Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door metaltommy »

zou er bijna mn blikje capstan blauw voor open trekken, nette review!
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Eliminator »

Als het 'romige' van een tabak je aanstaat zou je de gele variant van Capstan ook eens moeten proberen, deze dus http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=2658
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Wowbagger »

Eliminator schreef:Als het 'romige' van een tabak je aanstaat zou je de gele variant van Capstan ook eens moeten proberen, deze dus http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=2658
Ik hou 'm in het achterhoofd Eli.

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door dewitte »

idd een toptabak, staat hier dagelijks op het menu. Van de vitamine N nog niets gemerkt, maar ik rook dan ook sigaretten als een turk op het werk. Goed bestand tegen nicotine zou je dan denken, maar van de dunhill nightcap krijg ik dan toch een licht tikje van de hamer.

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door pipealicious »

De blauwe Capstan is me echt naar de mond gegroeid. Zo zie je maar , nooit te snel een oordeel vormen.
Ik heb geen last meer van de nicotien kick, hij valt me ook niet meer zo zwaar. gewoon lekkere romige Virginia flake van de bovenste plank.
Ik kan me idd., zoals Arno zegt, goed inbeelden dat deze tabak na een jaartje bewaren nog beter wordt.
Mijn blikje is bijna op, nog 4 flakes over. Misschien maar weer eentje inslaan....

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door St Patrick »

Ikzelf kan deze tabak net als Arno goed aanbevelen als je van een lekkere pure tabak houdt.
Het is idd een volle en pure tabak waar eigenlijk nooit iets vervelnds aan te ontdekken valt.
Hoe dan ook een blikkie of 4 voor de toekomst apart leggen kan geen kwaad. Ik heb het genoegen gehad om bij Arno een tabakje capstan blue van 22 jaar oud te mogen proberen, maar das een heel andere belevenis. Veel zachter en intenser van smaak...
Ik zeg inslaan die handel en de komende 20 jaar afblijven...:)

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Wowbagger »

Deze in de vakantie wat vaker gerookt (sfeerfoto's komen tzt in het daarvoor bestemde topic), en blijf toch wel last hebben va de nicotine. Erg jammer want ik vindt 'm nog steeds heerlijk. Na een aantal keren een halve flake zonder problemen gerookt te hebben dacht ik dat ik er aan toe was om een hele in m'n Peterson te stoppen. Helaas brak al snel het zweet me weer uit, en tolde ik richting m'n bedje.
Nu dus maar weer verder met halfjes.
Heeft iemand voor mij een suggestie voor een vergelijkbare "pure" virignia tabak met minder nicotine?

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door robvoorburg »

Orlik Slices;
Marlin Flake, Rattray's
Old London Pebble Cut, Ashton.

Per stuk zo niet lekkerder dan Capstan.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Wowbagger »

Bedankt Rob!

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Kees Flake »

heb ook capstan blauw geprobeerd en ben hierover zeer tevreden.
heerlijke pure smaak en niet heet op de tong.
zeker een blijvertje in de top 5

gr. kees liebherr
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door JanSt »

Heerlijke tabak. Ik kan mij vinden in de overwegend positieve beoordelingen. De blauwe capstan heeft inderdaad wat meer karakter dan de gele. Helaas is het blik nu op, maar zal deze zeker weer bestellen.
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Gister 3 blikken van gekocht bij willem. Wat ik nu kan zeggen van.deze tabak is dat het weleens een always in stock tabak kan worden.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Arno »

pijpliefhebberrobin schreef:Gister 3 blikken van gekocht bij willem. Wat ik nu kan zeggen van.deze tabak is dat het weleens een always in stock tabak kan worden.
Dat was ik nog vergeten te zeggen, je hebt de laatste voorraad van Nederlandse Capstan. Het wordt hier niet meer verkocht.. In Duitsland nog wel overigens. In ieder geval veel rookplezier met je Orlik made Capstan blikken :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Daar heb ik dan weer geluk mee............
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Dan vraag ik me gelijk een ding af, wat is eigenlijk die zwarte peper die ik op de tweede helft van een pijp proef. Het is net of ik een lepel zwarte peper in mijn heb (niet erg, hou van zwarte peper).
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Arno »

pijpliefhebberrobin schreef:Dan vraag ik me gelijk een ding af, wat is eigenlijk die zwarte peper die ik op de tweede helft van een pijp proef. Het is net of ik een lepel zwarte peper in mijn heb (niet erg, hou van zwarte peper).
Geen idee, er zit geen perique in dus.. Misschien rook je te snel?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Ribbon »

