Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door janneman »

In het diepe zuiden van onze zuiderburen, aan de oevers van een kleine rivier, de Semois, groeit rokend goud...

Val de Ardennais, het 'merk' van Vincent Manil, is één van de kleine, artisanale Semois producenten. Ze maken in feite drie tabakken die alleen in snede van elkaar verschillen; deze recensie gaat over de 'Grosse Coupe (grove snede). Daarnaast maken ze nog een middel- en een fijne snede van dezelfde tabak. Voor degene die willen ervaren in hoeverre de snede smaak en rookbaarheid van een tabak bepaald is het de moeite waard om ze eens alledrie te proberen. Hoe fijner de snede, hoe sneller en heter de tabak brandt, met als gevolg andere smaaknuances en meer of minder risico op een gebeten tong. De grove snede brandt het langzaamst, is het minst scherp en is het zachtst van smaak.

Afbeelding

De tabak wordt gemaakt op de meest eenvoudige en elementaire manier die je je maar kunt voorstellen, en is dan ook een van de meest pure vormen van tabak die je kunt roken. Planten, laten groeien, oogsten, drogen, herbevochtigen, snijden, hete lucht drogen (roosteren) en dan uitdrogen en inpakken. Het eindresultaat is een noot-bruine, droge en breed gesneden tabak. Hij wordt aangeboden in 100, 250 en 500 gram pakken die mij van vroeger bekend voorkomen. Zeg maar een goudkleurige papieren baksteen met een simpel en erg antiek aandoend etiket.

Na het openmaken ruik ik een tamelijk frisse, plantaardige, grasachtige geur, met misschien iets van amandel ver op de achtergrond. De tabak is vrijwel kurkdroog, of zeg maar de vochtigheid van de omgeving.

Ik kan de tabak stevig stoppen zoals meestal met de wat grovere en drogere tabakken, voor ik ook maar iets van weerstand bij het trekken merk. In een normale pijp krijg ik van deze tabak met moeite twee gram gestopt, en dat blijkt dan genoeg voor 40 tot 50 minuten roken.

Aansteken is in dit geval eenvoudig, en zelden een twee lucifer affaire; aansteken, verder aandrukken met de pijpenstopper terwijl ik een trekje neemt, en de pijp blijft gewoon branden. Het is sowieso een uitstekend brandende tabak.

Opvallend is dat, terwijl de tabak toch erg aan baai doet denken, ik totaal geen scherpte ervaar bij het roken. Mild op de tong en vol van smaak, dat zijn de eerste twee dingen die bij me opkomen. Ik proef er iets van sigaar in, en veel 'echte tabak-smaak'. Ik ben niet de beste om het te beoordelen, maar ik heb de indruk dat de tabak een ferme portie nicotine bevat.

De tabak wordt tijdens het roken nog iets voller van smaak, maar wat me het meest verbaast is dat deze tabak veel sneller op smaak is dan de meeste pijptabakken die ik rook. Doorgaans begint het grote genieten pas als ik al een kwartiertje of langer bezig ben aan een pijp, bij deze tabak is het echt vanaf de 2e of 3e trek helemaal goed.

Hoewel de tabak niet extreem snel brand, duurt een pijp toch korter dan gemiddeld. Dat komt vooral omdat ik, door de droogte, minder in een pijp stop dan bij een normale gesausde tabak (2 gram Semois, in dezelfde pijp rook ik toch al snel 3 tot 3,5 gram Neptune). Aansteken op 2/3 komt minder vaak voor dan bij de meeste tabakken die ik ken, alleen vlak voor het einde wil ik hem nog wel eens opnieuw aansteken. De tabak brandt volledig op, en laat een fijn, donkergrijs as over.

Het is een tabak die mij erg ligt, hij doet me denken aan oude baaitabakken voor de grote verzoeting toesloeg (de meeste baai tabakken nu zijn -naar mijn idee- heel licht gesausd, dat was ooit anders). Voor mij is dit een dijk van een dagelijkse tabak, en het zou heel goed een echte dagelijkse tabak kunnen zijn of worden (vooral in de zomer ben ik nogal een baai-roker). En deze tabak zou me nog wel eens opnieuw vriendjes kunnen laten worden met mijn wat grotere pijpen...

ps: ik kijk even naar onze zuiderburen voor eventuele correcties op mijn verhaal; is Val Ardennais inderdaad het merk, of is dat La Brumeuse, wat op de andere kant staat?

