WO Larsen - Fine & Elegant

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

WO Larsen - Fine & Elegant

Bericht door Arno »

Afbeelding

Tot mijn grote verbazing bleek er hier nog geen review te bestaan van deze geweldige tabak terwijl er van WO Larsen al veel is gepost.
Niet alle tabakken behoeven een lang verhaal om eventueel te imponeren. Fine & Elegant is er 1 van.

Verpakking
Een chique koninklijk blauwe 50 grams pouch met goudkleurige binnenkant. Deze tabak wordt ook wel eens Fresh & Elegant genoemd maar het is toch echt Fine & Elegant. EDIT: Volgens Winslow Collector heette deze tabak vroeger toch Fresh & Elegant. Zie zijn post hieronder.

Samenstelling
Een fijne en elegante (duh..) mix van kruiselings gesneden Virginia, zwarte cavendish en burley met een snufje citrus.

Geur vanuit het pakje
Heerlijk! Het ruikt naar citrus, rozijnen, zoetigheid. Maar dan niet snoepjeszoetigheid waar andere WO Larsen tabakken wel eens last van hebben maar meer een frisse zoetigheid. Dit is een van mijn "sociale" tabakken die ik rook in nabijheid van anderen. Als mensen dan iets vragen over pijproken laat ik ze aan deze tabak ruiken. Succes gegarandeerd. *mental note* Ik moet deze tabak eens laten ruiken aan de bevallige receptioniste op mijn werk om te bewijzen dat pijptabak niet stinkt. Afgelopen tijd heeft ze een paar samplezakjes met daarin latakia moeten versturen waar ze niet al te blij mee was omdat alle brieven ernaar gingen ruiken.. :oops:

Roomnote
Prima! In gezelschap krijg je zeker een paar reacties in de trant van: "Wauw, dat ruikt lekker, niet verwacht!"

Smaak
De tabak doet zijn oude naam eer aan, de smaak is fris. Ergens op het forum heb ik gelezen dat er ook misschien stiekem een tikje menthol bijzit en dat kan ik best geloven. De citrussmaak overheerst wel tijdens het roken maar dat vind ik juist lekker. Waar sommige aromatische tabakken de neiging hebben om na een tijdje qua smaak in te storten (die Peterson in de zwart witte doos) blijft deze de hele bowl door heerlijk.

Brandbaarheid
Als ik deze tabak rook laat het me geloven dat ik een fantastische rooktechniek heb. Het brandt dus prima en is erg vergevingsgezind. Blaren op de tong zal je er niet gauw van krijgen.

Varia
Qua nicotineniveau kan je hiervan een flinke bowl roken zonder tegen de vlakte te gaan.

Prijs
Een paar maanden geleden kostte mijn pouch bij de Rokado in Uden €6,90. Ik zie zojuist op de site van de Oude Leeuw dat (ieks!!) deze tabak nu €8,80 kost!! :shock: Hmz, ik heb dus een aardig oud pakje..

Conclusie
Van alle tabakken die ik al heb uitgeprobeerd van WO Larsen (Signature, Editie 2010, Simply Unique, Mellow Mixture, Black Diamond) vind ik deze de beste. WO Larsen is voor mij een beetje als Mac Baren, veel goede, degelijke tabakken maar bijna geen uitschieters. Met Fine & Elegant zijn ze gelukkig wel uit hun slof geschoten mijns inziens. Deze tabak vind ik trouwens vooral met lekker warm weer heerlijk. Ik betrapte mezelf erop dat ik van de winter deze zo goed als niet heb gerookt terwijl hij nu regelmatig zijn weg vind in mijn Winslows. Kortom, absoluut 1 van mijn favoriete aromatische tabakken.
Laatst gewijzigd door Arno op 14 mei 2011 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Kunnen we deze kerel geen officieele functie geven,... een titel zeg maar, daar waar bij mij "Moderateur" staat links bij de foto,.. een kreet als 'PRF tabaks recensist' o.i.d. :shock:

Van de heren die niet verder komen dan "lekker", of "niet lekker" (ben trouwens blij dat ik daar de enige niet in ben) denk ik wel dat ik mag zeggen 'petje af' !
Afbeelding

Gebruikersavatar
belgianpipesmoker
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 okt 2010 10:31
Locatie: Belgie Vlaams brabant

Bericht door belgianpipesmoker »

jep,

mooie review!!
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794


Afbeelding

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Eliminator schreef:Kunnen we deze kerel geen officieele functie geven,... een titel zeg maar, daar waar bij mij "Moderateur" staat links bij de foto,.. een kreet als 'PRF tabaks recensist' o.i.d. :shock:

Van de heren die niet verder komen dan "lekker", of "niet lekker" (ben trouwens blij dat ik daar de enige niet in ben) denk ik wel dat ik mag zeggen 'petje af' !
+1

Heerlijke review! Ik heb het al eerder geschreven: reviews waar je écht iets aan hebt. Voorwaar dank!
Groeten,
jarnogab

Winslow Collector

Re: WO Larsen - Fine & Elegant

Bericht door Winslow Collector »

Arno schreef:Deze tabak wordt ook wel eens Fresh & Elegant genoemd maar het is toch echt Fine & Elegant.
Hey Arno. Ook één van mijn vaste voorraad-tabakjes. Echt heerlijk en ben het helemaal met jouw review eens. Al merk ik zelf het citrus niet zozeer. Zeker wel het pepermunt/menthol achtige.

