Peterson - Old Dublin

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Peterson - Old Dublin

Bericht door Nekker »

Tabakssoorten: Virginia, Black Cavendish
en zoete Griekse Orient Basma
Aroma: zacht klassieke aroma
Snede: Mixture
Pijpenkop: Middelgrote kop

Brand: Peterson
Blender: Kohlhase, Kopp & Co.
Tin Description: This mixture is based on the cool, smoky aroma of Cyprian Latakia with Golden Virginia, aromatic Black Cavendish & sweet Greek Oriental Basma grades.
Country of Origin: IE
Curing Group: Air Cured
Contents: Black Cavendish, Virginia, Latakia, Oriental
Cut: Ribbon
Packaging: 50g Tin

recencies: http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... =O&TID=931

Prachtige complexe tabak met latakia, die je ook meteen komt overvallen van zodra je de doos openschroeft. Je zou verwachten dat deze smaak zou gaan overheersen tijdens het roken, niets is minder waar. Het is een prachtige, gebalanceerde tabak waar je soms wel de indruk mee hebt dat je pijp een reflectie is geworden van een industriële schouw. Het is een rokerige tabak die erg naturel is, dus wat dat betreft een eerlijke tabak.

Brand goed, losser stoppen als bij andere tabak...
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Afbeelding

Voor mijn gevoel is Old Dublin een heel geslaagde combinatie van de iets fleurigere Cyrpus-Latakia -er bestaat of bestond ook Syrische Latakia- met een moderne, wat fruitige cavandish tabak.

Een van de betere tabakken als je kennis wilt maken met latakia, naar mijn idee. En voor mij een van de geliefde tabakken om, in een niet te grote pijp, de dag mee af te sluiten.

Latakia is een 'gerookte' tabak die ook echt rokerig smaakt. Als je het blik open maakt ruik je meteen de rokerige, wat wierrookachtige geur van latakia. Datgene wat deze tabak anders laat ruiken dan de meeste zoete tabakken is meteen de kenmerkende geur van latakia. En ook de geur van alle ouderwets Engelse blends...

Vroeger werd Latakia vooral gebruikt als kruid-tabak in hele kleine hoeveelheden, tegenwoordig is het aandeel Latakia in een blend vaak hoger en de smaak nadrukkelijker.

In smaak hang deze wat in tussen de ouderwetse, licht gekruide Latakiatabakken als Sail Natural en MacBaren Latakia Blend enerzijds, en de zware latakia-kanonnen zoals Sir William English latakia en Dunhill Nightcap anderzijds. Een mooie middenweg...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Staat in mijn top 5.
Dit is zo'n tabak die mij nooit gaat vervelen. Superieur rookgenot.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Ik heb een 'sample' mogen ontvangen van een zeer gewaardeerd forumlid en deze hedenavond gerookt in mijn Lord leespijpje.

Ik zag er een beetje tegenop vanwege de sterke geur en de verhalen die je leest over Latakia. Ik dacht dat is meer voor de gevorderde roker. :roll: , maar wat ben ik blij dat ik dit heb mogen ervaren!

De rustige warme rokerigheid (zoals van een gerookte paling, niet het scherpe van een nat kampvuur) met een pittig kantje, bevalt mij erg goed.
Witte as was al wat restte (na een paar keer bijgevlamd te hebben.) :)

Kortom: ik vind een fijne tabak met een warme uitstraling, die ik graag nog een keer zal roken.

Gulle gever, bedankt!

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Bart Iron schreef: en deze hedenavond gerookt in mijn Lord leespijpje.!
Uitstekende keuze om deze top tabak in te roken, Bart... Ik wil me al lang één aanschaffen, maar tot hiertoe nog geen koopje op de kop kunnen tikken. :(
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Peterson Old Dublin is inmiddels een van mijn vaste tabakken, samen met Troost Slices. En als Dunhill's Standard Mixture nog verkrijgbaar zou zijn, zou deze ook in de roulatie zijn. Misschien vind ik die laatste nog wel het lekkerst. Enfin.

