Beginnerstabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Whitesnake

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Whitesnake »

Schneiderwind 100 bijvoorbeeld.
Mc. Baren. De Virginia

RonV
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2013 21:24

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door RonV »

Ok. Staat genoteerd!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door robvoorburg »

Rattay's Marlin Flake of Ashtons Old London Pebble Cut.
Voor de laatste moet je in Belgie of Duitsland zijn.

RonV
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2013 21:24

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door RonV »

Check!

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Dolledokus »

Probeer eens een Stanwell Melange. Vind bijna iedereen wel lekker.
Anders een Plum&Rum van Poschl. Of een Troost slice misschien?
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door St Patrick »

Kleine tip van flip....
Als je Orlik lekker vindt moet je een blikkie of 2 PRF forum tabak FLAKE aanschaffen, een 1/2 jaartje laten liggen en smullen maar...:)

Ssssttttt...!!!!

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door magicmarcello »

St Patrick schreef:Kleine tip van flip....
Als je Orlik lekker vindt moet je een blikkie of 2 PRF forum tabak FLAKE aanschaffen, een 1/2 jaartje laten liggen en smullen maar...:)

Ssssttttt...!!!!

:B
...Kijk, hier wordt nu een tipje van een sluier opgelicht...
Het was zeker retegezellie gisteravond nietwaar? :D
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Laafke

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Laafke »

Het assortiment van Troost biedt voor zowel de lieffhebber van gearomatiseerde als neutrale tabakken een lekkere tabak voor een - in verhouding - redelijke prijs.

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Bananabox-Ninja »

Nog een tip Ratray's Bagpipers Dream, heb nog niet iemand kunnen betrappen die dat een vieze tabak vindt :). Laafke telt niet want die geeft het gewoon toe :P
Ik weet dat ie Duitsland makkelijk te krijgen is en Schimmel in Zutphen heeft/had hem ook.
Laatst gewijzigd door Bananabox-Ninja op 03 okt 2013 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Laafke

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Laafke »

Dan ben ik de eerste die je ontmoet......een schitterende tabak die volledig verpest wordt door de cognac :mrgreen:

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Dolledokus »

St Patrick schreef:Kleine tip van flip....
Als je Orlik lekker vindt moet je een blikkie of 2 PRF forum tabak FLAKE aanschaffen, een 1/2 jaartje laten liggen en smullen maar...:)

Ssssttttt...!!!!

:B
Zeg Sancto Patriziano, een vraagje. Je zegt een half jaartje laten liggen. Waarom is dit?
Ik hoor dat vaker dat mensen een tabak laten "rijpen". (of heb ik nu alweer heel schandalig een blog van Arno gemist :oops: )
Wat is het idee daarachter? (smaakversterking?)
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door magicmarcello »

Dolledokus schreef:
St Patrick schreef:Kleine tip van flip....
Als je Orlik lekker vindt moet je een blikkie of 2 PRF forum tabak FLAKE aanschaffen, een 1/2 jaartje laten liggen en smullen maar...:)

Ssssttttt...!!!!

:B
Zeg Sancto Patriziano, een vraagje. Je zegt een half jaartje laten liggen. Waarom is dit?
Ik hoor dat vaker dat mensen een tabak laten "rijpen". (of heb ik nu alweer heel schandalig een blog van Arno gemist :oops: )
Wat is het idee daarachter? (smaakversterking?)
Virginia's hebben baat bij rijping, net als goede rode wijnen, whisky's, vrouwen... :mrgreen:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Dolledokus »

Dus in principe als je de maak-datum van je blik zou weten. Dan kan je ze nog even laten staan indien nodig. SVH van DTM is ook een virginia. Dus als ik die langer laat staan, dan rijpt ze nog wat na. Of zijn blikken af-fabriek al (voor-)gerijpt?
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door magicmarcello »

Je mag ervan uitgaan dat de blikken in ieder geval direct rookbare tabak bevatten.
Het rijpingsproces van de diverse aangeboden variaties en blends is net als met wijn/whisky/vrouw, de ene gaat wat langzamer dan de ander...
Ook hier openbaart zich een mooi fenomeen qua individualiteit hetgeen de tabaksreis alleen maar spannender en interessanter maakt.
Er zijn geen concrete maatstaven voor anders dan de persoonlijke ervaringen en het benodigde geduld...
Leuk toch?
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Dolledokus »

