DTM - Ascanian No. 2 Castle Blend

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

DTM - Ascanian No. 2 Castle Blend

Bericht door Pieter »

Afbeelding


Tot voor kort had ik eigenlijk nog nooit iets van DTM gerookt. Ik besloot een tijdje terug echter te kijken of eea de moeite waard was om te bestellen, en werd al snel gewezen op het bestaan van...

Ascanian No. 2 Castle Blend

In de Ascanian reeks zijn destijds vier blends uitgebrecht, maar vandaag zijn alleen nog maar de eerste twee verkrijgbaar. De tabakken werden destijds uitgebracht met een smaakbeschrijving, die van deze was "Sweet & Gentle", maar wegens de wetgeving die dat soort namen verbiedt spreekt men nu nog enkel van de wat minder zeggende naam Castle Blend.

Ik heb mijn eerste 50 gram van deze nu bijna opgerookt, en het is dus tijd voor een review.

Het 50-gramsblik is hierboven afgebeeld. Het plastic deksel sluit vrij slecht af. Aan te raden is om het te herpakken in een weckpotje of een andere houder die wat beter afsluit, anders droogt het vrij snel uit. We hebben hier te maken met een mengeling van Virginia, Perique en Orient. De snede is een vrij fijne broken flake, de kleur is tamelijk egaal lichtbruin. De geur uit het blik is die van gedroogd fruit, met een licht zuurtje.

Stoppen gaat vrij gemakkelijk. Aansteken ook. De snede is fijn genoeg dat de tabak vrij snel vlam vat. Er is geen casing, dus geen plakkerigheid oid dat het branden bemoeilijkt. Een gestaag maar rustig rooktempo laat het toe om deze tabak zonder al te veel bijvlammen helemaal op te roken.

De smaak is grotendeels zoals je van een VaPer kunt verwachten, maar de toevoeging van Orient voegt een extra dimensie toe. Er is een flinke hoeveelheid kruidigheid - DTM afficheert een Periquepercentage van 10% - en uit de Orient komen wat donkerdere aardetonen naar voren in het palet. Op de achtergrond is een licht zoetje van de Virginia aanwezig. De smaak is vol, maar niet te sterk. De tabak blijft koel en brandt niet op de tong. Vochtopbouw is er nauwelijks.

Ik moest bij het roken van deze tabak vaak denken aan de oude Sir William Virginia Flake (helaas niet meer verkrijgbaar). Wellicht komt dat door het feit dat de tabak in een soortgelijk blik wordt aangeboden. Ik meen mij te herinneren dat die tabak een stuk zoeter was. Ik kon die wat meer waarderen, in deze tabak komen de bittere, kruidige noten wat verder naar voren, ik denk door het grotere aandeel Perique en de toevoeging van Orient.

Eenieder die mijn reviews vaker heeft gelezen weet dat ik er niet voor terugschrik om de beschrijving van mijn rookervaringen met enige mooie proza te verbloemen. Daartoe heeft deze tabak mij niet geïnspireerd. Dat komt echter niet omdat ik hem saai of slecht vind. Integendeel, we hebben hier te maken met een tabak van uiterst hoge kwaliteit. Voor mijn persoonlijke smaak dringen de Perique en Orient zich echter iets te veel op, waardoor de zoete tonen iets te ver naar de achtergrond worden geduwd. De elementen voor een goede smaakervaring zijn daar, maar ik vind ze niet zo goed uitgebalanceerd.

Voor nu houd ik het bij een iets lagere waardering, waarmee ik niks af wil doen aan de kwaliteit van deze blend. Als je een liefhebber bent van VaPers, maar juist op zoek bent naar een wat diepere smaakervaring in plaats van een zoetje is het denk ik zeker een aanrader. Ook heb ik zo het vermoeden dat de balans in de smaak van deze tabak zich sterk zou kunnen verbeteren door een paar jaartjes te rijpen, en ik denk in de toekomst nog een keer een paar blikjes te gaan bestellen en die voor langere tijd op de plank te zetten.

3.5/5



EDIT: Nog een kleine toevoeging. Ik zat nog naar het plaatje bij deze post te kijken. De tabak die in mijn blikje zat was echt wel een stuk lichter van kleur dan wat je daar ziet. Maar enfin, als je enkel daarop je tabakskeuze baseert... :P
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
SakasakaHeyhey
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:01

Re: DTM - Ascanian No. 2 Castle Blend

Bericht door SakasakaHeyhey »

Mooi review Pieter. Dank :-?
Eigenwijsheid is gebrek aan eigen wijsheid.

Pijptabakfavo's:
Janneman Flake, Brullende Leeuw, Haymaker, Director's Cut, Fayyum Kake, Old Ironsides, Holly's Discovery, Marlin Flake, University Flake, Salty Dogs

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: DTM - Ascanian No. 2 Castle Blend

Bericht door George Bertram »

Bedankt voor de review. Spreekt wel aan.
Fumo et Emergo ;p

Plaats reactie