Sinds mijn eerste kennismaking met deze Latakia-tabak was ik min of meer verliefd op deze tabak. De tabak komt heel volwassen over; dit is terug te zien aan het ferme blik, de beschrijving op het blik, de verpakking en de tabak zelf. Ze geurt sterk. Vurig, gerookt. Iets zoetigs kan alleen geproefd worden.

De tabak brandt koel en rustig. Old Dublin behoeft weinig aandacht. De meer ervaren Latakia-roker (waaronder ik mij zeker nog niet begeef) zal zeker gedurende het roken verschillen in smaak ontdekken. Waar de tabak pittig begint, wordt de smaak subtieler in het midden en kruidig op het eind. Dit ervaar ik vrijwel bij iedere bowl.

Een prima tabak voor zowel 's ochtends als 's avonds. Een tabak voor iemand die Latakia waardeert, maar eveneens een subtiel zoet bijsmaakje waardeert. Kortom: een tabak voor een genieter.
boyenne Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

jawel het is zover er brand old dub in mn pijp :twisted: en eigenlijk is alles al gezegt over deze fijne tabak. maar ga toch een poging doen middels wat knip en plak werk.

eerste indruk als het blik opengaat, he zware shag :? zo rook het voor mij, wat mij positief stemt, want waar ik al opzoek ben sinds mijn aanmelding " zware shag onder de pijptabakken" ik geloof dat ik die nu gevonden heb.. :D :D
In smaak hang deze wat in tussen de ouderwetse, licht gekruide Latakiatabakken als Sail Natural en MacBaren Latakia Blend enerzijds, en de zware latakia-kanonnen zoals Sir William English latakia en Dunhill Nightcap anderzijds. Een mooie middenweg...
janneman slaat voor mij de spijker op de kop. de zwaardere varianten ken ik nog niet, maar sail naurel wel evenals sail groen, waar deze tabak mij in eerste instantie aan deed denken, maar dan kruidiger en minder zoet.
Het is een rokerige tabak die erg naturel is, dus wat dat betreft een eerlijke tabak.
dat schreef nekker en kan dat volledig beamen.




boyenne schreef:
Ze geurt sterk. Vurig, gerookt. Iets zoetigs kan alleen geproefd worden.
De tabak brandt koel en rustig. Old Dublin behoeft weinig aandacht. De meer ervaren Latakia-roker (waaronder ik mij zeker nog niet begeef) zal zeker gedurende het roken verschillen in smaak ontdekken. Waar de tabak pittig begint, wordt de smaak subtieler in het midden en kruidig op het eind. Dit ervaar ik vrijwel bij iedere bowl.
amen to that :twisted:
Groet,
Tom

Haddocks
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 feb 2011 17:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Haddocks »

Ik, als onervaren pijproker, vond dit ook een heerlijke tabak om te roken. Inderdaad niet te vast stoppen en dezebrandt prima. Ik vond de sterkte nog wel meevallen, eigenlijk!

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

Wat kan ik aan dit alles nog toevoegen?
Staat bij mij al heel lang in de Latakia-afdeling van t favo-lijstje.
Zeer verfijnde sublieme blend en een absolute aanrader voor iedereen die z'n Latakia-probleem opgelost wil hebben.
:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Deze tabak rook ik voornamelijk uit mijn Peterson-pijp met p-lip. Ik heb ervaren dat wanneer ik deze tabak uit mijn Big-ben pijp rook, ik sneller last heb van een droge mond. Met de Petersonpijp heb ik doorgaans nergens last van.

