Peterson - Old Dublin

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door robvoorburg »

Heel aardig SKE, maar ik heb voor een jaartje voorraad, tussendoor
kan ik eens een leuk dagje Antwerpen plannen en bij Verloo
langsgaan.

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door JanSt »

robvoorburg schreef:Probeer ook andere latakia's, want ook onder deze tabakken bestaan
verschillen.
De lekkerste in de Nederlandse winkel te koop vind ik Red Rapparee
van Rattray's en Artisan's Blend van Ashton.

Inmiddels moet ik voor de (voor mij) lekkerste naar Belgie:
Perfection van Samuel Gawith.

Zal ik zeker doen, van Red Rapparee heb ik nog een beetje op voorraad en idd erg lekker. Perfection zal ik zeker nog bestellen.
Bedankt voor de tip.
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Ribbon »

janneman schreef:Ha, mooi bezit Upper Ten. Ik heb ook nog twee van die oude blikken. Toen de nieuwe blikken kwamen had ik wel nog een aantal van die oude blikken, maar die waren ook echt oud (ik koop dat soort tabakken al vrij lang in kleine voorraden. De nieuwe versie was iets zoeter en fruitiger voor mijn gevoel, terwijl de oude versie wat voller en gebalanceerder van smaak leek. Probleem toen was dat ik tabak die al 5 jaar 'gelagerd' was vergeleek met verse tabak, en de verschillen die ik proefde zijn de verschillen die je ook normaal bij het verouderen van tabak tegenkomt. Al met al heb ik de indruk dat de tabak ondanks de overgang redelijk gelijk is gebleven.
Zojuist een blik 'Old Old Dublin' op eBay gescoord. Afgezien van bovenstaand verhaal van Janneman kan ik echter erg weinig vinden over het verschil tussen de Murray's versie en de K&K versie van tegenwoordig. Op Tobaccoreviews wordt er in 2 reviews kort over gesproken, maar dat houdt op bij een soort aanbeveling voor de oude versie.

Gelukkig vond ik dit stukje op ons eigen forum. :)

Als er meer mensen zijn die iets kunnen vertellen over het verschil tussen de oude en de recente versie hoor ik dat graag.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Arno »

Robb schreef:Als er meer mensen zijn die iets kunnen vertellen over het verschil tussen de oude en de recente versie hoor ik dat graag.
Ooit.... Mwhoeha.. Mwhoehaha... Mwhoehahahaha... MWOEHAHAA.. MWHOEHAHAHAHAAAAA!!! :wink:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Bommel »

Boffert. :shock: :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Eliminator »

:lol: :lol: :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Ribbon »

Nou Arno, kom maar op met die stoere verhalen. :D

En kijk niet zo kwaadaardig, ik word er een beetje ongemakkelijk van. ;)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Ribbon »

janneman schreef:De nieuwe versie was iets zoeter en fruitiger voor mijn gevoel, terwijl de oude versie wat voller en gebalanceerder van smaak leek. Probleem toen was dat ik tabak die al 5 jaar 'gelagerd' was vergeleek met verse tabak, en de verschillen die ik proefde zijn de verschillen die je ook normaal bij het verouderen van tabak tegenkomt. Al met al heb ik de indruk dat de tabak ondanks de overgang redelijk gelijk is gebleven.
Dit is 1 van de weinige dingen die online te vinden zijn over de verschillen tussen de Murray's versie en de huidige van K&K. Omdat ik zelf een blikje van de Murray's periode heb weten te bemachtigen was ik eindelijk in de gelegenheid om ze zelf te vergelijken. Ik heb de beide versies hiervoor twee maal gerookt in twee verschillende pijpen, een grotere Dunhill group 4 prince en de forumprince. In totaal dus 4 sessies.

