Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door Eliminator »

Black Vanilla Mixture
--------------------------------------------------------------------------------

Brand: Planta
Tin Description: Mild Black Cavendish and nutty Burley are refined with aromatic Vanilla. This mixture is pressed under high pressure and cut into flakes. A softly and aromatically smoking pleasure with marvelous fragrance - unmistakable.
Country of Origin: DE
Curing Group: Air Cured
Contents: Burley
Black Cavendish
Virginia
Flavoring: Vanilla
Cut: Ready Rubbed
Packaging: 50g Tin
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... B&TID=1574
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Hier heb ik gisteren sinds lange tijd (voor ik overstapte naar sigaren jaren geleden) een pijpje mee gerookt, erg smakelijke tabak, als ik dit weer rook vraag ik me af waarom ik ooit gestopt ben met pijproken.

Hagar (onlangs blik van gekregen) thanks !
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

De lekkerste onder de vanilles.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

robvoorburg schreef:De lekkerste onder de vanilles.
+1

Super tabak, heerlijke geur, voortreffelijke roomnote. Kortom: subliem.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Hier ook (dankzij Niels Taco en WC) in de top10 van favo tabakken...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Hoewel de tabak mij zeer smaakt, vind ik de flake nog iets beter. Alsof ze geconcentreerder is.

Ik moet wel zeggen dat deze mixture/loose cut wel makkelijker rookt voor mij (als beginneling) dan de flake.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door Victor Baarn »

Een prima tabak ja. Rookt gemakkelijk en lekkere smaak. Ook prima geschikt voor beginners.

Ben deze tabak vreemd genoeg in Deense tabakszaken niet tegengekomen. Misschien iets minder Deens dan de naam doet vermoeden.

Winslow Collector

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door Winslow Collector »

Victor Baarn schreef:Ben deze tabak vreemd genoeg in Deense tabakszaken niet tegengekomen. Misschien iets minder Deens dan de naam doet vermoeden.
Inderdaad Victor. Planta is Duits. Berlijn, als ik me niet vergis.

Gebruikersavatar
eendrieenzestig
Berichten: 398
Lid geworden op: 12 aug 2011 21:06
Locatie: Deurne
Contacteer:

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door eendrieenzestig »

schaar mij ook maar onder de enthousiastelingen :wink:
Afbeelding

Het leven dat de natuur ons geeft is kort,
Maar de herinnering aan een welbesteed leven duurt eeuwig.

Cicero

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door robvoorburg »

Altijd wat van achter de hand, maar dan wel de flake.

Gebruikersavatar
eendrieenzestig
Berichten: 398
Lid geworden op: 12 aug 2011 21:06
Locatie: Deurne
Contacteer:

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door eendrieenzestig »

Ik moet nog achter de flakes aan. Maar die komen er zeker. :sw
Afbeelding

Het leven dat de natuur ons geeft is kort,
Maar de herinnering aan een welbesteed leven duurt eeuwig.

Cicero

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door robvoorburg »

De flakes zijn voller van smaak.

Whitesnake

Re:

Bericht door Whitesnake »

jarnogab schreef:
robvoorburg schreef:De lekkerste onder de vanilles.
+1

Super tabak, heerlijke geur, voortreffelijke roomnote. Kortom: subliem.
Ben er vorige week aan begonnen...sluit me aan bij de mening van mijn forummaten.
Lekkere tabak!!

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door robvoorburg »

Ja, hier ga ik weer eens een blik van open maken en morgen
roken. Goeie flake.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door metaltommy »

psst rob wist je dat er ook een flake topic van is aangezien je de flake versie gaat opsteken ;) http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=2093
Groet,
Tom

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door robvoorburg »

Verrek je hebt gelijk Metaltommy! In mijn enthousiasme
niet in de gaten gehad.

Gebruikersavatar
MarcelV
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2011 16:28
Locatie: Gouda

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door MarcelV »

dit weekend maar zo'n blikje aangeschaft......alleen de geur al als je de deksel opendraait en vervolgens het plastik zakje openvouwd ....MAN MAN wat ruikt dat lekker !!!

Alleen om de geur zou je haast een hap ervan nemen.

Ook mijn favoriet geworden dus !!