FRESH & Elegant is de oude naam van deze tabak. Vandaar dat je dat nog weleens tegenkomt. Ik kan me niet precies herinneren wanneer, maar ongeveer een jaar of 3 geleden heette de FRESH & Elegant tabak opeens FINE & Elegant. De tabak is gelukkig hetzelfde gebleven, ondanks de naamsverandering.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: WO Larsen - Fine & Elegant

Bericht door Arno »

Winslow Collector schreef:
Arno schreef:Deze tabak wordt ook wel eens Fresh & Elegant genoemd maar het is toch echt Fine & Elegant.
Hey Arno. Ook één van mijn vaste voorraad-tabakjes. Echt heerlijk en ben het helemaal met jouw review eens. Al merk ik zelf het citrus niet zozeer. Zeker wel het pepermunt/menthol achtige.

FRESH & Elegant is de oude naam van deze tabak. Vandaar dat je dat nog weleens tegenkomt. Ik kan me niet precies herinneren wanneer, maar ongeveer een jaar of 3 geleden heette de FRESH & Elegant tabak opeens FINE & Elegant. De tabak is gelukkig hetzelfde gebleven, ondanks de naamsverandering.
Dank voor de info! Dat wist ik niet eens... Zie net dat ik een foutje heb gemaakt bij "smaak" "de tabak doet zijn naam eer aan" Ja dat was zo als het nog Fresh & Elegant was geweest :P

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Bericht door Upper Ten »

Eliminator schreef:Kunnen we deze kerel geen officieele functie geven,... een titel zeg maar, daar waar bij mij "Moderateur" staat links bij de foto,.. een kreet als 'PRF tabaks recensist' o.i.d. :shock:

Van de heren die niet verder komen dan "lekker", of "niet lekker" (ben trouwens blij dat ik daar de enige niet in ben) denk ik wel dat ik mag zeggen 'petje af' !
Ik ben het hier helemaal mee eens. Dit zijn revieuws waar we wat aan hebben. Alleen, ik heb van Arno nog maar positieve revieuws gezien. Ik zit eigenlijk ook eens op een negatieve te wachten.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Fijne review weer, Arno.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Upper Ten schreef:
Eliminator schreef:Kunnen we deze kerel geen officieele functie geven,... een titel zeg maar, daar waar bij mij "Moderateur" staat links bij de foto,.. een kreet als 'PRF tabaks recensist' o.i.d. :shock:

Van de heren die niet verder komen dan "lekker", of "niet lekker" (ben trouwens blij dat ik daar de enige niet in ben) denk ik wel dat ik mag zeggen 'petje af' !
Ik ben het hier helemaal mee eens. Dit zijn revieuws waar we wat aan hebben. Alleen, ik heb van Arno nog maar positieve revieuws gezien. Ik zit eigenlijk ook eens op een negatieve te wachten.
Je bedoelt een review waarin ik een tabak afkraak of echt minder vind? Tsja, ik rook wat ik rook en als een tabak (goed of slecht) me inspireert tot een review dan komt die er wel :wink: Maar ik geef toch ook wel kritische dingen weer als bv. slechte brandbaarheid of niet zo lekker geur. En wat voor de een lekker is kan voor een ander vies zijn. Eliminator weet nu al bijvoorbeeld dat hij niet aan Penzance hoeft te beginnen :wink:

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

Eliminator schreef:Kunnen we deze kerel geen officieele functie geven,... een titel zeg maar, daar waar bij mij "Moderateur" staat links bij de foto,.. een kreet als 'PRF tabaks recensist' o.i.d. :shock:

Van de heren die niet verder komen dan "lekker", of "niet lekker" (ben trouwens blij dat ik daar de enige niet in ben) denk ik wel dat ik mag zeggen 'petje af' !
volledig mee eens! Dit zijn stuk voor stuk schitterende reviews!
Laatst gewijzigd door Massis op 12 mei 2011 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Na dit review voelde ik mij verplicht per omgaande naar de winkel te snellen en er een pouch van aan te schaffen.
Inmiddels rook ik er de 2e pijp van.
Arno zegt niets teveel, deze steekt eenvoudig aan, brandt probleemloos en blijft aangenaam op smaak.
Zoet, maar een vriendelijke tabak, zonder scherpe randen.

