Peterson - Old Dublin

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

@Rob; Zo doe ik het ook altijd, een nieuwe verpakking open maken en dan een pijpje hiervan stoppen. Daarna de overige tabak toevoegen en doormengen. Een beetje bevochtigen en klaar is kees...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Nekker schreef:
Bart Iron schreef:Voor mij is het een favo! Wat ik al eerder schreef hier en elders.

In wat voor pijpen roken jullie dit, qua ketelgrootte?
Ik neem meestal een middelgrote, met een niet te brede kop. Om de simpele reden dat als ik hem uit een grote kop zou roken ik hoogstwaarschijnlijk de inhoud van maag wel eens zou kunnen uitnodigen, om de weg waarlangs ze zijn binnengekomen weer uit te komen. :P
Nu je dat zegt, kijk maar eens bij mijn review. :lol:
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Welk review en waar Robin (ander topic, dan even linkje o.i.d.) hierboven vind ik geen review van jouw ?!
Afbeelding

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

metaltommy schreef:jawel het is zover er brand old dub in mn pijp :twisted: en eigenlijk is alles al gezegt over deze fijne tabak. maar ga toch een poging doen middels wat knip en plak werk.

eerste indruk als het blik opengaat, he zware shag :? zo rook het voor mij, wat mij positief stemt, want waar ik al opzoek ben sinds mijn aanmelding " zware shag onder de pijptabakken" ik geloof dat ik die nu gevonden heb.. :D :D
In smaak hang deze wat in tussen de ouderwetse, licht gekruide Latakiatabakken als Sail Natural en MacBaren Latakia Blend enerzijds, en de zware latakia-kanonnen zoals Sir William English latakia en Dunhill Nightcap anderzijds. Een mooie middenweg...
janneman slaat voor mij de spijker op de kop. de zwaardere varianten ken ik nog niet, maar sail naurel wel evenals sail groen, waar deze tabak mij in eerste instantie aan deed denken, maar dan kruidiger en minder zoet.
Het is een rokerige tabak die erg naturel is, dus wat dat betreft een eerlijke tabak.
dat schreef nekker en kan dat volledig beamen.




boyenne schreef:
Ze geurt sterk. Vurig, gerookt. Iets zoetigs kan alleen geproefd worden.
De tabak brandt koel en rustig. Old Dublin behoeft weinig aandacht. De meer ervaren Latakia-roker (waaronder ik mij zeker nog niet begeef) zal zeker gedurende het roken verschillen in smaak ontdekken. Waar de tabak pittig begint, wordt de smaak subtieler in het midden en kruidig op het eind. Dit ervaar ik vrijwel bij iedere bowl.
amen to that :twisted:

Nou vooralsnog ben ik geen latakia-liefhebber. Ik heb het niet zo voor die rokerige smaak, maar ik lees dat deze tabak toch eerder mild is. Misschien moet ik ze dan maar eens proberen - of misschien nog eerder die Sail of MB waarvan sprake.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

jarnogab schreef:
metaltommy schreef:jawel het is zover er brand old dub in mn pijp :twisted: en eigenlijk is alles al gezegt over deze fijne tabak. maar ga toch een poging doen middels wat knip en plak werk.

eerste indruk als het blik opengaat, he zware shag :? zo rook het voor mij, wat mij positief stemt, want waar ik al opzoek ben sinds mijn aanmelding " zware shag onder de pijptabakken" ik geloof dat ik die nu gevonden heb.. :D :D
In smaak hang deze wat in tussen de ouderwetse, licht gekruide Latakiatabakken als Sail Natural en MacBaren Latakia Blend enerzijds, en de zware latakia-kanonnen zoals Sir William English latakia en Dunhill Nightcap anderzijds. Een mooie middenweg...
janneman slaat voor mij de spijker op de kop. de zwaardere varianten ken ik nog niet, maar sail naurel wel evenals sail groen, waar deze tabak mij in eerste instantie aan deed denken, maar dan kruidiger en minder zoet.
Het is een rokerige tabak die erg naturel is, dus wat dat betreft een eerlijke tabak.
dat schreef nekker en kan dat volledig beamen.




boyenne schreef:
Ze geurt sterk. Vurig, gerookt. Iets zoetigs kan alleen geproefd worden.
De tabak brandt koel en rustig. Old Dublin behoeft weinig aandacht. De meer ervaren Latakia-roker (waaronder ik mij zeker nog niet begeef) zal zeker gedurende het roken verschillen in smaak ontdekken. Waar de tabak pittig begint, wordt de smaak subtieler in het midden en kruidig op het eind. Dit ervaar ik vrijwel bij iedere bowl.
amen to that :twisted:

