Beginnerstabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Beginnerstabak

Bericht door dr. Watson »

Door de heer Van Werven uit Apeldoorn is mij Danske Blue Sky aanbevolen. Het is fantastische natureltabak met toch een verfijnde exclusieve geur. Het rookt heel makkelijk en als beginneling ben ik hiermee in staat om op smaakvolle wijze een hele pijp in een keer leeg te roken. Hiervoor heb ik aromatic choice van MacBaren geprobeerd, die is echter gesaust en hierdoor wat lastiger te roken....tevens is de smaak hiervan wat flauw.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Is dat met menthol?

edit; sorry las niet dat het naturel was ;)

Is je pijp al goed ingerookt?

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Joey Peters schreef:Is je pijp al goed ingerookt?
Ik ben meerdere aan het inroken vanwege mijn aankoop in Middelburg van 5 pijpen tegen 60% korting.

Volgens mij zijn ze nu wel redelijk ingerookt...maar dan wel tot de helft van de pijp.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

5 pijpen gekocht, toe maar :lol:

De meeste nieuwe pijpen hebben al een koolstof laagje bij aankoop. Maar mijn ervaring is dat dit het droogroken niet bevorderd totdat je hem alsnog zelf inrookt.

Gebruikersavatar
Vier Heeren Baai
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 mar 2009 22:25
Locatie: panningen

Bericht door Vier Heeren Baai »

Mischien meer tabaksoorten die we als ''beginnerstabak'' kunnen aanmerken.

4HB

nielsjoh
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 apr 2009 23:00
Locatie: Horst-America

Bericht door nielsjoh »

Weet iemand of er menthol pijptabak bestaat?.
Je hebt namelijk ook menthol sigaretten en shag als Marlboro en Winner.
Mac Baren, Big Ben, de beste!

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Jazeker. Hele goede zelfs: http://www.vantoor.com/pijptabak/Davido ... 4f182350be

Een van mijn favorieten.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

mijn eerste tabak was een wit pakje met groene strepen en een schippertje er op (srr de naam ben ik vergeten)
de smaak was neutraal en een tikkeltje saai.
Het pakje was te groot om snel op te krijgen (als je maar een paar dagen op de week rookt) en ik varier nog al eens graag, spijtig dat er geen kleindere hoeveelheden te koop zijn.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Dat was Schippers tabak. Ik heb hiervan enkele jaren geleden hele vrachten gekocht in Luxemburg en gerookt natuurlijk. Tot ik het zat was en ben over gegaan naar Stad Ootmarsum extra krul, een pure naturel tabak, lekker stevig van smaak.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Ik vind zelf een milde baai tabak zoals Echte Friesche Heerenbaai een goeie binnenkomer, omdat de smaak en mond-sensatie mild zijn.

Daarnaast is het prettig om geen al te zeer gesausde tabak te nemen, omdat die veel sneller (te) heet rookt en dus tongue-bite kan veroorzaken, plus nare vochtigheid die misschien in de mond komt.

Blue Dansk vind ik ook een uitstekende binnenkomer.

Punt met gesausde tabak, is dat de geur heel anders is dan de smaak, zowel in de verpakking als bij het roken. Dit verschil is kleiner bij naturel tabakken.

Flake tabakken zijn heel bijzonder, maar vereisen iets meer oefening en ervaring bij het stoppen van de pijp en het roken.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Uit eigen ervaring weet ik dat als een sigarettenroker overstapt, de baaien niet de beste keus zijn, branden te snel en te heet met gevaar op serieuze tongbite.

Een flake is door de trage brandbaarheid beter voor het dan nog te snelle roken door de beginner. Ready rubbed is dan een mooie opstap, bijvoorbeeld de Golden Blend van MacBaren. Niet duur, traag brandend, redelijk neutraal en niet erg ingewikkeld. Je moet eerst leren roken, smaakjes komen later.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Ik adviseer toch maar weer Neptune.
De smaak van de tabak kan iedere beginnende pijproker bekoren, ze brand rustig en neigt niet naar tong-brand.
Ook de room-note is aangenaam.
Zonder meer een tabak die niet snel gaat vervelen, zich zeer langzaam prijsgeeft en zeker ook later nog voor verrassingen kan zorgen.
Een ultieme tabak dus voor de starter die zeker bijdraagt aan het blijven pijproken.
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

ik vond baai wel prettig om me tebeginnen, ik leerde er langzamer door roken omdat baai zo snel brand en relatoef warm word. ben daarna wel overgestapt om ready rubbed wat ik samen met flake een fijne tabak vind.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
tweetakt [*RIP*]
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:31
Locatie: Beegden

