Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door robvoorburg »

Balkan was EU, Bert.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Ribbon »

Vandaag ben ik een gelukkig man, want in bezit van een blik Balkan Sobranie (zie Show hier...).

Om het blik te kunnen dateren moet ie open zoals Arno elders al opmerkte. De insert met de adresgegeven word gezien als de meeste betrouwbare dateringsmanier. Voorlopig zal dit nog even op zich laten wachten. Ik maak het pas open als het moment daar is. Wanneer dit is? Geen idee.

Aan de buitenkant van het blik zijn echter wat dingen die me opvallen. Ik wil ze hier even posten, misschien is er iemand die daar nog iets over kan vertellen.

- Het zegel: een dergelijke zegel heb ik nooit eerder gezien. Wat betekend 'onbeperkt', en waarom staat er geen prijs op het zegel? Wat is Kattenburg, de vorige importeur voor Pronk?
Afbeelding

- Verder zitten er op de onderzijde van het blik twee stickers. De eerste is een gezondheidswaarschuwing. Via google ben ik erachter gekomen dat de sticker vanaf 30-03-1981 tot de jaren 90 gebruikt werd.
Wat de andere sticker (116.) betekend, ik heb geen flauw idee.
Afbeelding

Een voorzichtige conclusie leert dat het blik te dateren valt tussen maart 1981 en begin jaren 90 toen Gallaher overschakeld op pouches.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

Ah! Zo'n blik heb ik ook, mijne is uit begin jaren '80. En inmiddels open..

Ik weet een goed moment om dat blik open te maken: als ik bij je ben :mrgreen:

Ik denk dat het zegel een Belgische is, gezien het Frans en Nederlands erop. De gezondheidswaarschuwing bevestigt die gedachte.
Dat er geen prijs op staat komt misschien omdat het een tax-free blik is? Of het heeft in een grotere verpakking gezeten (waar dan de prijs op stond) met meer blikken?

Robb schreef:Vandaag ben ik een gelukkig man, want in bezit van een blik Balkan Sobranie (zie Show hier...).

Om het blik te kunnen dateren moet ie open zoals Arno elders al opmerkte. De insert met de adresgegeven word gezien als de meeste betrouwbare dateringsmanier. Voorlopig zal dit nog even op zich laten wachten. Ik maak het pas open als het moment daar is. Wanneer dit is? Geen idee.

Aan de buitenkant van het blik zijn echter wat dingen die me opvallen. Ik wil ze hier even posten, misschien is er iemand die daar nog iets over kan vertellen.

- Het zegel: een dergelijke zegel heb ik nooit eerder gezien. Wat betekend 'onbeperkt', en waarom staat er geen prijs op het zegel? Wat is Kattenburg, de vorige importeur voor Pronk?
Afbeelding

- Verder zitten er op de onderzijde van het blik twee stickers. De eerste is een gezondheidswaarschuwing. Via google ben ik erachter gekomen dat de sticker vanaf 30-03-1981 tot de jaren 90 gebruikt werd.
Wat de andere sticker (116.) betekend, ik heb geen flauw idee.
Afbeelding

Een voorzichtige conclusie leert dat het blik te dateren valt tussen maart 1981 en begin jaren 90 toen Gallaher overschakeld op pouches.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Bananabox-Ninja »

Het zegel is ook een van de redenen waarom ik het blik heb aangeschaft, ik was nieuwsgierigheid naar het ontbreken van een prijs.
Ik hou het hier in de gaten :)
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Winslow Collector

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Winslow Collector »

Ik denk, gezien het zegel, aan 2 dingen. Maar van beide ben ik niet zeker, het is giswerk:

1. Het zou kunnen, dat destijds winkeliers nog enkele verpakkingen kregen om als demo aan klanten in de winkel te laten roken. Tegenwoordig wordt dat anders geregeld tussen winkelier en importeur.

2. Dat in die tijd het nog mocht om een tabak, verpakt en gezegeld in het ene land van de Benelux, te verkopen (of weg te geven als demo) in een ander land. Dat het "onbeperkt" niet op prijs slaat, maar op "geen begrenzing" aan landen die het mogen verkopen.

Nogmaals, beide zijn gokwerk op basis van gehoorde verhalen (van "vroegâh").

