Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Whitesnake

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Whitesnake »

Nekker schreef:Ikzelf heb gewoon mijn tabak besteld, heb netjes een pakketje aangekregen met factuur. En na ontvangst van pakketje heb ik het geld mogen overmaken. Manil is nog een man die het op de ouderwetse manier doet, vol met vertrouwen dus...
Mainil is daar nogal "breed" in..."à la façon wallon" zeggen we hier! :)

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Bert van Hell »

Ik heb de tabak van Manil niet bij Manil zelf besteld, maar bij Plaisir de Vivre, zoals ik in de link aangaf.
Ik neem aan dat die ook een nota meestuurt?

Whitesnake

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Whitesnake »

Bert van Hell schreef:Ik heb de tabak van Manil niet bij Manil zelf besteld, maar bij Plaisir de Vivre, zoals ik in de link aangaf.
Ik neem aan dat die ook een nota meestuurt?
Ook ne goeie site: Dekelle cigars.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Bert van Hell »

Het probleem is al opgelost. Vanmorgen kreeg ik een mailtje in het Frans met het verzoek het bedrag over te maken. Bij ontvangst van het bedrag wordt de bestelling verder in behandeling genomen.

Gebruikersavatar
Hopman Momfert
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 mei 2012 10:57
Locatie: Doetinchem

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Hopman Momfert »

robvoorburg schreef:Ik vraag me af of het gevaarlijk is tabak te roken uit pakjes en blikjes zonder waarschuwingsstickers.

Misschien moeten ze dáárvoor waarschuwen. (met een sticker?)
---
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Bert van Hell »

Ik kreeg van "Au plaisir de vivre" op 3 september bericht dat het bedrag voor de tabak op de rekening binnen is. De bestelling is echter nog steeds niet verzonden. Heeft iemand daar ervaring mee?

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

Ik ben met die website absoluut niet bekend, mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar rechtstreeks bij Manil zelf te bestellen. Maar vooral bij onze Franse buren is die website bekend en hoog aangeschreven, dus dat komt wel goed Bert!
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Bert van Hell »

Dank je Nekker.
Ik zit te popelen om de bestelling te ontvangen, want mijn voorraad Semois is inmiddels geslonken tot zo'n 40 gram.

24 september gaan we een midweek naar Schin op Geul. We willen van daaruit op woensdag een dagtrip maken naar Corbion en het museum bezoeken. Had ik het van tevoren geweten, dan had ik niet besteld bij Au plaisir de vivre. Het midweekje kwam plotseling op.

Readburd
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:26

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Readburd »

Bert van Hell schreef:Ik kreeg van "Au plaisir de vivre" op 3 september bericht dat het bedrag voor de tabak op de rekening binnen is. De bestelling is echter nog steeds niet verzonden. Heeft iemand daar ervaring mee?
Beide keren dat ik bestelde duurde het een aantal weken voordat ik de tabak ontving; ik vermoed dat ze het moeten bestellen en het daarom even duurt. Als ze eenmaal verzenden heb je het echter de volgende dag in huis (maar daar betaal je dan ook de wat hogere verzendkosten voor). Mijn ervaringen zijn verder alleen maar positief.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Bert van Hell »

Afgelopen maandag kreeg ik bericht dat de tabak verstuurd was en woensdagmiddag om 17.00 uur belde de postbode aan met de zending. We kunnen weer even vooruit.
Volgende week maken we een trip naar Corbion. We willen dan ook de andere tabakszaak bezoeken die op een steenworp afstand ligt.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Bert van Hell »