Wat Janneman eerder schreef is inderdaad waar. Het is lastig een 'gelagerde' tabak te vergelijken met een relatief jonge. Om die reden zou ik eigenlijk een wat langer gerijpte Old Dublin van K&K moeten hebben gebruikt, maar desondanks werd me duidelijk dat de nieuwe een redelijk goede voortzetting is van de Murray's versie.


Afbeelding

De nieuwe (links) ziet er een tikkeltje lichter uit, wat te verklaren valt door het donker worden van virginia door de jaren heen. De geur vanuit het blik is wat kruidiger bij de K&K, wat meer mellow bij de Murray's.

De algehele smaak van de Murray's versie is fantastisch. Een heerlijk geheel van latakia, virginia en orientals. De componenten gaan goed samen en vullen elkaar aan. Bij de K&K versie is dit toch wat minder. De tabakssoorten staan hier meer los van elkaar. De virginia is wat dominant (vooral in het begin) en de orientals komen wat zurig over. De latakia steekt geleidelijk aan meer de kop op, maar vormt nooit een echt 'huwelijk' met de andere ingrediënten. Of dit na langere rijping wel gebeurt kan ik niet goed zeggen, maar ik verwacht van wel.

Bij de Murray's variant is duidelijk dat de latakia de 'ster van de show' is zonder de rest te verdringen. Er is bij beide versies sprake van een typische Old Dublin smaak, die ik verder moeilijk kan omschrijven. Het grootste verschil zit hem echter niet in de smaak, maar in de brandbaarheid. De K&K versie brandt goed, erg goed, misschien wel te goed. Ik weet niet zeker of dit komt door een toevoeging aan of behandeling van de tabak, maar hier heeft het wel de schijn van. Hij lijkt daardoor een stuk 'droger' van karakter, en dan niet op een natuurlijke manier. De Murray's brandt normaal zoals ik van veel andere 'ribbon cuts' gewend ben.

Conclusie: Zelf zou ik een blikje oude OD niet zomaar laten passeren als ik hem nog een tegen kom. Het is zonder meer een lekkere engelse blend die heerlijk wordt na wat jaartjes op de plank. Of de huidige versie ook net zo lekker wordt is de vraag, maar ik denk dat ik toch nog maar eens een blikje ga scoren om dit zelf te ondervinden. Voor de liefhebbers hieronder nog een paar foto's van mijn blik Murray's Peterson's Old Dublin

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door robvoorburg »

Leuk Ribbon, ik lees dergelijke vergelijkingen graag.

Wat ik apart vind van de oude Peterson tabakken dat zij
slechts 1 met latakia erin op de markt gebracht hebben.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Ribbon »

robvoorburg schreef: Wat ik apart vind van de oude Peterson tabakken dat zij
slechts 1 met latakia erin op de markt gebracht hebben.
Met de recent op de markt gebrachte 'Balkan Delight' erbij zijn het er twee in totaal.

Verder vijf op virginia of burley gebaseerde blends en drieëndertig aromatics.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Arno »

Mooie review! (T)
Afbeelding

Gebruikersavatar
TabaccoPeanutsch
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 mar 2015 15:12
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door TabaccoPeanutsch »

Deze tabak heb ik op advies van dhr Schimmel aangeschaft (samen met de Peterson Special Reserve 2015 en m'n favo op dit moment Winslow no.1 :D).
Mijn eerste ervaring met Latakia. Een kruidige tabak met een vleugje mirre.

Bevalt mij zeer goed. Mijn vaste tabak om de dag mee af te sluiten.

Vraag me af wat ik naast de Old Dublin nog meer op Den Tabaksplanck kan zetten. Iets met een nog meer volle rooksmaak, misschien iets minder kruidig? Las elders iets over balkan delight.

Eind van de maand ben ik weer in Zutphen. Eens kijken wat ze daar nog meer hebben liggen :)

Wilde verder nog even kwijt dat ik blij ben dat ik dit geweldig forum tegen ben gekomen.
Zoveel informatie! Echt super!!!

