Planta - Pergamon

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Planta - Pergamon

Bericht door Bommel »

Pergamon pijp tabak

Pijp tabak anders dan anderen. Deze tabak, een compositie van de klassieke tabaklandbouw zones van Europa, bederft het gehemelte van de pijproker op de meest exquise manier. Edelste Virginia , met de hand uitgesorteerde Orient tabak en tweemaal gefermenteerde Cavendish, afgerond met Griekse wijn en kostbare Oosterse specerijen. Het resultaat is dit milde, smaakvolle melange

Wie kent deze tabak?

---

Pergamon
--------------------------------------------------------------------------------

Brand: Planta
Tin Description: Pipe tobacco which the gods love. This tobacco, a composition from the classic tobacco cultivable areas of the ancient world, spoils the palate of the pipe smoker on the most exquisite one. Noblest Virginia degrees, hand-graded Orient tobacco and twice fermented Black Cavendish, rounded with Greek wine and precious Middle Eastern spices. The result is this mild, tasteful mixture.
Country of Origin: DE
Curing Group: Air Cured
Contents: Black Cavendish
Virginia
Oriental
Flavoring: Alcohol / Liquor
Cut: Coarse Cut
Packaging: 50g. Pouch, 100g Tin
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... P&TID=3030
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Pergamon

Bericht door Arno »

Winslow Collector kent deze :) Ik hoop op vakantie in Trier een zaakje te vinden die deze verkoopt. Heb hem niet gehad maar de combi virginia-oriëntaalse tabakken spreekt me aan.
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Pergamon

Bericht door Winslow Collector »

Jaahaaa, een van mijn toppertjes!!!

Een geweldige tabak, vind ik. Kruidig, zoet, rookt ontzettend zacht en aangenaam. De combinatie van de Oosterse kruiden en de Griekse wijn geven de tabak een aroma van vijgen (vind ik). Enige nadeel is dat hij wat moeilijker aan te steken is (zitten soms vrij grove stukken in), maar als hij eenmaal brandt: perfect rokend, mooie lichtgrijze tot witte as en genot tot aan de laatste vezel tabak.

Jaaaren geleden werd deze tabak van de Nederlandse markt gehaald. Importeur Pronk in Diemen werd hiertoe gedwongen, omdat de fabrikant het niet meer economisch vond om voor de 40 kilogram die jaarlijks in Nederland verkocht werd (overigens toen alleen blikken à 100 gram, pouches 50 gram waren hier al helemaal niet), de verpakking en waarschuwingsstickers te verzorgen en ook Pronk kon voor zo weinig tabak niet meer de banderollen aanvragen. Ik rookte daarvan zeker 1 blikje per week, dus zo'n 5 kilogram per jaar... goed voor 12,5% van de gehele Nederlandse verkoop van deze tabak. :lol:

Mijn maatje Rudi had toen nog zijn winkel in Middelburg en had destijds nog 19 blikken op voorraad. Die kocht ik toen in 1 keer op, en had ik met voorzichtig en zuinig roken tenminste nog even voorraad. Gelukkig is Pergamon in Duitsland nog volop verkrijgbaar, dus de toestroom van deze tabak is weer gewaarborgd.

Arno, in Duitsland ga je hem vast tegenkomen. Succes.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Pergamon

Bericht door janneman »

Ik heb deze tabak -althans dat achterste blik- onder de naam Pergamon classic eind jaren '90 of in 2000 gehad. Toen voor mij een van de duurste tabakken die ik ooit gekocht had (37 gulden voor 100 gram, terwijl Neptune iets van 12 gulden voor 100 gram kostte). Het is de tabak die mij aan de 'zondagse tabakken' heeft gebracht; duur, maar zo lekker dat ik het de hoge prijs waard vond. Hij valt nu voor mij in het rijtje van de luxetabakken zoals Larssen edition 2000nogwat en zo. Het is jammer dat ik hem al meer dan 10 jaar niet meer gehad heb, ik heb geen idee of hij echt beter of slechter dan de huidige luxetabakken was (maar ik denk dat het moeilijk is om de huidige luxetabakken echt te overtreffen).

