Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door antonius »

Brand: Capstan
Blender: Orlik Tobacco Company
Tin Description: A medium to mild blend of carefully selected Virginia tobaccos with a natural aroma enhanced by a subtle flavour
Country of Origin: DE
Curing Group: Air Cured
Contents: Kentucky
Virginia
Cut: Flake
Packaging: 50g Tin
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... O&TID=3532


Vandaag gekocht en gelijk gerookt
Afbeelding

De capstan original navy flake.
Een lekkere kruidige flake ruikt een beetje als rum maar tijdens het roken merk je daar niks van.
Een mooie flake maar wel wat groot voor een gemiddelde pijp,dus in tween scheuren.
Een beetje moeilijk brandend te krijgen maar eenmaal aan de gang rookt ze gemakkelijk weg.
Bij dan pipe schrijven ze dat het een fleu-cured verginias tabak is en naar engels gebruik is gefermenteerd
Tsja voor de rest staat er weinig op het blikje,roomnote is ook tevergelijken met de drie nonnen.
Zal eens op het net struunen wat er in gemengd zit,wel een mooi klein en handzaam blikje.
Wel errug lekker trouwens,een mooie vervanger voor onze jos als de troost slices slecht verkrijgbaar is
50 gr kost wel 9,20 pleurie.

gr ton
Laatst gewijzigd door antonius op 16 apr 2011 18:47, 2 keer totaal gewijzigd.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

blauwe of gele capstan ?
Groet,
Tom

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

metaltommy schreef:blauwe of gele capstan ?
De blauwe

gr ton

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

he?! ik miste het plaatje al. dank !
Groet,
Tom

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

metaltommy schreef:he?! ik miste het plaatje al. dank !
ja dat klopt maar die heb ik maar even van dan pipe geleased.

gr ton

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Capstan-blauw langer op de markt dan ik pijp rook. Anders dan vroeger (ervaring/flakes/smaakontwikkeling) vind ik dit een lekkere tabak met een natuurlijke zoetheid.
Leuk iets te roken dat al zolang te koop is. ik ken een paar mensen die uitsluitend Capstan rookten. Dat gaat mij te ver, een paar blikjes rook ik er per jaar van. Vorige week trouwens een blikje van dr.Watson gekregen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ha, mooi om die nu hier te zien opduiken, ik heb er in Zutphen net weer een aantal van gescoord, ik had nog maar 1 blikje, en dat durfde ik niet open te maken voor ik er weer wat meer had. Binnenkort is die weer eens aan de beurt...
Dit is al heel lang een soort van stille favoriet van me, doorgaans 1 blikje per jaar of zo, maar dat is dan wel genieten.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Een bijzondere flake inderdaad. Naast de donkere virginia's zit er ook kentucky in. Door de kentucky heeft de tabak iets van een sigarenaroma. De Irish flake eveneens door de kentucky een het sigarenaroma. De Irish flake smaakt veel kruidiger en aromatisch in tegenstelling tot de Capstan. Hij smaakt naturel en kan een beetje eenzijdig proeven. Het is daarom niet een flake die ik opsteek nadat ik al meerdere pijpen heb gerookt. Je moet hem drinken met een drankje en met aandacht voor het milde aroma. Waar ik de Irish flake kan vergelijken met een Cubaanse sigaar krijg ik voor de Capstan de associatie met een Domenicaanse sigaar.
Deze flake rook ik overigens met filter omdat hij anders voor mij te scherp is.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Deze viel gisteren op de deurmat. Iemand enig idee hoe oud dit blikje is ?

Afbeelding
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Martin Romijn schreef:Deze viel gisteren op de deurmat. Iemand enig idee hoe oud dit blikje is ?

Afbeelding

Vertel?!?!

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

drfretboard schreef:
Martin Romijn schreef:Deze viel gisteren op de deurmat. Iemand enig idee hoe oud dit blikje is ?

Afbeelding

Vertel?!?!
euh.....dat was mijn vraag :?
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Oh, ik dacht dat wij moesten raden ;)

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

LOL :lol: :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ik heb wat nagezocht en tins gevonden die hetzelfde eruit zagen maar nergens erbij uit welk jaar.. Staat er verder niets op van een code ofzo?

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Ik heb ook gezocht en gezien dat er iemand was die beweerde dat het blik (van hem dus) zo'n 20 jaar oud was.
Maar meer vond ik er ook niet over...

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Arno schreef:Ik heb wat nagezocht en tins gevonden die hetzelfde eruit zagen maar nergens erbij uit welk jaar.. Staat er verder niets op van een code ofzo?
nope......helemaal niets.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Ha, ik heb nog eens gekeken en ik geloof dat ik iets heb:
To one side states W. D. & H.O. Wills, Bristol & London. The Bristol factory was closed over 21 years ago think this tin dates from 1970/80's.
bron: http://cgi.ebay.co.uk/OLD-W-D-H-O-WILLS ... 588d7214bf