Merci Merci
~Puff the sorrow away~

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Arno »

Fijn dat de latakia zo goed bevalt! Je zou nog bv. de Dunhill London Mixture of Robert McConnell Scottish Blend kunnen proberen. Deze zijn wat kruidiger, leunen iets op oriëntaalse tabakken.

[EDIT:] Lees net iets minder kruidig.. :oops: Ehm.. Bv. Dunhill Nightcap, Dunhill My Mixture 965, Ashton Consummate Gentleman en waarom ook niet, Peterson Balkan Delight.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Sidekickelvis »

Brullende Leeuw, Stokebye's Balkan Supreme etc. etc.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
TabaccoPeanutsch
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 mar 2015 15:12
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door TabaccoPeanutsch »

Bedankt Arno! Ik ga mee eens nog meer verdiepen in de soorten tabak. Oriëntaalse tabak zorgen inderdaad voor het kruidige. Vrees dat het toch 2 tabak gaat worden. Iets als de London Mixture en een Dunhill. Ik kan toch niet kiezen!
~Puff the sorrow away~

Gebruikersavatar
evertrookt
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 mei 2011 19:00
Locatie: barneveld

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door evertrookt »

En vooral de Old Dublin niet wegleggen.
Is top. Brand makkelijk waardoor smaak super blijft.
... rook rustig ...

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Wowbagger »

Ik zou zeggen, probeer ook eens Red Rapparee van Ratray's. Wat mij betreft de lekkerste latakia die in Nederland te krijgen is!

Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 okt 2014 17:21
Locatie: Veenendaal

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Henry »

TabaccoPeanutsch schreef:Deze tabak heb ik op advies van dhr Schimmel aangeschaft (samen met de Peterson Special Reserve 2015 en m'n favo op dit moment Winslow no.1 :D).
Mijn eerste ervaring met Latakia. Een kruidige tabak met een vleugje mirre.

Bevalt mij zeer goed. Mijn vaste tabak om de dag mee af te sluiten.

Vraag me af wat ik naast de Old Dublin nog meer op Den Tabaksplanck kan zetten. Iets met een nog meer volle rooksmaak,misschien iets minder kruidig? Las elders iets over balkan delight.

Eind van de maand ben ik weer in Zutphen. Eens kijken wat ze daar nog meer hebben liggen :)

Wilde verder nog even kwijt dat ik blij ben dat ik dit geweldig forum tegen ben gekomen.
Zoveel informatie! Echt super!!!

Merci Merci
"Nog meer volle rooksmaak"... Kan er maar 1 zijn.
Commonwealth van Samuel Gawith.

Ook kan ik je Squadron Leader van
harte aanbevelen! Supertabakje! :P
Let wel... Niet in Nederland te krijgen. Mocht je een sample willen... Pb me maar. :wink:

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door meindert »

Latakia :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Lekkah hooah, ik haw er niet van!
Geef mij maar,, Peterson Sweet Killarney,,
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door meindert »

meindert schreef:Latakia :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Lekkah hooah, ik haw er niet van!
Geef mij maar,, Peterson Sweet Killarney,,
:) :B
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re:

Bericht door junksculp »

boyenne schreef:Peterson Old Dublin is inmiddels een van mijn vaste tabakken, samen met Troost Slices. En als Dunhill's Standard Mixture nog verkrijgbaar zou zijn, zou deze ook in de roulatie zijn. Misschien vind ik die laatste nog wel het lekkerst. Enfin.

Sinds mijn eerste kennismaking met deze Latakia-tabak was ik min of meer verliefd op deze tabak. De tabak komt heel volwassen over; dit is terug te zien aan het ferme blik, de beschrijving op het blik, de verpakking en de tabak zelf. Ze geurt sterk. Vurig, gerookt. Iets zoetigs kan alleen geproefd worden.

