WO Larsen - Edition 2010

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

WO Larsen - Edition 2010

Bericht door mawi »

WO Larsen - Edition 2010

Afbeelding

Plaats hier jullie recensies

Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Bericht door mawi »

Link naar Tobacco Review:
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... L&TID=3602

Brand: W.O. Larsen
Blender: W. O. Larsen
Tin Description: Edition 2010: The whole is more than the sum of its parts. This high class mixture of selected ripe Virginias, nutty Burley and delicate Black Cavendish is refined with a variety of colorful flavours: Sweet vanilla, exotic fruits and delicious brandy create an outstanding room note. The addition of fine white rose leafs completes this playful essence of luxury.
Country of Origin: DK
Curing Group: Air Cured
Contents: Virginia
Cut: Ribbon
Packaging: 100G Tin


Average Ratings
Strength: Mild to Medium
Flavoring: Medium
Taste: Mild to Medium
Room Note: Very Pleasant
Recommendation: Highly Recommended

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Afbeelding

Een jaartabak met alle kenmerken die horen bij dit soort luxe-tabakken: ongunstig (kostbaar!) en gunstig (Lekker!). Mijn 'zondagse tabak' gedurende het hele jaar 2010...

De tabak komt in nogal speciale blikken van 100 gram voor 23 euro. Dat is een ferme prijs, maar dan heb je ook wat. De blikken hebben een individueel nummer aan de onderkant (ik had nummer 00485) en zijn, vreemd genoeg, niet vacuum verpakt. Zelfs het blik sluit niet luchtdicht. Nu is de manier van verpakken misschien niet zo verbazend als het wel lijkt. Ik denk namelijk dat dit soort tabakken echt niet bedoeld is voor lang bewaren (later meer hierover). Als je, zoals ik, een heel jaar met deze tabak wilt doen dan is het in de gaten houden van de vochtigheid wel belangrijk.

In het blik zit, in een krakend celofaanachtig zakje, de tabak. De tabak is los verpakt, niet samengeperst, en vrij grof gesneden met veel verschillende kleuren tabak door elkaar, van okergeel tot pikzwart. Die vele kleuren zijn al een eerste indicatie van het rookgenot van deze tabak... Uit het blik stijgt al meteen het eerste genoegen op; een zachte, zoete geur. Niet de scherpe lucht van een zakje pure vanillesuiker, maar fruit, leer, oud hout... Heel aangenaam, en tamelijk ingewikkeld; veel zachte geuren door elkaar. Dit is niet één gerecht maar een hele keuken.

De tabak laat zich goed stoppen en brandt prima. De smaak is... Lekker. Dat is in elk geval duidelijk. Mijn eerste indruk is fruitig zoet. Maar er is meer. Je proeft niet een of andere zoete topping, maar een heel scale aan smaken, en je proeft zelfs nog steeds tabak. En terwijl je rookt blijft de smaak veranderen, telkens vallen nieuwe smaken die eerst op de achtergrond waren ineens op. Het smaakt zoals de vele kleuren tabak al deden vermoeden; ingewikkeld, complex. Ook na 10 of 20 keer roken ontdek je nog nieuwe dingen.

Ik schreef al dat dit vermoedelijk geen tabak voor echt lang bewaren is. Ik denk namelijk dat er om te beginnen veel verschillende smaakmakers in deze tabak zitten die niet allemaal op dezelfde manier zullen 'rijpen'. Er is een grote kans dat sommige smaken zullen gaan overheersen, waardoor de tabak uiteindelijk eenvoudiger en vlakker van smaakt wordt. Bovendien zullen de smaken zich meer en meer vermengen, en ookd at levert uiteindelijk een simpelere smaakervaring op.

Kopen en roken, en leren accepteren dat sommige dingen, hoe prettig ook, voorbijgaan, dat is het motto van deze tabak. Als rook uit een pijp...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ik heb vandaag dus een tweede blik mogen ontvangen van deze heerlijke tabak. Plus een nieuw pijpje, een big ben bulldog (model)
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Prettig leesbaar verslag Janneman, zeker het laatste zinnetje.
Ik had een zekere weerzin een jaartabak te kopen. Mijn angst was je vindt het lekker, dan is hij volgend jaar niet meer verkrijgbaar.
Je moet dus leren te berusten, het zij zo.

Hiervan heb ik slechts 1 pijp gestopt, maar ik snap dat je deze graag rookt. (Larsen is zowiezo een kwaliteitsmerk.)

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Mijn angst voor jaartabak is een beetje hetzelfde, ik heb ook de neiging om alleen dingen te willen waarderen die er nog lang voor me zullen zijn. Bovendien vind ik jaartabakken op het moment nogal duur in verhouding met andere mooie tabakken die ik nog nooit geprobeerd heb. Ik denk dat ik me eerst door het standaard aanbod heen ga werken voor ik ooit aan een jaartabak toe kom.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Met een jaartabak word je gedwongen gelijk 100 gram te kopen, daar zit inderdaad een wat groter risico in.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik heb soms met een tabak het idee dat ik binnen een halve pouch of blik een aardig idee kan vormen. Misschien niet helemaal en weloverwogen, maar genoeg om een zeker oordeel te vormen. Vandaar dat ik laatst mijn deels lege pouch OGS ruilde tegen het deels lege blik Peterson Irish Flake van een vriend van me. Zo kunnen we allebei weer een nieuwe tabak ontdekken zonder extra uitgaven. Lijkt me een goede deal.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Eens.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Vandaag en gisteren dus gerookt.

De nasmaak is erg prettig, precies zoals ik hem me herinner. De ene keer proef ik vanille, maar ik proef vooral brandy. Complex, lekker. Ik denk dat de 2011 versie wat eenvoudiger is.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
DeGoUdScHePijP
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 jul 2010 19:01
Locatie: Ergens in Gouda

Bericht door DeGoUdScHePijP »

Tot de ont dekking gekomen dat ook hier een nummer opstaat.
Nummer:09392
Samen met de 2011 editie gekocht. Yumm
Pijproken ....het nieuwe walhalla.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Voor de liefhebbers: Ik was vandaag bij Van Orsouw in Oss. Het is zowaar een Compaenenwinkel maar dan met een klein assortiment tabak en een paar pijpen. Mijn collega had daar van de week 2 pijptabakken gekocht voor mijn verjaardag maar dat waren 2 Compaenen huismerk tabakken.. Hmz.. Dus ik vanmorgen erheen om ze te ruilen en toen zag ik zowaar nog 2 blikken WO Larsen Editie 2010 staan! Dus als je interesse hebt en in de buurt bent van Oss.. Misschien dat ze het ook wel willen opsturen als je het vraagt.

Van Orsouw / A
Galerij 12
5341 CL Oss
0412 646 615 ‎

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: WO Larsen - Edition 2010

Bericht door Lonny »

Was afgelopen week in de tabakszaak en daar zag ik nog (meerdere? ) blikken van 100gr. in het schap staan.
Is het nog de moeite om aan te schaffen?

Ik doel daarmee op de mogelijk beperkte houdbaarheid ivm de matige vacuüm verpakking zoals hierboven beschreven.
Hij staat al weer 4 a 5 jaar in de winkel neem ik aan.
En de prijs die ook hier hoger zal zijn dan de doordeweekse tabakken.

Wat betreft de smaak heb ik geen twijfels mits de kwaliteit nog goed is.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: WO Larsen - Edition 2010

Bericht door The_Undertaker »

Het kan zijn dat de tabak wat uitgedroogd is, maar dat is niet iets dat een vochtmuntje niet kan herstellen ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Plaats reactie