Tabak bewaren

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Tabak bewaren

Bericht door polleke »

Ligt het aan mij of had ik toch ooit goed begrepen dat de voorraad tabak in het donker bewaart moest worden![emoji848][emoji849]al kun je dat pottekuh natuurlijk dan ook weer in de kelder( kast) zetten ![emoji23][emoji23][emoji41][emoji41]

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Tabak bewaren

Bericht door Asmodeus »

Sidekickelvis schreef:Ik zit er serieus over te denken gewoon een goedkope vacumeermachine aan te schaffen en Bulktabakken in plastic te sealen. Lichtdicht opslaan en het moet lang goed blijven lijkt me. Per 50 of 100 gram in een zak en bij aanbreken in een weckpot. Lijkt me de goedkoopste oplossing.
Maar waarom niet rechtstreeks in de weckpot ? Het beste bewijs dat een beetje zuurstof op z'n minst geen kwaad kan en misschien juist heel goed is voor je tabak is toch het voorbeeld dat Robbin aanhaalde, zijn blik oeroude Capstan.
En als je de boel goed wil sealen in zware kwaliteit folie moet je toch denken aan een uitgave van vele honderden €.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak bewaren

Bericht door Sidekickelvis »

Asmodeus schreef:
Sidekickelvis schreef:Ik zit er serieus over te denken gewoon een goedkope vacumeermachine aan te schaffen en Bulktabakken in plastic te sealen. Lichtdicht opslaan en het moet lang goed blijven lijkt me. Per 50 of 100 gram in een zak en bij aanbreken in een weckpot. Lijkt me de goedkoopste oplossing.
Maar waarom niet rechtstreeks in de weckpot ? Het beste bewijs dat een beetje zuurstof op z'n minst geen kwaad kan en misschien juist heel goed is voor je tabak is toch het voorbeeld dat Robbin aanhaalde, zijn blik oeroude Capstan.
En als je de boel goed wil sealen in zware kwaliteit folie moet je toch denken aan een uitgave van vele honderden €.
200 weckpotten opslaan is ook niet echt een optie natuurlijk. En hoezo vele honderden euro's? Goedkope vacuumerders zijn 5 tientjes ofzo.
https://www.bol.com/nl/p/bestron-dbs827 ... tm_role=in
10mtr foliezakken kost 11,95.... Dan kun je wel wat bewaren lijkt me.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Tabak bewaren

Bericht door Asmodeus »

Sidekickelvis schreef:
Asmodeus schreef:
Sidekickelvis schreef:Ik zit er serieus over te denken gewoon een goedkope vacumeermachine aan te schaffen en Bulktabakken in plastic te sealen. Lichtdicht opslaan en het moet lang goed blijven lijkt me. Per 50 of 100 gram in een zak en bij aanbreken in een weckpot. Lijkt me de goedkoopste oplossing.
Maar waarom niet rechtstreeks in de weckpot ? Het beste bewijs dat een beetje zuurstof op z'n minst geen kwaad kan en misschien juist heel goed is voor je tabak is toch het voorbeeld dat Robbin aanhaalde, zijn blik oeroude Capstan.
En als je de boel goed wil sealen in zware kwaliteit folie moet je toch denken aan een uitgave van vele honderden €.
200 weckpotten opslaan is ook niet echt een optie natuurlijk. En hoezo vele honderden euro's? Goedkope vacuumerders zijn 5 tientjes ofzo.
https://www.bol.com/nl/p/bestron-dbs827 ... tm_role=in
10mtr foliezakken kost 11,95.... Dan kun je wel wat bewaren lijkt me.
Ik vraag me af of je daar iets aan hebt als je tabak echt jaren wilt bewaren.
Echt vacumeren, zoals bijvoorbeeld een slager dat doet, met zware kwaliteit folie en een bijna volledig vacuüm (99,veel %) vereist een duur apparaat.
Zoals Rivulus al opmerkte, je ruikt latakia gewoon door een plastic zak heen.
Trouwens, jij hebt op dit moment toch geen balen tabak in het penthouse liggen die 200 weckpotten gaan vullen ?

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak bewaren

Bericht door Sidekickelvis »

Nope, maar dat kan nog komen natuurlijk....

