Mac Baren - Golden Blend

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Mac Baren - Golden Blend

Bericht door teunis »

Brand: Mac Baren
Tin Description: A ready rubbed blend manufactured from carefully blended, matured Burley tobaccos, giving Golden Blend a mild and pleasant aroma which has made it popular with pipe smokers all over the world.
Country of Origin: DK
Curing Group: Sun Cured
Contents: Burley
Cut: Ready Rubbed
Packaging: 50g Tin
Blend Notes: Introduced in 1954. Sold in the US previously as Golden Extra.
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... =G&TID=701

Afbeelding

Ik ben in de plaatselijke Primera een 100gr doosje Golden Blend van Mac Baren tegen gekomen. OP tabaccoreviews lees ik wat tegenstrijdige berichten vooral van de Amerikanen. Ben benieuwd naar onze "Hollandse (smaak)beleving", wij zijn immers meer vertrouwd met de Denen dan dat de Amerikanen dat zijn.

Mijn vraag: wie kent het en wat vindt je ervan?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Teunis, deze tabak wordt hier niet (veel) genoemd, maar het is een prima tabak om te roken als starter.
Het is denk ik al sinds eind jaren 50 van de vorige eeuw op de markt.

Het is een zachte, rustig smeulende tabak, die niet al teveel aandacht vraagt.
Licht aromatische geur, beetje chocoladeachtig, wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de aanwezigheid van burleytabak.
Vroeger (misschien nog steeds) ook in 50 grams pakjes verkrijgbaar.

Deze heb ik veel gerookt, lekkerder dan Sail of Amphora.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Tobaccoreviews is soms wel een beetje het slachtoffer van 'ik vreet latakia als ontbijt' stoerdoenerij volgens mij. Waar ik me vooral aan stoor zijn mensen die bij een tabaksoort die ze geheel niet waarderen (vaak aromatics) gaan posten dat ze het niks vinden. Dat kan je dan verwachten, hou gewoon je muil. Je gaat toch ook niet op een muzieksite genres opzoeken die je niet liggen en dan alles slechte punten geven omdat het niet je smaak is?

Maar goed. Tot nu toe heb ik met alle zachte en aromatische Mac Barens die ik op heb wel goede ervaringen. Niet heel bijzonder, maar als je het waardeert voor wat het is zijn het prima tabakken. Zoals Robvoorburg zegt, gewoon lekker roken zonder al te veel aandacht en gedoe.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Kynikos, ben het eens met je, lees die revieuws voor wat ze zijn en laat je eigen smaak beslissen.

Een van de positieve effecten van dit Forum en T.R. voor mij was wel dat ik weer eens wat om me heen ben gaan kijken wat er nu zoal te koop is op tabaksgebied. (was een beetje vastgeroest geraakt aan een paar merken)
Dat heeft mijn horizon weer eens flink wat breder gemaakt!
Rook nu graag zoetige, of zoete tabak, maar ook als vanouds met latakia erin. De combinatie en afwisseling van smaken is iets wat mij nu erg bevalt.
Net als andere zaken in het leven maakt ook je smaak door de jaren een ontwikkeling door.
Toch lees ik revieuws graag, maar neem ze met een korrel zout.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Met dank voor de reacties, ik kan dus deze tabak rustig proberen.

Heb al wel gezien dat het 'ready rubbed' is, dus al gebroken flakes, en op een of andere manier hebben flakes of slices mijn voorkeur. Ik weet niet waarom.

TR moet dus inderdaad met wat korrels zout gelezen worden. Vaak zie ik daar leuke reviews van een flake die op geen enkele manier in Nederland te verkrijgen is bij de reguliere tabaksboer. Moet dan via internet uit het buitenland komen met alle verzend- en belastingskosten vandien; wordt dan een prijzig tabakje, en dat heb ik er op dit moment nog niet voor over.

Ik kijk uit naar de meeting in Zutphen, ik heb begrepen dat Hr. Schimmel veel op voorraad heeft.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

In beginsel valt er in Nederland voldoende tabak te krijgen om een jarenlange rookervaring op te doen.
Echter voor velen (ook een beetje voor mij) geldt dat van je van ver haalt lekker is.
Schimmel is de moeite van een bezoekje waard.