Misschien komt dat, omdat deze Engelse tabak doorgaans iets droger is dan de, laten we zeggen, "normalere" tabakken zoals de Neptune?
boyenne Afbeelding

Enrique
Berichten: 103
Lid geworden op: 08 okt 2009 17:01
Locatie: Amstelveen

Bericht door Enrique »

Heerlijke tabak die ik wel wat te vergelijken vind met Squadron Leader. Heeft een (natuurlijk?) zoetje erin die me wat aan bloemengeur doet denken en is mooi aangevult met de wat stevigere smaak van latakia. Echt een belevenis om te roken! Wat mij betreft een Heerlijk blijvertje!

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Ik ben bijna op de bodem van mijn allereerste pijp Old Dublin. Ik heb opzettelijk besloten om de recensies in dit draadje niet te lezen totdat ik tenminste één pijp met deze tabak heb gerookt.

Nu ik de recensies wel gelezen heb kan ik alleen maar zeggen dat ik er niets aan toe te voegen heb! De stevige geur, het snel te vast gestopt zijn, de rokerige smaak die gedurende het roken wat zachter wordt, en zelfs de droge mond (een flink glas Earl Grey-thee erbij doet wonderen, ook voor de smaak!), het is allemaal precies zoals ik 'm ervaar. Het zoetje heb ik niet ontdekt, maar dat komt misschien nog.

Ik ben niet vies van een zoete en uitbundig gesausde tabak, maar deze tabak die allesbehalve zoet is heeft me toch zeer aangenaam verrast. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk wel een blijvertje, al zal ik waarschijnlijk niet meer dan één pijp Old Dublin per dag roken vanwege het geweld dat mijn smaakpapillen ondergaan van deze tabak.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Een mooi verslag, Mus! :)
boyenne Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

zoals gelezen wwarschijnlijk ben ik me rustig door een blik aan het roken, als weekend of avond tabak, en voor mij komt het zoete element steeds verder naar boven. wat ik wel als prettig ervaar. het kan dus even duren voor dat je dat zoetige proeft mus.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Vandaag heb ik deze tabak voor het eerst gerookt in de Winslow Bulldog. Over de smaak ben ik nog niet helemaal uit. Dat kan volgens mij ook niet na één pijpje, maar wat ik wel kan zeggen is dat ik het een tabak vind met veel karakter. Lekker stevig, maar toch zacht. Op het einde voelde ik de nicotine wel een beetje inslaan en na afloop was ik aan het hopen dat er geen hoofdpijn achteraan zou komen, maar gelukkig was dat niet het geval en had ik zelfs een voldaan gevoel achteraf.

Ik vind hem lekker! En ik denk dat dit een blijvertje gaat worden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Voor mij is het een favo! Wat ik al eerder schreef hier en elders.

In wat voor pijpen roken jullie dit, qua ketelgrootte?

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Moet weer bijkopen.
Uit een relatief lage kop, maar wel met een redelijke breedte vind ik latakia het prettigst.
(een pot of een bulldog b.v.)

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

ik rook uit mn mastro de paja met een iets konische toelopende kop als ik het goed zie.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Bart Iron schreef:Voor mij is het een favo! Wat ik al eerder schreef hier en elders.

In wat voor pijpen roken jullie dit, qua ketelgrootte?
Ik neem meestal een middelgrote, met een niet te brede kop. Om de simpele reden dat als ik hem uit een grote kop zou roken ik hoogstwaarschijnlijk de inhoud van maag wel eens zou kunnen uitnodigen, om de weg waarlangs ze zijn binnengekomen weer uit te komen. :P
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

:lol:

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Nekker schreef:
Bart Iron schreef:Voor mij is het een favo! Wat ik al eerder schreef hier en elders.

In wat voor pijpen roken jullie dit, qua ketelgrootte?
Ik neem meestal een middelgrote, met een niet te brede kop. Om de simpele reden dat als ik hem uit een grote kop zou roken ik hoogstwaarschijnlijk de inhoud van maag wel eens zou kunnen uitnodigen, om de weg waarlangs ze zijn binnengekomen weer uit te komen. :P
Een waarheid als een koe. Alleen heeft die dan nog 4 magen :wink:

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Dan voel je hem vier keer omhoogkomen. :?