Hmmm. Dat geeft wel te denken in elk geval.
Wijn drink ik niet. Dus daar heb ik alvast geen last van. Whisky zo sporadisch dat je je afvraagt waarom je eigenlijk een fles hebt staan.
En de vrouw, tjah, daar zal ik heel wijselijk even niks pover zeggen. Ik ben ietwat bang voor applaus, maar dan wel met mijn gezicht ertussen! ;)
Maar ik zal dat zeker eens een kansje geven dan. Dat zal toch wel lukken als ik die grootverpakking heb. Dat staat zowiezo al wat langer. Ben benieuwd in ieder geval!
En dank voor de uitleg overigens =D>
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door St Patrick »

magicmarcello schreef:
St Patrick schreef:Kleine tip van flip....
Als je Orlik lekker vindt moet je een blikkie of 2 PRF forum tabak FLAKE aanschaffen, een 1/2 jaartje laten liggen en smullen maar...:)

Ssssttttt...!!!!

:B
...Kijk, hier wordt nu een tipje van een sluier opgelicht...
Het was zeker retegezellie gisteravond nietwaar? :D
Ja het was idd een erug gezellig avond, maar daar hebben Arno en ik niet veel voor nodig...:)
En helaas heb ik de flake niet kunnen roken. Ik ben wat dichter betrokken bij het ontwerp en ontwikkeling van de PRF tabakken maar ik hoor gelukkig niet tot het proefpannel.... Daarentegen ben ik wel de chauffeur en krijg ik soms iets meer info mee... :wink:
De tabakken worden sowieso speciaal voor ons gemaakt en zijn daardoor erg jong (lees mijn reactie op de nieuwe tabak van HU). Hierdoor kunnen deze tabakken een klein scherp randje hebben. Na even laten liggen voorkom je een rauwe tong tijdens het roken en kan je lekker genieten...

:B
Laatst gewijzigd door St Patrick op 04 okt 2013 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door St Patrick »

Dolledokus schreef:Dus in principe als je de maak-datum van je blik zou weten. Dan kan je ze nog even laten staan indien nodig. SVH van DTM is ook een virginia. Dus als ik die langer laat staan, dan rijpt ze nog wat na. Of zijn blikken af-fabriek al (voor-)gerijpt?
@Den Dolle; Het is altijd verstandig om met pen de aankoopdata van je tabak op het blik te zetten. Als je er dan voor gaat de tabak weg te leggen dan weet je iig vanaf welke aankoopdata de tabak in de tabakskast ligt...
En ja sommige tabakken worden naarmate de jaren verstrijken zachter en voller van smaak en geur. (zie de opmerking mbt Wijn, Whisky en Vrouwen???(dat laatste vind ik een beetje eng, maar goed))
Ik beleg, net als een aantal andere hier op het forum, in kleine hoeveelheden tabak die mij nu erg goed bevallen... Datum erop en niet meer aankomen... Zo gaat dit straks ook met de PRF tabakken... Ik schaf 3 Latakia en Flake aan. Van elk rookt ik over een half jaar één blik leeg en die andere twee gaan de kast in tot over een paar jaar. Dit wegleggen gaat het beste met Viginia's en Latakia's... voor de gesausde tabakken geldt dit ook maar volgens mij rijpen deze niet verder in het blik, maar daar kan het beste WC je antwoordt op geven. (of Arno natuurlijk).

Succes met het opbouwen van je tabakskelder en laat maar weten of het lukt...