Arno schreef:
pijpliefhebberrobin schreef:Gister 3 blikken van gekocht bij willem. Wat ik nu kan zeggen van.deze tabak is dat het weleens een always in stock tabak kan worden.
Dat was ik nog vergeten te zeggen, je hebt de laatste voorraad van Nederlandse Capstan. Het wordt hier niet meer verkocht.. In Duitsland nog wel overigens. In ieder geval veel rookplezier met je Orlik made Capstan blikken :wink:
Ben jij alle tabakswinkels al af gegaan om dat te checken Arno? :wink:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Arno »

Ribbon schreef:
Arno schreef:
pijpliefhebberrobin schreef:Gister 3 blikken van gekocht bij willem. Wat ik nu kan zeggen van.deze tabak is dat het weleens een always in stock tabak kan worden.
Dat was ik nog vergeten te zeggen, je hebt de laatste voorraad van Nederlandse Capstan. Het wordt hier niet meer verkocht.. In Duitsland nog wel overigens. In ieder geval veel rookplezier met je Orlik made Capstan blikken :wink:
Ben jij alle tabakswinkels al af gegaan om dat te checken Arno? :wink:
Laatste voorraad van Nederlandse Capstan bij WIllem Schimmel :P Of ja, of Pronk moet nog steeds voorraad hebben..
Afbeelding

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Arno schreef:
pijpliefhebberrobin schreef:Dan vraag ik me gelijk een ding af, wat is eigenlijk die zwarte peper die ik op de tweede helft van een pijp proef. Het is net of ik een lepel zwarte peper in mijn heb (niet erg, hou van zwarte peper).
Geen idee, er zit geen perique in dus.. Misschien rook je te snel?
Ik heb her vooral als ik 3 en 1/2 uur zit. Dan moet ik juist bij vlammen omdat ik vergeeg te trekken.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Ribbon »

Laat ik me eindelijk maar eens aan een review wagen van de oude Capstan die ik eerder dit jaar op MP kocht. Ik heb sinds kort een nieuwe review indeling gebaseerd op de 'tobacco journals' die de laatste tijd hier en daar te koop staan op Engelse en Amerikaanse sites. Daar gaat ie.

Datum: woensdag 22 april 2015
Blend: Capstan Navy Cut
Fabrikant: W.D. & H.O. Wills
Leeftijd: ong. 117 jaar oud (plusminus 1898)
Weer: ong. 12 graden C, bewolkt, winderig, geen neerslag
Binnen/ buiten gerookt?: Binnen
Pijp: James Upshall Chunky pot (kleinere pijp)
Verpakking: Knifecutter blik
Geur in verpakking: zurig, azijn, alcohol, in minder mate rozijnen, virginia
Uiterlijk: dunne in blokjes verpakte flakes, vierkant van vorm, moeilijk van elkaar te scheiden, voornamelijk donkerbruin van kleur
Vochtigheid: 'ready to go', aan de droge kant.
Nicotine: 3,5/5

Proefnotities:
1/3: Zurig en 'tangy', prikt in de neus, zurigheid maakt later steeds meer plaats voor zoetige Virginia, doet nogal eens VaPer-achtig aan, hooi/ grasachtigheid komt steeds meer op.
2/3: Smaak milder en steeds meer in balans, smakencombinatie doet meer rozijnachtig aan, zurigheid blijft echter een sterke rol vervullen, prikkeling in de neus neemt af maar blijft aanwezig.
3/3: Smaken steeds meer in harmonie met elkaar, nog minder zurigheid, meer Va. en hooi-achtige smaak, naar de bodem toe subtieler en minder uitgesproken qua smaak.