Oh, die "Kattenburg" zal gewoon een licentiehouder zijn die buitenlandse tabak mag invoeren, banderollen mar bestellen en zelf mag prijzen. Die code 2005 DA (toch?) is zijn licentiehoudersnummer. Volgens mij is dat verder niet moeilijker dan het lijkt. Ik ken de geschiedenis van Pronk niet goed genoeg, om te weten of het een voorganger van Pronk was. Ik twijfel, want Pronk bestaat al wat jaartjes.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Ribbon »

Dat het een voor België geïmporteerd blik is lijkt me inderdaad wel aannemelijk. Ik ga er dan vanuit dat Kattenburg de Belgische importeur was destijds.

Als hij tax-free zou zijn geweest, zou er toch alsnog een prijs op vermeld staan toch?

Enfin, het zijn gewoon wat dingen die ik me afvraag. De inhoud en datering zijn voor bij belangrijker dan dit soort randverschijnselen. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Ronald57
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:52

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture (†)

Bericht door Ronald57 »

Arno schreef:Afbeelding

Soms wordt een product wat niet meer verkrijgbaar is legendarisch. Dit was het geval met Balkan Sobranie Original Smoking Mixture. WAS ja.
In de eerste jaren van het nieuwe millennium was nog alleen maar een pouch versie verkrijgbaar. Een slap aftreksel van het origineel uit de jaren '60, '70 en daarvoor volgens velen. Ikzelf heb die echt oude versie niet gerookt maar ik vond en vind de pouch versie absoluut niet verkeerd. Integendeel zelfs! Ondanks de grote vraag naar de tabak werd deze minder en minder goed verkrijgbaar en uiteindelijk stopte de productie. En werd Balkan Sobranie Original Smoking Mixture een legende. Het werd samen met Balkan Sobranie Mixture 759 en Balkan Sobranie Virginia no.10 de Heilige Graal van de pijptabakken. Op ebay worden nog steeds astronomische bedragen gevraagd en betaald voor deze tabakken. Het kon ook eigenlijk niet uitblijven dat iemand deze legende weer opnieuw op de markt ging brengen. De pijprookmarkt lijkt aan te trekken dus de tijd was rijp voor een nieuwe versie, een nieuwe "vintage" van Balkan Sobranie Original Smoking Mixture. Want eigenlijk is het met deze tabak net als met wijn, het jaar bepaald hoe goed het is. 1971, oh geweldig!!! 1981, overgangsjaar naar de Gallaher productie, goed maar toch net niet. 1999, behoorlijk aardig maar niets vergeleken bij het oude origineel. 2011.........
Arango Cigar Co. is degene geworden die de rechten van Balkan Sobranie Original Smoking Mixture heeft gekocht. Maar de rechten hebben is 1 ding, daadwerkelijk de tabak op de markt brengen is iets heeeeeel anders. Dus hebben ze J.F. Germain & Son bereid gevonden de tabak te maken. Mijns inziens de beste keuze die ze hebben kunnen maken! J.F. Germain & Son zijn namelijk de makers van een andere legendarische tabak, Penzance, maar ook van de Smoker's Haven tabakken die jarenlang golden als DE vervanging voor de originele Balkan Sobranie tabakken. Saillant detail, vroeger maakte het Huis Sobranie de Smoker's Haven tabakken.. J.F. Germain & Son hebben dus ervaring in het "namaken" van Sobranie producten. Ook hebben ze mensen in dienst die vroeger voor het Huis Sobranie werkten. Interessant..

Verpakking
Een blik van 50 gram met daarop een wat vernaggelde versie van het oude statige artwork. Eenmaal open zit de tabak in een papiertje zoals dat vaak gebruikelijk is met daarop een dunne ronde insert met niets erop. Ikzelf heb het oude artwork gereproduceerd (blik en insertkaart) en die gemaild naar Arango en Germain. Ik hoop dat ik er nog iets van hoor..

Samenstelling
De samenstelling zal die zijn van de pouch versie en de jaren '80 Gallaher versie. Dus een uiterst fijn gesneden mix van donkere en lichte Virginia's, Macedonische tabak en Cyperse latakia. Oorspronkelijk zat er Syrische latakia in maar dat is al heeeeel lang niet meer het geval.. Wel zit er aardig wat meer latakia in als in de pouch versie! De tabak is een ribbon-cut maar dan net iets grover als de pouch versie. Gelijkend met die in mijn 1981 blik.

