McClelland - Christmas Cheer 2008

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

McClelland - Christmas Cheer 2008

Bericht door Ribbon »

Christmas Cheer 2008
------------------------------------------------
Merk: McClelland
Blender/ fabriek: McClelland Tobacco Company
Blend type: Straight Virginia
Ingrediënten: Virginia
Toegevoegde smaken: geen
Snede: flake
Verpakking: 100 grams blik
Land: VS
Productie: niet verkrijgbaar

http://www.tobaccoreviews.com/blend/302 ... cheer-2008

Afbeelding

Tot mijn genoegen (en wellicht ongenoegen van anderen) weggekaapt uit de lijst van Vandaahl. Tot redelijk recent dacht ik bij het woord 'christmas' in relatie tot pijptabak altijd aan iets zoets, waarschijnlijk gebaseerd op de aromatics die Peterson jaarlijks rond de feestdagen uitbrengt. Bij de Christmas Cheers van McClelland gaat het echter om 'straight virginia's', die voorafgaand aan het recente sluiten van deze fabrikant, eveneens jaarlijks werden uitgebracht.
In de bijgeleverde foldertjes wordt omschreven uit welke streken de virginia's komen die in de CC's verwerkt worden. In dit geval gaat het om Old Belt Virginia.

De geur uit het blik is de typische azijnige ketchupgeur waar de McClelland blends om bekend staan. Persoonlijk merk ik hier qua smaak erg weinig van. De flakes zijn klein, echt vlokjes. Op bovenstaande foto is duidelijk de oranje kleur te zien. De inhoud van mijn blik is tevens oranje, al is een groot gedeelte door rijping een stuk donkerder gekleurd. De vochtigheid is wat mij betreft 'ready to go', al kan ik me voorstellen dat sommigen hem nog even willen laten drogen.

De eerste rookbeurt vond plaats in vrij hoge smalle pijp. Omdat ik kort geleden voor het eerst een gerijpt blik Full Virginia Flake soldaat maakte, viel deze eerste kennismaking wat tegen. Ik proefde wel die 'mellow' zoetigheid, maar verder was de smaak vrij vlak. Die pijp rookte is 's avonds en ik hield het tempo redelijk hoog. Geen bite, maar ook geen subtiele smaaknuances...

Poging twee (en verder) leverden een stuk positiever rookervaringen op. Rustig roken, in de middag als eerste pijp van de dag, kleinere pijp, het maakte nogal wat verschil. De nuances kwamen veel meer naar voren. Qua virginiablends ben ik absoluut geen kenner, maar ik merk bij CC 2008 wel dat het gebruik van verschillende virginia's zeker voor een veelzijdige smaakbeleving kan zorgen.

Wat mij betreft een heerlijke tabak voor een lome zomermiddag. Niet zo 'donker' qua smaak als FVF, en aanmerkelijk minder nicotine, maar bij rustig roken is er voor de virginia-liefhebber genoeg te ontdekken.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: McClelland - Christmas Cheer 2008

Bericht door Arno »

Mooie review!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: McClelland - Christmas Cheer 2008

Bericht door Asmodeus »

Wel ja, loop ons maar weer lekker te maken met niet verkrijgbare tabak 😉

Plaats reactie