Heerlijk rookgenot !!!!!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door Arno »

Vanmiddag heb ik van St Patrick een pouch van de Black Vanilla Mixture gehad (dank nog! :)). Ik zit nu een eerste pijp daarvan te roken en ik moet zeggen, erg lekker!!! Wat ik zo proef een beetje een mengeling tussen Stanwell Melange en Captain Black White. De roomnote is duidelijk vanille volgens mijn vriendin. Als ik de rook ruik die van de kop af dwarrelt ruik ik iets wat lijkt op balkenbrij, een beetje iets piment-achtigs.
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door Winslow Collector »

Arno schreef:Als ik de rook ruik die van de kop af dwarrelt ruik ik iets wat lijkt op balkenbrij, een beetje iets piment-achtigs.
Kruidnagel misschien? Simpelweg even in het potje kruidnagels in de kruidenkast ruiken en dat vergelijken met de Black Vanilla.

Naast de zoete vanille merk ik er duidelijk kruidigheid in. Ik vind dat tenminste, zeker als je weet dat vanille "close-family" is van kruidnagel en kaneel.

Al jaren een top-10 tabakje voor mij. Weet niet hoeveel kilogram ik daar al van heb weggerookt. :roll:

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door Arno »

Winslow Collector schreef:
Arno schreef:Als ik de rook ruik die van de kop af dwarrelt ruik ik iets wat lijkt op balkenbrij, een beetje iets piment-achtigs.
Kruidnagel misschien? Simpelweg even in het potje kruidnagels in de kruidenkast ruiken en dat vergelijken met de Black Vanilla.

Naast de zoete vanille merk ik er duidelijk kruidigheid in. Ik vind dat tenminste, zeker als je weet dat vanille "close-family" is van kruidnagel en kaneel.

Al jaren een top-10 tabakje voor mij. Weet niet hoeveel kilogram ik daar al van heb weggerookt. :roll:
In balkenbrij wordt ook wel rommelkruid gebruikt, een mix van kruiden. Daarin zit ook kruidnagel en kaneel. De rooklucht lijkt ietsje op kruidnagel maar dan net een tikje zoeter, volgens mij piment. Maar er zit idd een soort kruidigheid in.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2128
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door Deadl0ck »

Een prettige tabak, heb er nu een aantal samples van gehad.

Helaas rookt hij voor mij erg heet. Niet vochtig, wel heet. Diverse pijpen geprobeerd, groot, klein, hoog, laag, maar het blijft helaas heet roken. Daardoor zeker niet het plezier waarvan ik weet dat het wel in de tabak zit. Ook na het laten drogen blijft hij heet roken, of blijft het heel moeilijk aan.

Jammer, want het is een prettige tabak, als hij goed brand, en nog niet heet is.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door Arno »

Deadl0ck schreef:Een prettige tabak, heb er nu een aantal samples van gehad.

Helaas rookt hij voor mij erg heet. Niet vochtig, wel heet. Diverse pijpen geprobeerd, groot, klein, hoog, laag, maar het blijft helaas heet roken. Daardoor zeker niet het plezier waarvan ik weet dat het wel in de tabak zit. Ook na het laten drogen blijft hij heet roken, of blijft het heel moeilijk aan.

Jammer, want het is een prettige tabak, als hij goed brand, en nog niet heet is.
??? Rook je hem niet te snel of stop je de tabak er te strak in? Rook je met filter? Voor mij rookt hij perfect uit elke pijp waaruit ik hem rook, zonder filter. Vergevingsgezinde tabak.. Raar..
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door robvoorburg »

Dat vind ik nu ook Arno. Vergevingsgezinde en zachte tabak. Een van
de weinige "zoete" tabakken die ik graag zo nu en dan blijf roken.

Winslow Collector

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door Winslow Collector »

Vind ik ook vreemd, Deadlock. Ik rook deze taak al veel langer dan 10 jaren, altijd uit filterpijpen, en heb er geen ervaringen mee van heet roken. Eigenlijk: integendeel. Een heerlijk rustig puffende tabak waar ik nauwelijks aandacht voor hoef te hebben.

Juist een vergevinsgezinde tabak.

Misschien ben je, vanwege de smaak van de tabak, onbewust toch een beetje te "gulzig" en rook je wellicht toch te snel?

Eerstvolgende meeting dat wij elkaar zien, gaan we hem (als je wilt) samen stoppen en roken. Kijken of ik iets in jouw stopgedrag of rookgedrag zie dat opvalt. Dan kan ik even op de tabak drukken, als jij hem in de pijp gestopt hebt. Of ik stop jouw pijp eventjes. Want echt, dit is een tabak die je zeker een kans moet geven als je van zoet en smaakvol houdt. Zou zonde zijn om hem door een missend rooktrucje niet meer te roken.