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

Neptune zou ook mijn advies zijn. lekker eenvoudig en precies in het middengebied.
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Ik vind inderdaad MacBaren 7 Seas golden blend ook een goede starterstabak. Deze tabak is ook uitstekend voor het inroken van pijpen.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Hier nog iemand die Neptune adviseert.

Nu even iets heel anders:

In Leerdam kreeg ik trouwens een sample van MacBaren Virginia #1 en ik moet zeggen dat ik deze tabak erg lekker vind roken en zelfs dacht: als ik alles over mocht doen zou ik met deze tabak beginnen! Dit omdat deze lekker zoet is en je écht de zoetigheid proeft. (had ik dan in ieder geval).

De room-note is niet opvallend lekker, maar de smaak... Het is maar waar je prioriteiten liggen.

Dit is trouwens gebaseerd op persoonlijke smaak. Het hoeft voor jou niet hetzelfde te zijn. :)
Afbeelding

Haddocks
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 feb 2011 17:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Haddocks »

Ik ben begonnen met Alsbo Cherry, dat beviel me niet zo goed. Mijn 2e pakje was Indian Summer, deze kan ik wel aanraden. Niet te sterk, maar wel een aangename geur en smaak.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Haddocks schreef:Ik ben begonnen met Alsbo Cherry, dat beviel me niet zo goed. Mijn 2e pakje was Indian Summer, deze kan ik wel aanraden. Niet te sterk, maar wel een aangename geur en smaak.
Dat was voor mij (na de ongelofelijk miskleun(s) met Clan) de eerste tabak waar het heel prettig mee ging. Overigens in een Corncob.

Het is dat ik voorlopig zat tabak op voorraad heb, anders zou ik wel weer wat Indian Summer aanschaffen erbij.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Bericht door Ribbon »

drfretboard schreef:
Haddocks schreef:Ik ben begonnen met Alsbo Cherry, dat beviel me niet zo goed. Mijn 2e pakje was Indian Summer, deze kan ik wel aanraden. Niet te sterk, maar wel een aangename geur en smaak.
Dat was voor mij (na de ongelofelijk miskleun(s) met Clan) de eerste tabak waar het heel prettig mee ging. Overigens in een Corncob.

Het is dat ik voorlopig zat tabak op voorraad heb, anders zou ik wel weer wat Indian Summer aanschaffen erbij.
Indian Summer in een corncob raad ik bij deze ook aan. Het zoetige van deze tabak past goed bij een maïspijp vind ik. Plus het feit dat dit aardig voordelig is qua prijs. Zo uit m'n hoofd ben je voor ongeveer 16 euro klaar (pijp + tabak).

witte rasta
Berichten: 648
Lid geworden op: 24 okt 2010 12:08
Locatie: Moos-Herk

Bericht door witte rasta »

Robb schreef:
drfretboard schreef:
Haddocks schreef:Ik ben begonnen met Alsbo Cherry, dat beviel me niet zo goed. Mijn 2e pakje was Indian Summer, deze kan ik wel aanraden. Niet te sterk, maar wel een aangename geur en smaak.
Dat was voor mij (na de ongelofelijk miskleun(s) met Clan) de eerste tabak waar het heel prettig mee ging. Overigens in een Corncob.

