Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door Bart Iron »

Afbeelding

Zet hieronder je recensies

Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Bericht door mawi »

Link naar Tobacco Review:
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... S&TID=3447

Brand: Mac Baren
Blender: Mac Baren
Tin Description: A Scottish blend, made from ready rubbed, matured Virginia and golden brown Burleys, to which Cavendish and loose Virginia has been added. A mild and light aromatic blend.
Country of Origin: DK
Curing Group: Air Cured
Contents: Burley, Cavendish, Virginia
Cut: Ready Rubbed

Average Ratings
Strength: Mild to Medium
Flavoring: Very Mild
Taste: Medium
Room Note: Pleasant to Tolerable
Recommendation: Recommended

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik had een pakje van 50 gram, 7 euro.

De tabak leek me vrij droog in het pakje, ondanks geseald (hierover later meer). De tabak is van het ready rubbed type; een samengeperste tabak die weer uit elkaar gehaald is, maar niet helemaal. Het eindresultaat is een grove tabak die lijkt op flake die half uit elkaar getrokken is. Kleur: helder bruin met iets lichtere en donkerdere delen. In het pakje is de tamelijk sterke geur heel herkenbaar en typerend voor deze tabak (ik ben ineens weer 30 jaar jonger!). Zoet, maar niet op de manier van vanille, koekjes of fruit. Misschien iets van honing, of van een whisky-likeur.

Niet te vast stoppen, de tabak wordt bij later aandruken snel iets te vast.

Het aansteken kost wat meer moeite en aandacht dan ik gewent ben; de tabak komt even slecht op gang, en heeft in het begin ook een wat scherp kantje. Dat verbaast me, omdat de tabak droog aanvoelt, maar zich eigenlijk laat aansteken alsof hij iets te vochtig is. Kalm aan, en rustig 3 lucifers gebruiken om hem aan te steken werkt het beste. Als de tabak eenmaal brandt blijft hij wel goed branden, en de aanvakelijke scherpte trekt snel weg. Als je bij het opsteken je tong niet bezeert is het een aangename tabak.

De smaak is lekker, maar moeilijk te omschrijven. Vroeger vond ik dit een duidelijk gesausde tabak, dat is nu minder, of mijn smaak is veranderd. Nu vind ik heb best wel naar redelijk pure tabak smaken. Virginia, met iets heel lichts aan topping. Minder dan de geur in het pakje, maar ik proef en ruik toch een spoortje van zoiets als acacia-honing of zo.

Ik heb hem nu pas een paar keer gerookt, en eigenlijk vind ik hem best wel aangenaam. Alleen opletten met opsteken...

Ik ben deze week een beetje bezig aan een sentimental journey, voornamelijk doordat mijn pijp-aanschaf-blokkade weer eens doorbroken is (jullie schuld, beste forumleden!) En in dat kader stond ik bij de tabakker ook weer eens naar de daar voorhanden pakjes te kijken. In de catagorie 'bekenden van vroeger' drongen Clan en deze Mac Baren Mixture (Scottish blend?!?) zich op. Nu is Clan echt even moed verzamelen, dus ik ging voor de Mac Baren.

Ik heb zelf een beetje het idee dat deze Mac Baren ooit, toen ik begon met roken' een soort van basis tabak was, op de manier waarop ik nu vaak neptune aanraad; toen was het denk ik een van de meest verkochte tabakken in de catagorie net boven de tankstation-tabakken (sail, amphora, voortrekken). Ook ik heb hem toen vrij veel gerookt, totdat ik Neptune ontdekte. Vandaar ook dat de geur uit het pakje me meteen 30 jaar terug slingerde... Het verbaats me een beetje dat de tabak nu goed bevalt, over het algemeen ben ik niet zo'n Mac Baren fan. Zoals Joey schreef: Mac Baren is altijd goed maar blinkt nooit uit. Maar misschien is dat wel een beetje de charme dit keer.