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

endevos schreef:Ha, ik heb nog eens gekeken en ik geloof dat ik iets heb:
To one side states W. D. & H.O. Wills, Bristol & London. The Bristol factory was closed over 21 years ago think this tin dates from 1970/80's.
bron: http://cgi.ebay.co.uk/OLD-W-D-H-O-WILLS ... 588d7214bf
dat is precies wat er op mijn blikje ook staat.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Mooie verpakking... Deze ken ik nog niet en zo ik mezelf kan herinneren heb ik hem ook nog nergens gezien. Ben benieuwd naar het jaartal...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Martin Romijn schreef:
endevos schreef:Ha, ik heb nog eens gekeken en ik geloof dat ik iets heb:
To one side states W. D. & H.O. Wills, Bristol & London. The Bristol factory was closed over 21 years ago think this tin dates from 1970/80's.
bron: http://cgi.ebay.co.uk/OLD-W-D-H-O-WILLS ... 588d7214bf
dat is precies wat er op mijn blikje ook staat.
Ik heb nog eens opgezocht in welk jaar de fabriek in Bristol sloot en dit was 1990, dus het zal inderdaad minstens 21 jaar oud zijn. :D

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Da's niet verkeerd!! Zal best smaken denk ik. Bedankt voor de research!!
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik had ook al in het andere draadje geantwoord: Ik probeer me te herinneren wanneer ik die 'lege' dekseltjes voor het laatst gezien heb, en volgens mij is dat echt lang geleden.

Tegenwoordig zijn de blikjes in 'staand' formaat bedrukt, in de jaren '90 waren ze wel liggend bedrukt, maar stond er een donkerblauw vlak achter het woord Capstan. Eigenlijk meen ik dat dit iets uit de jaren '70 moet zijn, of eerder... Ik heb hem toen een paar keer gekocht als ik in Engeland was.

In de jaren 80 was hij hier niet of nauwelijks te krijgen, begin jaren '90 dook hij ineens op wat meer plaatsten op. Na lezing van het bovenstaande zou dat wel eens samen kunnen gaan met de verplaatsing van de productie. Sedert die 'herintroductie' zit hij in mijn vaste voorraad.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Ik heb nog twee gele blikjes van de capstan. De prijs op de accijnszegel was in euro's. Ook hier is het opschrift horizontaal geschreven. Misschien is hij 8 tot 9 jaar oud?

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

hoe oud of jong dat blikje ook is, ben wel benieuwd of er smaak verschil zit tuusen het oude blikje en een "verse"zo uit de winkel
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Arno »

W A U W!! Op ebay had ik net zo'n blik als van Martin op de kop getikt. Jaren '70/'80 dus. Mijn blik was in prima conditie en gelukkig hoorde ik de bekende *hiss* toen ik met mijn pijpbestek onder het dekseltje wroette. Ik maakte het papiertje open, rook aan de tabak en kreeg bijna tranen in mijn ogen. Een heeeerlijke geur die mij zo terug transporteerde naar de hooischuur van mijn peetoom. Vlug een paar flakes uit-gerubbed (de methode voor deze tabak naar het schijnt) en mijn Winslow Harlekin volgestopt. De tabak ruikt niet alleen heerlijk, hij smaakt ook heerlijk! Absoluut de beste virginia-tabak die ik ooit heb gehad, sorry Full Virginia Flake, Blackwoods Flake en Golden Glow.. Erge is, ik kreeg net een mailtje van de verkoper of ik (buiten ebay om) was geïnteresseerd in nog wat blikjes meer hiervan. Tempting..... Eerst maar eens op z'n Hollands onderhandelen over een eventuele prijs :P
Afbeelding

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door dr. Watson »

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Arno. Merk je overigens ook een verschil tussen de oude Capstan en de huidige?
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Arno »

dr. Watson schreef:Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Arno. Merk je overigens ook een verschil tussen de oude Capstan en de huidige?
Dank! Maarre, ik ken de huidige niet....... :oops: Wilde eigenlijk nog vragen aan iemand of die misschien een sampletje kon opsturen zodat ik vergelijkingsmateriaal had..
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door janneman »

Ik heb al wat veel tabak open, en geen Capstan blauw open momenteel, dus een sample zit er nug nog even niet in. Overigens zou je, zelfs als hij nu nog precies hetzelfde gemaakt werd, toch een fors verschil proeven; Virginia is een van die tabakken die merkbaar ' rijpt' als hij ouder wordt. Hij wordt voor mijn gevoel minder scherp en voller van smaak in de loop der jaren.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door Arno »

Oh ik zit ook niet te azen op een sample van iemand :P Mocht je de tabak toch binnenkort een keer opentrekken Janneman, zend me dan wat als je wil dan krijg je van mij een sample van de oude versie. Maar het is wat Tom al eerder zei, ik zou ook wel eens de vergelijking willen weten tussen oud en nieuw afgezien van de oudheid.
Minder scherp en voller van smaak in de loop der jaren? Kan wel kloppen. Ik heb nog maar 1 pijp ervan gerookt maar hij evenaarde de volheid van Full Virginia Flake naar mijn idee. Alleen dan zonder die irritante nicotinestoot die me na een halve bowl FVF laat duizelen richting m'n bed..
Afbeelding

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Capstan - Original Navy Cut Flake

Bericht door dr. Watson »

Proefde je er ook kentucky in Arno. Volgens mij is dit een belangrijk bestanddeel van deze tabak.
Gediplomeerd Clan Roker

Plaats reactie