Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door wiele »

Ik wil je anders wel wat samples geven. stuur me maar een PB.
Tijd dat ik ook eens iemand kan helpen. De mensen hier hebben me al vaak geholpen. Tijd om wat terug te doen.

Ik kan je een sample van de Manil versie grosse coupe sturen, en ik heb nog een pakje van Huis Windels liggen dat bijna leeg is. Die krijg je er ook bij. dan kan je eens vergelijken.

Ik hoor het wel

kiske

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door kiske »

Lonny schreef:Graag zou ik een sample willen hebben van een Semois tabak.
Ben heel benieuwd hoe deze rookt.....

Wie kan mijj helpen? Porto en verder kosten worden natuurlijk vergoed!

Indien hij bevalt wil ik daarna wel naar Belgie rijden om daar wat in te slaan en voor de liefhebber wat mee te nemen om door te sturen naar NL.

Alvast bedankt en een mooie dag toegewenst.

Pb me effe je gegevens, dan stuur ik je 3 verschillende toe.

@Wiele, de samples zijn gisteren verstuurd.

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Afficionado »

Als ik dat hier allemaal lees dan denk ik dat dit wel eens een prima tabak voor me zou kunnen zijn.

"Smaakt als een sigaar" en "pure tabac" zijn dingen die me wel aanspreken.

Van zodra het weer beter is zal ik de motor eens van stal halen en een ritje semois inplannen.
Happy smoking

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Lonny »

@Kiske

Pb gezonden en alvast veel dank.
Een fijn weekend.

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Lonny »

Hoi wiele,

Sorry, ik zie je bericht nu pas.
Had eerst op het aanbod van kiske gereageerd en had die van jou over het hoofd gezien. :oops:

Heel erg bedankt voor je aanbod maar als alles goed gaat krijg ik al wat van kiske....

Wat een machtig mooi forum is dit toch!!

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Lonny »

Op de een of andere manier lukt het mij niet om aan kiske een mail te zenden.....?
Daarom graag op deze manier, hoop dat hij het leest.

Heb het pakketje goed ontvangen en vrijdag gelijk een corncob met de grove snede gerookt.
Dat is geen spul voor kinderen zeg....
Zaterdag een Big Ben met filter met de honden tong.
Zeker een lekkere tabak die ik goed kan waarderen. :-?
Zit ook nog iets zoets in.
Nogmaals heel erg veel dank voor het toezenden =D> en als ik ooit iets terug kan doen laat het dan even weten.
Een hele mooie een rokerige dag toegewenst.
Groeten

Lonny

Gebruikersavatar
Ignoro Iste
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 okt 2011 17:39
Locatie: Maasbracht

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Ignoro Iste »

Lonny,

Kiske heeft zaterdagavond rond 20.30 uur afscheid genomen van het forum in het topic 'Kiske vertrekt definitief'.
Hij voelde zich niet meer thuis op het forum en heeft zonder rancune afscheid genomen. Hij heeft uitdrukkelijk gezegd dat dit niets met de beheerders/moderatoren te maken heeft en deze mensen zelfs bedankt voor hun goede werk.

Diverse mensen hebben daarna aangegeven het spijtig te vinden dat Kiske verdween. Ikzelf had daags erna ook een afscheidsgroet willen plaatsen maar wat bleek, rond 22.00 uur is het topic door Massis gesloten met de mededeling in de trant van dat iemand net de stille trom moest vertrekken. Onbegrijpelijk, althans voor mij!

Rond 23.00 uur zaterdagavond is het gehele afscheidstopic van Kiske verwijderd, nog meer onbegrijpelijk voor mij, vervolgens is ook zijn account verwijderd.



Ik ben benieuwd hoelang dit bericht blijft staan.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Eliminator »

Het account van Kiske is verwijderd op zijn eigen verzoek, wij als team betreuren dat meer dan menigeen denkt.
Bij vragen of opmerkingen is het altijd mogelijk een PB naar iemand van het team te sturen. Wij zijn er voor om die te beantwoorden.
Dit topic is niet de plaats om hier verder op in te gaan, hier gaan we graag weer ontopic.

p.s. overbodig maar ter volledigheid, hier had ook ik Lonny al van op de hoogte gebracht.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Jekke »

Voor forumleden die eventueel interesse hebben in de Semois tabak van Manil.....deze is ook te koop in Nieuwpoort. Ik heb de adresgegevens in de betreffende topic geplaatst. Vandaag nog 2 blikjes Erinmore flake daar gekocht en eigenlijk spijt dat ik ook geen pakje Semois gekocht heb....

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door wiele »

Ik heb nog een 100gr pak liggen van vincent manil. Moet je geïnteresseerd zijn wil ik je dat wel opsturen.
Ruilen tgen iets anders liefst.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door wiele »

Ik heb nu al een jaar grove snede in een pot met afsluitdeksel met rubberen ring zitten. Houdt deze tabak zich eigenlijk wel zo lang of dient deze sneller opgerookt te worden ?
Deze zal niet rijpen denk ik en was mijn bedoeling ook niet. MAAR de tabak ruikt wel wat zurig precies.