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Laafke

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Laafke »

Ik heb een vers blikje Troost opengetrokken en gerookt en daarna een blik dat er al minsten 5 jaar lag. Je proeft echt het verschil. Dus m.i is rijpen niet een kwestie van een half jaar maar praat je echt over meerdere jaren.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Arno »

St Patrick schreef: Dit wegleggen gaat het beste met Viginia's en Latakia's... voor de gesausde tabakken geldt dit ook maar volgens mij rijpen deze niet verder in het blik, maar daar kan het beste WC je antwoordt op geven. (of Arno natuurlijk).
Volgens mij heb ik hier in een ander draadje al antwoord op gegeven. Het rijpen van gesausde blends ligt aan welke tabakken erin verwerkt zijn. Veel burleys, weinig rijping. Veel Virginia's, veel rijping. Nogmaals:

- Virginia: Rijpt heel mooi, het beste van alle tabakken. Virginia worden met ouderdom meer mellow, zoeter en voller van smaak. Dus heb je een aromatic met veel Virginia's dan zal deze beter rijpen als een aromatic met Burley.
- Burley: Doet niet veel qua rijping. Blijft grotendeels hetzelfde over de jaren.
- Orientaals: Doet ook niet veel over de jaren.
- Latakia: Hiervan gaat de smaak, de kracht, een deel verloren door rijping. Dit komt omdat de latakia als het ware samensmelt met de rest van de tabakken en het "scherpe" (want latakia is niet scherp) randje eraf gaat. Een van de redenen waarom sommigen de nieuwe Balkan Sobranie beter vinden als de oude, omdat de latakia nog "vers" is.
- Perique: De kracht hiervan neemt ook af met de jaren. Ook omdat de Perique zich mengt met andere tabakken.
- Cavendish: Cavendish is al vaak een heel eind gerijpt (gefermenteerd). Als Cavendish van Virginia is gemaakt kan het nog wat door rijpen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Arno »

Laafke schreef:Ik heb een vers blikje Troost opengetrokken en gerookt en daarna een blik dat er al minsten 5 jaar lag. Je proeft echt het verschil. Dus m.i is rijpen niet een kwestie van een half jaar maar praat je echt over meerdere jaren.
Yup, vooral Virginia's kan je echt jaaaaaaren laten liggen. Heb nog een paar blikjes "Britain-made" Capstan van ±25 jaar oud. YUM-MIE!!! Met latakiatabakken moet je echter opletten, die zitten rond de 4 jaar op hun top. Je kan ze natuurlijk langer laten liggen maar dan heeft de latakia een deel van zijn "kracht" verloren.
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Winslow Collector »

Wat betreft aromatische (gesausde tabakken die dus een TOPPING hebben gekregen, want "pure" tabakken hebben in 99% van de gevallen ook een aromatische CASING gehad) is het zeer verschillend.

Ten eerste, zoals Arno al aangaf: waaruit bestaat de blend? Veel of weinig Virginia's en/of Burley?
Ten tweede: WELKE Virginia's? Soorten met < 1% nicotine en meer dan 15% (natuurlijke) suikers, of juist veel nicotine en weinig suikers? Welke blend van welke Virginia's en in welke verhoudingen?
En dan ten derde: die Cavendish. Zoals al elders aangegeven is, is Cavendish geen tabakssoort, maar een proces dat tabak ondergaat: het samenpersen (huwen/fermenteren) maar dan onder hogere temperatuur. Dit kun je als een soort extra rijping zien, maar is dit altijd zo? Is het geforceerd karameliseren van suikers (niet voor niets dat Cavendish donker van kleur is) met warmte hetzelfde als rijping in tijd?

Een machtig interessant onderwerp, waar ik al wat verder ingdoken ben. Mede door mijn interesse in whisky en waar dáár de aroma's vandaan komen. Maar nog verre van "wetenschappelijk" onderbouwd.

Dus voorlopig houd ik het op mijn eigen ervaringen met mijn eigen aromatische tabakken en mijn eigen (helaas absoluut niet perfecte) waarnemingsvermogen. En dan kom ik soms uit op een tabak die na 5 jaar of meer een geweldig vol aroma heeft verkregen, waar de scherpe randjes vanaf zijn. En soms gaat de tabak na verloop van jaren een kant op van verzuring. Vooral wanneer er aroma's inzitten die bepaalde dranken moeten imiteren of daadwerkelijk met drank zijn gesausd.
Hierbij merk ik, dat mijn geleifde whisky-aroma's het in tabak vaak wat minder doen op lange termijn, maar aroma's als rum en wijn het stukken beter doen in tabak. Ook op langere termijn.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Sidekickelvis »

Arno schreef:
Laafke schreef:Ik heb een vers blikje Troost opengetrokken en gerookt en daarna een blik dat er al minsten 5 jaar lag. Je proeft echt het verschil. Dus m.i is rijpen niet een kwestie van een half jaar maar praat je echt over meerdere jaren.
Yup, vooral Virginia's kan je echt jaaaaaaren laten liggen. Heb nog een paar blikjes "Britain-made" Capstan van ±25 jaar oud. YUM-MIE!!! Met latakiatabakken moet je echter opletten, die zitten rond de 4 jaar op hun top. Je kan ze natuurlijk langer laten liggen maar dan heeft de latakia een deel van zijn "kracht" verloren.