Mod edit,... toevoeging tobaccoreviews info

Val Ardennais - La Brumeuse
--------------------------------------------------------------------------------

Brand: Vincent Manil
Blender: Gaetane et Vincent Manil
Tin Description: Pur Semois grosse coupe - large cut
Country of Origin: Belgium
Curing Group: Air Cured
Contents: Kentucky
Cut: Ribbon
Packaging: 100 or 250 gr pack
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... V&TID=3787
Laatst gewijzigd door janneman op 18 sep 2012 19:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

=D>

Er is nog 1 ander formaat : pakken van een halve kilo. De verpakmachine (Stel je hierbij het systeem voor van een sigarettenhulzenstopper, waarbij je een veel grotere hoeveelheid tabak in het laatje legt, en de huls dus eigenlijk het kartonnen pak is dat aan de kopse kant open is en met zijn kont in een metalen mal zit. De tabak wordt hier lichtjes in geperst) voor de halve kilo stond er wel, maar wordt nauwelijks nog gebruikt had ik begerepen.
Koninklijke Eikel Des Forums.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

mooie review janneman duidelijk ook
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

=D> Mooie review Janneman!! Ik heb nu 3 pijpen gerookt en deel dezelfde mening. Beter als de baaitabakken die ik in zoverre heb gerookt. Als nicotinewatje vind ik nicotinehoeveelheid wel meevallen. Komt ook misschien omdat ik het uit wat kleinere pijpen rook..

p.s. Ik heb nu net ter snel probeersel de Semois gemengd met wat virginia en een snufje latakia. De verhoudingen kloppen nog niet maar het heeft wel potentieel :)

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Als ik hoor hoe enthausiast jullie zijn. heb ik een smoes gevonden om naar de ardennen te gaan. :D En janneman, hoe groot is jouw toebackspot eigenlijk en hoeveel gram gaat er in?(semois natuurlijk.)
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik heb niet gewogen hoeveel er in mijn tabakspot gaat, ik schat 80 tot 100 gram of zo. De pot is ongeveer 10x15 cm.
Voor normale gesausde tabak is dat ruim, je moet een pijproker a la Jos zijn om dat binnen afzienbare tijd weg te roken. Met de Semois wordt dat wat minder problematisch, deels omdat die droog mag zijn (in tabakspotten droogt tabak meestal sneller uit dan in pakjes of blikjes) en deels omdat er minder ingaat en Semois sneller brandt.

Laat je overigens niet gek maken door mijn enthousiasme; ik ben een ouderwetse pijproker, en heb denkelijk een andere smaak dan velen hier op het forum. Dat je er nu een hoop enthousiaste verhalen over hoort komt vooral omdat nu net de mensen met een voorliefde voor dit soort tabakken afgelopen zaterdag op pelgrimage zijn geweest...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Toch waard om het een keer te proberen.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

@Janneman; Een heel mooie review. Ik denk idd dat een hoop mensen enthousiat zijn door de tocht van afgelopen zaterdag. Maar ik denk er zelf toch ook aan om een keertje een ritje door deze mooie streek te maken. En dan natuurlijk even stoppen voor een klein pakje van deze mooie tabak. Zo'n reisje geeft een extra dimentie aan de betreffende tabak.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Wanneer ik een gokje zou moeten wagen dan wordt deze tabak al zo'n 100 jaar op dezelfde wijze en in dezelfde verpakking en met dezelfde machines
vervaardigd.
Gek genoeg staat dat niet op de verpakking.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Fantastisch om via dit forum lering te krijgen van zo'n oude traditie!! Ik begin erg nieuwsgierig te worden naar deze tabak!
Janneman kun je deze tabak op e.o.a. manier vergelijken met een Nederlandse baai?

