Upper Ten - Canadian Mixture

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Upper Ten - Canadian Mixture

Bericht door Wowbagger »

In de aanloop naar de Wuustwezelse meeting van 2018, was forumlid Upper Ten (vernoemd naar het voormalige tabaksmerk) zo genereus om voor eenieder die er belangstelling in had een stukje Nederlandse tabaksgeschiedenis mee te brengen in de vorm van een flinke portie Canadian Mixture. Ook ondergetekende mocht er een zak van ontvangen, en het maken van een recensie is wel het minste dat ik als tegenprestatie kan doen vind ik. Let wel, dit zijn mijn eerste indrukken na 1 pijp. Ik heb hem gerookt in een gebogen meerschuimer met een rechthoekige ketel.

Voor wat achtergrondinformatie over de firma Upper Ten als Nederlandse tabaksfabrikant verwijs ik graag naar het onvolprezen blog van Arno: https://dutchpipesmoker.wordpress.com/t ... n-tobacco/

Verpakking
Bij een google-fu actie leverde de resultaten helaas geen originele verpakking op. Wel een aantal leuke afbeeldingen waarvan er een mijn gedachten over de tabak enigszins weerspiegelde:
Afbeelding
Richard Redgrave-The emigrants last sight of home
Niet zozeer de titel van het schilderij, maar wel de wijdse natuur en de tijd die het utbeeld.

Samenstelling
Niet te achterhalen maar mijn beperkte smaakpapillen zouden zeggen voornamelijk Burley aangevuld met donkere Virginia's.

Geur vanuit de verpakking
Voor mij houdt het het midden tussen een baaitabak als Coopvaert en een Semois. Een hele aardse geur, met in de verte iets van bloemig hooi. Wel fris, niet de echte stallucht die we van Semois kennen.

Smaak
Na het opsteken ontvouwt zich een zeer zachte smaak die een randje heeft. Geroosterd brood, koffie, noten, iets in die geest. De tabak is niet erg zoet en dat is voor mij meestal een pré. Halverwege de pijp intensiveert de smaak een beetje maar geen grote veranderingen.

Brandbaarheid
De snede is een redelijk fijne tot medium ribbon-cut, en mede daardoor is de tabak zeer makkelijk aan te steken en te houden. Met kleine pufjes smeult het fijn voor zich heen, en zo krijg je ook qua smaak het meeste mee.

Roomnote
Voor zover je dat als roker zelf kan beoordelen heeft deze tabak geen opdringerige roomnote, en na een kort poosje met de Lampe Berger is de lucht volledig verdwenen.

Varia
Ik heb deze tabak vroeg in de ochtend gerookt, en dat is volgens mij een plek waar deze tabak goed past. Bakkie koffie en een lekker broodje ernaast is een fijne combinatie. Het is ook geen enorme nicotine-bom.

Conclusie
Ik ben erg blij om wat van deze verdwenen tabak te hebben. De rest van de zak gaat in een weckpot voor die momenten dat de omstandigheden er om vragen. Ik zie een ontbijtje in de tuin op een warme zomerochtend voor me, of tijdens het kamperen.

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Upper Ten - Canadian Mixture

Bericht door Meester W »

Een treffende en waardevolle recensie
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Upper Ten - Canadian Mixture

Bericht door Elmer »

Volledig mee eens, eerlijke, heerlijke tabak.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
fransp
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:29
Locatie: Elst (Gld)

Re: Upper Ten - Canadian Mixture

Bericht door fransp »

Ook nog mijn hartelijke dank voor de zeer grote zak van een geweldige fijne tabak. Ik vind het zeer lastig om een recentie te schrijven. Maar.....al meerdere keren deze tabak gerookt in een Molina met middelgrote ketel. Zeer fijne en smaakvolle tabak die erg rustig door brand. Echter, bij een onrustge rooksessie merk ik al snel scherpte op de tong. De tabak gerookt mét en zonder filter waarbij zónder de voorkeur heeft. Een tabak die in tegenstelling tot mijn overige soorten meerdere malen per dag in de pijp gaat en waar ik iedere keer weer volop van geniet. Vwb de smaakbeleving lijkt geen rooksessie hetzelfde. Kortom een hele fijne zachte tabak die rustig gerookt dient te worden.
Wacht niet op een goede dag, maak er een!

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Upper Ten - Canadian Mixture

Bericht door Bommel »

Ook ik behoor tot de gelukkigen die een flinke zak van deze schaarse tabak heb mogen ontvangen.
En ook ik ervaar een tabak die makkelijk brand, zacht van smaak is en de roker niet hard laat werken om te genieten van het roken.
Echter heb ik nog niet de in de recensie genoemde geuren mogen ervaren.
Ik moet wel melden dat ik mijn eerste kennismaking genoten hebt in de tuin, knus in een beginnend lente zonnetje in mijn vaste hoekje.
Wel haalde ik een Latakia smaak uit de tabak, hoewel deze er niet inzit.
Het kan niet aan de pijp gelegen hebben want ik rook nauwelijks Latakia en ik heb daar speciale pijpen voor.
Toch viel de rooksessie geenszins tegen, ik heb zelfs heel erg genoten.
Om de boven genoemde tonen van koffie, noten en brood toch te ervaren laat ik de betreffende pijp ( zie wat roken we vandaag ) rusten zodat ik deze speciale tabak hieruit blijf roken.
Want deze tabak verdient het gewoon om alles prijs te geven die het in zich heeft.
Klaas ook via deze weg heel veel dank voor de ernorme grote gulheid in de vorm van de een baal tabak.
Ik heb genoten van de eerste rook sessie en kijk uit,naar de volgende.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Upper Ten - Canadian Mixture