Edit na afloop van het hele pakje:

Wat heb ik nu op een rijtje staan na 1 pakje? Betrekkelijk lekkere tabak, die mij toch op de een of andere manier niet kan boeien. De tabak lijkt nogal gevoelig te zijn voor de manier van roken; iets te fel opsteken maakt hem serieus scherper, en ik heb ook wel eens gemerkt dat, toen ik een pijp wat 'achteloos' zat te roken, ik een wat minder prettig smaakonderdeel proefde, iets kunstmatigs.
De tabak reageert wel opvallend goed op filter gebruik, met een filter zijn mogelijke scherpe kantjes snel weg terwijl de tabak redelijk op smaak blijft.

Het blijft gek met sommige tabakken. Niks mis mee, en toch merk ik dat ik eigenlijk gewoon blij was toen het pakje op was.
Laatst gewijzigd door janneman op 21 feb 2011 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ha, dat verhaal van je Janneman komt mij bekend voor. Het was destijds best een aparte tabak tussen de overwegend Nederlandse en Engelse tabakken in.
Het is goed, aangenaam en prettig, maar geen topper.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Na een paar dagen roken nog twee aanvullingen op het bovenstaande:

1: ik schreef al: 'als je bij het opsteken je tong niet bezeerd'... Dat is echt wel een weetje voor deze tabak; kalm aan bij het opsteken.
Hij is bij de eerste trekjes even echt scherp, dat trekt daarna snel weg, maar als je dan al je toch 'gebrand' hebt krijg je een heel andere ervaring van deze tabak. Bij voorzichtig opsteken is het uiteindelijk een tamelijk vriendelijke tabak.

2: Het valt me elke keer na afloop op dat deze tabak maar weinig as produceert; als de pijp aan het einde op is, is er nauwelijks nog as over.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Aangestoken door Janneman heb ik vandaag weer eens een pakje hiervan gekocht bij Van Dalen in Rotterdam.
Op de verpakking lees ik dat deze sinds 1958 op de markt is.
Een beetje onhandig dat ik er nu een pijp van rook uit een Winslow die ik j.l. zondag in Leerdam kocht.
Een tabak beoordeel ik beter wanneer ik deze uit een wat meer gebruikt exemplaar rook, wordt vervolgd dus.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Vanavond opnieuw een pijp gestopt met deze tabak. Aangenaam, niets mis mee.


Ik vind dat de formulering van Joey over deze tabak de vlag is die de lading dekt

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

vandaag gekocht puur omdat ik een nieuw tabakje wou hebben( lokale tabaksboer heeft maar keuze ui 8 tabakken geloof ik), zie ik nu dat het een ready rubbed tabak is dat samen met flake/slices mij favoriete snede is. wat ik hier less heb ik geen miskoop gedaan. zal later een reviewtje plaatsen als ik eraantoe ben.
Groet,
Tom

drfretboard

Bericht door drfretboard »

robvoorburg schreef:Vanavond opnieuw een pijp gestopt met deze tabak. Aangenaam, niets mis mee.


Ik vind dat de formulering van Joey over deze tabak de vlag is die de lading dekt
... Ik zoek, zoek, welke formulering van Joey?

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

janneman bedoeld hij vast :lol:

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

De lading zal onbedekt zijn...

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Janneman citeerde Joey ooit. Het was iets in de trant van altijd een goede tabak, maar nooit een topper.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

janneman schreef:Zoals Joey schreef: Mac Baren is altijd goed maar blinkt nooit uit.
Een rake formulering van Joey toen we eens samen in de chat zaten. Hij beschrijft daarmee precies hoe ik Mac Baren ervaar.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Klopt, herinner het me nu weer. Was dacht ik op de chat.

