Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Kynikos »

Dat klinkt ietwat tegenintuïtief. Zo'n flinke brandende baai moet toch juist welig tieren in een flinke kop?

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re:

Bericht door Master-Fan »

dr. Watson schreef:Een goede kruidige baai vind ik nog steeds De Rode Ster. Deze kun je kwalificeren - in termen van sigaarkwaliteit - met een sigaar van De Olifant. Eigenlijk is Ootmarsum niet de beste kwaliteit en zal ik hem ook niet meer kopen. De fabriek schijnt overigens gespecialiceerd te zijn in shag in verpakkingen van plm. 200 gram. Ze maken o.a. Look Out shag.
Eigenlijk lijkt deze tabak ook wel op shag, maar dan voor de pijp....
is het qua smaak dan ook te vergelijken met nederlandse sigaren ? heb zelf nooit baai gerookt, maar vind nederlandse sigaren helemaal niets. Partagas en quintero is meer mijn smaak.
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door jarnogab »

Ik heb er een sampletje van, dus toch maar even aanbreken dan na de positieve klanken hier
Groeten,
jarnogab

drfretboard

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door drfretboard »

dr. Watson schreef: Gisteren gekocht vandaag gerookt. Dit is een baaitabak die wordt gefabriceerd door Heupink en Bloemen uit Ootmarsum. Waarschijnlijk is dat ook de enige tabak die zij maken.
Eigenlijk een gewone baai een onderscheid met andere baaitabak kan ik niet vinden. Hoezo die extra krul?
Qua smaak vind ik hem niet bijzonder. Geen bijzondere smaaknuances te ontdekken. Bij voorkeur rook ik hem zonder handen :lol: Om zo rustiger te roken. De rook wordt anders te heet evenals de kop.
Een leuke tabak voor rokers die een LaPaz sigaar weten te waarderen. Niets bijzonders eigenlijk dus.

Weet je eigenlijk wel zeker dat je de 'Extra Krul' had en niet de fijne snede? Wat de Extra Krul heeft echt wel een bredere snede dan heel fijne baai, die inderdaad mee shag-achtig is....

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door dr. Watson »

drfretboard schreef:
dr. Watson schreef: Gisteren gekocht vandaag gerookt. Dit is een baaitabak die wordt gefabriceerd door Heupink en Bloemen uit Ootmarsum. Waarschijnlijk is dat ook de enige tabak die zij maken.
Eigenlijk een gewone baai een onderscheid met andere baaitabak kan ik niet vinden. Hoezo die extra krul?
Qua smaak vind ik hem niet bijzonder. Geen bijzondere smaaknuances te ontdekken. Bij voorkeur rook ik hem zonder handen :lol: Om zo rustiger te roken. De rook wordt anders te heet evenals de kop.
Een leuke tabak voor rokers die een LaPaz sigaar weten te waarderen. Niets bijzonders eigenlijk dus.

Weet je eigenlijk wel zeker dat je de 'Extra Krul' had en niet de fijne snede? Wat de Extra Krul heeft echt wel een bredere snede dan heel fijne baai, die inderdaad mee shag-achtig is....
Het was echt wel de extra krul. De benaming shag voor de pijp was meer een uiting over mijn ongenoegen over de tabak en de combinatie van het feit, dat de fabriek de look-out shag fabriceert.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Joey Peters »

Kynikos schreef:Dat klinkt ietwat tegenintuïtief. Zo'n flinke brandende baai moet toch juist welig tieren in een flinke kop?
Mijn theorie is dat er zo minder lucht bij kan... :mrgreen:
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Kynikos »

Als je op dezelfde manier rookt moet er juist net zoveel lucht langs een kleinere hoeveelheid tabak. WOESH! :P

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Joey Peters »

Hmm ja je hebt gelijk. Uit een kleine volle pijp doet hij maar 5 minuten.

Hij is nu ook nog eens vrij vochtig. God weet wat er gebeurd als hij droger is :o
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Ribbon »

Ik krijg deze tabak maar niet vochtig genoeg. Hij blijft droog na er al 3 keer een strook koffiefilter in te hebben gestopt. Ik weet dat bijvoorbeeld Voortrekker ook ongeveer net zo droog was, maar deze was na 2 koffiefiltersessies vochtig zat.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

drfretboard

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door drfretboard »

Robb schreef:Ik krijg deze tabak maar niet vochtig genoeg. Hij blijft droog na er al 3 keer een strook koffiefilter in te hebben gestopt. Ik weet dat bijvoorbeeld Voortrekker ook ongeveer net zo droog was, maar deze was na 2 koffiefiltersessies vochtig zat.
Deze tabak moet zeker niet te droog gerookt worden; omdat het een zeer natuurlijk tabak is, kan 'ie prima droog gerookt worden. Je kunt dit niet vergelijken met een mixture tabak.