Nou vooralsnog ben ik geen latakia-liefhebber. Ik heb het niet zo voor die rokerige smaak, maar ik lees dat deze tabak toch eerder mild is. Misschien moet ik ze dan maar eens proberen - of misschien nog eerder die Sail of MB waarvan sprake.
Kleine kanttekening, in de Sillem's Black die je kent zit ook latakia, maar die tabak is zooo anders als andere tabakken. Old Dublin vind ikzelf nu best heftig. Ik zou eerder een Dunhill Standard Mixture aanraden..

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Of Solani 779.

Samuel Gawith heeft ook enige tabakken waar wat latakia inzit, maar waar het niet overheerst.

In Sail of MB heb ik latakia in de tabak niet kunnen ontdekken, wel op de verpakking.

Zwaar en sterk is rope-tabak. Latakia is vol van smaak (dat wel) maar ook zacht en natuurlijk zoetig.

Gelukkig ben ik qua eten en tabak een omnivoor. Maar wanneer het erop aan komt dan heeft een tabak met wat of wat meer of meer latakia mijn voorkeur.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Voor de eerste keer dat ik deze tabak rookte had ik dus echt verwacht dat er een bom zou vallen. (Het is immers Latakia en dat spul moet super heftig zijn!)

Van deze mening ben ik nu compleet genezen; sterker nog: deze tabak staat nu al in mijn top 5 (misschien wat snel na 2 keer roken, maar ik heb er vertrouwen in :) ).

Degenen die nog geen Latakia hebben gerookt hoeven niets te vrezen. Ik vind deze tabak juist zachter en vriendelijker dan gesausde tabakken (waar ik ook nog steeds gek op ben! Ik zeg dit alleen om even aan te geven hoe zacht en smaakvol deze tabak is.)

Ik heb meerdere malen gelezen (op verschillende sites) dat Old Dublin een prettige kennismaking is met Latakia (als Latakia in jouw smaak valt natuurlijk) en kan dat eigenlijk alleen maar beamen. Ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal, maar daar ga ik over een aantal maanden wel achteraan. Eerst even genieten van deze "kruidige" tabak.

Ow! En nog een opmerking: dit is één van de weinige tabakken waarvan ik een half uur na het roken ervan nog steeds aan het nagenieten ben van de nasmaak. :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Gisteren deze tabak gerookt zonder filter. Doorgaans rook ik met filter.

Heb geen scherpe randjes kunnen ontdekken en de tabak rookte heerlijk droog weg. Herkenbaar?

Maar mensen: de geur/roomnote van deze tabak is misschien nog wel het lekkerste van alles.......!
boyenne Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Boyenne, mijn vrouw is er gek op hoor.
De verbranding van latakiahoudende tabak heb ik altijd als de prettigste ervaren, mooi droog en prachtig witte as.
Voor mij het ultieme rookgenot.

Vroeger rookte ik maanden achtereen niets anders, tegenwoordig wissel ik smaken af, hetgeen mij het gevoel van nog meer voldoening geeft.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Verrast sta ik hier te kijken dat beide heren hun vrouwen de roomnote als aangenaam aanschouwen. Die van mij begint al te steigeren bij de minste geur van latakia tabak.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ja, ik had eerst de tabak en toen heb ik er mijn vriendin bij uitzocht.

Andersom lijkt me wat moeizamer.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

robvoorburg schreef: Andersom lijkt me wat moeizamer.
Verklaard alles... :P
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

De wijze waarop je pijprookt is belangrijk.
Wanneer je de kunst beheerst en uit een schone pijp rookt dan zal de tabak door de meesten in je omgeving als aangenaam ervaren worden.

Ooit kwam ik in een grote ruimte waar 1 meneer een pijp met latakia rookte alsof zijn leven ervan af hing, nou dat ruikt dus belabbert.

Latakia en sigaren wordt door velen als een onprettige lucht ervaren bij verbranding, dat ligt niet aan het product, maar aan de rottige wijze waarop men het gebruikt.
Nog heb ik de fantastisch weldadige lucht in mijn neus, toen ik zo'n 40 jaar geleden bij de Graaff binnenstapte en de toen 4 aanwezige heren onderbrak bij het roken van een sigaar. (savoureren)

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. Ik heb vaak het gevoel dat ik veel te snel rook. Het probleem is dat ik me niet kan vergelijken met andere - meer ervaren - pijp rokers. Wachten tot een meeting dan maar!
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Herkenbaar, Rob.