Afgelopen woensdag maakten we vanuit ons vakantieverblijf in Zuid Limburg een trip naar Corbion. De heenreis verliep niet zo voorspoedig. De navigatie deed wat vervelend, waardoor we verschillende keren verkeerd reden. Uiteindelijk stonden we om 12.30 uur voor de deur bij Vincent Manil. Deur gesloten. Dan maar naar binnen bij een plaatselijk restaurant. Om 14.00 uur weer terug bij Vincent Manil. We werden te woord gestaan door een jonge dame. Zal vast de dochter van Vincent Manil zijn geweest. Ze sprak slechts enkele woorden Nederlands. Mijn Frans is ook niet zo geweldig, dus dat was improviseren. Tegen betaling van € 4,00 p.p. werden we meegenomen naar de kelder waar het kleine museum gehuisvest is. We kregen eerst een filmpje te zien waarop de verwerking van de tabak getoond werd. Interessant. Wel aardig om in dat museum wat rond te kijken. Voor we de winkel verlieten gaf ik aan dat ik graag 20 pakjes á 100 gram Val Ardennais Grosse Coupe wilde kopen. Madame meende dat ik me vergiste toen ik vroeg om 20 pakjes. Twee kilo? vroeg ze met enige verbazing. Oui, deux kilo de tabac. De pakjes werden beneden uit een kluis gehaald. Voor het eerste jaar heb ik weer genoeg Semois in huis.
Ik wilde ook nog even naar de andere tabakszaak in het dorp. Via de mail was me gemeld dat die op woensdag open zou zijn. Niet dus. Niet erg, want met twee kilo had ik al een flinke voorraad ingeslagen.
De terugweg verliep een stuk voorspoediger. We reden over de E25 langs Bastogne. Wat me wel opviel was dat er van Bastogne tot Luik niet één benzinestation langs de snelweg was.

Whitesnake

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Whitesnake »

Paft d'r maar op los Bert!! :)

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Generaal »

Hoho Bert, je gaat de Jos toch niet naar de troon gaan steken zekers!!
Maar het is en blijft altijd de moeite om wat in huis te hebben é..geniet er van.. :B :B
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Bert van Hell »

Tegen Jos kan niemand op als ik de berichten lees. :lol:

Gebruikersavatar
Hopman Momfert
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 mei 2012 10:57
Locatie: Doetinchem

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Hopman Momfert »

Op mijn kerst-vakantietripje door België moest ik natuurlijk ook even door Corbion.
Nieuwschierig naar de Semois wilde ik deze best 'bij de bron' halen.


Vanaf Antwerpen richting Corbion. Jammer dat ik de TomTom op de andere Corbion (Legion) had gezet... En dat terwijl ik wist dat er twee dorpjes waren :-(

Tja... Dan naar 50km zuidelijker gaan.
Kwart voor vijf aangekomen in Corbion en snel de winkel/museum in.

Zoonlief stond in de winkel (pa en ma waren een dagje op pad) en vertelde dat het museum eigenlijk dicht is (buiten seizoen) én de winkel om 17u sluit. Aj.... Dat kan gebeuren, dan maar een pak Semois scoren en verder.
Maar na een korte babbel met hem bood hij ineens aan het museum open te gooien. Wat een toffe gast!
Mijn vriendin spreekt Frans en vertaalde een beetje en hij bood aan het in het Engel te vertellen: super. Wat een leuk museumpje (!) het was erg leuk om te horen hoe de tabak verwerkt werdt. Simpel en eerlijk. Geen vochtmeters of enige techniek: puur ervaring.
Hij kon veel vragen beantwoorden en na een klein uurtje stonden we terug in het winkeltje.

Of we snuiftabak wilden proberen? Tuurlijk (mijn vriendin sloeg af, ook na aandringen van jongeheer Manil) met een stoer apparaat werdt het gelanceerd in mijn neus.... Weer een nieuwe ervaring. (Gebruik al vaker snuff op de 'ouderwetse manier'h

Of ik mijn pijp bij mij had? Ja natuurlijk... En hij loopt weer naar beneden de 'fabriek' in met twee handenvol tabak : hier..... Probeer maar! 'Mag ik hier roken?' Vroeg ik twijfelend... Natuurlijk antwoorde hij bijna verbaasd.
Ik stopte mijn corncob (country gentleman) vol en stak m op. Heerlijk. Een heerlijk zware tabakssmaak die makkelijk brand en aan sigaar doet denken (bolknakjes)

Twee pakken Semois én een doos bouches (spannend) ingeslagen en de jongen vriendelijk bedankt. Ik weet dat ik nu met plezier terugdenk aan deze middag als ik een pijpje Semois opsteek.

