Erinmore - Mixture

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
drfretboard

Erinmore - Mixture

Bericht door drfretboard »

Brand: Erinmore
Blender: Scandinavian Tobacco Group
Tin Description: The recipe for Erinmore Mixture is a closely guarded secret which is revealed to only two people in each generation. It is known, however, that the tobaccos are selected from the premier tobacco growing regions of the world, naturally sweetened bright Virginia is hand blended with cool-smoking black Cavendish to produce the unique flavor and distinctive aroma of Erinmore. More than that we cannot reveal. A mellow aromatic tobacco with a cool taste and a slow-burning easy-smoking style.
Country of Origin: DE
Curing Group: Air Cured
Contents:
Black Cavendish
Virginia
Flavoring:
Fruit / Citrus
Cut: Ribbon
Packaging: 50g Tin
Blend Notes: Produced by Murray's Sons until 2005.

- http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... E&TID=1128

Afbeelding

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Erinmore - Mixture

Bericht door dr. Watson »

Ik heb ervaring met de oude Erinmore. Deze bevalt me goed. Ik denk dat liefhebber Amphora full aroma hem ook wel op prijs stellen.

Eigenlijk heel raar dat er nog geen recensies geschreven zijn voor deze tabak want het is wel een oude bekende.

Je proeft duidelijk een tabaksmaak gekoppeld aan een subtiel aroma van ananas. Ik rook hem overigens ongefilterd in een pijp met een wat smallere kop.
Gediplomeerd Clan Roker

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Erinmore - Mixture

Bericht door robvoorburg »

't Is inderdaad al een oud merk, vroeger vond ik er maar niets aan, een aantal maanden geleden weer eens een blikje gerookt en moet zeggen er nu veel positiever tegen aan te kijken. (dat lag niet aan de tabak, maar aan mijn gebrek aan ervaring)
Dit was in de jaren 60 van de vorige eeuw 1 van de weinige pijptabakken die in Spanje verkrijgbaar waren.

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Re: Erinmore - Mixture

Bericht door Harmen »

Heel frappant, maar ik haal uit de mixture zoveel meer smaak dan uit de flake :shock: ! Vroeger vaak de flake gerookt, laatst hier een blikje van. En ja, eindelijk de ananas gevonden die ik in de flake nooit kon bekennen :lol: .

Winslow Collector

Re: Erinmore - Mixture

Bericht door Winslow Collector »

Ken deze tabak nog van lang geleden. En van de absoluut sterke "ghost" die hij in de pijp achterlaat. En aangezien ik niet gewend ben specifiek pijpen te reserveren voor specifieke tabakken, was dit niet de beste ervaring, kan ik u vertellen.
Rudi, de winkelier waar ik destijds kwam, raadde mij destijd aan, voor deze tabak een aparte pijp te reserveren. Die raad was niet tevergeefs.

Anderen ook diezelfde ervaringen?

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Re: Erinmore - Mixture

Bericht door Harmen »

Klinkt bekent hoor! Voor sommige tabakken heb ik echt een speciale pijp, en de rest zijn wel ingedeeld in "groepen" qua smaak. Erinmore na de eerste 3 koppen wel bedacht dat dit tabak voor de "sterk zoete" groep :lol:!

En de ghost bleef nog wel even hangen, maar vind het geen storende smaak, niet zo'n chemische zoete nasmaak zeg maar.

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Erinmore - Mixture

Bericht door pipealicious »

Deze was mijn eerste her-entree tabak na 5 jaar stoppen met pijproken.
Ik heb nu ook de flake gerookt en vind de mixture beter/subtieler en frisser.
De flake is duidelijk zwaarder in de Virginia en in de casing.
Ik vond de mixture zeer lekker ruiken in het blik: rozijntjes/gedroogde abrikozen. Heb er nooi ananas in geroken.
Qua smaak is het zeer citrusachtig: typisch voor jonge lichte virginia.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Erinmore - Mixture

Bericht door Deadl0ck »

Een sample van gerookt, ik vond dit een zeer fijne tabak. Niet te zwaar, dan weer de tabak smaak, dan weer de zoete vruchten die over mijn tong rolden. Een soort mildere stanwell melange, wat ik persoonlijk erg kon waarderen. Zeker een tabak waar ik gewoon een blik van in huis wil hebben, om het beter te leren kennen, en voor zover ik het nu in kan schatten, zeker een blijver.
Groet, Mark

Maelduin

Re: Erinmore - Mixture

Bericht door Maelduin »

Ik heb wel iets met Erinmore. De fabriek stond in Belfast, zo'n indrukwekkende kolos uit het industriele tijdperk. Erinmore was gevestigd aan de rand van Sandy Row, een hard line protestant area en veel van de 'workers' uit deze buurt verdienden daar hun dagelijks brood. In de omgeving rook het subtiel, maar voortdurend naar deze kenmerkende tabak. Toch koop ik het niet meer. Ik vind het te overheersend. Ergens halverwege de jaren tachtig stopte ik met pijproken. De pijpen uit die tijd heb ik natuurlijk wel allemaal bewaard. Toen ik er onlangs weer eens uit rookte smaakte de pijp, uiteraard een Ierse Peterson, nog steeds naar Erinmore.
Waar ze het nu maken weet ik niet, wellicht ergens op een karakterloos Noord-Iers bedrijvenverzamelterrein. En wellicht is het aroma nu ook iets minder dominerend. Wellicht ga ik dat nog eens uitzoeken.