Uit mijn tabaksboekje:
Pergamon Classic, (Planta tabak Berlin).
Info: Edelste Virginiagrad, handverlesener Orient tabak und doppelt fermentierter Cavandish, abgerunded mit Griechishem wein unf kostbarenb orientalische gewurzen.
Uiterlijk: Ferme zoete lucht, middelbruin, donkerbruin en zwart in min of meer gelijke delen, brokkelig, weinig blad of draad.
Roken: Iets scherp op de tong bij het opsteken, maar meteen zacht in de neus. Volle smaak en geur, vanille. De smaak is 'maximaal' zonder opdringerig of plakkerig te zijn. Naschrift: Ik vond het jammer toen hij op was.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Pergamon

Bericht door metaltommy »

Naschrift: Ik vond het jammer toen hij op was.
geniaal :D:D
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Planta - Pergamon

Bericht door Eliminator »

Even de eerste post aangevuld met de tobaccoreviews info en de topic naam aangepast.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Planta - Pergamon

Bericht door Bommel »

Eliminator schreef:Even de eerste post aangevuld met de tobaccoreviews info en de topic naam aangepast.
Dank Eli voor de aanpassing.
Ik kwam deze tabak gisteren toevallig tegen op de site van Van Toor.
http://www.vantoor.com/accessoires/perg ... do%20idee/
De tabak is daar te koop voor 17,85 dus.........
Afbeelding

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Planta - Pergamon

Bericht door smoorder »

Zalig, Janneman, zo'n geschreven geheugen
H

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Pergamon

Bericht door Kynikos »

metaltommy schreef:
Naschrift: Ik vond het jammer toen hij op was.
geniaal :D:D
:D Dat is inderdaad de grote toetssteen voor een tabak, hoe je je voelt als het er doorheen is. Kan varieren van 'blij dat dat achter de rug is' tot 'nou, die is op' tot 'HELP IK WIL MEER'.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Planta - Pergamon

Bericht door robvoorburg »

Altijd eens naar Alphen a/d Rijn gewild.

Winslow Collector

Re: Planta - Pergamon

Bericht door Winslow Collector »

robvoorburg schreef:Altijd eens naar Alphen a/d Rijn gewild.
:lol: Je moest alleen nog een goede reden hebben? :wink:

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Planta - Pergamon

Bericht door robvoorburg »

:wink:

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Planta - Pergamon

Bericht door robvoorburg »

Ik ben zojuist terug uit Alphen aan den Rijn, als pijproker zie je nog eens wat van de wereld!

De winkel:
VanToor is een veel grotere winkel dan ik gedacht had. In de korte tijd dat ik hier te gast was zag ik een flinke hoeveelheid pijpen. Big Ben, Peterson, Chacom en Falcon, een redelijke keuze aan pijtabak.
Daarnaast veel vitrines met hun betere waar, waaronder de duurdere aanstekers, speciale Big Ben's en Peterson's pijpen.
Graag was ik wat langer blijven hangen, maar dat voelde, neem ik aan, mevrouw Van Toor niet goed aan.
Een volgend bezoek zal ik trachten wat meer aan te sturen op begeleiding van haar man, want die leek me een stuk gemoedelijker.

De tabak:
Toen ik het blik vol spanning opende en mijn neus erin stak nam ik gelijk een licht zoet/zurige lucht waar (vaak een voorbode van een zeer positieve rookbeurt)
Wanneer WC en Jannman beweren dat het voortreffelijke tabak is dan kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid erin berusten dat dit zo is. Zo ook nu weer.
Wat kan ik eraan toevoegen? Probeer deze zelf eens, iedere pijpvol is een feestje.