Nb. Ik heb ook geleerd dat ze bij Vincent Manil graag pakken opsturen (bestellen via de site of email) .... Handig.
---
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Generaal »

'n Heel leuk verhaal met 'n mooi einde, om 'n vervolg aan te breien!
Geniet van je tabak aanwinst.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

Herkenbaar verhaal, toen wij 2 jaar geleden met het forum op bezoek waren, werden wij op gelijkaardige wijze ontvangen. Ook het spectaculaire snuff-apperaat werd boven gehaald. :D
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Paasei »

Nekker schreef:Herkenbaar verhaal, toen wij 2 jaar geleden met het forum op bezoek waren, werden wij op gelijkaardige wijze ontvangen. Ook het spectaculaire snuff-apperaat werd boven gehaald. :D

Hmm, ik heb een zieke geest...
:roll:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

Dat moest dus SNUIF zijn... :lol: :twisted:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Bananabox-Ninja »

Mooi verhaal Hopman, misschien eens zelf zo'n trip maken volgend jaar.

@Nekker, toch zou dat wel ultiem zijn. Shot tabak in de neus en tijdens de roes "TSJAK" , hoofd eraf. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Bananabox-Ninja op 28 dec 2012 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Hopman Momfert
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 mei 2012 10:57
Locatie: Doetinchem

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Hopman Momfert »

Nekker schreef:Dat moest dus SNUIF zijn... :lol: :twisted:
Precies.

En bouchon.

Was nog niet helemaal wakker.
---
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Paasei »

Nog een tip voor die bouchon : neem geen al te kromme bent, liefst een rechte pijp. Je neusharen zullen je dankbaar zijn.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door pipealicious »

Kan iemand me vertellen of:

1) Er een beduidend verschil is tussen de smaak van de Manil Semois en die van zijn buren uit dezelfde streek?

2) Er een verschil is tussen het groene pakje Val Ardennais van Manil en het witte pakje met boerderij La Brumeuse, eveneens van Manil.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door dr. Watson »

2) Groene pakje is ongearomatiseerd; La Breumeuse is gearomatiseerd....heb hem echter niet geproefd.
Gediplomeerd Clan Roker

Readburd
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:26

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Readburd »

dr. Watson schreef:2) Groene pakje is ongearomatiseerd; La Breumeuse is gearomatiseerd....heb hem echter niet geproefd.
Het is één en hetzelfde pakje; aan één kant groen en aan de andere kant staat La Brumeuse (met de witte achtergrond en boerderij).

Of het gearomatiseerd is weet ik niet, maar het zou mij hoogst verbazen; wellicht dat we dan in een definitiekwestie terechtkomen van wat gearomatiseerd betekend. In mijn optiek is dit een puur naturel tabak.

Volgens de site zijn er 3 soorten in pak verkrijgbaar; coupe fine, coupe moyenne en grosse coupe en deze verschillen alleen in snede, maar ik laat me graag up-to-date brengen als blijkt dat er ook nog aromatische verschillen bestaan.

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door lestat »

volgens mij heb je volledig gelijk. Ik heb de brumeuse (naam voor de grove snede dus) ook liggen en is gewoon naturel.

Hoe hij smaakt tegenover de buren kan ik niet zeggen. Hij is in ieder geval veel beter dan die van windels (en die vind ik op zich al niet slecht)
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Bert van Hell »

Toen wij in september in Corbion waren, was de zaak van de buren (een straat verderop) helaas gesloten. Ik kon dus daar niet inslaan om het verschil te proeven. Ik kocht in februari een pak van 250 gram Semois bij Verloo in Antwerpen (ik weet niet meer wat er op dat pak staat), maar die had een wat anijs achtige bijsmaak. Wel lekker, maar bij mij gaat er niets boven de Semois van Vincent Manil. Gelukkig heb ik daarvan nog 1700 gram in voorraad.

Whitesnake

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Whitesnake »

+1

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door lestat »

die van huis verloo is de semois van huis windels.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door pipealicious »

Voor al wie uit de buurt van Antwerpen komt en gek is op die Semois: Op de alom bekende vogeltjesmarkt op zondag staat er een tabakskraam vlak voor de staddschouwburg (de nieuwe, niet de Bourla) die allerhande Semois tabak verkoopt, en volgens mij zit die van Manil er gewoon tussen.

Trouwens ik zie ok op die site van manil dat hij ee 'reserve du patron' heeft, of is dat dan gewoon de middelgrote snede? Wel verwarrend moet ik zeggen.

Plaats reactie