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Jekke »

Ik heb bij de verkoper in Nieuwpoort gevraagd hoe ik die best voor langere tijd kan bewaren.....1 pak van 100gr zit in een afgesloten pot voor frequent gebruik, het andere pak gaf hij me het advies om het in een tupperware doosje te stoppen (in de verpakking) en dit dan in de diepvries te plaatsen. Momenteel zit er in onze vriezer dus een pakje van 100 gr Manil Semois....of het correct is of hij met iets heeft wijsgemaakt laat ik terzijde aangezien ik maar een amateur ben op het hele pijprookgebeuren.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Eliminator »

Luchtdicht verpakken lijkt me een pre bij langdurig bewaren, vrij van licht gaat al wat verder, maar invriezen ??

IK (en dat zegt zeker niet alles) heb me er nog nooit mee bezig gehouden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Jekke »

Zoals ik al zei he, amateurtje dus ja......
Feit is wel dat die Semois kurkdroog is, ik zou niet weten of invriezen daar schadelijk voor zou zijn.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Nekker »

Ik vrees dat je de structuur van je tabak naar de knoppen helpt door hem in te vriezen. Ik ben zeer sceptisch alleszins, maar ook ik ben geen expert. Ik heb me er wel veel in verdiept, en deze methode heb ik nog nergens tegen gekomen. Ik ga ervan uit met recht en rede.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Tobias Tobit »

Ik weet wel dat Amerikanen hun pruimtabak in de vriezer bewaren. Deze tabak is echter vochtiger dan de natste SG flakes. Het wordt dan ook gedaan om te zorgen dat het niet uitdroogt. De structuur van pruimtabak is erg belangrijk voor het gebruik, die wordt door het invriezen niet aangetast. Bij volledig droge tabak zou er alleen maar minder schade aan de structuur mogen optreden. Aangezien je die tabak nu toch al in de vriezer hebt zou ik zeggen houd ons op de hoogte als ze ontdooit is. Misschien dat er bij alle PRF ers een extra vriezer aangeschaft zal moeten worden.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Paasei »

Tegenwoordig van de Semois af, maar ik weet er nog wel het een en ander over.
Qua bewaren is het eigenlijk heel simpel.
Ongeopend in het papieren pak, geopend in een pot die niet luchtdicht moet zijn of zelfs ook gewoon in het pak.
NIET vochtig houden, Semois hoort knisperdroog te zijn als hooi.
En aangezien de tabak heel natuurliijk wordt verkocht, zonder enige toevoeging, ga je door te bevochtigen het risico op schimmel aanzienlijk verhogen.
Semois is ook niet echt een tabak om te laten agen : voorraadje kopen en oproken, hij wordt er niet beter op met de tijd.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Arclaud »

Het invriezen van tabak an sich is niet zo'n gek idee. In de sigarenwereld wordt het best vaak gedaan om van de vervelende tabakskever en diens kroost af te komen. Dat zijn exotische beestjes en die kunnen namelijk niet tegen een verblijf van enkele dagen in vriestemperatuur. Het devies is wel om het invriezen en ontdooien stelselmatig aan te pakken door een tussenstop van 1 dag in de koelkast. Een al te directe shock van warm naar heel koud leidt tot het barsten van het dekblad van de sigaar. Wellicht gaat dit voor pijptabak minder op.

Let op, het gaat over slechts enkele dagen om eitjes van de kever te vernietigen, niet over bewaring op lange termijn. Geen idee wat het effect daarvan is.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Wowbagger »

Bij snuiftabak is het volgens mij ook vrij gangbaar, al heb je daar natuurlijk niet echt met structuur te maken.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door janneman »

Ik vind de Manil Semois zelf inderdaad kurkdroog het lekkerst, en eigenlijk lijkt hij jaren houdbaar gewoon in de papieren pakken in een kast (wel even opletten dat hij geen geurtjes van andere zaken kan overnemen, dus geen mottenballen ernaast :D ).
Een tabakshandelaar waar ik hem ooit kocht bewaarde de Semois in de humidoir. Ik vond de tabak daardoor minder lekker, hij heeft bij mij thuis vrij serieus liggen drogen voor gebruik!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door wiele »

Ik heb ondertussen de tabak in de luchtdichte pot nog eens opengetrokken en een pijp mee gestopt. Hij smaakte nog prima.

De andere pakken liggen nog in een lade dus dat lijkt me nog goed te komen. Maar ik zal er toch maar wat meer van beginnen roken. Kwestie van de tabak binnen redelijke tijd op te krijgen. En het is vrij makkelijke tabak hè. Weinig werk aan en vrij snel een pijp op. Ideaal voor de koude winterdagen als je buiten moet staan

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1589
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Geoff »

Ik ben samen met een groepje mede pijprokers van dit forum een jaar of wat geleden de tour de Semois gaan doen. We zijn oa ook binnengesprongen bij Manil. Hij heeft ons toen verteld dat je de tabak best in zijn oorspronkelijke verpakking bewaard. Wanneer je deze verpakking opent en hij blijkt toch te droog te zijn voor jouw voorkeur, doe je het volgende. Je spreidt de tabak uit op je keukentafel en neemt een plantensproeier. Je verstuift wat gekookt (!) water boven de tabak en laat dat neernevelen. (Voor een pak van 100g gaf mr. Manil max. twee verstuivingen aan) Hierna meng je de tabak grondig en stop je deze in een luchtafsluitenden pot.