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door culann »

Ook ik als 'niet zoet roker' vind dit een lekkere tabak. Laatst nog een restje gevonden hier in huis en na herbevochtiging gerookt. Een prima en vriendelijke tabak. Wellicht dat ik toch er weer eens een blik van ga aanschaffen. Gewoon voor zo af en toe. Hoop dat je, eventueel met hulp, de juiste techniek gaat vinden Deadlock. Zonde om deze uiteindelijk links te laten liggen.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door Sidekickelvis »

Winslow Collector schreef:Vind ik ook vreemd, Deadlock. Ik rook deze taak al veel langer dan 10 jaren, altijd uit filterpijpen, en heb er geen ervaringen mee van heet roken. Eigenlijk: integendeel. Een heerlijk rustig puffende tabak waar ik nauwelijks aandacht voor hoef te hebben.

Juist een vergevinsgezinde tabak.

Misschien ben je, vanwege de smaak van de tabak, onbewust toch een beetje te "gulzig" en rook je wellicht toch te snel?

Eerstvolgende meeting dat wij elkaar zien, gaan we hem (als je wilt) samen stoppen en roken. Kijken of ik iets in jouw stopgedrag of rookgedrag zie dat opvalt. Dan kan ik even op de tabak drukken, als jij hem in de pijp gestopt hebt. Of ik stop jouw pijp eventjes. Want echt, dit is een tabak die je zeker een kans moet geven als je van zoet en smaakvol houdt. Zou zonde zijn om hem door een missend rooktrucje niet meer te roken.
Mag ik ook op stop en rook les Winslow san?? Heb altijd last van me liklap na het (gulzig) roken.... Met of zonder filter! Hoewel... ik heb net besloten de filters definitief aan de wilgen te hangen... houd mij te veel smaak tegen en rookt te zwaar.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Winslow Collector

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door Winslow Collector »

Sidekickelvis schreef:Mag ik ook op stop en rook les Winslow san??
(Met Japans accent:) Yes off course, Grasshopper. :wink:
Sidekickelvis schreef: Heb altijd last van me liklap na het (gulzig) roken.... Met of zonder filter! Hoewel... ik heb net besloten de filters definitief aan de wilgen te hangen... houd mij te veel smaak tegen en rookt te zwaar.
Maar ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben over het goed stoppen van een pijp. Het is een onbewust trucje, dat je jezelf eigen maakt door het gewoon te doen. Er is zeker verschil in het stoppen van een filterpijp en een niet-filterpijp. Ik rook uitsluitend filterpijpen en met vertrouwde tabakken voel ik tijdens het pijpstoppen aan mijn vingers of ik "goed zit", gewoon de druk die ik voel tijdens het stoppen.

Als ik eens een wedstrijdje rook in een niet-filterpijp, hanteer ik dezelfde stopmethodiek. Met gevolg dat ik blijkbaar iets te los stop en zelden boven het uur rook. Meestal tussen 3 kwartier en 1 uur 5 minuten. (dat is zonder tussendoor aansteken).

Om maar even aan te geven dat het type pijp ook van belang is. Daarnaast natuurlijk de tabakssoort en -snede.

Let wel: bij (voor mij) nieuwe tabakken of tabakken die ik zelden eens rook, zit ik ook weleens fout. Hetzij gepruttel tot gevolg, hetzij "putjes-roken" (aan de zijkant van de ketelvulling een klein kanaal tot beneden toe roken, de rest van de tabak ongemoeid in de pijp).

Maar goed, schrijven over het "Fingerspitzen"-gevoel tijdens stoppen vind ik erg lastig. Het beste werkt dat F2F met pijp en tabakken op tafel en gewoon proberen. Ik ben je graag van dienst hiermee en als je ook anderen wilt raadplegen is dat alleen maar goed. Iedereen zal wel zo zijn eigen trucje of methodiek hebben. Wat voor jou het beste werkt blijkt dan wel.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door jarnogab »

Tijdje geleden dat ik die nog gerookt heb, en nochtans een tabak die ik héél lekker vind.
Ik vind de roomnote overigens fantastisch, maar niet iedereen in mijn omgeving is het daar mee eens :-)

Ik heb ook geen negatieve ervaringen ermee, noch qua heet roken of bijten. Ook ik vind dit een technisch heel vergevingsgezinde tabak.
Maar dat neemt niet weg dat iemand anders er een andere mening op kan nahouden.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2128
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door Deadl0ck »

Winslow Collector schreef:Vind ik ook vreemd, Deadlock. Ik rook deze taak al veel langer dan 10 jaren, altijd uit filterpijpen, en heb er geen ervaringen mee van heet roken. Eigenlijk: integendeel. Een heerlijk rustig puffende tabak waar ik nauwelijks aandacht voor hoef te hebben.