Geur vanuit het blik
Yummie! Wat erin zit ruik je ook. Samen met Penzance een van de beste blik-geuren in zoverre.

Smaak
Qua smaak is de tabak een goede mengeling van de pouch versie en mijn 1981 blik versie. Wat ik in de 1981 versie miste waren de oriëntaalse tabakken die halverwege de bowl echt goed de dominante partij begonnen te zingen. Iets wat in de pouch versie beter was.
Net aangestoken proef je bijna de pure latakia. Net zoiets als espresso zonder suiker. Een eenzelfde begin als de Mixture 759 overigens. Hier kan je echt merken dat in deze 2011 versie weer meer van het donker gerookte blad zit. Na een paar hijsen komt er echter steeds meer zoets tevoorschijn, de virginia's. En jawel, halverwege komen godzijdank de oriëntaalse tabakken (volgens mij Kavalla) naar voren. Het laatste deel van de bowl is dan ook het beste als de verschillende tabakken weer als vanouds harmonieus zingen. Niet onbelangrijk, ook de topping klopt! Ik heb al eens eerder verteld dat ik latakia houdende Dunhill tabakken zo kan herkennen als ik ze nog maar even hebt gerookt. Ze hebben allemaal een beetje hetzelfde smaakje, iets wat ze iets eigens geeft, iets typisch Dunhill. Dit is ook het geval met Balkan Sobranie Original Smoking Mixture. Dezelfde topping als de 1981 en pouch versie. Absoluut klasse gedaan van J.F. Germain & Son die hun reputatie waarmaken!

Roomnote
De oude Balkan Sobranie Original Smoking Mixture stond erom bekend dat het enorm stonk. Als je zelf rookt merk je dat niet maar de mensen om je heen zullen hun ongenoegen uiten. Zo ook mijn vriendin hehehe :P Ik had nog nooit in haar bijzijn een versie van de tabak gerookt maar toen ik goed en wel bezig was kwam ontsnapte aan haar (mond)lippen een "Jeeeezzz.. Wat ben je NU aan het roken?? Dit is echt je meest stinkende tabak! Gatver!" En toch mocht ik doorpaffen, de schat :) Dus ook hier: authenciteitspuntjes!

Brandbaarheid
Net zoals bij elke versie uitstekend. Behoeft weinig aantampen en brand makkelijk op tot een fijne lichtgrijze as.

Varia
Qua nicotine kan je merken dat je met een wat "oudere" tabak te maken hebt. Je moet het niet roken op een enigszins nuchtere maag.

Prijs
Bij 4noggins kost een blik van deze nieuwe versie $10.19 (±€7,35). En elke dollarcent is het dubbel en dwars waard! ALS je eraan kan komen. Want dit is een beetje het makke van J.F. Germain & Son. Alle tabak wordt op de ouderwetse manier gemaakt. Echt geweldig want je proeft de liefde en het vakmanschap. Maar echt grote hoeveelheden produceren kunnen ze niet waardoor de vraag altijd groter is als het aanbod. Als je een blik wil scoren moet je de internationale fora en tabakssites goed in de gaten houden en strontgeluk hebben. Ik wist dat de tabak een paar weken geleden om stipt 2 uur 's middags bij 4noggins te koop zou zijn en dan maar 50 blikken. Rond die tijd heb ik constant de "refresh" knop van de browser aangeklikt tot ik plots de tabak zag verschijnen. Die meteen in het winkelwagentje gegooid en 10 seconden later was het uitverkocht :shock:

Conclusie
Applaus! J.F. Germain & Son is erin geslaagd een waardige versie te produceren van de legendarische Balkan Sobranie Original Smoking Mixture!
Is het zo goed als de jaren '60, '70 en daarvoor versie? Geeeeen idee, die heb ik nooit gerookt zoals ik al eerder zei. Bovendien zat daarin ook nog yenidje waarvan schijnbaar nu alleenmaar McClelland nog wat van heeft. Voor de Inner Circle bezitters, ja de yenidje daarin komt van McClelland. Is de tabak zo goed als de begin jaren '80 versie? Beter! Is de tabak zo goed als de jaren '90 en begin 2000 versie? Beter!
Kortom, Balkan Sobranie Original Smoking Mixture is terug! En het ziet er naar uit dat de productie ook wordt doorgezet. Ik kwam erachter dat dit eerste blik een soort van testversie is om te kijken of de markt nog interesse heeft. Nou, dat denk ik wel op z'n zachtst gezegd :P Nu hopen dat Arango en Germain ook Mixture 759 en Virginia no.10 opnieuw gaan uitbrengen :)