Heb het altijd zo gedaan en heb nooit problemen ondervonden. Wees wel voorzichtig als de tabak heel droog is, want dan verkruimelt hij vrij snel.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Eduard »

Paasei schreef:Nog een tip voor die bouchon : neem geen al te kromme bent, liefst een rechte pijp. Je neusharen zullen je dankbaar zijn.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Dit is de leukste forum waar ik ooit lid van ben geweest!
En uiteraard bovenaan m'n verlanglijstje gezet deze Semois!

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Eduard »

janneman schreef:Ik vind de Manil Semois zelf inderdaad kurkdroog het lekkerst, en eigenlijk lijkt hij jaren houdbaar gewoon in de papieren pakken in een kast (wel even opletten dat hij geen geurtjes van andere zaken kan overnemen, dus geen mottenballen ernaast :D ).
Een tabakshandelaar waar ik hem ooit kocht bewaarde de Semois in de humidoir. Ik vond de tabak daardoor minder lekker, hij heeft bij mij thuis vrij serieus liggen drogen voor gebruik!
AHA! :)
Dank voor de tip!
Ik heb een sample mogen ontvangen van Rooker ivm een goed uitgepakte ruil voor beiden.
Vond 'm wel wat droogjes maar dat hoort dus zo.
Komend weekend ga ik er eens goed voor zitten en zal 'm stevig stoppen in m'n sandblasted Chacom met grote kop, daar hij snel brand. Wat ik ook hier heb geleerd.
Waar zou ik als (beginnend) pijproker zijn zonder dit forum?
Met vriendelijke groet!

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Robbie-san »

Deze tabak is inderdaad het lekkerst als hij kurkdroog is. Dan is het zelfs mogelijk om smaak nuances waar te nemen in deze tabak.
De kunst, althans in mijn ogen, is wel met deze tabak, om hem goed te stoppen en langzaam te roken. Uit eigen ervaring geleerd, dat snel roken van deze tabak een aanval op je tong kan zijn, van het type dedju mijn tong staat in brand! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Eduard »

Robbie-san schreef:Deze tabak is inderdaad het lekkerst als hij kurkdroog is. Dan is het zelfs mogelijk om smaak nuances waar te nemen in deze tabak.
De kunst, althans in mijn ogen, is wel met deze tabak, om hem goed te stoppen en langzaam te roken. Uit eigen ervaring geleerd, dat snel roken van deze tabak een aanval op je tong kan zijn, van het type dedju mijn tong staat in brand! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Dank voor de waarschuwing!
Ik rook al een aantal maanden krul, de laatste tijd eigenlijk niks anders, zonder tongue bite.
Heb dus al wat ervaring op kunnen doen op dat gebied.
Morgen gaat het in de ketel!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door robvoorburg »

Slechts aansteken, de tabak brandt bijna zoals een sigaret,
als vanzelf, dus slechts met tussenpozen een kleine trekje
nemen, op die wijze best aangenaam, anders dan een flake
drukte ik een pijp gestopt met deze tabak al redelijk snel
relatief ferm aan, maar houd de weerstand in de gaten.

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Eduard »

robvoorburg schreef:Slechts aansteken, de tabak brandt bijna zoals een sigaret,
als vanzelf, dus slechts met tussenpozen een kleine trekje
nemen, op die wijze best aangenaam, anders dan een flake
drukte ik een pijp gestopt met deze tabak al redelijk snel
relatief ferm aan, maar houd de weerstand in de gaten.
Dank! Heb m al echter achter mn kiezen zitten, en kan zeggen dat ik met
vlag en wimpel deze test heb mogen doorstaan!
Staat bekend om z'n vochtigheid maar had daar geen hinder van. Geen prutje.
Had al m'n ideale weerstand met Krul ontdekt en aan de hand daarvan tampte ik 'm aan wanneer nodig.
Maar bovenal: Waanzinnig lekker!
Recht voor z'n raap en tal van nuances.
Smaakt naar meer!
Heb nog genoeg voor een ketel in mn sample, o happy days!

skoutros
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jan 2019 18:45
Locatie: Rotterdam

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door skoutros »

geachte leden...

Waar is Tabac Semois Manil in Nederland te koop? Of België, maar kan naar Nederland gestuurd...

Hartstikke bedankt,
Steve Koutros

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Paasei »

Denk dat je lang zal mogen zoeken naar een winkel in Nederland.
versturen naar Nederland doet hij ook niet...
Geen idee waar je woont, maar een tripje naar het mooiste stukje Belgische ardennen is ook altijd leuk, natuurlijk.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Plaats reactie