Ik koop ook vrijwel nooit mac baren; als ik dat doe dan koop ik Vanilla Cream. De rest kan me niet zo boeien. Ik ben nogal een liefhebber van goede tabak, of juist hele goedkope tabak (voor tussendoor bij de tv oid). Tussenin kan me niet bekoren, want er zijn óf momenten om te genieten, óf momenten om domweg bezig te zijn met roken.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ik vind het zelfs een prachtige reclametekst, die om begrijpelijke redenen niet gebruikt zal worden door de fabrikant.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik ben vanaf het moment dat ik me in pijproken begon te verdiepen altijd wat wantrouwig geweest jegens Mac Baren omdat er nogal op wordt gekankerd. Niet zozeer hier op het forum, maar op tobaccoreviews en Engelstalige fora. Uiteindelijk ben ik nog geen enkele Mac Baren tabak tegengekomen die ik slecht vond. Ook is het me zelden overkomen dat ik die beruchte 'Mac Baren bite' heb ervaren. Eigenlijk vind ik het gewoon prima tabakken en sluit ik me denk ik ook wel bij Joey's formulering. Behalve dat ik die betrouwbare, simpele degelijkheid op zich een manier van uitblinken vind zijn en daarom altijd wel 't een of 't ander van Mac Baren in huis zal hebben. Als ik gewoon rustig een pijpje wil roken zonder al teveel rare fratsen maar met een goede smaak loop ik toch al snel om me heen te kijken of er niet nog een pakje 7 Seas ergens rondslingert.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Zomaar mee eens, heb hiervan altijd een pakje achter de hand. Zag dat deze tegenwoordig ook in blik beschikbaar is. (blik heeft mijn voorkeur)

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

ik kon me niet meer beheersen :twisted:
dus mn corncob gestopt. eigenlijk kan ik kort zijn over deze tabak, lekker! brand wat warm maar niet te. het aansteken ging hier zonder moeite, aansteken tampje weer aansteken en brand nogsteeds. geen last van tongbite of scherpte in de tabak. roomnote word hier als plezierig ervaren.
even ons aller janneman citeren.
De smaak is lekker, maar moeilijk te omschrijven. Vroeger vond ik dit een duidelijk gesausde tabak, dat is nu minder, of mijn smaak is veranderd. Nu vind ik heb best wel naar redelijk pure tabak smaken. Virginia, met iets heel lichts aan topping. Minder dan de geur in het pakje, maar ik proef en ruik toch een spoortje van zoiets als acacia-honing of zo.
dat is ook mijn smaak beleving.

en ook bij kynikos sluit ik me graag aan
Als ik gewoon rustig een pijpje wil roken zonder al teveel rare fratsen maar met een goede smaak loop ik toch al snel om me heen te kijken of er niet nog een pakje 7 Seas ergens rondslingert.
mac baren zal zeker vaker gekocht worden.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Nog een nawoord (ik zal dit ook in mijn eerste verslagje toevoegen)


Wat heb ik nu op een rijtje staan na 1 pakje? Betrekkelijk lekkere tabak, die mij toch op de een of andere manier niet kan boeien. De tabak lijkt nogal gevoelig te zijn voor de manier van roken; iets te fel opsteken maakt hem serieus scherper, en ik heb ook wel eens gemerkt dat, toen ik een pijp wat 'achteloos' zat te roken, ik een wat minder prettig smaakonderdeel proefde, iets kunstmatigs.
De tabak reageert wel opvallend goed op filter gebruik, met een filter zijn mogelijke scherpe kantjes snel weg terwijl de tabak redelijk op smaak blijft.

Het blijft gek met sommige tabakken. Niks mis mee, en toch merk ik dat ik eigenlijk gewoon blij was toen het pakje op was.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

MacBaren is inderdaad een tabak waarbij het gebruik van de filter wel aan te bevelen is. Die mooie grote blikken van 100 gram hebben altijd een grote aantrekkingskracht op mij uitgeoefend.
Ten aanzien van het roken ervan is dit niet zo want ze blijven steeds gevuld.

Gebruikersavatar
robby
Berichten: 474
Lid geworden op: 10 feb 2011 17:37
Locatie: kozen

Bericht door robby »

heerlijke tabak .
maar ik kan me aansluiten bij janneman .
bij de pakjes 50gr vind ik hem aan de droge kant.
dit heb ik niet bij mijn blik 250gr en dat blik heeft al leeftijd.
toch vind ik dit een betere tabak .
lekkere smaak en zeker lekker aroma's.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

mischien daarom juist omdat het blik al "op leeftijd" is?
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

de lekkerste MacBaren die ik al gehad heb.(vanilla cream, latakia blend,velvet green)
M'n blik is halfweg en smaakt me meer en meer.
lekker brandend te houden, weinig tamperen, smaakt helemaal in dezelfde lijn in begin als op't eind.
schittert in zijn eenvoud. Bruin brood, moutig, vleugjes honing en in de verte bloemen...
(h)eerlijk tabakje

Gebruikersavatar
derkbait
Berichten: 154
Lid geworden op: 22 apr 2010 18:44
Locatie: 150
Contacteer:

Bericht door derkbait »

Pakje wat ik vandaag gekocht heb was verre van droog!!! Heb een pluimpje drie kwartier tot een uur laten liggen en nog niet helemaal droog!!!!!