Omdat ik zonder filter deze handblended tabak van Peterson rookte, heb ik uiterst voorzichtig gedaan. Dat bekent concreet: zo rustig mogelijk roken (maar dan ook echt rustig), glaasje water erbij om de mond te kalmeren (tip!) en zo nu en dan gewoon genieten van de roomnote en de pijp rustig uit laten gaan, om de tabak vervolgens weer aan te steken en voorzichtig verder te roken. Al met al heb ik met een 3/4 gevulde pijpketel zo'n anderhalf uur gedaan op deze manier.

Resultaat: Mooie lege ketel met witte as en ietwat zwarte korreltjes van de latakia, geen last van droge mond en geen asbakkensmaak in de mond.

Al met al een nagenoeg perfecte pijp gerookt! :) En zonder filter, nog wel!
Nekker schreef:Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. Ik heb vaak het gevoel dat ik veel te snel rook. Het probleem is dat ik me niet kan vergelijken met andere - meer ervaren - pijp rokers. Wachten tot een meeting dan maar!


Te snel roken heeft doorgaans tot gevolg dat de rook "heet" is en scherp smaakt, droge mond, zware asbaksmaak in de mond en een felle, harde geur van de tabak. En een prop onderin de ketel. Da's mijn ervaring van, eh, toen ik begon met pijproken! :oops:
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Begrijp me niet verkeerd, er zijn sessies die ik nagenoeg perfect afrond. Mooi witte as onderaan, geen prop,... Ik denk dat de gejaagdheid van het leven me vaak nog eens bij de keel pakt waardoor ik iets te haastig rook.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Toch kwam ik er pas laat achter, doordat ik zo op mezelf teruggeworpen was, dat pijproken pas echt lekker is wanneer je er de tijd voor neemt.
Dat zal 1 van de redenen zijn dat de pijp zoveel terrein verloren heeft.
(bij de supermarkt zie je dit ook terug: zeer veel produkten worden kant en klaar verkocht)

Vlak voor ik ziek werd kreeg ik van een Japanner een mail met: When can I get your soonest asnswer?
Daar had ik zo de ziekte overin dat ik geantwoord heb: Next week. (nooit meer wat van die vrijer gehoord)
Dat was nou net de bekende druppel.

Het toverwoord is onthaasten, al een paar jaar bekend, maar o zo waar.
Nou ben ik niet blind en begrijp dat velen in een keurslijf zitten dat weinig ruimte biedt, toch kan je zo nu en dan trachten het te saboteren.

Wanneer ik doorga krijg ik nog last van een prop in mijn keel. :wink:

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Upper Ten »

Ik heb in mijn voorraadkast nog een aantal tins van Old Dublin in 1998 gekocht.
Het verschil is de afbeelding en dat deze nog in Ierland is geproduceerd.
De huidige Old Dublin komt uit Denemarken.
De prijs was fl. 14,95 en dat was voor die tijd al behoorlijk als je het vergelijkt
met de huidige prijs van Euro 10,90.
Ervaring heeft geleerd dat je prijzen uit die tijd 1 op 1 om moet zetten naar Euro' s en dan
met ongeveer met 1,3 moet vermenigvuldigen. Dit alles door accijnsverhogingen etc.
Ik heb deze al een hele tijd niet gerookt dus kan niet zeggen hoe deze met de huidige
Old Dublin kan worden vergeleken.
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door janneman »

Ha, mooi bezit Upper Ten. Ik heb ook nog twee van die oude blikken. Toen de nieuwe blikken kwamen had ik wel nog een aantal van die oude blikken, maar die waren ook echt oud (ik koop dat soort tabakken al vrij lang in kleine voorraden. De nieuwe versie was iets zoeter en fruitiger voor mijn gevoel, terwijl de oude versie wat voller en gebalanceerder van smaak leek. Probleem toen was dat ik tabak die al 5 jaar 'gelagerd' was vergeleek met verse tabak, en de verschillen die ik proefde zijn de verschillen die je ook normaal bij het verouderen van tabak tegenkomt. Al met al heb ik de indruk dat de tabak ondanks de overgang redelijk gelijk is gebleven.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Bart Iron »