Moderator, het "(†)" symbool bij het onderwerp van dit topic kan weg! :D "It's aliiiive... It's ALIIIIVVEEE!!!"
Arno, jij als kenner en volgens mij als insider (op een bepaalde manier dan)
Wat is er nou toch aan de hand met deze remake van de oude Balkan Sobranie? Ik weet nog dat deze aangekondigd werd met nogal veel nieuws, en dat hij heel kort verkrijgbaar was, maar nu is het opeens een soort cult item geworden dat je voor 70 euro per blik op ebay tegenkomt en verder nergens.
Er is geen syrische latakia meer (wel nog bij twee a drie andere leveranciers maar niet bij Germain, toch?) en de meeste orienten in de oude sobranie zijn er ook niet meer, dus wat is het probleem met de blijkbaar problematische productie? Is het niet gewoon een soort Margate de luxe met een verhouding 50/50 aan latakia?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture (†)

Bericht door Arno »

Ronald57 schreef:
Arno schreef:Afbeelding

Soms wordt een product wat niet meer verkrijgbaar is legendarisch. Dit was het geval met Balkan Sobranie Original Smoking Mixture. WAS ja.
In de eerste jaren van het nieuwe millennium was nog alleen maar een pouch versie verkrijgbaar. Een slap aftreksel van het origineel uit de jaren '60, '70 en daarvoor volgens velen. Ikzelf heb die echt oude versie niet gerookt maar ik vond en vind de pouch versie absoluut niet verkeerd. Integendeel zelfs! Ondanks de grote vraag naar de tabak werd deze minder en minder goed verkrijgbaar en uiteindelijk stopte de productie. En werd Balkan Sobranie Original Smoking Mixture een legende. Het werd samen met Balkan Sobranie Mixture 759 en Balkan Sobranie Virginia no.10 de Heilige Graal van de pijptabakken. Op ebay worden nog steeds astronomische bedragen gevraagd en betaald voor deze tabakken. Het kon ook eigenlijk niet uitblijven dat iemand deze legende weer opnieuw op de markt ging brengen. De pijprookmarkt lijkt aan te trekken dus de tijd was rijp voor een nieuwe versie, een nieuwe "vintage" van Balkan Sobranie Original Smoking Mixture. Want eigenlijk is het met deze tabak net als met wijn, het jaar bepaald hoe goed het is. 1971, oh geweldig!!! 1981, overgangsjaar naar de Gallaher productie, goed maar toch net niet. 1999, behoorlijk aardig maar niets vergeleken bij het oude origineel. 2011.........
Arango Cigar Co. is degene geworden die de rechten van Balkan Sobranie Original Smoking Mixture heeft gekocht. Maar de rechten hebben is 1 ding, daadwerkelijk de tabak op de markt brengen is iets heeeeeel anders. Dus hebben ze J.F. Germain & Son bereid gevonden de tabak te maken. Mijns inziens de beste keuze die ze hebben kunnen maken! J.F. Germain & Son zijn namelijk de makers van een andere legendarische tabak, Penzance, maar ook van de Smoker's Haven tabakken die jarenlang golden als DE vervanging voor de originele Balkan Sobranie tabakken. Saillant detail, vroeger maakte het Huis Sobranie de Smoker's Haven tabakken.. J.F. Germain & Son hebben dus ervaring in het "namaken" van Sobranie producten. Ook hebben ze mensen in dienst die vroeger voor het Huis Sobranie werkten. Interessant..

Verpakking
Een blik van 50 gram met daarop een wat vernaggelde versie van het oude statige artwork. Eenmaal open zit de tabak in een papiertje zoals dat vaak gebruikelijk is met daarop een dunne ronde insert met niets erop. Ikzelf heb het oude artwork gereproduceerd (blik en insertkaart) en die gemaild naar Arango en Germain. Ik hoop dat ik er nog iets van hoor..

