Indigo - Easy Flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Burrey
Berichten: 594
Lid geworden op: 10 jul 2010 01:39

Indigo - Easy Flake

Bericht door Burrey »

Aromatische Virginia uit Zimbabwe, Tennessee Burley en dubbel gefermenteerde Cavendish krijgen een top smaak van honing, vanille en pruimen. de mixture wordt verfijnd met goudkleurige Virginia, die op drie verschillende manieren gesneden wordt, waardoor een gelijkmatig brandende tabak ontstaat.
- Ontleent van tabaccoshop.nl

Mijn eerste ervaring met Indigo flake heb ik te danken aan Vandaahl, die de tabak als sample meestuurde met een pijpje dat ik heb overgenomen, waarvoor nog steeds mijn dank!

In mijn zoektocht naar een zoete tabak, kwam deze flake als een donderslag bij heldere hemel de kamer binnenstormen en gooide alles omver. Zoals gezegd kreeg ik de kans de tabak eerst te testen en dat smaakte naar meer! Eenmaal in het bezit van het 50 gram blikje, kon de ware ontdekking van de hemel beginnen....

Bij het openmaken kwam de klassieke verpakmethode mij tegemoet: tabak met een papier eromheen. Fijn!

De tabak geurt sterk naar snoepwinkel en dan vooral de zuurtjes afdeling!

Vele uren heb ik met deze tabak doorgebracht en deze bevielen mij uitermate goed. De tabak is zeer zoet en geeft een ware smaakschok achterin de mond. De smaak komt op mij over als een zuurtje, met een "bite", een scherp randje dat de smaak extra aanzet in de mond.

Ook de omgeving kan meegenieten bij deze tabak, maar het is voor sommige mensen té zoet. De meningen verschillen van "superlekker" tot "Ik word een beetje misselijk!".

Deze tabak rook ik bij voorkeur uit een churchwarden om het scherpe er een beetje af te halen en in een gezellig gezelschap.

Indigo flake is echt een tabak voor die momenten dat de zin naar zoete tabak opspeelt.

Afbeelding
- pipeshop.de
Laatst gewijzigd door Burrey op 13 mei 2011 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Exxos
Berichten: 85
Lid geworden op: 08 aug 2010 16:33
Locatie: Westvlaanderen

Bericht door Exxos »

De flake heb ik nog niet geprobeerd, maar Indigo behoort absoluut tot mijn favorietjes.
Steken toch een 6 tal blikjes in mijn voorraad en eentje in gebruik. 100gr

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Exxos schreef:De flake heb ik nog niet geprobeerd, maar Indigo behoort absoluut tot mijn favorietjes.
Steken toch een 6 tal blikjes in mijn voorraad en eentje in gebruik. 100gr
Ha, ook hier een van mijn vaste en favoriete tabakken. De flake als ik af en toe eens zin heb om een flakepijp te roken, normaal elke dag wel een pijpje met de gewone versie. Meestal op weg van werk naar huis: heerlijk zoet in de auto.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Hij ruikt lekker maar proef je ook duidelijk de honing?

Gebruikersavatar
Burrey
Berichten: 594
Lid geworden op: 10 jul 2010 01:39

Bericht door Burrey »

dr. Watson schreef:Hij ruikt lekker maar proef je ook duidelijk de honing?
De smaak van honing heb ik nooit weten te ontdekken, ondanks dat ik uit een geslacht van imkers kom.... zoals hierboven beschreven, komt de smaak op mij over als een sterk zuurtje!:wink:

Recentelijk ben ik trouwens tot de bodem van het blikje gekomen, de volgende keer dat deze tabak aangeschaft wordt, overweeg ik de losse versie i.p.v de flake omdat ik uitsluitend flakes gerookt heb de laatste maanden.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Een erg lekkere tabak. Volle smaak en een koel rokende tabak. Alleen is de room note niets voor bij mij thuis. Mevr. St Patrick werd er letterlijk niet goed van. Dus een ideale tabak voor in de tuin. Zeker weten een blijvertje.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Wanneer jij dat zegt St. Patrick, dan durf ik ook wel zo'n blikje te kopen.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Vanmiddag bij de Oude Leeuw een blik meegenomen. Helaas was de flake er niet en volgens zeggen eigenaar zou deze uit de handel zijn.