Een middelgrote kop is 15-20 mm diep en 18 wijd?? Ofzoiets.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Ik zou graag een tip omtrent de vochtige geit ... ik bedoel vochtigheid van deze tabak willen ontvangen.

Het blik dat ik heb is inmiddels een maand of 3 geopend en de tabak wordt wat droogjes. Echter mijns inziens is deze tabak nooit echt vochtig geweest....

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ben bang dat wanneer ik de tabak bevochtig middels de koffiefiltermethode, de tabak wellicht slecht te roken is. Maar mss is de tabak nu wel te "pittig" vanwege de lage vochtigheid?
boyenne Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

mijn gedachte boyenne, probeer de koffiefilter-druppel methode als je het idee hebt dat de tabak marginaal vochtiger is meteen de koffie filter eruit.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Vochtmuntjes? Werken voor mij iig ideaal :)

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Grote kom met de te droge tabak vullen, en voor een nacht afdekken met een vochtige theedoek... Dan komt de tabak in een korte tijdsduur geheel op goede vochtigheid... Natuurlijk zijn hiervoor meedere manieren maar deze gebruik ik vaak en beval heel erg goed. Nu hou ik persoonlijk wel van een ietwat vochtige tabak...:)
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

probeer hem alleszins nu eens voor je bevochtigd.
ik vind het niet altijd slecht als tabak wat aan de droge kant is.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

boyenne schreef:Ik zou graag een tip omtrent de vochtige geit ... ik bedoel vochtigheid van deze tabak willen ontvangen.

Het blik dat ik heb is inmiddels een maand of 3 geopend en de tabak wordt wat droogjes. Echter mijns inziens is deze tabak nooit echt vochtig geweest....

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ben bang dat wanneer ik de tabak bevochtig middels de koffiefiltermethode, de tabak wellicht slecht te roken is. Maar mss is de tabak nu wel te "pittig" vanwege de lage vochtigheid?
Gelukkig geen vraag omtrent de tochtige meid! :roll: (w)

Ik vind hem niet scherp op de tong, maar ik vind het wel vrij vochtige tabak. Het voelt een beetje zwaar tussen de vingers.

Ik heb heel veel moeite met het aan te houden, maar of dat nu door het vocht komt of verkeerd stoppen...ik weet het niet.

Eigenlijk zou ik het eens door een gevorderde stopper moeten laten stoppen en natuurlijk wel zelf roken. :D Kijken of daar verschil in zit.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik hou deze tabak doorgaans iets minder vochtig dan als het blik net open gaat.

Te vochtig maakt er al snel een wat moeizaam brandende tabak van, te droog wordt inderdaad wat scherper en ook wat minder vol van smaak.

Koffiefilter of muntjes werken prima, totdat het blik bijna leeg is, als er nog maar twee pijpen tabak in zitten wordt het -maar dat geldt voor alle tabak- wat moeizamer om hem goed op vochtigheid te houden.

Aangaande het stoppen; ik stop deze tabak vrij licht, en doe de rest met de tamper tijdens het roken; mijn ervaring is een beetje dat, als je langzaam rookt, je de tabak op het eind wat steviger moet aandrukken dan in het begin.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Wanneer ik zie dat er nog 1 of 2 pijpen uit het blik gaan en door wil gaan met deze tabak, dan open ik de volgende en stop er een pijp van en voeg de rest van het bijna lege doosje bij het nagenoeg volle exemplaar.
Ik vouw het papier dat de tabak omvat goed open en sla er een natte hand boven uit.
Na ca. 30 minuten rul ik de tabak een beetje door en doe het deksel erop.
Ik kan Jans ervaring beamen, het vochtigheidsgehalte van latakia luistert vrij nauwkeurig. Door met een geoefende vinger door de tabak te gaan krijg je de beste indruk "hoe je tabak er bij ligt"
Door deze tabak te droog te roken doe je jezelf te kort.

Plaats reactie