Samenstelling
De samenstelling zal die zijn van de pouch versie en de jaren '80 Gallaher versie. Dus een uiterst fijn gesneden mix van donkere en lichte Virginia's, Macedonische tabak en Cyperse latakia. Oorspronkelijk zat er Syrische latakia in maar dat is al heeeeel lang niet meer het geval.. Wel zit er aardig wat meer latakia in als in de pouch versie! De tabak is een ribbon-cut maar dan net iets grover als de pouch versie. Gelijkend met die in mijn 1981 blik.

Geur vanuit het blik
Yummie! Wat erin zit ruik je ook. Samen met Penzance een van de beste blik-geuren in zoverre.

Smaak
Qua smaak is de tabak een goede mengeling van de pouch versie en mijn 1981 blik versie. Wat ik in de 1981 versie miste waren de oriëntaalse tabakken die halverwege de bowl echt goed de dominante partij begonnen te zingen. Iets wat in de pouch versie beter was.
Net aangestoken proef je bijna de pure latakia. Net zoiets als espresso zonder suiker. Een eenzelfde begin als de Mixture 759 overigens. Hier kan je echt merken dat in deze 2011 versie weer meer van het donker gerookte blad zit. Na een paar hijsen komt er echter steeds meer zoets tevoorschijn, de virginia's. En jawel, halverwege komen godzijdank de oriëntaalse tabakken (volgens mij Kavalla) naar voren. Het laatste deel van de bowl is dan ook het beste als de verschillende tabakken weer als vanouds harmonieus zingen. Niet onbelangrijk, ook de topping klopt! Ik heb al eens eerder verteld dat ik latakia houdende Dunhill tabakken zo kan herkennen als ik ze nog maar even hebt gerookt. Ze hebben allemaal een beetje hetzelfde smaakje, iets wat ze iets eigens geeft, iets typisch Dunhill. Dit is ook het geval met Balkan Sobranie Original Smoking Mixture. Dezelfde topping als de 1981 en pouch versie. Absoluut klasse gedaan van J.F. Germain & Son die hun reputatie waarmaken!

Roomnote
De oude Balkan Sobranie Original Smoking Mixture stond erom bekend dat het enorm stonk. Als je zelf rookt merk je dat niet maar de mensen om je heen zullen hun ongenoegen uiten. Zo ook mijn vriendin hehehe :P Ik had nog nooit in haar bijzijn een versie van de tabak gerookt maar toen ik goed en wel bezig was kwam ontsnapte aan haar (mond)lippen een "Jeeeezzz.. Wat ben je NU aan het roken?? Dit is echt je meest stinkende tabak! Gatver!" En toch mocht ik doorpaffen, de schat :) Dus ook hier: authenciteitspuntjes!

Brandbaarheid
Net zoals bij elke versie uitstekend. Behoeft weinig aantampen en brand makkelijk op tot een fijne lichtgrijze as.

Varia
Qua nicotine kan je merken dat je met een wat "oudere" tabak te maken hebt. Je moet het niet roken op een enigszins nuchtere maag.

Prijs
Bij 4noggins kost een blik van deze nieuwe versie $10.19 (±€7,35). En elke dollarcent is het dubbel en dwars waard! ALS je eraan kan komen. Want dit is een beetje het makke van J.F. Germain & Son. Alle tabak wordt op de ouderwetse manier gemaakt. Echt geweldig want je proeft de liefde en het vakmanschap. Maar echt grote hoeveelheden produceren kunnen ze niet waardoor de vraag altijd groter is als het aanbod. Als je een blik wil scoren moet je de internationale fora en tabakssites goed in de gaten houden en strontgeluk hebben. Ik wist dat de tabak een paar weken geleden om stipt 2 uur 's middags bij 4noggins te koop zou zijn en dan maar 50 blikken. Rond die tijd heb ik constant de "refresh" knop van de browser aangeklikt tot ik plots de tabak zag verschijnen. Die meteen in het winkelwagentje gegooid en 10 seconden later was het uitverkocht :shock:

Conclusie
Applaus! J.F. Germain & Son is erin geslaagd een waardige versie te produceren van de legendarische Balkan Sobranie Original Smoking Mixture!
Is het zo goed als de jaren '60, '70 en daarvoor versie? Geeeeen idee, die heb ik nooit gerookt zoals ik al eerder zei. Bovendien zat daarin ook nog yenidje waarvan schijnbaar nu alleenmaar McClelland nog wat van heeft. Voor de Inner Circle bezitters, ja de yenidje daarin komt van McClelland. Is de tabak zo goed als de begin jaren '80 versie? Beter! Is de tabak zo goed als de jaren '90 en begin 2000 versie? Beter!
Kortom, Balkan Sobranie Original Smoking Mixture is terug! En het ziet er naar uit dat de productie ook wordt doorgezet. Ik kwam erachter dat dit eerste blik een soort van testversie is om te kijken of de markt nog interesse heeft. Nou, dat denk ik wel op z'n zachtst gezegd :P Nu hopen dat Arango en Germain ook Mixture 759 en Virginia no.10 opnieuw gaan uitbrengen :)

Moderator, het "(†)" symbool bij het onderwerp van dit topic kan weg! :D "It's aliiiive... It's ALIIIIVVEEE!!!"
Arno, jij als kenner en volgens mij als insider (op een bepaalde manier dan)
Wat is er nou toch aan de hand met deze remake van de oude Balkan Sobranie? Ik weet nog dat deze aangekondigd werd met nogal veel nieuws, en dat hij heel kort verkrijgbaar was, maar nu is het opeens een soort cult item geworden dat je voor 70 euro per blik op ebay tegenkomt en verder nergens.
Er is geen syrische latakia meer (wel nog bij twee a drie andere leveranciers maar niet bij Germain, toch?) en de meeste orienten in de oude sobranie zijn er ook niet meer, dus wat is het probleem met de blijkbaar problematische productie? Is het niet gewoon een soort Margate de luxe met een verhouding 50/50 aan latakia?
Probleem is van Germain dat ze te weinig kunnen maken voor de Amerikaanse markt. Moet je nagaan, een klein bedrijfje waar maar een aantal mensen werken moet voor zo'n immens land een hele zwik pijptabakken maken. Want het euvel zit hem niet alleen in de Balkan Sobranie, maar ook in de Esoterica tabakken en huis-blends voor Smokers Haven. Die zijn ook allemaal moeilijk verkrijgbaar. Germain is een ambachtelijk bedrijfje waar alles gaat op de ouderwetse manier en geen grote tabaksfabriek zoals de STG/Orlik fabriek of MacBaren. Er is net weer een lading Balkan Sobranie aangekomen in de VS na bijna 1,5 jaar en waarom dat zo lang heeft geduurd, geen idee eerlijk gezegd. Ja, de nieuwe Balkan Sobranie lijkt op Margate maar is het naar mijn mening toch niet. Ik ken Margate als een latakia-orientaalse mixture (hoewel tobaccoreviews nu anders zegt..) en Sobranie leunt voor een deel erg op de Virginia's.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ronald57
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:52

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Ronald57 »

Dank Arno, ben erg benieuwd wel.

Godfrey59

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Godfrey59 »

Jawel John Germain kan er wat van maar dat heb ik al eerder gezegd over Germain & Sons . In mijn ogen een van de laatste der mohicanen.
McClelland schijnt nog genoeg Yenidje op voorraad te hebben die ze onder andere gebruiken in hun Highlander .


Godfrey

Gebruikersavatar
Pijpke
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2014 16:52

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Pijpke »

Ik ken deze tabak niet en kennelijk is het ERG moeilijk om aan de "remake" van Germain te komen.

Zijn er misschien alternatieven die er op lijken?

Op Tobacco Reviews las ik dat Charing Cross van G.L. Pease er dicht in de buurt komt; niet dat ik die hier ooit ergens te koop heb gezien, maar goed...

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Meester W »

Germain is toch gevestigd op Jersey ? Of heb ik het fout ?

Zou het ter plekke niet te koop zijn ?