Ik vind het altijd een feestje een voor mij nieuwe tabak te proberen. Wanneer deze bevalt en dat doet deze, dan is het geluk van een pijproker compleet.
Inderdaad zoet, maar daar kan ik steeds beter tegen. Zo af en toe ruik ik ook wel eens in de kop, ook dat ruikt puik.
Nou is dit pas de eerste pijp, maar voor mij is dat wel een hele belangrijke.

Op of in het blikje kon ik niet achterhalen wie dit fabriceert. Volgens TR is het van W.O.Larsen.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

robvoorburg schreef: Op of in het blikje kon ik niet achterhalen wie dit fabriceert. Volgens TR is het van W.O.Larsen.
Komt allemaal bij dezelfde fabrikant vandaan. Scandinavian Tobacco Group.

http://www.st-group.com/product+range/p ... brand+list
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Bericht door mawi »

Ik heb gisteren ook begrepen dat de Easy Flake niet meer te verkrijgen is in Nederland. Alleen nog in Duitsland, dus dat wordt volgend weekend dan halen in Duitsland met de Pasen. Ben erg nieuwsgierig naar deze flake.

Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Bericht door mawi »

Gisteren heb ik een blik gehaald in Aachen bij Schneiderwind. Heb het nog niet geopend, maar ben erg benieuwd aangezien het ook m'n eerste flake is!

Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Bericht door mawi »

Ik heb net 1 bowl van op gemaakt. Eerste indruk, lekker zoete aroma. Je ruikt de pruimen zeer zeker, niet zoveel de vanille en de honing geeft het een peperige noot, vind ik dan. Met 1 bowl heb ik ongeveer een uur meegedaan. Het rookt wel erg heet vind ik in de pijp, weet niet of dit de bedoeling is of dat ik het rustiger moet roken. Het rookte helemaal tot een mooi wit-grijs as. Heb totaal geen prut of iets dergelijks overgehouden in m'n pijp, alles is vrij schoon eruit gekomen.

Dit was m'n eerste flake en ik ga het zeer zeker houden, het is me prima bevallen! Denk wel dat het een tabak is om buiten te roken want het heeft een zeer hoge kamernoot. Ik blijf toch iets van een wierook geur overhouden op een of ander manier.... kan iemand dit ook verifiëren?

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

mawi schreef:Je ruikt de pruimen zeer zeker, niet zoveel de vanille en de honing geeft het een peperige noot, vind ik dan....
.....Ik blijf toch iets van een wierook geur overhouden op een of ander manier.... kan iemand dit ook verifiëren?
Erg knap, dat je iets van peper waarneemt. Maar ik denk niet dat dit van de honing komt. Ik denk eerder van de vanille, die je zelf niet echt aanwezig vindt, zoals je schrijft.

Vanille is namelijk familie van kruidnagel en een van de stoffen die ze als overeenkomst hebben is eugenol (behoort tot de groep fenolen en familie van vanille).
En eugenol komt biet alleen voor in vanille, maar ook in kruidnagel, laurier, kaneel, nootmuskaat en nog wat specerijen. Allemaal een beetje familie van elkaar en mij lijkt het logischer, dat de kruidige noot (het peper dat je waarneemt) daar vandaan komt.

Een ander fenol dat bij warmte vrij kan komen (tabak fermenteert en wordt dan ook warm en tijdens het roken wordt de vanille in de tabak zeer sterk verhit) is vinylguaiacol en heeft een aroma dat sterk aan kruidnagel doet denken.

Lijkt allemaal heel ingewikkeld, maar misschien kun je eens enkele van de hier genoemde specerijen uit het keukenkastje pakken en deze puur ruiken als je de volgende Indigo rookt. Zo kun je het peperige misschien beter thuisbrengen. Of beter gezegd: beter benoemen met de juiste specerij. Werkt erg goed: een puur aroma ruiken en dan proberen dit te vinden in de tabak (of voedsel, of drank). Goede training om aroma's te leren ontdekken.

Tenminste: als je het leuk vindt om die aroma's te proberen te ontdekken. Ik schrijf je dit, omdat je doorgaans best serieus bezig bent met tabakken beoordelen. En de vorming van aroma's in voedsel en tabak komt sterk overeen met die van whisky, waar ik deze "wijsheid" (ahum) dan vandaan heb.

En vind je het niet leuk, dan gewoon lekker genieten van de Indigo. :wink: Ook een van mijn favorieten.

Plaats reactie