Ik heb een Troost Slices blik uit de 80-er jaren (denk ik......) open staan en die had dat in eerste instantie ook maar nu het wat langer open staat vind ik het niet zo bijzonder meer. Zal het meenemen naar Heukelum zodat geinteresseerden kunnen vergelijken.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Dolledokus »

Zo, das een fijne berg info mannen. Dank daarvoor.
Mij is al heel wat meer duidelijk daarin. En zoals je zegt St Patrick. Ik zal idd een keldertje gaan aanleggen dus ;) (donker staan is goed?) Lijkt me een goed plan.
Het idee is dan ook om die Forum Tabakjes aan de kant te zetten voor onbepaalde tijd. Leverdatum zal bijna gelijkend zijn aan produceer datum ongeveer, dus das alvast super.
Vervolgens zit ik er hard aan te denken om de SVH van DTM ook te gaan wegleggen voor een bepaalde tijd. (kan er zo moeilijk afblijven van die!) En ik heb mijn eerste blik van iemand gehad. (sorry weet niet meer wie het was), maar dat stond volgens mij al even, want die smaakte voller naar mijn idee. Dus ik zal die wegzetten.
Okè, daar heb ik meteen een vraagje bij. Ik neem de volgende ronde namelijk een grootverpakking. Vacuum dus. Kan je dat ook wegzetten en rijpt ie dan na, of kan ik die beter open maken en in een weckpot wegzetten dan? En dan meteen voor de direct wat grabbelen hahaha! Man die is lekker zeg.

Kom ik aan bij de volgende.
Cavendish.
Ik heb een pakje Cavendish liggen van Troost. Eli heeft me die toegestuurd. Als ik die laat liggen, dan heeft dat dus eigenlijk geen nut. Dat is al gerijpt begrijp ik uit het verhaal. Het zal in elk geval niet al te veel meer doen. Tenzij er veel virginia inzit.

Het rijpen zelf.
Kan ik als ik iets wil laten rijpen, dat beter in blik doen, of kan in een pouch ook? In een pouch lijkt me dat dat sneller uitdroogt ondanks de sluiting. Een blik is dichter niet?
Of kan je het uit een verpakking nemen en dat in een weckpot steken en donker wegzetten? Werkt dat ook? Of is het als je het zaakje open hebt gemaakt eenmaal open en is het verkeken?

Ik moet overigens zeggen dat ik het erg leuk vind dat ik nu langzaam aan wat dieper in de tabak kom te zitten.
Het gaat verder. Dit maakt het leuk vind ik. De hobby, want zo zie ik het toch een beetje. Word breder daarmee.
Zo ben ik gevallen voor Terminus. Heb daar wat mee. En dat is erg leuk, want je jaagt op alles wat terminus heet. Vervolgens ga je daarna, naast je jacht werkzaamheden ;) , ook nog dieper in de tabak zitten. Meer info van krijgen. Zoals de rijping waar we het nu over hebben. En ik vind dat toch maar machtig mooi allemaal. Zo word mijn eigen kennis ook breder omtrent tabak, pijp roken etc etc.
En ik wil het toch echt proberen. Tabak wegleggen om ze beter van smaak te laten worden. Ben benieuwd naar het resultaat overigens. Maar goed, waar leg je de grens? Hoe lang laat je het liggen? 1 jaar, 2 of 5 zoals Laaf deed? Wat is een leuke jaartal, of kies je dat geheel zelf uit?
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door capricorn »

Dolle;
ga eens naar Bijsmans in Voerendal die heeft zeker ook nog oude pijptabak

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Dolledokus »

Richting Kunder is dat?
Kom heel soms wel eens in Kunder bij een vriendin van ons, dus een keer aanwippen daar zal geen probleem zijn ;) Thanks for ze tip!
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Arno »

Dolledokus schreef:Ik heb een pakje Cavendish liggen van Troost. Eli heeft me die toegestuurd. Als ik die laat liggen, dan heeft dat dus eigenlijk geen nut. Dat is al gerijpt begrijp ik uit het verhaal. Het zal in elk geval niet al te veel meer doen. Tenzij er veel virginia inzit.

