Beginnerstabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
RonV
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2013 21:24

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door RonV »

Zo, hele discussie gaande hier :-)

Alle tips staan in mijn Moleskine...

Vorige week nav de Orlik GS een blik Ashton Gold Rush aangeschaft. Eveneens als de Orlik GS erg lekker!

Gr. Ron

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door JanSt »

Ik pak dit draadje weer op want ik heb een aanvullende vraag over het laten rijpen van tabak. Ik ben bezig een voorraad aan te leggen. De tabak is luchtdicht verpakt, is het voor het rijpingsproces noodzakelijk de blikken te openen zodat er lucht bij komt? Of laat je ze ongeopend staan om ze na jaren te openen. Een andere vraag die zich op doet. Mooi al die blikken in de voorraad kast, maar wat zal ik ondertussen roken? :D
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Online
Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Paasei »

Vooral dichtlaten, die blikken.

Ze zijn luchtdicht, zodat ze niet uitdrogen, maar niet vacuum. Er zit weldegelijk nog wat (rest-)lucht in, net genoeg voor de rijping.

En, wat nu te roken? Tsja, dan ga je toch gewoon weer wat aanschaffen? :wink: :wink:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Robert »

Als je zoveel blikken in de kast hebt staan dan kun je er toch wel ééntje openen??
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Arno »

JanSt schreef:Ik pak dit draadje weer op want ik heb een aanvullende vraag over het laten rijpen van tabak. Ik ben bezig een voorraad aan te leggen. De tabak is luchtdicht verpakt, is het voor het rijpingsproces noodzakelijk de blikken te openen zodat er lucht bij komt? Of laat je ze ongeopend staan om ze na jaren te openen. Een andere vraag die zich op doet. Mooi al die blikken in de voorraad kast, maar wat zal ik ondertussen roken? :D
Dicht laten die blikken! Als je ze opent 1. droogt de tabak uit en 2. onderbreek je het rijpingsproces.
Afbeelding

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door JanSt »

Arno schreef:
JanSt schreef:Ik pak dit draadje weer op want ik heb een aanvullende vraag over het laten rijpen van tabak. Ik ben bezig een voorraad aan te leggen. De tabak is luchtdicht verpakt, is het voor het rijpingsproces noodzakelijk de blikken te openen zodat er lucht bij komt? Of laat je ze ongeopend staan om ze na jaren te openen. Een andere vraag die zich op doet. Mooi al die blikken in de voorraad kast, maar wat zal ik ondertussen roken? :D
Dicht laten die blikken! Als je ze opent 1. droogt de tabak uit en 2. onderbreek je het rijpingsproces.

Dank Arno, lijkt mij logisch. Kan ik helaas de komende jaren niet roken, daar moet ik nog wat op verzinnen :D
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door magicmarcello »

JanSt schreef:Dank Arno, lijkt mij logisch. Kan ik helaas de komende jaren niet roken, daar moet ik nog wat op verzinnen :D
Tip;
Besmet jezelf met THZ (Tabak Hamster Ziekte) en koop vooral veel meer tabak... :mrgreen:
Maak weloverwogen keuzes in welke tabakjes je voor directe consumptie aanschaft en welke tabakjes je naar de 'tabakskelder' gaat verkassen voor opleg/rijping.
De blikken die mijn 'kelder' ingaan voor een aantal jaren voorzie ik tevens van een sticker met plaats van aanschaf en datum...

Afbeelding
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Arno »

magicmarcello schreef:
JanSt schreef:Dank Arno, lijkt mij logisch. Kan ik helaas de komende jaren niet roken, daar moet ik nog wat op verzinnen :D
Tip;
Besmet jezelf met THZ (Tabak Hamster Ziekte) en koop vooral veel meer tabak... :mrgreen:
Maak weloverwogen keuzes in welke tabakjes je voor directe consumptie aanschaft en welke tabakjes je naar de 'tabakskelder' gaat verkassen voor opleg/rijping.
De blikken die mijn 'kelder' ingaan voor een aantal jaren voorzie ik tevens van een sticker met plaats van aanschaf en datum...