Gebruikersavatar
derkbait
Berichten: 154
Lid geworden op: 22 apr 2010 18:44
Locatie: 150
Contacteer:

Bericht door derkbait »

Ik ben blij dat hij er nu bij staat... Ik ben niet zo goed in het beschrijven van een tabak maar wat ik wel weet is dat MC Baren mijn favoriete tabakken zijn voor in de pijp!!!! Ik vind van alle tabakken die ik gerookt heb deze het meest vriendelijk om te roken!! Ik heb ook de vanila die ook een waar feest is en de mixture aromatic maar de bovengenoemde is voor mij een waar feest!!!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ik heb deze jaren met plezier gerookt.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Mac Baren - Golden Blend

Bericht door teunis »

Brand: Mac Baren
Tin Description: A ready rubbed blend manufactured from carefully blended, matured Burley tobaccos, giving Golden Blend a mild and pleasant aroma which has made it popular with pipe smokers all over the world.
Country of Origin: DK
Curing Group: Sun Cured
Contents: Burley
Cut: Ready Rubbed
Packaging: 50g Tin
Blend Notes: Introduced in 1954. Sold in the US previously as Golden Extra.
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... =G&TID=701

Afbeelding


De recensie zoals IK die beleef:

MacBaren, golden blend, 100gr blik.

Blikinfo: Het is een ready rubbed, ontstaan in 1952(?) brown burly met een touch of golden virginia, zorgvuldig gepressed en bewaard. Traag brandend en makkelijk te stoppen.

De geur van chocola is onmiskenbaar aanwezig als je het blik open doet, maar ook degelijk een kenmerkende tabaksgeur; de tabak is in het blik geperst, dus moet je wat 'krabbelen' als je wil gaan stoppen. Dit stoppen gaat inderdaad gemakkelijk. niet te vast stoppen, het is immers een flake en die zet nog uit tijdens het roken.
De smaak is zoet maar de chocola is weg (typerend voor MB), met een iets prikkelend randje op de tong. In vergelijking met Troost slices (mijn dagelijks brood) iets minder zoet, lichter en niet zo "rond" als Troost.
Rustig roken is verstandig, als ik vlotter rook komt het scherpe randje nadrukkelijker op de voorgrond. Veel tampen is niet nodig, sterker nog, je drukt het snel te vast. De tabak blijft goed branden, ik hoef niet of nauwelijks bij te vuren.
Of er voldoende nicotientje in zit weet ik niet, maar als 1e pijpje in de morgen voldoet deze tabak uitstekend. Op TR wordt het een simpele, één-dimensionale tabak genoemd, weinig diepgang; een beginners-tabak. Voor € 12,00 per 100gr mag je misschien ook niet meer verwachten. Wellicht te scharen onder 'terasjestabak'.
Voor mij een blijvertje, zeker op dit moment.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

mooie review als ik het goed begrijp is he meer een zoetew tabakssmaak dan chocolade.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Zoet, chocola, je weet dat mijn smaakgevoel afwezig is....

Het ruikt naar chocola, maar dat proef ik dus niet, maar dat heb ik ook met andere MB-tabakken, zoals de vanilla; die proef ik ook niet tijdens het roken.

In vergelijking met Troost minder rond en in mijn beleving dus minder zoet; het heeft meer een prikkel op de tong. Zoals héél licht sambal of zo.

De tabak veranderd niet, dus wat dat betreft wel 1 dimensionaal.

Ik vindt hem op dit moment goed te roken voor die prijs.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
robby
Berichten: 474
Lid geworden op: 10 feb 2011 17:37
Locatie: kozen

Bericht door robby »

max baren lekker .
mix is ook goed .
en als je de tijd hebt laat hem liggen .
ik heb nog een pot 250gr mixture nog geprijst in gulden.
vind ik beter dan een pakje nieuw uit de winkel.
maar mac b blijft goede tabak , vind ik :-?