Arno ,weet jij dat ?
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Ribbon »

Ik weet dat een ander forumlid wel eens die kant op gegaan is. Maar of ze ook echt een winkel hebben...
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

In zoverre ik weet heeft Germain geen winkel bij het fabriekje.. En dan nog, de nieuwe Balkan Sobranie is alleen bedoeld voor de Amerikaanse markt. Ik denk dat Arango (huidige eigenaar van de naam) alleen de rechten heeft voor de VS en niet voor Europa. Dus ook ook zou Germain een winkel hebben dan nog zouden ze het niet mogen verkopen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door dinck »

En ik denk niet dat we een commissie van de World Trade Commission zo ver kunnen krijgen dat ze warm lopen voor deze flagrante schending van de vrijhandelsprincipes. :(
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Freark »

4Noggins heeft weer Balkan Sobranie op voorraad. Max 2 blikjes per bestelling.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door dinck »

Freark schreef:4Noggins heeft weer Balkan Sobranie op voorraad. Max 2 blikjes per bestelling.
En een half uurtje na je bericht weer 'out of stock' :(
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

kiske

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door kiske »

dinck schreef:
Freark schreef:4Noggins heeft weer Balkan Sobranie op voorraad. Max 2 blikjes per bestelling.
En een half uurtje na je bericht weer 'out of stock' :(
#@$£€#@!
Ik schijn er maar niet aan te kunnen komen! Net als de esoterica!!!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Ribbon »

Je bent zeker niet de enige kiske. Ik doe niet eens moeite meer, om teleurstelling te voorkomen. :|
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

Heb 2 blikjes kunnen bestellen... :oops: Echt stom geluk, ik zat op de site van 4noggins, keek voor de grap bij Balkan Sobranie en die was op voorraad!
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door robvoorburg »

Ben je niet bang dat deze "nieuwe" tegen kan vallen, met de
smaak van het verleden nog achter de kiezen?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

robvoorburg schreef:Ben je niet bang dat deze "nieuwe" tegen kan vallen, met de
smaak van het verleden nog achter de kiezen?
Ik weet niet of je mij bedoeld maar voor mij is het al even geleden dat ik oude Balkan Sobranie heb gerookt.. En de nieuwe vind ik heerlijk :) Alleen heb ik nog steeds moeite met de erg dunne, haast shag-achtige, snede..
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door robvoorburg »

Ik bedoelde jou Arno. Ik ken slechts de oude Balkan en die
was er eentje uit duizenden.
Wanneer het er niet meer is dan realiseer je dat pas, net
als met geluk.

Een shagsnede lijkt mij een bijzondere ervaring te roken. Apart
dat juist voor deze klassieker hiervoor gekozen is.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Ribbon »

De Sobranie of London versie ligt hier in de kast op het juiste moment te wachten, maar dankzij een sample van een gulle gever ben ik nu wel bekend met de Germain versie.

In tegenstelling tot Arno merk ik door de gehele rooksessie heen een harmonie, ook in het begin. Dit begin komt vrij mild op me over. Verderop ontvouwd zich steeds meer smaak zonder echt heftig of echt sterk te worden. Om beurten steekt 1 van de ingrediënten even wat boven de rest uit, maar over het algemeen blinkt deze blend uit door zijn complexe geheel. Ik heb nu twee pijpjes gerookt, en ben dus niet aan het ontleden toegekomen, maar ook een wat minder bewuste rookbeurt levert veel genoegen op. Anderzijds is het een blend die uitnodigt om op zoektocht te gaan naar de karakteristieke smaken van de verschillende tabakssoorten. Veelzijdigheid troef dus. :)

Op basis van de enorme hoeveelheid positieve reviews had ik niet verwacht dat ik er anders over zou denken, maar ik ben blij dat ik het zelf heb mogen ondervinden. Waarvoor dank, gulle gever. :wink:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

Ribbon schreef:De Sobranie of London versie ligt hier in de kast op het juiste moment te wachten, maar dankzij een sample van een gulle gever ben ik nu wel bekend met de Germain versie.

In tegenstelling tot Arno merk ik door de gehele rooksessie heen een harmonie, ook in het begin. Dit begin komt vrij mild op me over. Verderop ontvouwd zich steeds meer smaak zonder echt heftig of echt sterk te worden. Om beurten steekt 1 van de ingrediënten even wat boven de rest uit, maar over het algemeen blinkt deze blend uit door zijn complexe geheel. Ik heb nu twee pijpjes gerookt, en ben dus niet aan het ontleden toegekomen, maar ook een wat minder bewuste rookbeurt levert veel genoegen op. Anderzijds is het een blend die uitnodigt om op zoektocht te gaan naar de karakteristieke smaken van de verschillende tabakssoorten. Veelzijdigheid troef dus. :)