Aansteken was even lastig. Bij niet opletten is de pijp ook zo weer uit. Heb niet stevig aangedrukt en prima gerookt. Rookt mooi weg, redelijk droog ook. Wel erg warm op de handjes en de smaak... Ja de smaak.. Ik ruik graag tijden roken. Het laatste beetje rook door de neus laten glippen.. Of ik wapper de pijp onder de neus door om te ruiken. De geur erg aangenaam maar lijkt niet op de smaak!! Vind hem een beetje flauw en hier en daar krijg ik een prikkeltje die zegt hey!! Zoet?? nah weer weg. Dan weer hey Room?? Nah nee ook weer weg.. Ik ben overigens wel erg tevreden over mengen van tabak met flakes maar dit tabakje weet ik even niet wat ik ervan zeggen moet..

Geloof

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door Geloof »

Ik heb sinds een week of drie een blik van deze in huis, maar dan uit het guldentijdperk.
Blik heeft zelfs nog geen opschrift over gevaarlijk bijwerkingen.
Prijslabeltje verteld 17 guldens per 100 gram.
Heb deze tabak voprzien van twee vochtmuntjes, en deze twee keer bevochtigd om er iets van te maken, en dat is wonderwel zeer goed gelukt.
Nu ken ik de tabak niet van wanneer deze nieuw gekocht word, alleen dit blik wat waarschijnlijk al lange tijd geleden geopend is, dus ik kan niet zeggen of deze tabak smaakt alsof deze zojuist vers uit de winkel komt, maar dat ga ik zeker proberen.
Deze smaakt namelijk erg zoetig, zonder dat je een echte toevoeging kan ontdekken van vanille of honing of iets dergelijks.
Dus ik ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe deze it een vers blik zich verhoud ten opzichte van het blijk wat ik nu bezit.
Het papier in het blik ziet er overigens niet uit, dit is helemaal geel/bruin verkleurd.
Zodra deze op is, ga ik dus op zoek naar een nieuwe om te vergelijken, en dan meld ik dat hier weer.

Geloof

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door Geloof »

Zojuist de laatste van dit blik gerookt, en in drie weken een dusdanige tegenvaller, dat er helaas geen nieuw blik meer van geprobeerd gaat worden.
De tabak brand als de hel op de tong, en ik zal helaas nooit weten of het aan de ouderdom van de tabak gaat liggen, of aan de tabak op zich.
De blaren opde tong krijgende van deze tabak weerhoud me ervan om een volledig nieuw blik te kopen met de nodige risico.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door Arno »

Deze taak die aardig wat virginia's bevat zou eigenlijk beter moeten worden met ouderdom.. Ik heb deze ook eens ooit gehad en ik heb het blikje weggegeven na een aantal pijpen..
Afbeelding

Whitesnake

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door Whitesnake »

...Mijn eerste Mac Baren en tegelijk een voltreffer.
Inderdaad, zat betrekkelijk droog in de pouch. Rookt zeer aangenaam.
Smaak: Zoethout, honing, perzik, bloemen en soms proef ik er wat kandijsuiker in.

Gaat zeker nog aangekocht worden want dit is voor mij een geschikte tabak om de dag door te paffen.
Ben ook benieuwd naar de andere Mac Barens.

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door Generaal »

Ik heb er 'n 50gr pouche van gerookt, vind hem niet mis, maar 'n topper is het niet voor mij.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Jaauwk
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 apr 2012 13:52
Locatie: Flevoland

Re: Mac Baren - Scottish Mixture

Bericht door Jaauwk »

Na een aantal pijpen hiervan te hebben gerookt kan ik me aansluiten bij de recensie van Janneman, alleen ik merk de honing echt heel duidelijk en vindt dat het aangenaamste van deze tabak.

al met al zal ik deze zeker vaker roken.

Jaauwk
De pijp is voor de gekwelde ziel als de streling van een moeder voor een ziek kind.

Plaats reactie