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

Zo is dat!
Simpel, eerlijk, recht door zee...
...net als Neptune...
Er ligt ware elegantie in zuivere gebalanceerde eenvoud!
Zoals Picasso ooit zei; ...er wordt niet elke dag opnieuw klassieke schoonheid geboren...
...en dat is de beste Troost voor ons ge-elaboreerde verwende fijnproevers!
:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Mijn leraar geschiedenis op de middelbare school rookte deze, ik heb hem gewoon nageaapt en het mijn eerste jaren met veel plezier gerookt. Ik herinner me dat ik deze veel prettiger dan de Nederlandse tabakken vond.
Nederlandse tabakken vind/vond ik saai en vlak.Met uitzondering van de Schotse en Ierse mixture van Niemeyer, dat waren zeer rokenswaardige mixtures.

Zowel deze blend als de Schotse van Mac Baren ben ik dankbaar, want deze heb ik als opstap weten te waarderen. Het was een goed vertrekpunt om vanuit deze tabak verder te gaan in tabaksland.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »


robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Jawel.
Wordt als starterstabak niet zo snel genoemd. (vergeten?) Ben er erg blij mee geweest. Het is een probleemloze, zachte en milde, makkelijk brandende tabak.
Sommige pijprokers blijven aan 1 merk hangen omdat het aan de wensen voldoet.
Ik en velen hier met mij hebben behoefte gehad de horizon te verbreden en dat raad ik iedere pijproker nog steeds van harte aan, echter je moet een referentiepunt hebben van waaruit je verder kan gaan experimenteren.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Eerste post aangevuld
Afbeelding

Gebruikersavatar
The_Cigar
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:52
Locatie: Groningen

Re: Mac Baren - Golden Blend

Bericht door The_Cigar »

Ik heb deze ook gekocht en ik moet zeggen dat het een hele fijne tabak is.
Hij doet me erg aan de London Burley Blend van Mac Baren Denken.
Er zit een heerlijk rokerige smaak aan zonder al teveel poespas.
Bij deze tabak geldt echt: less is more!
Afbeelding

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Mac Baren - Golden Blend

Bericht door jarnogab »

Kortom, als ik het zo lees: een eerlijke tabak zonder franjes maar kwalitatief meer dan goed. *klik, verlanglijst*
Groeten,
jarnogab

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Mac Baren - Golden Blend

Bericht door robvoorburg »

Aan de Mixture en deze Golden Blend van Mac Baren heb ik te danken dat ik het pijproken heb doorgezet destijds.
Het zijn makkelijke, toegankelijke tabakken.
Niet voor niets al zo lang op de markt.
Op een goede dag ben je eraan toe om ook eens verder te gaan kijken, maar dan heb je wel op een redelijk prettige wijze de techniek onder de knie gekregen.

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Mac Baren - Golden Blend

Bericht door pipealicious »

Ik rookte 'm eerst uit een 50g pakje en was erg onder de indruk. Makkelijk, zacht, en lekker.
Uit het blik van 100g vind ik 'm minder lekker (klinkt misschien raar). Zoals eerder al beschreven een geur vanj noten en chocola die typisch is
voor pure burley. Qua smaak inderdaad 1-dimensionaal, maar dat kan ook al eens lekker zijn, geen rollercoasters van smaken.

Gebruikersavatar
Oscar Lucite
Berichten: 142
Lid geworden op: 29 dec 2012 16:17
Locatie: Zoetermeer

Re:

Bericht door Oscar Lucite »

robvoorburg schreef:Jawel.
Wordt als starterstabak niet zo snel genoemd. (vergeten?) Ben er erg blij mee geweest. Het is een probleemloze, zachte en milde, makkelijk brandende tabak.
Sommige pijprokers blijven aan 1 merk hangen omdat het aan de wensen voldoet.
Ik en velen hier met mij hebben behoefte gehad de horizon te verbreden en dat raad ik iedere pijproker nog steeds van harte aan, echter je moet een referentiepunt hebben van waaruit je verder kan gaan experimenteren.
Ook ik heb 'm als starterstabak (opnieuw) ingezet. Probleemloos inderdaad, zoals de meeste Mac Barens, behoorlijk zacht, maar geen smaakbom. Nu ik het pad van het 'zwaardere werk' en de latakia's ben opgegaan, zal de Golden blend worden uitgefaseerd. Nog wel geschikt om een nieuwe pijp (kalmpjes aan) mee in te roken.
Hartelijke groet van Oscar

Het is verstandiger een kaars aan te steken dan te klagen over de duisternis. Lao-Tse

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Mac Baren - Golden Blend

Bericht door Mus »

Ik heb een blik van dit spul in mijn bezit, met een belastingzegel dat nog de prijs in guldens vermeld. Een smaakbom is het inderdaad niet, maar wat me wel stoort is dat tegen het einde van de pijp een vreemde verbrande-aardappelsmaak zich begint te manifesteren, en deze smaak ben ik bij andere tabakken van Mac Baren al eens vaker tegengekomen.

