Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door St Patrick »

Je moet alles een keertje geprobeerd hebben wil je er over kunnen oordelen. Vandaar dat ik er ook maar 4 heb besteld.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Eliminator »

Op verzoek van metaltommy de tobaccoreviews info toegevoegd aan eerste post.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

Quote van bert, uit het verwijderde dubbele topic:
Bert van Hell schreef:Enkele weken geleden ontving ik een sample van deze tabak. Afgelopen zaterdag ontving ik een pak van 100 gram. Ik kende de Val Ardennais niet. Nu wel dus. En dat heeft voor mij grote gevolgen. Deze tabak staat nu direct op nummer één. Bij voorkeur gebruik ik een pijp met een brede kop. Daarin komt de typische smaak het beste uit. Met een smallere hoge kop komt de smaak er veel minder uit. Mijn lievelingspijp voor Semois is de Big Ben Old Briar die ik recent kocht via het forum van Belgian pipesmoker. Een heerlijke pure tabak, waarin je, zoals Nekker al meldde, de natuur in de Ardennen proeft. Heerlijk de tabak in de pijp laten smeulen en je geniet enorm van deze tabak. Qua smaak is deze niet te vergelijken met welke Nederlandse baai dan ook. De Semois van Windels haalt het hierbij niet, hoewel die ook best te roken is.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Eliminator »

Good job Nekker,... die was anders verloren gegaan, dat had zonde geweest !
Afbeelding

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door dr. Watson »

Het viel mij net op dat de tabak alleen uit Kentucky bestaat. Dit verklaart natuurlijk het aroma van sigaren!
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Upper Ten »

Door de vele positieve posts van deze tabak had ik Arno gevraagd, dankzij ons uitwisselingsproject, of hij voor
mij een sample bij zijn bezoek mee kon brengen.
Van deze sample heb ik nu een aantal pijpen gerookt in mijn Winslow. Deze Winslow gebruik ik alleen maar voor
mijn baaitabakken en Portorico van Upper Ten.
Maar terzake. Vanaf de eerste pijp rook ik al dat dit een pure en naturelle tabak is die gemakkelijk weg rookt.
Hij lijkt veel op de Portorico tabakken die ik nog van Upper Ten heb staan. Deze Upper Ten sla ik echter qua aroma
toch hoger aan. Jammer dat de meesten van jullie deze Portorico' s van Upper Ten nooit gekend of gerookt hebben.
Ik heb nog heel wat voorraad van Portorico staan maar ik weet wel dat als deze ooit in rook is opgegaan deze
Semois Grosse Coup een uitstekend alternatief is en deze dan ook aan zal schaffen.

Waar deze Semois ook overeenkomt met de Portorico is de droogte van de tabak.
Ik las dat dit gewoon is maar ik bevochtig ze toch lichtjes.
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Arno »

Upper Ten schreef:Ik heb nog heel wat voorraad van Portorico staan maar ik weet wel dat als deze ooit in rook is opgegaan deze
Semois Grosse Coup een uitstekend alternatief is en deze dan ook aan zal schaffen.
Volgens mij kan je de oudste man ter wereld worden en nog steeds voorraad over hebben :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

Arno schreef:
Upper Ten schreef:Ik heb nog heel wat voorraad van Portorico staan maar ik weet wel dat als deze ooit in rook is opgegaan deze
Semois Grosse Coup een uitstekend alternatief is en deze dan ook aan zal schaffen.
Volgens mij kan je de oudste man ter wereld worden en nog steeds voorraad over hebben :wink:
In dat geval weet ik in wie zijn testament ik graag wil staan... :D
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Upper Ten »

Nekker schreef:
Arno schreef:
Upper Ten schreef:Ik heb nog heel wat voorraad van Portorico staan maar ik weet wel dat als deze ooit in rook is opgegaan deze
Semois Grosse Coup een uitstekend alternatief is en deze dan ook aan zal schaffen.
Volgens mij kan je de oudste man ter wereld worden en nog steeds voorraad over hebben :wink:
In dat geval weet ik in wie zijn testament ik graag wil staan... :D
Ik zal hierover nadenken
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door robvoorburg »

Ik vraag me af of het gevaarlijk is tabak te roken uit pakjes en blikjes zonder waarschuwingsstickers.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Luys »

robvoorburg schreef:Ik vraag me af of het gevaarlijk is tabak te roken uit pakjes en blikjes zonder waarschuwingsstickers.
Als er geen waarschuwing op staat zal het wel niet nodig zijn... Ergo, tabak zonder waarschuwingen is veiliger dan tabak met waarschuwingen :-T

