Davidoff - Sweet Mixture No.2

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Winslow Collector

Davidoff - Sweet Mixture No.2

Bericht door Winslow Collector »

Davidoff - Sweet Mixture No.2

Afbeelding

Een "Limited Reserve" pijptabak die, zoals de naam al zegt, in gelimiteerde oplage is gemaakt.

Verpakking
100 grams blik

Samenstelling
Virginia, Burley en traag gefermenteerde Black Cavendish (meldt de verpakking). Verder is hier Schotse malt whisky aan toegevoegd (helaas weet ik niet welke).

Geur in het blik
Subtiel whisky en subtiel sinaasappel. Verder zeer aangenaam en zachte geur, heel lichtjes fruitig en een beetje romig.

Roomnote
Aangename zachte/milde tabaksgeur (Virginia? Burley?), zoetig en beetje romig/fruitig. Whisky vind ik in de roomnote niet terug, ook niet de sinaasappel zoals ik die in het blikje wel herkende.

Smaak
Eerlijk gezegd een beetje vlak. Maar ik ben dan ook een flink zoete roker met veel uitgesproken zoete tabakjes. Echter, voor de rokers van ongesausde tabak en Virginia liefhebbers zal deze tabak zeer zeker "anders" zijn en wellicht ook gewaardeerd worden. Deze No.2 is licht gesausd en ik kan me niet voorstellen dat dit als hinderlijk ervaren wordt, ook niet door de fervente "anti-gesausd"-roker. Deze tabak rookt erg mild, absoluut niet scherp.

Brandbaarheid
Prima, brandt heel rustig, mooie lichtgrijze as en de pijp rookt gemakkelijk leeg tot onder in de ketel. Zonder ook maar enige moeite of concentratie tijdens het roken blijft de ketel van de pijp erg koel.

Varia
Een tabak die ik nu enkele malen in een oudere, dus goed ingerookte, pijp heb gerookt. Ik heb het vreemde idee, dat ik de rest van het blik reserveer voor mijn leespijp, mijn LOTR-pijpen en mijn meerschuimen pijpen. Vraag me niet waarom, een vreemde hersenspinsel mijnerzijds, wellicht.

Dan de prijs
In Nederland € 35,-
In Duitsland € 27,50
Belachelijk prijsverschil, iemand die 2 blikken vanuit Duitsland laat opsturen heeft met de € 9,- verzendkosten meteen € 6,- verdiend.

Conclusie
Ondanks bovenstaande positieve indrukken zal het voor mij geen blijvertje zijn. De prijs is hoog, de smaak in mijn beleving te zwak. Voor dat geld, zeker de Nederlandse prijs, koop ik 200 gram tabak die meer smaak geeft. Maar ik wil hem jullie zeker niet ontraden, als jullie het geld ervoor over hebben. Dan zeker eens proberen.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Een voorbeeldige review!

Daar mogen wij allemaal een voorbeeld aan nemen.

Bedankt!

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

drfretboard schreef:Een voorbeeldige review!

Daar mogen wij allemaal een voorbeeld aan nemen.

Bedankt!
Dank voor het compliment. :oops:
Heb juist nog een review gepost, de Mac Baren Velvet (groen)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Willem Schimmel liet mij deze ruiken in Zutphen maar kon me (door de prijs) toch niet over de streep trekken. Eens kijken of ik met de meeting een sample kan bemachtigen. Ben toch stiekem wel nieuwsgierig..

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Arno schreef:Willem Schimmel liet mij deze ruiken in Zutphen maar kon me (door de prijs) toch niet over de streep trekken. Eens kijken of ik met de meeting een sample kan bemachtigen. Ben toch stiekem wel nieuwsgierig..
Het is nog geen Zutphen meeting geweest, maar hoe was de sample? Heb je al tijd gehad hem te roken?

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Afgezien van het toegevoegde sinaasappelaroma doet hij mij qua omschrijving denken aan de Scottish blend van Davidoff. Deze kan ik zeer zeker goed waarderen. Zie je smaakovereenkomsten tussen deze twee?
Davidoff rookt overigens niet te heet en daarom bevalt hij mij ongefilterd beter. Misschien een optie om deze tabak meer tot zijn recht te laten komen omdat je hem enigzins flauw vond?

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

dr. Watson schreef:Davidoff rookt overigens niet te heet en daarom bevalt hij mij ongefilterd beter. Misschien een optie om deze tabak meer tot zijn recht te laten komen omdat je hem enigzins flauw vond?
Goede tip, Dr.Watson. In feite ga ik dat NU eens proberen in een meerschuimen pijp. Heeft wel een 9 mm filter, maar ik laat hem er eens uit. Ik meld hier mijn bevindingen vanavond laat of morgen nog wel.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Een van mijn favo's momenteel. Roomnote is ook erg lekker, en das voor mij ook belangrijk... Maar zeker een toppertje...
:B
Laatst gewijzigd door St Patrick op 29 mar 2011 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

@ Dr.Watson
Gisterenavond deze tabak uit een meerschuim gerookt, waar ik het filter heb uitgehaald. Wel iets meer smaak in het begin (beetje fruitig, sinaasappel), maar na 15-20 minuten verving de scherpte toch de smaak. Maar dat is mijn ervaring, als verstokt filterroker, dat ik het scherpe van de tabak teveel merk.

Vanmorgen nog eens in een bruyère pijp mét filter gerookt en dat beviel toch beter. Maar zoals ik al in mijn review schreef: ik rook voornamelijk behoorlijk zoete tabakken en de smaak van deze Davidoff blijft toch wat achter bij mijn andere tabakken. Wel wil ik de nummers 1 en 3 van deze serie nog eens proberen.

Zo heeft ieder zijn eigen smaak en voorkeur, maar zeker bedankt voor de tip.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Ik heb ook geen prettige ervaringen met filterpijpen zonder filter. Op een of andere manier vind ik ze heter roken. In een kleine bruyere zonder filterruimte moet het resultaat nog beter zijn.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

2e blikje is reeds open, en het blijft een heel lekkere en zacht ruikende tabak. Mevr St Patrick is hier ook erg over te spreken...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Plaats reactie