Teveel vocht is funest, IMHO. Gewoon in de pijp steken, niet al te strak stoppen en heel rustig roken.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Ribbon »

Op dit moment mijn eerste rookbeurt aan het beleven van S.o.e.k. Ondertussen is ie (eindelijk) goed op vocht. Best scherp moet ik zeggen. Zo op het eerste gezicht scherper dan Voortrekker. Verder geen verkeerde baai lijkt me, maar ben nog niet helemaal overtuigd.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Joey Peters »

Proef je het sigaarachtige?
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Ribbon »

Niet bepaald om eerlijk te zijn, maar dat kan nog wel komen. Ik heb momenteel ook een doosje Oud Kampen Elite Brasil cigarillo's liggen en verder niet zoveel ervaring met sigaren. Als ik bijvoorbeeld Nightcap rook proef ik meer raakvlakken met mijn cigarillo's.

Maar nogmaals, wat niet is kan nog komen. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Master-Fan »

helaas tijdens het lopen gerookt en dat gaat bij mij niet zo lekker. Maar 1e indruk bij deze pouche,...is dat het best lekker is. Normaal rook ik gesausde tabakken,...,maar deze is prima. Doet me inderdaad best aan sigaar denken, vooral als je ruikt aan de tabak. Maar met roken komen er toch wat meer smaak lagen vrij dan bij sigaren. Kom er later even op terug als ik hem binnen gerookt heb.
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door robvoorburg »

Baaitabak is de minst geschikte tabak om buiten te roken.

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Master-Fan »

robvoorburg schreef:Baaitabak is de minst geschikte tabak om buiten te roken.
ja zo'n vermoeden had ik al ;) neemt niet weg dat ik toch wat van de smaak heb mee gepakt die best beviel.
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Bert van Hell »

robvoorburg schreef:Baaitabak is de minst geschikte tabak om buiten te roken.
Ik ga elke dag in de pauze een half uur wandelen met een pijp, gestopt met Stad Ootmarsum extra krul. De pijp brandt ook een half uur. Prima te doen om buiten een baai te roken, zo is mijn ervaring.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door robvoorburg »

Van nature rook ik een pijp binnen. De laatste tijd voornamelijk
buiten en kan niet anders zeggen dat bij normale weersgesteldheid
het roken ervan mij reuze meevalt.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Luys »

Ehm, baai minst geschikt om buiten te roken? Ik dacht dat baai de tabak was van stoere zeelieden; en die zijn toch veelal buiten...
Pijproker des forums

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Bert van Hell »

Inmiddels rook ik een stuk minder Stad Ootmarsum, maar veel meer Semois van Vincent Manil. Die rookt nog steviger. Nog meer pure tabak. Als ik nu een pijp stop met Stad Ootmarsum vind ik dat een lichte baaitabak. Het is dus maar net wat je gewend bent als je een tabak beoordeelt. Lopen misschien daarom ook de meningen over tabakken zo uiteen?

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Gradje »

Moest dit toch ook eens proberen. Erg droog ondanks gesealde pouch. Mits langzaam gerookt wordt bij mij de pijp niet heet. Erg kruidig, een baai met veel pittige smaak nuances. Best lekker, maar van dit type tabak denk ik dat ik Coopvaert toch lekkerder vind. Voortrekker vind ik ook lekkerder maar dat is in mijn ogen, ondanks dat het ook een baai-achtige is, toch een heel ander smaak type, minder sigaar achtig en zoetiger.

Coopvaert heeft voor mij ook die kruidige nuances maar is toch wat zachter dan de SOEK.

Godfrey59

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Godfrey59 »

robvoorburg schreef:Baaitabak is de minst geschikte tabak om buiten te roken.
Dat klopt . Meestal veel te droog en door zijn fijne snit burns like hell :twisted: waardoor ook snel te heet en niet interessant genoeg qua samenstelling om te ontdekken . Bij het aansteken sigaar achtig , halverwege de bowl nog steeds de sigaar :? En jawel hoor hij is op met nog steeds een sigaar smaak . verder niets te ondekken , saai . De Aldi onder de tabakken :lol:


Godfrey

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Eduard »