Voor de goede orde deze tabak komt uit dezelfde fabriek als de Planta Black Vanilla Flake.

Winslow Collector

Re: Planta - Pergamon

Bericht door Winslow Collector »

robvoorburg schreef:Voor de goede orde deze tabak komt uit dezelfde fabriek als de Planta Black Vanilla Flake.
Fijn dat je een goede keuze hebt kunnen maken en weer een prettige tabak aan je assortiment kunt toevoegen.

En misschien een overbodige opmerking: Planta is de naam van de tabaksfabrikant (zit in Berlijn). Zoals ik het nu lees, lijkt het alsof je "Planta" direct verbindt aan het type tabak. Maar misschien begreep ik je verkeerd, dan excuses. :oops:

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Planta - Pergamon

Bericht door robvoorburg »

Planta is de fabrieksnaam, bekend.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Planta - Pergamon

Bericht door Bommel »

robvoorburg schreef:Ik ben zojuist terug uit Alphen aan den Rijn, als pijproker zie je nog eens wat van de wereld!
Potvoltabak Rob :twisted:, jammer dat ik niet wist dat je richting Alphen sur Rein zou afdalen en dat ik vandaag moest werken want ik had maar wat graag een iniemini meeting met je gehouden in huize Bommel.
Het grappige is dat van Toor's winkeltje op een flinke steenworp afstand van Bommel is.

Wat je zegt over Mme van Toor is geheel waar, ik vind haar ook een gebrek hebben aan commerciele voelsprieten.
Haar man is inderdaad toegankelijker en is meer bereid voor een praatje en als nodig zijn, helaas beperkte, kennis over pijptabak te gebruiken en bij moeilijke vragen het een en ander stante pede op te zoeken.

Al met al wel een winkel waar je wel het een en ander kan vinden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Planta - Pergamon

Bericht door janneman »

Ha, leuk om te horen dat die Pergamon nog rond gaat, ik had hem al lang niet meer gezien. Dank, Ron, misschien ga ik hem ook nog eens halen...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Planta - Pergamon

Bericht door jarnogab »

Leuk te lezen dat dit zo'n fantastische tabak is. Er is een kans dat ik deze zomer even afzak naar Duitsland voor een paar dagen verlof met vriendin, dus ik hou de lokale tabakswinkeltjes daar in de gaten!
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Planta - Pergamon

Bericht door Bommel »

Gisteren heb ik een blik van deze tabak mogen ontvangen van Mme Bommel.
Onder het mom van je zet iets op het forum maar je hebt het niet.
Een goede reden om nog meer te posten in Merken en Recensies. :lol:
Voor de Planta Pergamon liefhebbers moet ik helaas melden dat Van Toor deze tabak niet meer inkoopt of kan/mag inkopen.
Dat wordt dus uitwijken naar andere aanbieders. :evil:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Planta - Pergamon

Bericht door Arno »

Gisteren was ik in Trier. Daar natuurlijk op zoek gegaan naar een tabakszaakje en zowaar eentje gevonden. Wolsdorff Tobacco, met een verrassend groot assortiment pijptabakken voor z'n klein (3,5 bij 1,5 meter?) zaakje. Meteen maar gevraagd: Gutentag, haben Sie auch Pergamon? Pergamon? Jawohl! En het vrouwtje graaide achter haar in het tabakkenschap. "Ach nein! Es tut mir leid, ich habe es nicht mehr.. Ach nicht die 50 gramme beutel? Nein..." Verrrrrdorie!!! Weer niets.. :evil:
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Planta - Pergamon

Bericht door Winslow Collector »

Bommel schreef:Voor de Planta Pergamon liefhebbers moet ik helaas melden dat Van Toor deze tabak niet meer inkoopt of kan/mag inkopen.
Dat wordt dus uitwijken naar andere aanbieders. :evil:
Precies, want dit blikje zal al enige jaren oud zijn, denk ik. (niet erg, want dicht blijft het lang op smaak).