Het is dat ik voorlopig zat tabak op voorraad heb, anders zou ik wel weer wat Indian Summer aanschaffen erbij.
Indian Summer in een corncob raad ik bij deze ook aan. Het zoetige van deze tabak past goed bij een maïspijp vind ik. Plus het feit dat dit aardig voordelig is qua prijs. Zo uit m'n hoofd ben je voor ongeveer 16 euro klaar (pijp + tabak).
ik rook die indian summer ook nu
lijkt heel hard op grousemoore volgens mij

zelfde smaak en geur ,alleen is de indian summer iets zoeter
grtz
WR
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Kentucky Bird is ook een erg lekker en makkelijke tabak om mee te beginnen. Ik rook deze zelf regelmatig, en ik vindt de rozenblaadje echt een lekker toevoeging.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

St Patrick schreef:Kentucky Bird is ook een erg lekker en makkelijke tabak om mee te beginnen. Ik rook deze zelf regelmatig, en ik vindt de rozenblaadje echt een lekker toevoeging.
:B
Mee eens! Onlangs voor het eerst gekocht en bevalt prima :)

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Ik ben begonnen met Sail Natural (beige pakje). Licht zoet, brandt niet snel op de tong, en is redelijk goed brandend te houden.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Willem Schimmel in Zutphen heeft een tabak uit Duitsland geïmporteerd met rozenblaadjes. Ik meen van het merk Rattray's.
Blikken van 100 gram. Ik heb het niet gekocht, maar hij liet het me wel zien. Misschien ook zoiets als Kentucky Bird?

Schieper
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 jan 2011 15:50
Locatie: Wateringen

Bericht door Schieper »

Ik ben een echte beginner en heb een aantal dingen gerookt die van best wel oke tot "niet mijn ding" waren. De eerste tabak die ik echt lekker vind en waar ik echt naar uit kijk is mijn Davidoff Danish mixture.
Golden blends vanilla vond ik wel oke.

Borkum reef whiskey en orange&hunny vind ik afgrijselijk.

Dunhill My mixture 965 is mij te zwaar (maar dat kan aan de pijp liggen) en ik krijg er tongbite van.

McBaren loose cut vanilla vond ik niet heel geweldig. ik rook de vanille alleen in het pakje.

Een sample McConnell oriental mixture vind ik ook wel interessant alhoewl ook wat sterker. Datzelfde geld voor mijn Erinmore flakes.

Just my 0.02

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

Ik sluit me volledig aan bij de voorgangers in t advies over o.a. Neptune.
Dat was samen met Troost Aromatic Cavendish en Mac Baren Scottish blend de tabak waar ik 33 jaar geleden mee ben begonnen.
Ik rook ze alle 3 nog steeds met plezier en vind Neptune een boeiende easy-going tabak is die me nooit is gaan vervelen.
Volgens mij is Janneman hier ooit eveneens mee begonnen en rookt 'm nog steeds, 't is voor hem ook een soort referentiekader geworden net als bij mijzelf eigenlijk.
Er blijkt uit bovenstaande toch een duidelijke consensus aangaande een paar verschillende tabakken die we aan beginnende pijprokers zeker kunnen adviseren...
Groet,
Marcel
:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Schieper
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 jan 2011 15:50
Locatie: Wateringen

Bericht door Schieper »

Nog een ding dat mij als beginnend pijproker opvalt:

Ik denk dat ik veel tabakken in het begin niet lekker en veel te scherp vond omdat mijn pijp gewoonweg nog niet goed ingerookt was. Van die invloed word ik me nu langzaam pas bewust... Dat is misschien voor ons als beginnende pijprokers ook iets om in de gate te houden? Of is die invloed niet zo groot?

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

@Schieper; dat kan idd een reden zijn... Maar ik adviseer altijd rustig te roken. Dan heb je, ook bij een nieuwe pijp, hier beduidend minder last van.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Rustig roken is de allerbelangrijkste voorwaarde om ten volle van je pijp met inhoud te genieten. Door oefening moet dat iedereen lukken.

Wanneer je voelt dat je pijp uitgaat, laat dat dan gebeuren en ga niet als een gek eraan zuigen om er weer leven in te krijgen. Vaak moet je de tabak een beetje aandrukken en vervolgens rustig aansteken en weer verder.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

robvoorburg schreef: Wanneer je voelt dat je pijp uitgaat, laat dat dan gebeuren en ga niet als een gek eraan zuigen om er weer leven in te krijgen. Vaak moet je de tabak een beetje aandrukken en vervolgens rustig aansteken en weer verder.
Dat durf ik helaas ook nog wel eens te doen, ook al was ik daarvoor - en ook erna - rustig aan het roken. :oops: :oops:
Groeten,
jarnogab

Plaats reactie