Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
diego
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 feb 2011 22:59
Locatie: BE

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door diego »

kan er iemand een vergelijk maken met een andere tabak
bv een sterke gelijkenis met irish oak
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door dr. Watson »

Ik denk het niet....
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

Dat lijkt mij vrij onmogelijk... Ik kan enkel een vergelijk maken met natuurlijke producten, als je aan de tabak ruikt waan je jezelf tussen de velden. Je ruikt hooi, gedroogd gras, zo van die typische boerderij geuren. Dat vertaalt zich ook een beetje naar de tabak, op een positieve manier. Ik heb gewoon nog nooit zoiets naturel gerookt. Daarom dat ik hem eigenlijk ook niet met een andere tabak kan vergelijken.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Gypscoprotheres »

+1! Al ben ik van mening dat het een klein beetje wat weg heeft van een verse sigaar (zonder onnatuurlijke bijsmaakjes).
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door janneman »

Wta mij betreft hoort hij wel thuis tussen de baaitabakken als Voortrekker en Koopvaert; een natuurlijke tabakssmaak zonder toegevoegde smaken. En ja, iets sigaarachtigs herken ik er ook wel in ja.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

Voortrekker en Koopvaert heb ik nog nooit gerookt. Als je ze ermee kan vergelijken, dan vermoed ik dat die goed te pruimen zijn? Ik geloof dat ze wel niet hier in België te vinden zijn...
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door maboc »

Oh... zo leer ik nog eens wat...Ik vond C/Koopvaert erg prettig om te roken.

Die mag ik tot semois-tabekken rekenen?
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

Neen, dat niet... Want voor zover ik weet zijn dat baai-tabakken. Semois tabakken mogen enkel zo noemen omdat ze in de Semois streek geteeld worden.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door maboc »

ah zo.... dan ga ik nog eens wat verder zoeken naar baai-tabakken.
Eens zien of ze allemaal lekker zijn, of dat ik toevallig geluk had met Koopvaert
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door lestat »

Nekker schreef:Voortrekker en Koopvaert heb ik nog nooit gerookt. Als je ze ermee kan vergelijken, dan vermoed ik dat die goed te pruimen zijn? Ik geloof dat ze wel niet hier in België te vinden zijn...
Als ik het goed voor heb dan kan je voortrekker verkrijgen bij verloo.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door culann »

Zelf maar een sample van deze Semois gerookt. Smaakte zeker naar meer! Zelf deed het me nog het meest denken aan Stad Oostmarsum Extra Krul. Echter ik kan er geheel naast zitten. Mijn ervaring met Semois is alleen maar een sample.

Gebruikersavatar
redangel
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 mei 2012 16:39
Locatie: Amsterdam

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door redangel »

Is dit een goede webwinkel om Val Ardennais - Semois Grosse Coupe te kopen?

http://www.au-plaisir-de-vivre.be/shop/ ... ry=related
Om je dromen waar te maken moet je wel eerst wakker worden!

Afbeelding

Readburd
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:26

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Readburd »

redangel schreef:Is dit een goede webwinkel om Val Ardennais - Semois Grosse Coupe te kopen?

http://www.au-plaisir-de-vivre.be/shop/ ... ry=related
Ja, dit is ook waar ik mijn Semois bestel en prima verlopen. Meestal wel in combinatie met andere tabakken (bijv. Samual Gawith), want de verzendkosten zijn ongeveer 15 euro (via GLS). Levertijd is tot nu toe (2x besteld) ongeveer twee weken.

Mogelijk dat als je alleen Semois wilt het toch goedkoper is om direct bij Vincent Manil zelf te bestellen. Ikzelf wil dat nog eens uitzoeken hoe dat zit met verzendkosten naar NL, maar ik hik daar nog tegenaan vanwege mijn gebrekkige Frans.

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door semois »

Hoi,

Vandaag 2 extra pakjes Semois grove snede gekocht in "de attentie!" te Gent (Baarle-Drongen). Nogmaals dank aan Nekker voor het vermelden van deze zeer nabije locatie!

De geur uit het pakje is zo natuurlijk, waarbij ik onmiddellijk denk aan onze mooiste meanderende rivier van België.
Deze tabak rookt in die mate droog dat er na het roken bijna geen vocht aan de pijpenrager blijft zitten.