Afbeelding
Precies! Plaats van aanschaf zet ik er dan niet bij maar wel een datum. En dan het nieuwste blik onderop zodat ik altijd een wat ouder blik van boven af pak.
Afbeelding

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door JanSt »

Dank allen voor jullie antwoorden. Nooit geweten dat je bij dit onschuldige forum deze virussen oploopt :mrgreen:

Ik begin steeds meer een voorkeur te krijgen voor virginiaflakes en Vaper's. Wat is jullie ervaring, hoe lang houden jullie deze blikken dicht?
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Arno »

JanSt schreef:Dank allen voor jullie antwoorden. Nooit geweten dat je bij dit onschuldige forum deze virussen oploopt :mrgreen:

Ik begin steeds meer een voorkeur te krijgen voor virginiaflakes en Vaper's. Wat is jullie ervaring, hoe lang houden jullie deze blikken dicht?
Het liefst zo lang mogelijk. Vooral Virginia's rijpen enorm goed. Ik heb Capstan gerookt uit ene blik van eind jaren '80 en die was buitengewoon subliem.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Calinero
Berichten: 2393
Lid geworden op: 28 mar 2013 22:31
Locatie: Den Haag

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Calinero »

Jan, ik kan nooit wachten als ik een nieuwe tabak krijg/koop, ik heb nu dan ook een blikje of 15 open staan! :oops:
Grotendeels virginia's maar ook wat aromatische.
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Ribbon »

Virginia's lenen zich bij uitstek voor langdurig riijpen. Een blik een jaar of 10 á 20 wegleggen kan volgens mij geen kwaad, maar na 5 jaar is de smaak ook al prima.

Ik heb bijvoorbeeld in 2010 3 blikjes Capstan gekocht. Die gaan voorlopig nog niet open. De planning was om er in 2015, 2020 en 2025 1 open te maken, aantekingen te maken en te kijken of er veel verschil in smaak valt te ontdekken.

Full Virginia Flake van SG is ook een populaire soort om wat langer weg te leggen lees ik hier en daar.

Wat betreft VaPers geloof ik dat Perique zich door de jaren heen meer 'integreerd' in de Virginia. Het wordt meer 1 geheel als het ware. Er zijn ongetwijfeld leden die hier meer over kunnen vertellen. Mij ervaringen met 'vintage' VaPers zijn lang niet altijd goed geweest. Dit had waarschijnlijk meer te maken met omgevingsfactoren dan de tabak zelf.

edit: ik zie nu Arno's post. We zaten dus een beetje op hetzelfde spoor.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door JanSt »

Robb schreef:Wat betreft VaPers geloof ik dat Perique zich door de jaren heen meer 'integreerd' in de Virginia. Het wordt meer 1 geheel als het ware. Er zijn ongetwijfeld leden die hier meer over kunnen vertellen. Mij ervaringen met 'vintage' VaPers zijn lang niet altijd goed geweest. Dit had waarschijnlijk meer te maken met omgevingsfactoren dan de tabak zelf.
Heb ik ook gelezen. perique neemt de smaak over van de tabakken die deze vergezellen. Nou 20 jaar wachten kan geen kwaad, maar dan ben ik 75! ( als ik dat haal, want volgens de waarschuwingen op de verpakkingen heb ik hier weinig kans op). ik heb dus net zoveel geduld als Cali en trek ook altijd de nieuwe tabakken open en zal dan maar moeten accepteren dat de tabak over 20 jaar nog lekkerder zou smaken, maar dat ik hem al heb opgerookt.
Ik heb mij nu wel voorgenomen meer te investeren in Tabak. als ik meer koop dan ik rook, bouw ik een voorraad op.
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door magicmarcello »

JanSt schreef:...Ik heb mij nu wel voorgenomen meer te investeren in Tabak. als ik meer koop dan ik rook, bouw ik een voorraad op.
YES, slim bezig! :mrgreen:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door robvoorburg »

Steeds wanneer ik pijptabak koop ik een blikje extra
en leg dat apart, ongemerkt bouw je dan een mooie
verzameling op.

Laafke

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Laafke »

Ja, zo werk ik ook aan mijn voorraad Troost Slices. Aan de ene kant om het te kunnen laten rijpen aan de andere kant het wantrouwen tegen STG of ze de tabak wel blijven produceren. Maar ik zeg er nooit wat over want ik ben veel te bang dat ik Jos op mijn dak krijg......

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door robvoorburg »

Mogelijk doet Jos hetzelfde. :lol:

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door magicmarcello »

:mrgreen:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Arno »

Laafke schreef:Ja, zo werk ik ook aan mijn voorraad Troost Slices. Aan de ene kant om het te kunnen laten rijpen aan de andere kant het wantrouwen tegen STG of ze de tabak wel blijven produceren. Maar ik zeg er nooit wat over want ik ben veel te bang dat ik Jos op mijn dak krijg......
Jaha, daar zeg je wat.. Met bv. Capstan kunnen we voor aankoop gelukkig uitwijken naar andere landen. Troost is alleen maar hier verkrijgbaar..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Bommel »

JanSt schreef:Nou 20 jaar wachten kan geen kwaad, maar dan ben ik 75! ( als ik dat haal, want volgens de waarschuwingen op de verpakkingen heb ik hier weinig kans op)
Als je de blikken dicht laat is dat gevaar geweken. :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door magicmarcello »

Scherp Heer Bommel :mrgreen:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Robert »

Robb schreef:Virginia's lenen zich bij uitstek voor langdurig riijpen. Een blik een jaar of 10 á 20 wegleggen kan volgens mij geen kwaad, maar na 5 jaar is de smaak ook al prima.