Conclusie:
De smaak is na al die jaren uitstekend bewaard gebleven. De topping heeft een leidende rol die bijna tot op de bodem ferm aanwezig blijft. Vooral de 'tin note' is vrij heftig. Misschien heeft dit met extra fermentatie te maken? (...) Alcohol en azijn zijn termen die te binnen schieten. Ook Sgt. Matron viel dit op en omschreef het bij het ruiken aan de verpakking als 'vinegary'.
In een kleinere kop komen de smaken intenser op me over. In een grotere kop is er meer kans op smaakverlies na verloop van tijd.
Dit is 'belegen Virginia' ten top, maar of dit ook echt het summum is... Misschien is hij daar iets te uitgesproken voor en mist hij de subtiliteit en 'zachtheid' die ik soms bij andere Virginia's wel opmerk. Hij is in ieder geval absoluut niet flauw, en dat maakt deze zeer oude tabak tot een verrassende rookervaring.

8,5/10
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Arno »

Mooie review! =D> Apart trouwens dat je hebt gekozen voor een pot-model pijp, iets wat ik toch meer met latakia-blends associeer. Ok, het zijn geen gouden regels maar toch.. Uit een billiard-achtig model smaakte het niet?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Ribbon »

Goed dat je dat opmerkt Arno. Het model van de pijp valt het best te omschrijven als pot. De ketel zelf is qua vorm echter smaller en hoger dan de kop doet vermoeden. Als hij breder uitgeboord zou zijn had het meer een echte pot geweest, die ik uiteraard dan ook eerder voor latakia blends had gebruikt. Uiteindelijk heeft het roken van deze tabak in deze pijp (denk ik) dezelfde uitwerking als het roken in een kleinere billiard.
Toen ik deze pijp (een estate) binnenkreeg was er eerder overduidelijk latakia uit gerookt. Het werd me echter snel duidelijk dat die blends niet heel goed tot zijn recht kwamen in deze pijp.

De Capstan heb ik eerder uit een (grotere) Upshall Dublin (konisch) en een nog grotere Ashton billiard gerookt. Daarnaast ook nog in een kleinere billiard, maar de beste klik met de Capstan heb ik met de 'pot'.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door dinck »

Ik heb die 'pot' in het echt gezien, het best te omschrijven als een extreem dikwandige kleine billiard. Een interessante pijp, ik was al erg benieuwd naar de rookeigenschappen.

Overigens heb ik in mijn sample (waarvoor nogmaals mijn dank) niet zo'n overduidelijke azijnsmaak geproefd of prikkeling gevoeld, maar het karakter van een mooi gebalanceerde peperige VaPer kan ik onderschrijven. Ik heb de tabak ook in een kleinere billiard, een Sasieni Appleby, gerookt. Het restje van de sample ging samen met oude Hal o' the Wynd in een iets grotere Sasieni Hurlingham, maar dat was te weinig om een merkbare invloed op de smaak te hebben.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Ribbon »

dinck schreef:Ik heb die 'pot' in het echt gezien, het best te omschrijven als een extreem dikwandige kleine billiard.
Haha, zo ken ik er nog wel een paar. Een pot is eigenlijk ook een gewoon een bredere kortere billiard nietwaar? Ik zal voortaan extra opletten bij het gebruik van het woord pot. Dat gemekker over die pijpvormen altijd... :wink:
dinck schreef:
Overigens heb ik in mijn sample (waarvoor nogmaals mijn dank) niet zo'n overduidelijke azijnsmaak geproefd of prikkeling gevoeld, maar het karakter van een mooi gebalanceerde peperige VaPer kan ik onderschrijven.
Er was ook geen sprake van een overduidelijke azijnsmaak (heb ik ook nergens geschreven). Het ging me meer om het benoemen van de geuren en smaken. Een overduidelijke azijnsmaak zou niet echt een succes zijn geweest. Bij het openen van de weckpot komt me een scherpe zurige ietwat penetrante geur tegemoet vergelijkbaar met het ruiken aan een fles azijn.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door dinck »

Sorry,misschien wat ongelukkig uitgedrukt. Jij had het inderdaad niet over een overduidelijke azijnsmaak, dat heb ik er alleen van gemaakt omdat ik die associatie met zuur en 'vinegary' helemaal niet had.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Claude »

Gek, ik grijp niet heel vaak naar deze flake, maar als ik het doe is het altijd een zeer aangename ervaring.

Plaats reactie