De tabak brandt koel en rustig. Old Dublin behoeft weinig aandacht. De meer ervaren Latakia-roker (waaronder ik mij zeker nog niet begeef) zal zeker gedurende het roken verschillen in smaak ontdekken. Waar de tabak pittig begint, wordt de smaak subtieler in het midden en kruidig op het eind. Dit ervaar ik vrijwel bij iedere bowl.

Een prima tabak voor zowel 's ochtends als 's avonds. Een tabak voor iemand die Latakia waardeert, maar eveneens een subtiel zoet bijsmaakje waardeert. Kortom: een tabak voor een genieter.
Ik heb vandaag een blikje standard mixture van dunhill gekocht in Duitsland. Daar is hij nog te krijgen.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door junksculp »

Weet iemand of Old Dublin niet meer gemaakt wordt? In Duitsland niet meer te krijgen?

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door The_Undertaker »

Als ik me niet vergis heb ik recentelijk een blik gekocht, in Duitsland (bij Linzbach).
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door junksculp »

The_Undertaker schreef: 13 dec 2019 11:20 Als ik me niet vergis heb ik recentelijk een blik gekocht, in Duitsland (bij Linzbach).
Was dat niet een blik oude voorraad?

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door The_Undertaker »

Mogelijk, maar dat weet ik niet.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Paasei »

Peter Heinrichs heeft 'm nog blijkbaar :

https://www.peterheinrichs.de/tabak/pfe ... tml?c=3133
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door The_Undertaker »

Cigarworld idem dito
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door junksculp »

Dan zal ie wel blijven, ik vind dit namelijk een lekkere tabak.

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door capricorn »

Toen Peterson naar Macbaren ging heeft K&K sommige tabakken onder de Rattray uit gebracht
zo zou Red Lion = Old Dublin zijn

gr. Peter


From what I've been reading, it seems that a number of Peterson blends are going to be sold under Rattray's labels. I'm seeing the new blends at 4Noggins http://www.4noggins.com/rattrays.aspx and P&C http://www.pipesandcigars.com/search/?q=rattray's . I also see that both sites still sell Peterson blends under the Peterson name. I wonder how long that will go on? Anyway, here's the list of what the "new" Rattray's blends are, some of which do not appear on the vendor sites I mentioned. I notice 3Ps and Irish Oak are not on this list:

Wallace Flake = University Flake
Macbeth = Sherlock Holmes
Red Lion = Old Dublin
Sir William = Irish Whisky
London Eye = Nutty Cut
Tower Bridge = Connoisseurs Choice
Royal Albert = Luxury Blend
Westminister Abbey = Sweet Killarney
Union Jack = Sunset Breeze
Buckingham = Gold Blend
Stirling Flake = Irish Flake

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door junksculp »

capricorn schreef: 13 dec 2019 17:48 Toen Peterson naar Macbaren ging heeft K&K sommige tabakken onder de Rattray uit gebracht
zo zou Red Lion = Old Dublin zijn

gr. Peter


From what I've been reading, it seems that a number of Peterson blends are going to be sold under Rattray's labels. I'm seeing the new blends at 4Noggins http://www.4noggins.com/rattrays.aspx and P&C http://www.pipesandcigars.com/search/?q=rattray's . I also see that both sites still sell Peterson blends under the Peterson name. I wonder how long that will go on? Anyway, here's the list of what the "new" Rattray's blends are, some of which do not appear on the vendor sites I mentioned. I notice 3Ps and Irish Oak are not on this list:

Wallace Flake = University Flake
Macbeth = Sherlock Holmes
Red Lion = Old Dublin
Sir William = Irish Whisky
London Eye = Nutty Cut
Tower Bridge = Connoisseurs Choice
Royal Albert = Luxury Blend
Westminister Abbey = Sweet Killarney
Union Jack = Sunset Breeze
Buckingham = Gold Blend
Stirling Flake = Irish Flake
Dank je voor de tip. Ga die red lion eens proberen😀

Plaats reactie