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

deze beginneling zegt op woorden van mijn smaak palet en de woorden sigaar-ig.. stad ootmarsum extra krul, maar dan minder "scherp"
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

robvoorburg schreef:Wanneer ik een gokje zou moeten wagen dan wordt deze tabak al zo'n 100 jaar op dezelfde wijze en in dezelfde verpakking en met dezelfde machines
vervaardigd.
Gek genoeg staat dat niet op de verpakking.
Dat zit ik me dus sedert zaterdag al af te vragen. Ja, die machines en die tabak wordt daar vermoedelijk al heel lang op die manier gemaakt. Maar de verpakking? Die meneer? Ergens had ik, zowel van hem als van zijn vrouw (gok ik) een beetje een gevoel van uhm... Overjarige hippies? Niet spottend of respectloos bedoeld, ik ben zelf een overjarige hippie. Ik weet niet of je de Engelse tv-serie 'the good life' kent, maar daar deed het me op de een of andere manier aan denken. Maar dan de echt gelukte versie.

Ik wou dat ik meer Frans beheerste, en dan daar eens op een regenachtige vrijdagmiddag wat kon rondhangen, eens kijken wat dat nu voor iemand was.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Mooie duidelijke recensie Janneman.
Je weet elke keer weer snaren te raken en forumleden te prikkelen tot weer wat nieuws uit te proberen.
Ook deze oude pijproker is nu nieuwsgierig geworden naar de Semois.
Afbeelding

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Dat klinkt heel veelbelovend!

Dan nog enkele vragen:

- is het ook via internet te bestellen
- wat kost zo'n pak van 250gr
- wat kost zo'n pak van 500gr

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Is inderdaad te bestellen, maar niet 'online'.

Op de website staan de prijzen er niet bij, maar ik mail 'm of er een of andere bestelbon te krijgen is.

edit : mailtje gestuurd, afwachten nu...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

hier :

http://www.tabac-semois.com/situation-et-contact.html

staan ze toch een jaar of 10 - 15 jonger bij...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Bestelbon gekregen, maar kan m niet plaatsen, hostingsites zijn hier geblokkeerd.

pakken van 100 gr = 85 euro per kilo
pakken van 250 gr = 78 euro per kilo
pakken van 500 : 69.30 euro per kilo

ik stel voor een apart topicje te maken om te bestellen, ik bestel ze, en verdeel dan wel verder. Hoe of wat moet ik vanavond nog even over nadenken, zit nu op mijn werk dus...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Het aparte besteltopicje lijkt mij wel wat, want ik ben het geheel eens met de recensie van Jan; dit is een toeback waarvan ik nu, na een paar pijpjes al, van kan zeggen dat ik het heel erg waardeer, en er al spijt van heb er niet méér van gekocht te hebben toen ik de kans had :shock:

Sommige dingen waren vroeger beter, en deze nog op ambachtelijke wijze gemaakte tabak is er 1 van!

De nicotine is wel aanwezig, maar niet zoals bij een zware van de Weduwe. Meer het verschil tussen een warme douche en een warm bad. Lijkt mij ook logisch, want er is immers niets toegevoegd wat de nicotine sneller opneembaar (zoals ammoniak) of merkbaar aanwezig kan maken, wat wel aan shag of sigaretten is toegevoegd. En wie weet ook wel aan onze moderne pijptabakken!

Flakes zijn nog steeds favoriet, maar direct gevolgd door de semois.

Even off-topic, en moderate maar als het niet kan:
Wat zijn onze zuiderburen toch een gezegend volk: bieren in overvloed om elke dag een ander soort te kunnen drinken, een bijzondere tabak waardoor we eindelijk die grote pijpen met goed fatsoen kunnen roken, een geweldige keuken (konijn op Belgische wijze is nog steeds favoriet) en een verscheidenheid aan landschapstypen waarvoor je ergens anders veel langer moet zoeken.
En ach, als je met de motor van west naar oost bent gereisd via provinciale wegen en na een weldadig maal van konijn aan het uitbuiken bent, met een goed glas bier onder handbereik en begeleidt door een pijp Semois, jezelf koesterend in de avondzon vanaf de veranda uitkijkend over een Ardens dal (kan je jezelf een beetje in dit plaatje plaatsen?) dan lijkt mij als Nederlander die strijd tussen Vlaanderen en Wallonië toch eigenlijk niet zo heel belangrijk meer. :lol:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

@Arno, bedankt voor de sample die je mij opstuurt. Misschien kan ik deze tabak ook waarderen en wordt er straks veel besteld bij Paasei... Ik wacht het af en laat het zeker weten of tie mij bevalt.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