Ondertussen blijf ik 1 maal per dag m'n nieuwe pijp inroken volgens de regels van de kunst waardoor de smaak steeds beter wordt!


Amicale groeten :wink:

Thomas

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

Blij jou van dienst te zijn kunnen geweest, Thomas! Veel plezier ermee!
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
redangel
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 mei 2012 16:39
Locatie: Amsterdam

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door redangel »

Readburd schreef:
redangel schreef:Is dit een goede webwinkel om Val Ardennais - Semois Grosse Coupe te kopen?

http://www.au-plaisir-de-vivre.be/shop/ ... ry=related
Ja, dit is ook waar ik mijn Semois bestel en prima verlopen. Meestal wel in combinatie met andere tabakken (bijv. Samual Gawith), want de verzendkosten zijn ongeveer 15 euro (via GLS). Levertijd is tot nu toe (2x besteld) ongeveer twee weken.

Mogelijk dat als je alleen Semois wilt het toch goedkoper is om direct bij Vincent Manil zelf te bestellen. Ikzelf wil dat nog eens uitzoeken hoe dat zit met verzendkosten naar NL, maar ik hik daar nog tegenaan vanwege mijn gebrekkige Frans.
Dank, ik ben ook van plan om het in combinatie te nemen met iets anders.
Ja Frans, ik ken hem wel maar ik kan het niet, dat is ook waar ik tegen aan hik.
Om je dromen waar te maken moet je wel eerst wakker worden!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

redangel schreef:
Readburd schreef:
redangel schreef:Is dit een goede webwinkel om Val Ardennais - Semois Grosse Coupe te kopen?

http://www.au-plaisir-de-vivre.be/shop/ ... ry=related
Ja, dit is ook waar ik mijn Semois bestel en prima verlopen. Meestal wel in combinatie met andere tabakken (bijv. Samual Gawith), want de verzendkosten zijn ongeveer 15 euro (via GLS). Levertijd is tot nu toe (2x besteld) ongeveer twee weken.

Mogelijk dat als je alleen Semois wilt het toch goedkoper is om direct bij Vincent Manil zelf te bestellen. Ikzelf wil dat nog eens uitzoeken hoe dat zit met verzendkosten naar NL, maar ik hik daar nog tegenaan vanwege mijn gebrekkige Frans.
Dank, ik ben ook van plan om het in combinatie te nemen met iets anders.
Ja Frans, ik ken hem wel maar ik kan het niet, dat is ook waar ik tegen aan hik.
Als je wil, verzorg ik wel de communicatie, Redangel? Ik hoor het wel via PB, dan geef ik je even een Franse uitleg die je kan doormailen naar Manil.

Shaun
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
redangel
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 mei 2012 16:39
Locatie: Amsterdam

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door redangel »

:D Dank je, ik laat het je weten. :D
Om je dromen waar te maken moet je wel eerst wakker worden!

Afbeelding

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door semois »

Prachtig dat we deze bijna vergane folklore nog staande kunnen houden :)
Met het huidige economische systeem zijn er, wat betreft sigaretten, er al heel wat lokale merken verdwenen die te weinig winst maakten om nog langer te produceren.

Een bedrijf als British American Tobacco (BAT) zou de semois alvast niet meer moeten hebben wegens te weinig winstgevend.

Stelselmatig evolueert alles naar eenheidsworst (Amerikaanse merken), hetgeen de meeste winst oplevert. Reclame van belga-sigaretten, laat staan Semoistabak, is al lang verleden tijd. Marlboro-lichtbakken zie je natuurlijk wel volop.

Met het aanbod van pijptabak en sigaren is het gelukkig nog zo erg niet gesteld.


Groeten,

Thomas

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door robvoorburg »

Daar zeg je zowat, ik herinner mij dat mijn moeder vroeger Bastos rood rookte,
er was ook een blauwe variant, vergelijkbaar met Gauloisses.
Bestaat dat merk sigaretten nog?