Het rijpen zelf.
Kan ik als ik iets wil laten rijpen, dat beter in blik doen, of kan in een pouch ook? In een pouch lijkt me dat dat sneller uitdroogt ondanks de sluiting. Een blik is dichter niet?
Of kan je het uit een verpakking nemen en dat in een weckpot steken en donker wegzetten? Werkt dat ook? Of is het als je het zaakje open hebt gemaakt eenmaal open en is het verkeken?
Laten rijpen in een pouch gaat inderdaad niet, die zijn niet luchtdicht. Beste kan je als je een pouch koopt (en je rookt het niet meteen op) is de tabak eruit halen en inderdaad doen in een weckpot.
Afbeelding

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door capricorn »

Citaat van DTM

Aromatisierte Mixturen (damit sind die beliebten und meistverbreiteten Virginia-Black Cavendish Blends gemeint) sollten nicht länger als 1 Jahr gelagert werden. Besonders bei hochgradig geflavourtem Black Cavendish können sich durch Nachfermentation manche der Aromazusätze verändern oder zersetzen, was in manchen Fällen zu deutlichen Geschmacksveränderungen oder -verlusten führen kann.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Arno »

capricorn schreef:Citaat van DTM

Aromatisierte Mixturen (damit sind die beliebten und meistverbreiteten Virginia-Black Cavendish Blends gemeint) sollten nicht länger als 1 Jahr gelagert werden. Besonders bei hochgradig geflavourtem Black Cavendish können sich durch Nachfermentation manche der Aromazusätze verändern oder zersetzen, was in manchen Fällen zu deutlichen Geschmacksveränderungen oder -verlusten führen kann.
Logisch, door rijping veranderd de smaak. Als je dat niet wil, als je de verse smaak wil blijven proeven van de verse aromatic, dan moet je het niet te lang bewaren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Ribbon »

@ Dolle. Laat je niet misleiden door de term 'cellaring'. Het impliceert dat bewaren in een kelder het beste is. Kelders zijn echter nog al eens vochtig. Van vocht kunnen blikken gaan roesten. Als je echt lang gaat opslaan loop je kans dat het blik gaat doorroesten tot aan de inhoud.

Droog, koel en donker dus. :wink:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Advies wat voor tabak.

Bericht door Dolledokus »

In een keukenkastje dus ;P
En precies daar heb ik dus mijn tabak ook staan. In onze riante gigantische keuken. (NOT, lees hier gerust 1,5m2) ;)

En in een pouch, dat had ik al gedacht ja. Maar goed, daar kunnen ze wel "eventjes" in liggen dus.
Ik ga toch maar weer op jacht naar wat weckpotten denk ik. De iets kleinere, dan kan ik pouches wat beter opslaan als ze langer blijven liggen. Want mij lijkt dat je die niet een aantal maanden kunt laten liggen. Dus dat is dan wat weckpotjes bijhalen/scoren. Pouches erin, sticker erop, en wegzetten maar.
Ik weet niet hoe jullie dat vinden, maar ik vind het ook fijner om de tabak uit een pot of blik te nemen als uit een pouch.
Het is wat minder rommelig. Zeker als je ergens buiten bent kan het wel eens geknoei opleveren. Zo vind ik uit een tabakszak ook al wat vervelend, maar wel weer handig omdat je dan geen extra pouch hoeft mee te slepen. Veel doe ik er overigens niet in omdat dit ook veel te snel uitdroogt. Bij sommige tabakjes doe ik het expres, die mogen wat sneller droog zijn omdat ze me dan wat beter roken. Zoals de SVH bijvoorbeeld. Is me regelrecht uit blik net te nat.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Plaats reactie