St Patrick schreef:@Arno, bedankt voor de sample die je mij opstuurt. Misschien kan ik deze tabak ook waarderen en wordt er straks veel besteld bij Paasei... Ik wacht het af en laat het zeker weten of tie mij bevalt.
:B
No thnx :wink: Ik zat me te bedenken, misschien dat je de tabak wel kan waarderen omdat het veel op sigaren lijkt die je graag rookt. Mocht het bevallen dan zal ik een bouchon de Semois voor je meenemen tijdens een mini-meeting, dat is helemaal sigaar-achtig :)

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Ik denk dat Janneman al zo goed als alles heeft verteld, wat er te vertellen over deze tabak. Ik ben toen ik begon te roken met pijp begonnen met de Semois tabak van huis van windels(?). Ik vond dit echt een walgelijke tabak, en rookte hem eigenlijk maar verder omdat de heer in de winkel mij deze had aangeraden. Bovendien had hij me de fijne snede aangesmeerd, omdat die zogezegd geschikter is voor beginners. Oké ik begrijp wel wat hij bedoeld, maar dan nog. Die fijne snede is simpelweg niet geschikt voor een pijp te stoppen. Rookt veel te heet!

Toen ik eenmaal in het winkeltje/museum was begon mijn hart zich te vullen met liefde. Ik val echt voor oude ambacht, en als ik zag hoe deze mensen nog met echte liefde deze tabak met liefde produceerden. Dat dit nog bestond in mijn kleine landje... Vandaar Teunis, dank voor de mooie woorden over ons land. Hoewel ik vroeger enorm verbitterd was over dit land, begin ik nu de voordelen aan dit land te ontdekken. We hebben inderdaad bieren, om U tegen te zeggen. Onze keuken is echt wereldtop en onze Ardennen en Brabantse weilanden zijn prachtig. Ik zei nog hardop tegen Arno in de wagen, dit landschap in Vlaanderen en ik hoef nooit meer op reis. :D

Wat betreft de tabak, ik had er eigenlijk wat schrik voor. Aangezien de semois van huis windels mij zo was tegengevallen. Maar deze is echt in het niets hiermee te vergelijken. Geen idee wat deze tabak met me doet. Hij heeft een heel licht chocolade aroma, maar dan eerder in een natuurlijke trend. Ik omschrijf hem als vrij peperig, maar niets dat je als zwaar kan beschouwen. Zoals Janneman al beschreef, dit is een tabak die ik elke dag zou kunnen roken, zeker op zomerdagen.

Dit is er ééntje waar ik elk jaar terug voor naar de Ardennen trek, en voor één maal zal mijn vriendin daar niet rouwig om zijn! :wink:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Bruyère
Berichten: 256
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:29
Locatie: Mechelen - België

Bericht door Bruyère »

Een bijzonder sterke recensie van Janneman, wat valt hier nog aan toe te voegen? Ik ben onder de indruk van het feit dat deze tabak zo snel gepromoveerd is tot "dagelijks brood". En dat voor iemand die toch van zoete koek houdt... Neptune.

Voor ik twee van deze pakken kon bekomen heb ik behoorlijk wat Semois gerookt van Windels. Op de meeting in Antwerpen was Paasei aanwezig met twee verschillende merken. Alleen aan de geur viel toen al te merken dat mijn pakje Windels maar een flauw afkooksel was van het betere werk in Paasei zijn pakken.

Zondag, met nogmaals oprechte dank aan een mede-PRF-lid, ben ik dan toch aan twee pakjes van 250 gram geraakt, ik kon er zaterdag niet bij zijn, en deel inmiddels Janneman's mening omtrent het dagelijks roken van deze tabak.

Zelf houd ik niet van te zoet. Neptune vind ik wel lekker, maar ik mis in dit soort tabak de smaak van echte tabak, allicht te zwaar gesausd. De sterke tabbaken in de smaakomgeving van Three Nuns, Irish Flake, edm. dragen wel mijn voorkeur weg. Echter deze Semois is voor mij duidelijk een blijver.