Al met al geen slechte tabak, maar vanwege de bijsmaak tegen het einde van de bowl kan ik 'm niet helemaal leegroken.

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - Golden Blend

Bericht door smoking-rob »

Inderdaad, de eerste helft roken van deze tabak vind ik altijd wel lekker, daarna kan ie wat bitter en "zwaar" worden.
Ik heb er overigens altijd drop of salmiakpoeder in geproefd.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Re: Mac Baren - Golden Blend

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

tip: In pijpjes met kleine kop smaakt deze 'heerlijk' vlak zonder ongewenste bijsmaakjes.
Ik vind dit geen slechte tabak, er zijn betere. Maar al bij al is dit mijn tweede keuze na de Scottish mixture van de Mac Baren's.
Af en toe koop ik mij zo'n blik bij mijn lokale tabaksboer, buiten de Macbarens heeft hij niet veel beters daar (Clann, Borkum Riff).
Ik moet al een eind verder rijden om wat meer variatie te vinden...
Lang leve de middelmatigheid. Ik hoef ook niet elke dag haute - cuisine ,gezonde boerenkost kan ook smaken.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Mac Baren - Golden Blend

Bericht door Mus »

smoking-rob schreef:Inderdaad, de eerste helft roken van deze tabak vind ik altijd wel lekker, daarna kan ie wat bitter en "zwaar" worden.
Ik heb er overigens altijd drop of salmiakpoeder in geproefd.
Dan heb je meer geluk dan ik ... bij zowel de Golden Blend als de Virginia No.1 proef ik toch echt iets dat lijkt op verbrande aardappelen. Overigens wil ik voor de volledigheid nog even vermelden dat beide tabakken nog een accijnszegel in guldens hadden. De Virginia No.1 zat in een pakje en moest herbevochtigd worden; de Golden Blend zat in een 100 grams blik dat nog vacuum was, de tabak was zelfs nog mooi vochtig.

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: Mac Baren - Golden Blend

Bericht door JanSt »

Ik herken veel wat de vorige schrijvers opmerkten. Ik heb deze tabak vroeger veel gerookt en toen ik in mijn 2e pijp leven weer tabak ging kopen, kocht ik direct MB Golden Blend. Toen werd ik dus lid van het forum en ging steeds meer andere tabakken proberen want dat vind ik toch wel het leukste van dit forum, je wordt opmerkzaam gemaakt op zo veel lekkere tabakken (en ook minder lekker) Natuurlijk is smaakbeleving erg subjectief. De MB Golden Blend rookte ik steeds minder. Nu, na bijna een half jaar de een na de ander smaak sensatie gerookt te hebben, ben ik wel een beetje uitgekeken op MB Golden Blend . Is het dan een mindere tabak, nee absoluut niet. Ik heb hem per slot van rekening jaren gerookt, maar ja, je eet ook niet elke dag aardappels. Ik zal deze aardappel dus voorlopig niet meer kopen, misschien over 5 jaar uit nostalgie. Ik heb er veel plezier aan beleeft.
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Mac Baren - Golden Blend

Bericht door gewoon ik »

Hiermee mijn eerste stappen in het pijproken gezet (eigenlijk niet waar, er zaten staaltjes bij mijn pijp, maar geen idee welke die waren). Lekker, makkelijk om mijn pijp mee te stoppen (en als een beginner het zegt :lol: )

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Mac Baren - Golden Blend

Bericht door gewoon ik »

kan het zijn dat die dubbel in de lijst voorkomt?

http://pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=2000

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Mac Baren - Golden Blend

Bericht door Eliminator »

Komt wel eens voor, bedankt voor het melden, topics samengevoegd.
Afbeelding

Plaats reactie