Juist een vergevinsgezinde tabak.

Misschien ben je, vanwege de smaak van de tabak, onbewust toch een beetje te "gulzig" en rook je wellicht toch te snel?

Eerstvolgende meeting dat wij elkaar zien, gaan we hem (als je wilt) samen stoppen en roken. Kijken of ik iets in jouw stopgedrag of rookgedrag zie dat opvalt. Dan kan ik even op de tabak drukken, als jij hem in de pijp gestopt hebt. Of ik stop jouw pijp eventjes. Want echt, dit is een tabak die je zeker een kans moet geven als je van zoet en smaakvol houdt. Zou zonde zijn om hem door een missend rooktrucje niet meer te roken.

Een aanbod wat ik zeker niet afsla. Het zou inderdaad prima kunnen dat het met te snel roken of met stoptechniek te maken heeft. Ik heb gemerkt dat ik met beide nog steeds het een en ander aan moet passen, maar ik stop hem niet echt anders dan al mijn andere tabakken. Die worden soms ook warm, maar al heel lang niet meer zo heet dat ik de kop niet meer vast kan houden, waar ik in het begin nogal eens last van had. Dat heb ik met deze planta binnen een paar minuten nog steeds, helaas.

Het probleem is min of meer dat ik met name veel leer via tactiele ervaring met betrekking tot handwerk, en ik door alle nieuwe indrukken in Zutphen de vorige keer niet alle vragen heb kunnen / durven stellen die ik had aan deze en gene. Iets waar ik me voor de volgende meeting die ik kan attenderen een stuk minder druk over zal maken.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Planta - Black Vanilla Mixture

Bericht door Sidekickelvis »

Winslow Collector schreef:
Maar ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben over het goed stoppen van een pijp. Het is een onbewust trucje, dat je jezelf eigen maakt door het gewoon te doen. Er is zeker verschil in het stoppen van een filterpijp en een niet-filterpijp. Ik rook uitsluitend filterpijpen en met vertrouwde tabakken voel ik tijdens het pijpstoppen aan mijn vingers of ik "goed zit", gewoon de druk die ik voel tijdens het stoppen.

Als ik eens een wedstrijdje rook in een niet-filterpijp, hanteer ik dezelfde stopmethodiek. Met gevolg dat ik blijkbaar iets te los stop en zelden boven het uur rook. Meestal tussen 3 kwartier en 1 uur 5 minuten. (dat is zonder tussendoor aansteken).

Om maar even aan te geven dat het type pijp ook van belang is. Daarnaast natuurlijk de tabakssoort en -snede.

Let wel: bij (voor mij) nieuwe tabakken of tabakken die ik zelden eens rook, zit ik ook weleens fout. Hetzij gepruttel tot gevolg, hetzij "putjes-roken" (aan de zijkant van de ketelvulling een klein kanaal tot beneden toe roken, de rest van de tabak ongemoeid in de pijp).

Maar goed, schrijven over het "Fingerspitzen"-gevoel tijdens stoppen vind ik erg lastig. Het beste werkt dat F2F met pijp en tabakken op tafel en gewoon proberen. Ik ben je graag van dienst hiermee en als je ook anderen wilt raadplegen is dat alleen maar goed. Iedereen zal wel zo zijn eigen trucje of methodiek hebben. Wat voor jou het beste werkt blijkt dan wel.
Untill I grasp the pebble from your hand!!

Mot nog wat techniek afkijken van de oude rotten... Soms gaat het goed en denk ik na een uur ineens dat ik niet heb bijgevuurd en dat de pijp me toch erg goed smaakte. Uitkloppen en enkel as zien vallen en soms zit ik met de pruttel of de natte prop... Denk dat ik mijn tabak misschien ook wat te vochtig houd.... Dat soort dingen mot ik ff voelen,zien en horen. Dat leer je niet uit een boek of van een video(no offense Janneman, de aansteektechniek werd veel beter na de video!).

Kijk dan ook erg uit naar Wuustwezel!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Plaats reactie