@ Paasei: Uw goede ideeën, expeditie, gezamelijke aankoop..., zijn onnavolgbaar. :D
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Nekker schreef:Ik ben toen ik begon te roken met pijp begonnen met de Semois tabak van huis van windels(?). Ik vond dit echt een walgelijke tabak, en rookte hem eigenlijk maar verder omdat de heer in de winkel mij deze had aangeraden. Bovendien had hij me de fijne snede aangesmeerd, omdat die zogezegd geschikter is voor beginners. Oké ik begrijp wel wat hij bedoeld, maar dan nog. Die fijne snede is simpelweg niet geschikt voor een pijp te stoppen. Rookt veel te heet!
Ik heb dus die van Windels, maar de grove snede.

Erg fijne verhalen dit, ik houd het met argusogen in de gaten :shock:

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Arno schreef:
St Patrick schreef:@Arno, bedankt voor de sample die je mij opstuurt. Misschien kan ik deze tabak ook waarderen en wordt er straks veel besteld bij Paasei... Ik wacht het af en laat het zeker weten of tie mij bevalt.
:B
No thnx :wink: Ik zat me te bedenken, misschien dat je de tabak wel kan waarderen omdat het veel op sigaren lijkt die je graag rookt. Mocht het bevallen dan zal ik een bouchon de Semois voor je meenemen tijdens een mini-meeting, dat is helemaal sigaar-achtig :)
Klinkt SUPERRRRR.... Ik ga vanmiddag meteen de brievenbus checken. Ik krijg als het goed is ook een Sample Sunset Breeze van JarnoGab. Dus het wordt smullen vanavond... Ik ben er klaar voor. (en die bouchon lijkt mij idd ook wel erg speciaal om te roken)
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

St Patrick schreef:Ik krijg als het goed is ook een Sample Sunset Breeze van JarnoGab.
Lekkere tabak! Ik was alweer vergeten eigenlijk dat ik die had.. :oops:

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Arno schreef:
St Patrick schreef:Ik krijg als het goed is ook een Sample Sunset Breeze van JarnoGab.
Lekkere tabak! Ik was alweer vergeten eigenlijk dat ik die had.. :oops:
Ons luxeprobleem van teveel tabakken tegelijk willen proberen. Ik heb het ook vaak, hier staan er zoveel open dat ik vaak vergeet dat ze open zijn. Moest mijn hele leven uit zulke problemen bestaan, dan zou ik het opeens niet meer zo erg vinden om "problemen" te hebben... :D
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Paasei »

zonet een bouchon achter de kiezen.
Waarom plaats ik dit hier? Wel, het is gewoon dezelfde tabak.
De grove sneede wordt verpakt in drie stukken volledig blad tot iets wat op een conische kurken stop lijkt.

De basissmaak is het zelfde, hoe kan het ook anders.
Het verschil zit hem in die gek uitziende kegel die voor tweederde uit je pijp steekt. Dit zorgt er voor dat de gloed naar buiten weg kan, waardoor je zonder moeite koel rookt, en je nog minder kans op tongbite hebt.
Sigaar achtig? Ja... maar dat is losse semois in de pijp ook.
Daarenboven krijg je een soort schoorsteen effect, het ding blijft gewoon vanzelf branden!
bouchon.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door Arno »

In mijn vakantie in de Ardennen over een paar weken neem ik wat bouchons mee. Ben benieuwd! :-D
Afbeelding

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re:

Bericht door jarnogab »

Nekker schreef:
Arno schreef:
St Patrick schreef:Ik krijg als het goed is ook een Sample Sunset Breeze van JarnoGab.
Lekkere tabak! Ik was alweer vergeten eigenlijk dat ik die had.. :oops:
Ons luxeprobleem van teveel tabakken tegelijk willen proberen. Ik heb het ook vaak, hier staan er zoveel open dat ik vaak vergeet dat ze open zijn. [***]
Ook hier dit probleem. En vooral dat ik niet goed kan kiezen.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Val Ardennais - Semois Grosse Coupe

Bericht door jarnogab »

Arno schreef:In mijn vakantie in de Ardennen over een paar weken neem ik wat bouchons mee. Ben benieuwd! :-D
Die bouchons lijken me eens een leuk iets om te proberen. Denk niet dat het écht mijn smaak is, maar ik sta open voor nieuwe dingen
Groeten,
jarnogab

Plaats reactie