Ten aanzien van Mac Baren vind ik de tabak van Larsen over het algemeen een klasse beter, daarnaast vind ik dat zij zowel aan de pakjes als de aan blikjes veel aandacht besteden om het er aantrekkelijk uit te laten zien.
Moet bekennen dat ik daar enige gevoeligheid voor heb.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: WO Larsen - Fine & Elegant

Bericht door jarnogab »

De tabak nog eens aangesproken. Ik kan alleen maar beamen wat Arno schreef:
  • een zeer vergevingsgezinde tabak die heel gemakkelijk brandt
    je proeft duidelijk de citrus
    de zoetigheid is goed aanwezig, maar niet overdadig
    een topper wat mij betreft
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
MfOx
Berichten: 1786
Lid geworden op: 21 apr 2012 15:15
Locatie: Ommelanden

Re: WO Larsen - Fine & Elegant

Bericht door MfOx »

Deze onlangs aangeschaft, zal hem dit weekend eens proberen...

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: WO Larsen - Fine & Elegant

Bericht door dr. Watson »

Ik heb niet zo veel met Larsen. De naam staat voor mij synoniem aan Deense zoetigheid. Het verbaasde mij dan ook dat jij (=Arno) er zo veel van hebt gerookt. Vind je hem overigens nog zo goed?

Als flake zou ik hem misschien wel interessant vinden.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: WO Larsen - Fine & Elegant

Bericht door Arno »

dr. Watson schreef:Ik heb niet zo veel met Larsen. De naam staat voor mij synoniem aan Deense zoetigheid. Het verbaasde mij dan ook dat jij (=Arno) er zo veel van hebt gerookt. Vind je hem overigens nog zo goed?

Als flake zou ik hem misschien wel interessant vinden.
Ik heb nog maar een paar aromatische tabakken die ik rook. Deze tabak vind ik kwalitatief erg hoogstaand en nog steeds erg goed. Als mijn huidige buidel leeg is koop ik zo weer een nieuwe. Ik moet wel zeggen dat ik deze bijna uitsluitend 's zomers rook.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: WO Larsen - Fine & Elegant

Bericht door Wowbagger »

Na zo'n wervende review en mijn vraag in het Kentucky Bird topic hier snel maar eens een pouch van aanschaffen om mee te nemen op vakantie!

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: WO Larsen - Fine & Elegant

Bericht door smoking-rob »

En nu Arno na jouw laatste post en anderhalf jaar verder en wijzer? :D
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: WO Larsen - Fine & Elegant

Bericht door Arno »

smoking-rob schreef:En nu Arno na jouw laatste post en anderhalf jaar verder en wijzer? :D
Ik zou het niet weten, heb deze tabak sindsdien niet meer gerookt.. :oops:
Afbeelding

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: WO Larsen - Fine & Elegant

Bericht door smoking-rob »

Waarom verwondert dat mij niet? :wink:
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: WO Larsen - Fine & Elegant

Bericht door Arno »

smoking-rob schreef:Waarom verwondert dat mij niet? :wink:
Reden is eigenlijk (denk ik) dat deze in pouches zit. Ik heb wel degelijk een aantal aromatische tabakken, maar die zitten allemaal netjes in blik.
Afbeelding

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Re: WO Larsen - Fine & Elegant

Bericht door remi »

Hele mooie revieuw erg duidelijk en eerlijk. Moet zeggen dat ik deze nog niet gehad heb maar zeker een keer ga proberen. Voor mooi is wo larsen ook een stapje hoger dan mac baren die overigens ook een paar hele goede in huis heeft.
(The King of Cool)
(Dean Martin)
(June 7, 1917 – December 25, 1995)

Gebruikersavatar
smidje
Berichten: 652
Lid geworden op: 23 jun 2015 16:44
Locatie: Diepenbeek belgië
Contacteer:

Re: WO Larsen - Fine & Elegant

Bericht door smidje »

ergens ben ik blij dat er iemand hier op het forum aanwezig is voor de nieuwelingen onder ons een beetje wegwijs te maken in de wereld van het pijp roken =D>
dus dank wederom voor de mooie review :)
petje af :D
Life is what Happens to you while you' re busy making other plans

Berry
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 mar 2018 08:30

Re: WO Larsen - Fine & Elegant

Bericht door Berry »

Heb deze tabac in pouch gekocht, en moet zeggen dat het een zeer smakelijke en goed rokende is.
Groot was dan ook de teleurstelling dat deze uit het nederlandse assortiment is.
Maar onder het MOB-Fine&Elegant logo van Hajenius is deze weer te krijgen.
De Schnitt en Flake zijn wel duidelijk anders, maar de smaak kont zeer in de buurt,
en de prijs is van 9,50 -50gram naar 28,50 -100gram blik gegaan.

Het vreemde is, dat bij onze oosterburen de pouches nog wel voor normale prijs te krijgen zijn.
Alleen de naam is veranderd:
W.O. Larsen Classic Elegant

Plaats reactie