Padriaan

Re: Erinmore - Mixture

Bericht door Padriaan »

@Maelduin,
Bespaar je de ontgoocheling, deze mixture komt tegenwoordig van de Scandinavian Tobacco Group. Als je het blikje opent lijkt de geur in de verte nog wel op het oorspronkelijke, maar als je het rookt lijkt het er niet meer op. Ook ik kocht als "herintreder" vol verwachting een blikje maar ik zal blij zijn als het op is. Het zelfde geldt voor "Schippers tabak" uit de zelfde fabriek, maar die ruikt er zelfs niet meer naar! Laat staan dat de smaak en de kamertoon - roomnote - hetzelfde is. Lering: kijk vooruit en niet terug.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Erinmore - Mixture

Bericht door robvoorburg »

Die teleurstelling herken ik Padriaan, ik had het recent met de My Mixture 965 van
Dunhill, deze nieuwe kan niet in de schaduw staan van het origineel.

Gebruikersavatar
Oscar Lucite
Berichten: 142
Lid geworden op: 29 dec 2012 16:17
Locatie: Zoetermeer

Re: Erinmore - Mixture

Bericht door Oscar Lucite »

Inderdaad heb ik ook een pijp voor de Erinmore mixture gereserveerd, want dan komt de tabak het best tot z'n recht. Ik ken deze mixture ook al heel lang en hij scoort naast de Mac Baren Mixture Scottisch Blend als een betrouwbare, aromatische blend die geschikt is voor alle uren van de dag. Brandt zeer gelijkmatig (als je er niet aan hijst), heeft geen penetrante nasmaak en ook de 'room note' is zeer acceptabel.
Hartelijke groet van Oscar

Het is verstandiger een kaars aan te steken dan te klagen over de duisternis. Lao-Tse

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Erinmore - Mixture

Bericht door Bert van Hell »

Vandaag een blik Erinmore mixture ontvangen van Domino.be. Na meer dan 20 jaar weer voor het eerst weer Erinmore gerookt. De geur van de tabak was nog zeer herkenbaar. En wat lichte tabak om te roken, met een frisse smaak. De citrus komt er goed uit. Maar in vergelijking met andere tabakken zeg ik: dit wordt geen blijver. Ik vind hem te zoetig en ik had tijdens het roken de indruk van een wat goedkopere tabak. Peterson bijvoorbeeld maakt wel betere tabakken. Morgenavond de Hyde Park maar eens proberen, die ook bij de zending uit België zat.

Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 416
Lid geworden op: 11 okt 2011 23:35

Re: Erinmore - Mixture

Bericht door Charlie »

Dit is de eerste keer dat ik deze tabak rook. Ietwat vochtig in het blik, dus even een paar minuten laten drogen in de ketel, helpt. Uit het blik neem ik niet echt een sterke geur waar. Het aansteken gaat erg gemakkelijk. Ik proef een bepaalde aardse toon, maar ook hints van fruitigheid. Ik bespeur echter nergens ananas zoals sommigen beschrijven. De omgevingsgeur is eveneens een beetje fruitig; het doet me denken aan een citrusgeur. Ik moet nog een aantal series roken om definitief een oordeel te vellen, maar ik denk dat dit zeker wel een blijver wordt.

Ik bespeur bij mijzelf wel een voorkeur voor tabakken die redelijk in de luwte blijven. Een Winslow Harlekin bijvoorbeeld, daar is iedereen lyrisch over, maar ik vind er geen moer aan. Harlekin is voor mij meer een sociale tabak, eentje die ik eigenlijk niet voor mijzelf rook. Deze Erinmore Mixture is zeker iets wat ik juist zelf (tot dusver) kan appreciëren.

Godfrey59

Re: Erinmore - Mixture

Bericht door Godfrey59 »

Zoals elders te lezen heb ik onlangs een vintage tin mogen ontvangen van Fons . Nog van ver voor deze in 2005 naar de STG over is gegaan en van smaak veranderde . Dit is dus nog de Made in Belfast by Murrays en een heel ander verhaal.

Vroeger kocht ik hem regelmatig als een fijne lichte zomertabak met zijn grassige , citrus , pineapple note welke heel de bowl aanwezig bleef en zelfs intenser werd , nooit geen tongbite of harshnes te bekennen. Onverwacht omstreeks 2006 ( op het forum was ik nog niet) begon de smaak mij tegen te staan en wist ik weinig van overnames en wisselingen en zei ik deze tabak vaarwel.

Tot nu :lol: dit blikje was meteen bij het openen al anders van reuk , en na het vuur erin gestoken te hebben een DejaVu , Eureka he is back (T)
Wat een verschil en a damn fine smoke was het weer :B Ik heb het blik meteen leeggemaakt en de inhoudt weer vacuum verpakt om er zo lang mogelijk mee te doen.

Zelfde samenstelling volgens STG ? right mooi niet :twisted: En volgens mij wordt de kloof alleen maar groter tussen de ambachtelijke bedrijven en de fabrieksmeuk.

Mooi die kelder vol van deze tins bewaren Fons . Ik kom wel af en toe langs als het mag :mrgreen:

Godfrey

Plaats reactie