Peterson - Special Reserve 2011

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Peterson - Special Reserve 2011

Bericht door mawi »

Ik heb begrepen dat Peterson een nieuwe "special reserve" heeft uitgebracht voor 2011.

Winslow Collector heeft inmiddels al aangeschaft, het is momenteel te verkrijgen in Duitsland.

Afbeelding

Brand: Peterson
Blender: Kohlhase & Kopp
Tin Description: A mix of brown & black Cavendish, red, orange and gold Virginia tobaccos make up this blend. It has a fruity cocktail of wild strawberries, cream and the essences of tonka beans to give an overall delicious tobacco with a mellow fragrance
Curing Group: Air Cured
Contents: Brown & Black Cavendish and Virginia
Flavoring: Vanilla
Cut: Coarse Cut
Packaging: 100g tin

Flavor: Danish Aromatic
Aroma: 3
Strength: 3
Roomnote: 2

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Inderdaad Mawi, heb hem al enkele weken in bezit.
En heb er inderdaad nog geen review over geschreven (ik zag jouw opmerking in een ander draadje). Want ik weet het nog niet zo goed. Moet hier eens goed de tijd voor nemen qua aroma en smaak, momenteel beetje verkouden.

Qua brandbaarheid en andere "tabakstechnische" opmerkingen:
Prima brandbaarheid, mooie en gelijkmatige manier van branden en redelijk fijne en lichtgrijze as.
Tabak rookt gemakkelijk leeg met weinig bijvuren.

De tabak is redelijk zacht van structuur, dus niet van die harde, gekarameliseerde stukken erin. Dit waarschuwt mij altijd om de tabak niet te vast in de pijp te stoppen. Is de structuur wat "stokkerig", dan kun je meestal wat steviger stoppen, maar bij deze Peterson is dat absoluut niet aan de orde; eerder wat omzichtiger en niet te vast aandrukken. Natuurlijk moet iedereen dit zelf ondervinden en zijn beste gevoel daar op loslaten.

Aroma en smaak kom ik nog eens op terug, in dit topic.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Wanneer ik deze zie koop ik hem, de jaartabak van Peterson is altijd de moeite waard.

Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Bericht door mawi »

Klinkt inderdaad goed! Denk dat ik hem ook ga aanschaffen. Bedankt voor de tip!

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Inmiddels gekocht bij Willem vandaag. Deze moet even wachten, omdat er nog wat andere blikken open staan.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Deze geroken en geproefd bij Willem in Zutphen. Vond hem eigenlijk iets tegenvallen. Vlakke smaak, en hij was eigenlijk zo weg uit de mond en neus. Bleef niet echt lekker hangen zoals de kerst editie 2010 doet.
Geen verkeerde tabak, maar om er nu meteen een paar blikken van te kopen. Misschien op een later tijdstip nog een proberen...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

St Patrick schreef:Deze geroken en geproefd bij Willem in Zutphen. Vond hem eigenlijk iets tegenvallen. Vlakke smaak, en hij was eigenlijk zo weg uit de mond en neus.
Precies ook mijn ervaring..

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Arno schreef:
St Patrick schreef:Deze geroken en geproefd bij Willem in Zutphen. Vond hem eigenlijk iets tegenvallen. Vlakke smaak, en hij was eigenlijk zo weg uit de mond en neus.
Precies ook mijn ervaring..
+1 :cry:
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Te koop Peterson Special Reseve 2011 :wink:

Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Bericht door mawi »

robvoorburg schreef:Te koop Peterson Special Reseve 2011 :wink:
Viel het zo tegen??? Je hebt het pas net gekocht!

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Beste Mawi,
Je hebt blijkbaar veel interesse in deze tabak. En ik zal hem je zeker niet afraden. Integendeel.
Na mijn verkoudheid heb ik de tabak vandaag (eeeh, gisteren eigenlijk want het is inmiddels dinsdag) vier maal gerookt uit verschillende modellen filterpijpen.

Er zit in het blik absoluut duidelijk aardbeien in, is mijn bevinding. Een lekker "zoetje", absoluut. Dus in het blik aboluut aangenaam voor de liefhebber van het zoetere werk.

Met het roken proef ik dit zoetje ook duidelijk, echter na ongeveer 15-20 minuten is het verdwenen (ik doe ongeveer een uurtje met een pijp). Maar dit "kwaaltje" kom ik heel vaak tegen bij gesausde tabakken; er zijn er maar weinig die hun gesausde karakter tot het einde toe afgeven. Toch rookt de tabak erg aangenaam tot het einde toe.

Mijn eindoordeel (= natuurlijk heel persoonlijk) is, dat het over de hele rooktijd gemiddeld een vlakke tabak is, met aan het begin toch wel duidelijk de aardbei-zoetigheid. En dat is een erg prettig begin en zeker een reden om hem te roken.
Roomnote is erg aangenaam, viondt ook mevr. Collector. Tabak rookt koel en wordt bij mij niet scherp, ook niet op het einde.
Voor mij geen blijvertje, maar ben zeker van plan nog eens 1 of 2 blikken aan te schaffen.

Dus Mawi, ik kan je vrijblijvend adviseren: probeer hem zelf eens. Ik vind het geen "toppertje" maar ik denk niet, dat je spijt zult krijgen van de aanschaf.