Upper Ten schreef:Ik heb in mijn voorraadkast nog een aantal tins van Old Dublin in 1998 gekocht.
Het verschil is de afbeelding en dat deze nog in Ierland is geproduceerd.
De huidige Old Dublin komt uit Denemarken.
De prijs was fl. 14,95 en dat was voor die tijd al behoorlijk als je het vergelijkt
met de huidige prijs van Euro 10,90.
Ervaring heeft geleerd dat je prijzen uit die tijd 1 op 1 om moet zetten naar Euro' s en dan
met ongeveer met 1,3 moet vermenigvuldigen. Dit alles door accijnsverhogingen etc.
Ik heb deze al een hele tijd niet gerookt dus kan niet zeggen hoe deze met de huidige
Old Dublin kan worden vergeleken.
Wauw!! Mooi blik.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Nekker »

Prachtig Upper Ten! Ik vraag me echt af hoe de smaak van de tegenwoordige versie verschilt... :D
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Arno »

Mooi Upper Ten! Je hebt echt met recht een "schatkamer"! :D
Afbeelding

diego
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 feb 2011 22:59
Locatie: BE

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door diego »

hey
na het lezen van dit alles dacht ik toch eens proberen die old dublin
zit bijna op het einde van mijn pijp met old dublin
eerst en vooral ben ik begonnen met vele soorten gesausde tabakken(goeie en minder )
en nu met een klein hartje begonnen met deze.....
man man man wat een lekkere tabak!!!!!!!
de gedachte van maag inhoud die terug keert en wat nog allemaal kan ik zeker niet beamen
is een smaakvolle tabak
de geur uit het blik kan ik zeker niet vergelijken met het roken ,is veel beter
zou ik een misse keuze gemaakt hebben met gesausde en zou ik misschien een
liefhebber zijn van Latakia
diego
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Rob »

diego schreef:zou ik een misse keuze gemaakt hebben met gesausde en zou ik misschien een liefhebber zijn van Latakia
Ik hou van allebei, ieder op z'n tijd.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Bart Iron »

diego schreef:hey
........
zou ik een misse keuze gemaakt hebben met gesausde en zou ik misschien een
liefhebber zijn van Latakia
diego
Je houdt gewoon van beide. Waarom kiezen?

Gebruikersavatar
Dremel
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 okt 2011 23:47

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Dremel »

Bij mij kan deze tabak niet meer kapot. Niet te vast stoppen en je rookt 'm met de neus. De smaak is raak, echt tabak en geen gekunstelde zoetigheden. Met een muziekje van de Dubliners en het glas gevuld met wat Irish-spul mag van mij de avond duren tot in de eeuwigheid :D Amen.

P.S.,
Voor de foto met veel mazzel de graffiti van de overheid verwijderd. Het deksel verhuist dus steeds mee naar het volgende blik.

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=siQtzrI5w88
Dick
Laatst gewijzigd door Dremel op 03 nov 2011 22:04, 2 keer totaal gewijzigd.
'Waar het rookt is het warm', sprak Tijl Uilenspiegel en hij scheet op het ijs.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Massis »

Bart Iron schreef:
diego schreef:hey
........
zou ik een misse keuze gemaakt hebben met gesausde en zou ik misschien een
liefhebber zijn van Latakia
diego
Je houdt gewoon van beide. Waarom kiezen?
My thoughts exactly!
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door Bommel »

Ook mijn ding.
Vanavond de visite snel weg kijken en dan heerlijk tot mezelf komen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door janneman »

Bommel schreef:Ook mijn ding.
Vanavond de visite snel weg kijken en dan heerlijk tot mezelf komen.
Hangt van de visite af, maar een ferme wolk Latakia wil nog wel eens een handje helpen met het de deur uit werken :twisted:
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Peterson - Old Dublin

Bericht door robvoorburg »

Als visite bleef plakken, hoorde ik mijn moeder wel eens zeggen,
het leek wel of ze kaugom aan hun reet hadden.
Mijn ouders kregen veel van dat soort netwerkmensen in de jaren
60 en 70 van de vorige eeuw over de vloer.
Wij vonden dat als kinderen erg ongezellig. We voelden toen al
messcherp aan dat het niet uit het hart kwam, nare lui.

Ik ben bewust/onbewust minder belangrijk en hoef me dus met dit
volk niet in te laten en kan me beperken tot gezellige mensen met
het hart op de juiste plek.
Met zulke visite duren avonden veel te kort.

Plaats reactie