Op basis van de enorme hoeveelheid positieve reviews had ik niet verwacht dat ik er anders over zou denken, maar ik ben blij dat ik het zelf heb mogen ondervinden. Waarvoor dank, gulle gever. :wink:
Heb je de blend in verschillende pijpen gerookt? Voor mij is het een blend die het maar in een paar pijpen van me echt goed doet. En alleen dan haal ik er meer uit, in andere pijpen is het meer (wat je zegt) een redelijk harmonieus geheel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Ribbon »

Vooralsnog heb ik hem in een kleinere en een grotere prince-pijp gerookt. De ervaring was nagenoeg hetzelfde al kreeg ik bij de grotere kop wat meer mee van de oriental. Ik heb nog voor een pijpje of 2 over. Ik zal in ieder geval mijn derde latakiapijp ook eens een keer vullen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door dinck »

Wat ik heel merkwaardig vind is dat in een advertentie van ca. 1960 (toen de productie nog niet was uitbesteed) geen Latakia wordt genoemd,

Afbeelding

ook op een oud blik is aleen sprake van Virginia, Macadonisch blad (Syrië is géén Macedonië) en Yenidje.

Afbeelding

Afbeelding

Zou je op grond daarvan mogen aannemen dat de Latakia nooit echt overheersend geweest kan zijn? Zou de Latakia gewoon vanzelfsprekend geweest zijn? Of zou er een moment geweest zijn dat er Latakia aan werd toegevoegd omdat andere tabakken ook niet meer verkrijgbaar waren? Of zou de Latakia (dat eigenlijk een naam is voor gerookte tabak) van Yenidje gemaakt zijn?
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Ribbon »

Het lijkt me lastig om antwoorden op die vragen te krijgen. Wellicht zou je het Greg Pease eens kunnen vragen in zijn 'Ask G.L. Pease' rubriek op pipesmagazine.com

Hij heeft over dit onderwerp trouwens eerder een artikel geschreven waarin hij met bewijzen komt die aangeven dat er door de jaren heen aardig wat veranderd is in de samenstelling van BS.

http://pipesmagazine.com/blog/out-of-th ... #more-5519
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

Volgens mij werd "vroegah" latakia zelden als ingrediënt genoemd. Het werd beschouwd als een "condiment tobacco" en niet als een losse tabak die belangrijk genoeg was om te noemen op een blik. Vaak viel het onder de noemer "orientaals/turkish". Maar vraag het idd maar eens aan GL Pease in die rubriek. Ik heb er wat over gelezen ooit maar weet natuurlijk niet meer waar... Ik weet wel dat Virginia tabakken altijd erg belangrijk zijn geweest voor Balkan Sobranie original smoking mixture.
Afbeelding

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door dinck »

Ribbon schreef: Hij heeft over dit onderwerp trouwens eerder een artikel geschreven waarin hij met bewijzen komt die aangeven dat er door de jaren heen aardig wat veranderd is in de samenstelling van BS.
Waarin hij ook de terechte vraag stelt waar we het eigenlijk over hebben als we over Balkan Sobranie spreken. Deze tabak was mijn vaste merk voordat het door Gallaher werd overgenomen, dus ik moet de overgang hebben meegemaakt. Toch kan ik mij niets herinneren van een merkbare smaakverandering, maar misschien is de gestage teruggang van het Latakiagehalte wel een van de redenen geweest dat ik eind jaren tachtig geleidelijk aan steeds minder ben gaan roken.

Dit verhaal lezend concludeer ik dat het merk eigenlijk elke uitzonderingspositie na 1980 heeft verloren omdat het sindsdien een gewone rationeel en commercieel geproduceerde blend geworden met een 'gouden' naam. Misschien nog wel een erg lekkere mixture, maar niet het origineel. En wat dat betreft zou de door Germain geproduceerde versie misschien iets meer in de geest van het origineel zijn, maar zeker niet identiek. Eerlijk gezegd vind ik het gebruik van de originele naam dan misleidend.

Zoals ik al schreef in mijn stukje over Balkan Sasieni moesten we elke nieuwe tabak op zijn eigen meritis beoordelen en accepteren dat Balkan Sobranie niet meer is.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Plaats reactie