En zo zien we maar weer: smaken verschillen.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Mawi, ik moet deze nog roken hoor.
Echter inmiddels weet ik van een aantal collega's welke tabak zij wel en welke ze minder waarderen.
Er zijn een paar die voor 85 a 95% een voorkeur hebben voor dezelfde merken als ondergetekende en daar durf ik met een gerust hart mijn oren naar te laten hangen.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Mijn nieuwsgierigheid won het van de open blikken.
Bij het aansteken van de tabak lijkt het alsof ik in een snoepfabriek sta, eigelijk niet onplezierig, gaandeweg verdwijnt dat hele zoetige en beland ik op de vlakte.
Het blik zal ik zeker leegroken (ga het ook eens uit meerschuim proberen) echter nog een blik kopen lijkt mij vooralsnog te voorbarig.

Het proberen van nieuwe merken/soorten vind ik een spannende bezigheid, dat je ook wel eens aanloopt tegen iets dat je minder aanspreekt neem ik voor lief.

Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Bericht door mawi »

Gisteren ook aangeschaft! Wat ruikt dit lekker zeg! Je ruikt de aardbeien echt goed erin. Heb het nog niet gerookt. Moet nog wat glazen voorraadpotjes halen om m'n tabak in te bewaren, dan kan ik een beetje uitnemen en de rest opslaan.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Peterson - Special Reserve 2011

Bericht door multiballs »

heb vorige week ook een blik aangeschaft,
is een zeer goed ruikende tabak in het blik,
zacht als fluweel,
tijdens het roken had hij wel zoeter gemogen,
maar vind hem beslist niet tegenvallen,
niet mijn toptabak,maar wel lekker om overdag tussendoor als redelijk neutrale tabak te roken....
is wel eentje die ik vaker zal kopen
WINSLOW Waarom niet ?

Gebruikersavatar
Forza1961
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 mar 2011 13:07
Locatie: Vroomshoop

Re: Peterson - Special Reserve 2011

Bericht door Forza1961 »

Heb hem ook, maar vind alleen de eerste trekjes lekker. De smaak wordt heel snel minder, neutraal om met jouw woorden te spreken. Gelet op de prijsstelling vind ik de verhouding kwaliteit - prijs ver te zoeken.
Succes hebben is één keer vaker opstaan dan het aantal keren dat je valt......

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2841
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Peterson - Special Reserve 2011

Bericht door Luys »

Mijne Heren mijn dank is groot!

Was deze, na het lezen van de omschrijving, al niet van plan aan te schaffen maar ik weet het nu zeker! Het blikje zelf vind ik wel wat hebben...
Pijproker des forums

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Re: Peterson - Special Reserve 2011

Bericht door Harmen »

Tja... Wat ik helemaal verslingerd van de 2010, bij 2011 heb ik dat niet. Het is me allemaal wat te chemisch (alhoewel het niet perse chemisch smaakt, 't is meer het idee denk ik). Ben blij dat ik nog een paar blikken 2010 heb liggen, hier van hoeven er niet meer te komen.

En Luys, ik heb wel een leeg blik voor je hoor, ik bewaar alles in weck potten. als je interesse hebt, pb maar!

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Peterson - Special Reserve 2011

Bericht door Rob »

Zojuist is mijn zwager hiermee komen aanzetten. Ik heb een paar samples gekregen en ik ga 'm eens proberen. Hij ruikt in ieder geval al erg lekker...

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5263
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Peterson - Special Reserve 2011

Bericht door MilleLuci »

Lekker zoet in het begin maar dit neemt langzaam af. Zoals hiervoor al beschreven is is eigenlijk alles gezegd. Ga hem rustig opmaken.
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6378
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Peterson - Special Reserve 2011

Bericht door Wowbagger »

MilleLuci schreef:Lekker zoet in het begin maar dit neemt langzaam af. Zoals hiervoor al beschreven is is eigenlijk alles gezegd. Ga hem rustig opmaken.
Heb je misschien een pijp met een conische ketel? Wellicht dat dan de smaak wat minder afvlakt.

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5263
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Peterson - Special Reserve 2011

Bericht door MilleLuci »

Wowbagger schreef:
MilleLuci schreef:Lekker zoet in het begin maar dit neemt langzaam af. Zoals hiervoor al beschreven is is eigenlijk alles gezegd. Ga hem rustig opmaken.
Heb je misschien een pijp met een conische ketel? Wellicht dat dan de smaak wat minder afvlakt.
Heb ik! Ga ik proberen! Thanks
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Peterson - Special Reserve 2011

Bericht door gezel »

Ken deze tabak niet, maar probeer het eens uit een maispijp te roken.
Veel van de tabakken die ik rook smaken me beter uit een corncob.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6378
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Peterson - Special Reserve 2011

Bericht door Wowbagger »

MilleLuci schreef:
Wowbagger schreef:
MilleLuci schreef:Lekker zoet in het begin maar dit neemt langzaam af. Zoals hiervoor al beschreven is is eigenlijk alles gezegd. Ga hem rustig opmaken.
Heb je misschien een pijp met een conische ketel? Wellicht dat dan de smaak wat minder afvlakt.
Heb ik! Ga ik proberen! Thanks
Weet niet of het zo ook werkt hoor, was meer een gedachte om eens te testen.

Plaats reactie