Bericht door Bommel »

Sinds enkele dagen vergezeld mij ene pijp gevuld met Upper ten Canadian mixture mij met de dagelijkse grote ronde met de dames van stand.
En het gevolg is een overweldigende klik met deze tabak.
Tot op de,bodem brand deze rustig op en de smaak blijft overheerlijk gelijkelijk.
Hoewel ik geen Latakia gebruiker ben, mijn vermoede is wel dat in deze tabak Latakia verwerkt is, en ook nog gezien de leeftijd van de tabak echte Syrische, bevalt het mij uitzonderlijk goed.
De hoeveelheid ogenschijnlijke Latakia is pleasant en vergelijkbaar met Solani 771.
Mocht er geen Latakia inzitten dan heeft deze tabak er wel voor gezorgd dat ik snel weer een blik Solani op de kop ga tikken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Upper Ten - Canadian Mixture

Bericht door roocker »

Ik geloof dat je Solani 779 bedoeld ? :-T

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Upper Ten - Canadian Mixture

Bericht door Bommel »

roocker schreef: 23 nov 2018 21:30 Ik geloof dat je Solani 779 bedoeld ? :-T
Exact Roocker.
Dank.
Afbeelding

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Upper Ten - Canadian Mixture

Bericht door roocker »

Je bracht me in verwarring.... :?

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Upper Ten - Canadian Mixture

Bericht door Bommel »

Vandaag wederom luntend genoten van deze mixture uit BigBen Forest 802.
Zo'n beetje de vaste pijp voor deze tabak.
De pijp begint nu door de vermeende aanwezige Latakia heerlijk zoetig te ruiken.
Dit doet mij denken aan enkele aan mij geschonken pijpen van Robvoorburg die ik dus enkel met licht Latakia houdende tabak rook, helaas enkele keren per jaar.
Maar ik heb het vermoeden dat nu het hek van de dam is met lichte Latakia houdende tabakken dus die pracht pijpen gaan vaker gebruikt worden.
( gezien de kwaliteit van de pijpen, zie mijn collectie, is binnen genieten een plicht. ) :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1589
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Upper Ten - Canadian Mixture

Bericht door Geoff »

Allereerst aan Klaas: mijn oprechte excuses voor het lange wachten. De rede: ik heb een hele tijd minder gerookt omdat het minder met me ging door mijn werk. Sinds een jaar terug met enige regelmaat de pijp opgenomen en alle samples en overschotjes opgewerkt die ik nog had openstaan. Maar... afgelopen 20 februari (zover ik weet nog altijd 'International Pipe Smoking Day'?) heb ik ter ere van je prachtig gebaar mijn Peterson Kildare 150 volgestopt mat je royale sample (bijna de inhoud van een blikje! :shock: ) van Upper Ten Canadian Mixture 1997.

Bij het openen van het zakje viel me de geur van de Latakia - in tegenstelling tot hierboven vernoemd - wél op. Niet dat die overdreven aanwezig was, maar hij was er wel. Ook de aardse, diepere geur die ik associeer met Burley was aanwezig. De lichtere stukjes in de tabak deden me dan weer vermoeden dat er ook een portie Virginia aanwezig was.

Na het besnuffelen en het bekijken van deze medium cut tabak, besloot ik om hem te stoppen in een Peterson Kildare 150. Een mooi pijpje van het Bulldog type die bij mij al behoorlijke tijd rust had gehad en enkel Virginia heeft gezien.

De tabak laat zich goed stoppen en na twee lucifers had ik meteen een mooi egaal brandvlak. De smaak van de tabak vind ik steeds moeilijk te omschrijven. Ik vergelijk hem het liefst met een Semois en niet zozeer met een andere Burley. De Canadian Mixture heeft net als de Semois net dat iets meer 'krokants' en pittigs. Waar gewone Burley in de meeste gevallen een wat mindere volle smaak heeft, heeft Semois en Canadian Mixture dit wel. Hij doet me wat denken aan zacht stoutbier.
De latakia proef ik ook. Voor mij is deze een zeer aangename aanvulling aan het pallet. Zoals ik latakia steeds ervaar, proeft hij voor mij als een scheut volle room in de koffie. De smaak wordt 'ronder'. Hier bedoel ik mee dat hij voller in de mond wordt en zachter; minder vlak en meer volume.
Hoewel ik zeker zoetigheid proef, komt de Virginia bij mij niet echt naar voor.
Qua vitamine N is er zeker geen overkill zoals al eens kan voorkomen met andere Burley gebaseerde tabakken.

Ondertussen heb ik nu drie pijpen gerookt met deze Canadian Mixture in dezelfde pijp. Ik vind het betreurenswaardig dat deze tabak niet meer wordt geproduceerd. Voor mij is het een prettige tabak om te roken. Geen 'grand spreciale', maar een goede, eerlijke, open tabak die telkens dezelfde voldoening biedt en die op alle vlak juist zit: brandbaarheid, geur, smaak en nicotine. Deze tabak zou ik dag in dag uit kunnen roken.

Tot slot wil ik afsluiten met nogmaals een dankwoord aan Klaas. Bedankt voor de sample een voor je geduld, want je hebt op deze review wel geruime tijd moeten wachten. Dank om me de kans te geven om kennis te maken met deze tabak!

Editje 12:00: Ik lees net in je bericht van WW Klaas dat er geen Latakia aanwezig is in de mixture. Heb je (of iemand anders) enig idee wat ik dan ervaar als zijnde Latakia?
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Plaats reactie