lijst. Ik ben wel gecharmeerd van de smaak, die, ondanks grotendeels eentonig te zijn, zeker niet onaangenaam is. Voor degenen die Irish Flake toch net iets te sterk vinden is deze tabak denk ik absoluut een aanrader.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: St. Bruno - Flake

Bericht door smoking-rob »

Goede recensie Pieter, zelf doet St. Bruno me aan after shave denken.
Maar de engelsen zijn er gek op.
Je zou ook een Walnut Flake moeten proberen, zit er dicht bij wat mij betreft.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: St. Bruno - Flake

Bericht door Arno »

Goede recensie! Ik heb nog zo'n pak ongeopend liggen waar ik nog ooit aan moet beginnen. Had je ook zo'n "mooie" afbeelding erop staan? :?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1182
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: St. Bruno - Flake

Bericht door Pieter »

Ja, van de een of andere vent met rotte tanden.

De Engelsheid druipt er dus vanaf.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: St. Bruno - Flake

Bericht door Rudolus »

Dames en Heren,

Goed nieuws;
Deze is "Relaunched" september 2017 in Duitsland.
Kan wellicht meerderen onder ons boeien om deze van oorsprong Engelse tabak te proeven nu die wat eenvoudiger te verkrijgen is.
http://www.schneiderwind.de/shop/produc ... ts_id=4311


Afbeelding

Gegroet,
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: St. Bruno - Flake

Bericht door Asmodeus »

Echt exotisch is st.Bruno natuurlijk niet, aangezien het tegenwoordig gemaakt wordt door McBaren. Desalniettemin, assortimentsuitbreiding is in deze onzekere tijden altijd goed nieuws.

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: St. Bruno - Flake

Bericht door sim »

Fijn om te horen. Ik heb deze tabak altijd al willen proberen, maar heb hem een paar keer net gemist. De eerste keer dat ik naar een tabakswinkel ging die niet gewoon mijn lokele tabakswinkel was, stond St. Bruno expliciet op mijn inkooplijstje. Dat was bij Huis Verloo in Antwerpen. Ze vertelden mij dat het juist uit het assortiment gegaan was en dat het laatste pakje een week tevoren verkocht was. Nadien heb ik in Engeland St. Bruno proberen te vinden - ook zonder succes.
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: St. Bruno - Flake

Bericht door Tobias Tobit »

Ik kwam deze wel zeer uitgebreide review van deze tabak tegen:

http://tobacbuytemplate.weebly.com/blog ... pe-tobacco
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: St. Bruno - Flake

Bericht door Asmodeus »

Jemig wat een epistel 😮
Die bewaar ik even voor later.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: St. Bruno - Flake

Bericht door Tobias Tobit »

Eerlijk gezegd heb ik het ook na twee pagina's opgegeven 😆
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
TommyLF
Berichten: 722
Lid geworden op: 05 apr 2016 22:57
Locatie: Playa Almeria
Contacteer:

Re: St. Bruno - Flake

Bericht door TommyLF »

Tobias Tobit schreef: 12 feb 2019 19:50 Eerlijk gezegd heb ik het ook na twee pagina's opgegeven 😆
Nou ik hou wel van een goede review, maar zelfs 2 pagina's is al te veel, ik haakte al eerder af... :mrgreen:
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: St. Bruno - Flake

Bericht door Sidekickelvis »

Ben niet eens begonnen!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Plaats reactie