Ik heb bijvoorbeeld in 2010 3 blikjes Capstan gekocht. Die gaan voorlopig nog niet open. De planning was om er in 2015, 2020 en 2025 1 open te maken, aantekingen te maken en te kijken of er veel verschil in smaak valt te ontdekken.

Full Virginia Flake van SG is ook een populaire soort om wat langer weg te leggen lees ik hier en daar.

Wat betreft VaPers geloof ik dat Perique zich door de jaren heen meer 'integreerd' in de Virginia. Het wordt meer 1 geheel als het ware. Er zijn ongetwijfeld leden die hier meer over kunnen vertellen. Mij ervaringen met 'vintage' VaPers zijn lang niet altijd goed geweest. Dit had waarschijnlijk meer te maken met omgevingsfactoren dan de tabak zelf.
edit: ik zie nu Arno's post. We zaten dus een beetje op hetzelfde spoor.

Ik kijk uit naar je verslag in 2025! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door teunis »

Heer Bommel =D> =D> =D>
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door JanSt »

discus123 schreef: Ik kijk uit naar je verslag in 2025! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zet het in mijn Agenda, kom er dus op terug mits ik niet geveld wordt door mr. alzheimer. :D
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Ribbon »

JanSt schreef:
discus123 schreef: Ik kijk uit naar je verslag in 2025! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zet het in mijn Agenda, kom er dus op terug mits ik niet geveld wordt door mr. alzheimer. :D
Haha, nu hopen dat ik het zelf niet vergeet. :wink:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Roytje
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mei 2013 19:23

Re: Beginnerstabak

Bericht door Roytje »

Heren,

Al een tijd niet actief geweest en ook nauwelijks gerookt. 2 doosjes sigaren en een 3/4 pakje troost special cavendish later heb ik zoiets van: wat nu?

Ik hou van een sigaar. En dan zijn het meestal senoritas/corona's. Lekkere volle smaak zonder scherp te zijn. Meestal Oud kampen oid.

Vroeger rookte ik van Nelle Export. Lekker volle smaak ook.

Neptune had ik als eerste tabak. Niet slecht, maar te weinig body. Troost special cavendish had nog minder body. Ik rook dan te snel en dan wordtie nog scherp ook. bah. Ik zoek dus een "volle" smaak. Mag zoet zijn of niet. ik weet nog niet wat ik echt lekker vindt, maar ik wil wel echt wat proeven.

Hebben jullie een beetje een idee? En oh ja: ik moet nog steeds een keer een flake proberen, want die schijnen sowieso voller te smaken.

schoorsteen
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:30

Re: Beginnerstabak

Bericht door schoorsteen »

poeh das moeilijk,een ander vertellen welke tabak lekker is.

ik vond erinmore flake altijd erg smaakvol,verders een tabak met body,eigenlijk de meeste peterson en larsontabakken smaken mij erg goed.ook de jaartabakken mogen er vaak wezen,heb gelukkig nog een restje peterson special reserve uit 2011,ben er zuinig op.vind de MacBaren scotisch blend ook nog altijd erg lekker,vooral als ik de zoete een beetje beu word,en verders gewoon uitproberen,heb zelf alle tabakjes onderhand wel gehad denk,smaken blijven verschillen,en wat de ene hemels vind,bevalt een ander totaal niet.komt nog bij in welke pijp je wat rookt,ook daar onder vind je verschillen in bij dezelfde tabak,nee vrees dat er niets anders op zit,dan uitproberen.succes ermee en veel rookplezier

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnerstabak

Bericht door Bananabox-Ninja »

Roytje schreef: Ik hou van een sigaar. En dan zijn het meestal senoritas/corona's. Lekkere volle smaak zonder scherp te zijn. Meestal Oud kampen oid.
Probeer eens de McConnel Pure Cuban of een Semois.
Die neigen naar deze smaak.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Roytje
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mei 2013 19:23

Re: Beginnerstabak

Bericht door Roytje »

Ah dankje voor de tips. En Semois is toch een variant op baaitabak?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Beginnerstabak

Bericht door Arno »

Roytje schreef:Ah dankje voor de tips. En Semois is toch een variant op baaitabak?
Beetje kort door de bocht maar semois heeft inderdaad iets baai-achtigs, vooral de wat fijnere snedes. Voor meer info over semois zie: http://dutchpipesmoker.wordpress.com/20 ... ny-semois/
Afbeelding

Plaats reactie