Maar zoals ik al schreef, verkoopt importeur Pronk het al jaren niet meer. En vanuit buitenland inkopen en hier verkopen? Dat mag niet in dit magnietlandje. Iets met accijns en andere roverij.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Planta - Pergamon

Bericht door Bommel »

Winslow Collector schreef:
Bommel schreef:Voor de Planta Pergamon liefhebbers moet ik helaas melden dat Van Toor deze tabak niet meer inkoopt of kan/mag inkopen.
Dat wordt dus uitwijken naar andere aanbieders. :evil:
Precies, want dit blikje zal al enige jaren oud zijn, denk ik. (niet erg, want dicht blijft het lang op smaak).

Maar zoals ik al schreef, verkoopt importeur Pronk het al jaren niet meer. En vanuit buitenland inkopen en hier verkopen? Dat mag niet in dit magnietlandje. Iets met accijns en andere roverij.
Dan laat ik het nog maar even dicht, wordt een collectors item in Magnietland met een NL taal stikker dat roken ook niet mag.
Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Planta - Pergamon

Bericht door St Patrick »

Een heerlijke tabak... Via WC een van mijn lekkerste momenteel.
Ook ik wil nog een aantal blikken van dit rokerige goud aanschaffen. Binnenkort Rudi maar eens bellen...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1182
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Planta - Pergamon

Bericht door Pieter »

Ik ben onlangs in een winkel nog een blik van deze tabak tegengekomen (ga niet zeggen waar, want het was maar één blik en dan kan ik hem zelf niet meer halen...)

Toen heel, heel, heel hard teruggeschrokken van het prijskaartje: 37 euro?!

Nu blijkt dat dit de guldenprijs was. Foutje dus.


Tja. Alle grote positiva in deze topic maken mij wel nieuwsgierig. Maar ik ben toegegeven geen aromatic-roker. Pieker, pieker.

Probeer mij eens over te halen.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Winslow Collector

Re: Planta - Pergamon

Bericht door Winslow Collector »

Pieter schreef:Probeer mij eens over te halen
Met een sample, Pieter? PB dan even je adresgegevens.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Planta - Pergamon

Bericht door Nekker »

Nu je toch bezig bent WC, enige kans dat je ook zin hebt een sample richting Vlaanderen te sturen? :oops: Ik lees veel goeds over deze tabak, en aangezien de bedoeling van Libra nieuwe tabakken (= luxe tabakken) proeven en beoordelen is, lijkt dit mij een ideale kanshebber om er in één van de volgende meetings tussen te smijten. De kosten dek ik uiteraard voor transport.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Winslow Collector

Re: Planta - Pergamon

Bericht door Winslow Collector »

Nekker schreef:Nu je toch bezig bent WC, enige kans dat je ook zin hebt een sample richting Vlaanderen te sturen? :oops:
Vooruit, omdat jij het bent. :lol: :wink:

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Planta - Pergamon

Bericht door Bommel »

Ik weet niet meer hoe en waarom ik weer terecht kom in dit draadje maar nu ik er toch ben is het wellicht leuk jullie te melden dat mijn blik die ik 28 juni 2011 van Mme ontvangen heb nog steeds niet geopend is. :lol:
Afbeelding

Geloof

Re: Planta - Pergamon

Bericht door Geloof »

Leuk draadje dit, en ik heb het in het verleden al meermaals gelezen.
Dit resulteerde voor mij in de aankoop van twee blikken van deze tabak eind 2012, en ook bij mij zijn deze nog ongeopend.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1182
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Planta - Pergamon

Bericht door Pieter »

Mocht iemand zich nog afvragen waar het blik stond waarnaar ik hintte in een eerdere post, het stond by Wim Mees tabak in het centrum van Den Bosch. Misschien staat 'ie er nog, was nog uit de guldentijd, dus heeft inmiddels behoorlijk wat jaren rijping erop zitten...
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Plaats reactie