Daarbij dient vermeld te worden dat Manil's semois gewoon voorzien is van die waarschuwingen, in meerdere talen zelfs! (Frans, Nederlands en Duits)
Pijproker des forums

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Kynikos »

robvoorburg schreef:Ik vraag me af of het gevaarlijk is tabak te roken uit pakjes en blikjes zonder waarschuwingsstickers.
:lol:

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Ribbon »

Sinds kort ben ik in het bezit van een aardige hoeveelheid Semois. Ik vraag me alleen af of de tabak nog bevochtigd moet worden aangezien hij aardig droog is. Ik kon dit zo snel niet vinden in de topics betreffende semois.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door St Patrick »

Robb schreef:Sinds kort ben ik in het bezit van een aardige hoeveelheid Semois. Ik vraag me alleen af of de tabak nog bevochtigd moet worden aangezien hij aardig droog is. Ik kon dit zo snel niet vinden in de topics betreffende semois.
Noop, deze tabak moet je lekker roken zoals ze is. Klein advies is om er wel heel lang over te doen want ze heeft de neiging snel heet te roken... Succes...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door janneman »

Ik rook hem in elk geval kurk droog. Zoals alle baaiachtigen kan hij wat scherp reageren op haastig roken, al vind ik heb zelf minder scherp dan welke baai ook.
Laatst gewijzigd door janneman op 02 okt 2011 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Kapitein Haddock »

Luys schreef:
robvoorburg schreef:Ik vraag me af of het gevaarlijk is tabak te roken uit pakjes en blikjes zonder waarschuwingsstickers.
Als er geen waarschuwing op staat zal het wel niet nodig zijn... Ergo, tabak zonder waarschuwingen is veiliger dan tabak met waarschuwingen :-T

Daarbij dient vermeld te worden dat Manil's semois gewoon voorzien is van die waarschuwingen, in meerdere talen zelfs! (Frans, Nederlands en Duits)
Samuel Gawith is hier alvast veilig: "This product contains/produces chemicals known in the state of California to cause cancer, and birth defects or other reproductive harm."

Wel oppassen in Californië.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door robvoorburg »

:lol:

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Arno »

Kapitein Haddock schreef:"This product contains/produces chemicals known in the state of California to cause cancer, and birth defects or other reproductive harm."
En dat is dan het enige zinnetje, de enige waarschuwing die in het klein staat op een Amerikaans blik. Heerlijk :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Martin Romijn »

Ik heb nog steeds een haat liefde verhouding met deze tabak....de ene keer smaakt hij fantastisch...de andere keer slaat hij snel om en smaakt dan wat scherp...vergelijkbaar met een sigaar die na tweederde omslaat in smaak. Ik rook hem steeds in dezelfde pijp, een Big Ben Crosley. Meestal tijdens een wandeling met de honden. Soms een fijne korte rooksessie...de andere keer een teleurstelling. De keer dat ik er het meest van genoot was tijdens mijn vakantie, gezeten aan de oever van de Semois.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Gypscoprotheres »

Vandaag ben ik in Brugge geweest en heb ik ook de plaatselijke tabakswinkel bezocht (vooraf uitgezocht waar deze zit en een toeristische route gepland die toevallig langs deze zaak komt). Een leuke winkel met redelijk wat tabakken op voorraad. Er lag 1 pak Val Ardennais Grosse Coupe tussen en het moge duidelijk zijn dat deze nu hier bij mij in de kast ligt. Sterker nog: ik ben deze tabak aan het roken.

Het meeste is al gezegd over deze tabak en ik sluit me daar volledig bij aan.

Toen ik het pak open maakte en eraan rook moest ik denken aan een pak zaagsel voor knaagdieren, maar dan net iets zoeter. Dit is misschien een beetje een rare vergelijking, maar dit was het eerste wat in me op kwam. :P

Vervolgens heb ik een pijp met een lekkere grote kop gekozen (inderdaad Teunis: eindelijk een goed excuus om de wat grotere pijpen te roken!), deze volgestopt en aangestoken....

Eerste gedachten: SIGAAR! (inderdaad een soort van sigarensmaak zoals Janneman al had beschreven) Sigaar, maar op de één of andere manier wat natuurlijker. Geen scherpe randjes vind ikzelf en de tabak brand perfect.