Ik was op zoek naar m'n eerste pijptabak en kreeg een pakje krul in m'n handen gedrukt, zo van:
"jij wilt leren pijp roken? Begin eerst hier maar eens mee."
Ik kan alleen maar dankbaar zijn voor deze vuurdoop.
Kon na m'n eerste paar bowls er eigenlijk niet veel over zeggen, qua smaak.
Tegen de tijd dat ik m lekker begon te vinden -ondanks tongue bite- was de feest voorbij.
Verkeerde pijp, verkeerd gestopt en gerookt, Joost mocht het weten. Beetje een domper.
Dus liet ik de krul even voor wat het was en ging aan de haal met Solani779.
En Neptune, maar daar was ik snel van genezen. Aroma's exit.
Maar ja, die pouch met krul.. wat moest ik er verder mee?
Tijdens het browsen op dit forum kwam ik een Big Ben tegen met een grote kop. Te koop voor weinig.
Heee ideaal voor m'n krul dacht ik zo.
Bull's Eye!
Vanmiddag goed gestopt, volgens de methode die Janneman op dit forum beschrijft,
de vlam erboven en vol verwachting klopte m'n hart..
De eerste paar halen zeer zacht en weinig spannend, vervolgens werd ik getrakteerd op
een zalig lang rookplezier die bijna drie kwartier duurde. Lang voor mijn doen,
daar ik meestal na een half uur verzadigd ben.
Ik proefde tabak zeer fijn van smaak. Tabak zonder opsmuk.
Door de neus uit! Aan allerlei beschrijvingen van wat ik proefde ga ik
mij niet wagen, je slaat de plank dan gauw mis. Banaal wordt het dan ook.
Was ook zeer verbaasd tijdens het roken daar ik zoveel negativiteit over de Krul hier heb gelezen.
Gelukkig ook positieve..bij deze ..
Er zijn nog maar een paar (Hollandsche) baaien die niet gearomatiseerd zijn, dit is er 1 van.
Koester ze.

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door The Fonz »

Beste Eduard,

ik lees hier de ervaringen van een (relatief) beginnende pijproker die een redelijk stormachtige ontwikkeling doormaakt. Wat mij betreft: in de goede richting! Proficiat! Wat anderen ook mogen zeggen en vinden: het gaat uiteindelijk altijd om jouw eigen beleving en (smaak-)ervaring en ik vind het prijzenswaardig dat je daarbij toch zoveel mogelijk je eigen gang gaat en je eigen weg kiest. Hoe je het ook keert of draait, heel dat pijproken blijft, qua smaak en voorkeur voor tabakken en pijpen, per saldo toch een uiterst persoonlijke aangelegenheid, hoeveel er ook van anderen te leren valt.
Happy smoking!

Groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door roocker »

@Eduard : had ik gezegd he dat die commodore je plezier gaat geven . Probeer toch voortrekker eens . Dat gesausde is maar minimaal als het al aanwezig is ?? Deze week ga ik mijn 1e pouche Coopvaert openen . Ook heb ik al ergens Friesche Heerenbaai gezien op int . Misschien ga ik deze ook eens aanschaffen . Het pure en ongesausd ga ik het meest in mijn Peterson 302 roken . Grote kop en perfect voor loose cut . En ondanks de ferme pluk tabak rook ik een uur hiervan .

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Robbie-san »

Hoi Eduard,
Ik begrijp wat je schrijft. Het nare van pijproken is, dat de ultieme tabak altijd net niet in je pijp zit, dus daar is dan weer het mooie aan, dat je met een hele lange en mooie , hopelijk ook smaakvolle ontdekkingstocht bezig bent.

Smaken verschillen en dat is maar goed ook.
Ook ik kan een ouderwetse baai goed waarderen en wil nog wel eens een pouch met een baai kopen. Ook van die tabakken kan ik genieten.

Blijf proberen, maar vooral, blijf genieten!!!!
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Eduard »

Badankt voor de reacties, mannen!
Ik heb besloten om voorlopig even rust te nemen in het uitproberen alsmede zoeken naar
diverse tabaksoorten, ben zeer content met wat ik tot nu toe heb mogen ontdekken,
Solani 779 en De Krul. Heb nog zat. De Voortrekker ga ik tzt zeker proberen, Roocker,
mooi, die Peterson! Ben nu een Chacom -grande tete- aan het inroken en dat is geen straf.
Kop is zo groot, 1/3 vulling geeft 25 minuten rookplezier! Is ook voorlopig laatste aanschaf,
m'n kerst gratificatie is er nu wel doorheen.. :lol:
Enfin, niet verwacht dat het allemaal zo overweldigend zou zijn,
die tabakssoorten, verschillende pijpen, die info alhier. Semois!
Merci!
;p

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Eduard »

Terrasnote:8!
:)

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door NoneNicer »

Wat ik nog miste in de discussie hier is beeldmateriaal. Hierbij de snede, breedte en kleur van een vers pakje Extra Krul, zeker geen shag cut.
Prijs was vandaag €9,75 voor 35g, met een voor mij nieuw type accijnszegel. Diens kleurstelling is blauw met groen en doet denken aan de vormgeving van de gulden biljetten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Stad Ootmarsum - Extra Krul

Bericht door Asmodeus »

Wat een zeldzaam vieze tabak!
Smaakt naar verhakselde tankstationsigaartjes. Droog als de Sahara ook.

Plaats reactie