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

Bastos? Ja zeker! Dat word hier nog veel verkocht en gerookt. Ik geloof dat ze bekend staan als de wat stevigere sigaret. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik weinig verschil proef tussen al die sigarettenmerken. Zo kocht ik als puber vroeger altijd steevast een pakje Lucky Strike. Gewoon omdat de naam en het pakje mij aanstond. Moest je mij hebben geblinddoekt had ik ze waarschijnlijk er nooit uitgehaald. :lol:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door robvoorburg »

Nu weet ik niet meer of het Bastos of Belga sigaretten waren, maar wanneer
je vroeger vanuit Nederland Antwerpen via de Ring binnenkwam stond er
links een enorme reclame van.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

Dat zijn ongetwijfeld dan de Belga sigaretten. Ik geloof dat die reclame steevast werd begeleid door een vrouw met een hoed, als mijn geheugen mij niet in de steek laat...

edit: gevonden:
Afbeelding
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Paasei »

jawel, bastos wordt nog verkocht... is lange tijd 'mijn' sigaret geweest, vooral omdat mijn pa ze ook rookte... :wink:
Koninklijke Eikel Des Forums.

basko
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mei 2012 18:07
Locatie: kalken -Belgie

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door basko »

Ik bestelde al driemaal bij Vincent Manil eenvoudig via mailtje en betaalde bij ontvangst, helaas laatste bestelling (29/06/2012) komt er geen antwoord of bevestiging, weet niet wat er fout kan zijn.Is de man zijn pc gecrasht oid.ik krijg geen aansluiting. De verschillende soorten van La Brumeuse, Fleur de Semois, Réserve du patron zijn steeds identiek dezelfde tabakken, alleen de kerfsnede duid op het verschil.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

basko schreef:Ik bestelde al driemaal bij Vincent Manil eenvoudig via mailtje en betaalde bij ontvangst, helaas laatste bestelling (29/06/2012) komt er geen antwoord of bevestiging, weet niet wat er fout kan zijn.Is de man zijn pc gecrasht oid.ik krijg geen aansluiting. De verschillende soorten van La Brumeuse, Fleur de Semois, Réserve du patron zijn steeds identiek dezelfde tabakken, alleen de kerfsnede duid op het verschil.
Vincent Manil is momenteel op vakantie. Ik geloof dat hij binnen een week en half terug is. Dus even geduld uitoefenen... :wink:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door semois »

Hallo,

Voor diegenen die het reisblad "pasar" kennen, staat er in de editie juli-augustus een mooi artikel gewijd aan de tabaksteelt in de Semois streek.

Er wordt uitleg gegeven over de teeltwijze, de oogst en verwerking als eindproduct.
De tabaksteelt te klein geworden zodat de typische tabaksgeur van weleer in de Semoisvallei niet meer aanwezig is.

Gelukkig wordt deze artisanale teelt nog kleinschalig verder gezet door mensen met passie voor deze tabak.



http://www.wegwijzer.be/tijdschrift/rei ... -de-semois

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Bert van Hell »

http://www.au-plaisir-de-vivre.be/shop/ ... ry=related

Ik heb een vraagje. Ik heb vanavond bij bovenstaand adres Semois van Vincent Manil besteld. Moet ik nu eerst het bedrag overmaken, of wachten op een nota? Heeft iemand daarmee ervaring?

Readburd
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:26

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Readburd »

Bert van Hell schreef:http://www.au-plaisir-de-vivre.be/shop/ ... ry=related

Ik heb een vraagje. Ik heb vanavond bij bovenstaand adres Semois van Vincent Manil besteld. Moet ik nu eerst het bedrag overmaken, of wachten op een nota? Heeft iemand daarmee ervaring?
Bert, ik heb hier altijd met creditcard betaald en dus geen ervaring met andere vormen van betaling.
Als ik echter kijk naar de betalingsopties, staat er (naast de optie van kredietkaart) letterlijk: "Betaling per post, cheque of andere offline methode".
Overmaken staat dus niet genoemd en ook op de facturen die ik heb staat geen bankrekening genoemd. Het lijkt me dus verstandig om even contact met ze op te nemen.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

Ikzelf heb gewoon mijn tabak besteld, heb netjes een pakketje aangekregen met factuur. En na ontvangst van pakketje heb ik het geld mogen overmaken. Manil is nog een man die het op de ouderwetse manier doet, vol met vertrouwen dus...
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Plaats reactie