Bij deze wil ik dit forum bedanken voor de vele verhalen over deze lekkere tabak! Wat een genot! En dat tijdens mijn eerste pijp...

De nicotine is aanwezig, maar niet te overdreven. (tot nu toe dan)

Ik moet eigenlijk eerst een paar pijpen roken voordat ik een definitieve mening over deze tabak kan geven, maar ik ben dolenthousiast. Gewoon een lekkere tabak!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

Ongelooflijk dat deze in Brugge te vinden is, indien de tabakszaak niet bij de detailisten staat mag je hem mij altijd doorgeven. Dan zetten we hem er tussen.

Ik blijf het zelf ook een (h)eerlijke tabak vinden. Ik ben geen baai roker, maar deze smaakt me elke dag!
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Gypscoprotheres »

Hij staat ertussen. :) Bovenaan in de lijst van BE - West-Vlaanderen:
Jerry's Cigar Bar
Simon Stevinplein 13

Eigenlijk is dit dus biologische tabak. Het zou zelfs een keurmerk moeten krijgen i.p.v. een verpakkingsverzieksticker.
Afbeelding

Gebruikersavatar
pacco
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 nov 2011 11:15

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door pacco »

weet nog als ik vroeger eind jaren 60 een nieuwe pijp kocht je zo een bouchon kreeg om ze in te roken
en de semois tabak zat vroeger ook in van die geel bruine zakken leek op een frietenzak en heerlijk dat ie rook
niet meer terug kunnen vinden

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

Nadat ik door mijn voorraad zat, heb ik van deze nogmaals twee pakken van 100 gram besteld. Dit is het soort tabak dat je in een tabakspot doet en tot dagelijks een pijpje van kunt stoppen, zonder dat hij gaat vervelen.

Ik heb Vincent Manil een mailtje gestuurd of hij hem eventueel via de post wil opsturen. Daar maakte hij geen probleem van, integendeel. Ik kreeg bericht dat ik binnenkort een pakketje mag verwachten, bijgevoegd vind ik het factuur. Wat leuk dat er nog handel kan gebeuren op basis van vertrouwen, ik hoef dus niet eens op het voorhand te betalen. Alles gebeurd wel in het frans.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door robvoorburg »

Een combinatie: je bent pijproker, Vincent heeft mensenkennis
en het risico is beperkt.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

Het pakketje is vandaag al aangekomen, zoals beloofd 2 maal de Val Ardanais in 100 gram verpakking. Bijgevoegd vond ik netjes een factuur, heerlijk dat het nog op deze manier kan. Ik ben weer voor een goed half jaar voorzien van mijn portie Semois. Ik vind hem nog steeds wat te zwaar om dagelijks te roken of meermaals per dag. Ik ben er nog nooit ziek van geworden, maar ik kan me goed voorstellen dat het wel gebeurd indien ik te omzichtig omspring hiermee. Dat vind ik overigens helemaal niet erg, ik zou niet graag willen dat de pijp mijn dagelijks leven insluipt als iets waar ik dagelijks of meermaals per dag nood aan heb. Tot hiertoe hangt mijn zin compleet en alleen af van de geschikte moment, indien ik een mooie moment op de dag bespeur waarin ik zonder probleem een pijpje kan roken, dan doe ik dat.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door smoorder »

robvoorburg schreef:Een combinatie: je bent pijproker, Vincent heeft mensenkennis
en het risico is beperkt.
Juist Rob !
Hoe zou de wereld anders blijven draaien ?
S

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door dr. Watson »

Ik heb deze tabak nog niet mogen roken. Maar uit alle reacties hier denk ik dat de leden het hier unaniem over eens zijn dat dit de beste semois is.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Paasei »

En dat berust dan eigenlijk nog op een toeval :
Op 500 meter van Vincent Manil zit namelijk die andere, waar we toen met de ardennenexpeditie voor een gesloten deur stonden...

http://www.tabacsemois.com/

Ook onmiskenbaar Semois, maar net wat subtieler, zachter... het is maar net wat je wil.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door dr. Watson »

Met dank aan Janneman en Luys heb ik hem eindelijk mogen proberen. Wat een lekkere tabak zeg :D
Jammer dat je hem in Nederland niet kunt kopen :cry:
Gediplomeerd Clan Roker

Plaats reactie