Ik heb zeker 3 jaar een plastic bak met een halve kilo Balkan Supreme gehad die wel steeds droger werd maar zeer goed rookbaar bleef na bevochtigen. Ik ben niet zo bang voor smaakverlies dus. Insealen in plastic en dan in zo'n bak lijkt mij helemaal geen slechte oplossing.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Tabak bewaren

Bericht door Tobias Tobit »

Dat je Latakia dwars door het plastik heen ruikt kan garanderen. Ik heb hier sinds kort een brik pirate Kake liggen en die zit in dikke folie geseald. Toch ruikt het hele kastje naar een ouwe houtkachel. Ik denk dus eigenlijk ook dat een simpel huishoud apparaatje goed genoeg is. Het vacuüm trekken is niet het voornaamste van het bewaren. De kwaliteit van de folie en de sealrand des te meer. Zou eerder geld uit geven aan een goede folie dan aan het verkrijgen van een 99.999% vacuüm.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Tabak bewaren

Bericht door The Fonz »

Boeiend, boeiend. In het algemeen geldt natuurlijk dat zo'n apparaat ook en vooral voor "gewoon" huishoudelijk gebruik bedoeld is. Zelf heb ik het wel eens uitgeprobeerd met een verse salade en mijn ervaring is dat het echt werkt: hooguit een paar uren vers houden in de koelkast, wordt ineens enkele dagen!
Of het zin heeft om zoiets aan te schaffen, hangt uiteraard af van hoe en hoeveel je er gebruik van gaat maken. Voor wat betreft het bewaren van pijptabak: in mijn eenvoudige rekenvoorbeeldje iets eerder in dit topic, heb ik proberen aan te geven dat je er al vrij makkelijk tientallen neuro's voordeel mee kunt behalen en het apparaatje dus relatief snel kunt terugverdienen. Maar als je bijvoorbeeld niet meer dan één 50 grams blikje per maand rookt en het verder niet huishoudelijk gebruikt, tja, dan kun je je afvragen hoe zinvol een eventuele aanschaf zou zijn - dat spreekt voor zich.
Dan is er nog de opmerking van Ribbon: er is een verschil tussen vacuüm opslaan en luchtdicht! Als pouches helemaal vacuüm zouden zijn, zouden ze volgens mij knoerhard moeten zijn en het is nog maar de vraag of blikken en blikjes niet helemaal zouden verkreukelen als er geen enkele molecuul lucht in zou zitten. Bovendien is het volgens mij inderdaad zo (ben echter geen deskundige dienaangaande!) dat er voor tabak enige lucht nodig is om te fermenteren en te rijpen. De blikjes en meeste pouches zijn volgens mij dan ook flink volgepropt en luchtdicht afgesloten en/of gesealed maar niet helemaal vacuüm. Zie ook mijn opmerkingen over de behoorlijk oude pouches Amphora Full Aroma.

De bijdrage van Paasei en de link naar bol, vind ik ook interessant, net zoals alle andere trouwens. Zelf heb ik het apparaatje waar Freark destijds over schreef (pagina 7 van dit topic) mede door zijn ervaringen, ook aangeschaft en ik kan niet anders zeggen dan dat ik er tot nog toe uitstekende ervaringen mee heb. Voor zover ik van Freark zelf heb begrepen, geldt dat overigens ook voor hem.

In een volgende post zal ik mijn ervaringen beschrijven en toelichten, inclusief een paar fotootjes. SKE, ik zou zeggen: wacht nog even met die aanschaf en lees even over mijn ervaringen...!

Dan het idee van Eli: een eventuele, gezamenlijke aanschaf. Op zich geen gek idee ofschoon er dan natuurlijk wel nogal wat praktische probleempjes opduiken inzake de haalbaarheid, zoals financiëring, reisafstand, regelmatig bezoeken van meetings en zo.
Toch bracht mij het balletje dat hij opwierp wel op een idee. Een idee, waarvan je zou kunnen zeggen dat het "geheel in de geest van ons forum" is.
Ik heb namelijk de indruk dat er al een aantal forumleden zijn die zo'n apparaat hebben, nog los van tabakswinkels die eventueel een vergelijkbare service bieden. Zelf heb ik dus ook zo'n dingetje.
Enfin, persoonlijk wil ik best zo af en toe voor geïnteresseerde forumleden uit mijn (directe) omgeving (Midden-Limburg; dorpje in de buurt van Roermond) wat tabak luchtledig verpakken, gesteld natuurlijk dat men dan zelf voor geschikte blikjes of bakjes zorgt (waar ik in een volgend berichtje nog even op terug kom). Om iets dergelijks op echt grote schaal aan te pakken, is waarschijnlijk te veel gevraagd van het eenvoudige apparaatje: ik ben bang dat het dan te gauw kaduuk zou kunnen gaan. Maar nogmaals: zo af en toe voor leden uit de directe omgeving - no problemo!
Stel nou dat er een x aantal forumleden dezelfde bereidheid zouden hebben dan zou dat zomaar kunnen betekenen dat er her en der te lande - en dus binnen een beperkte afstand! - een adresje zou zijn waar je dan als forumlid af en toe eventjes wat tabak zou kunnen laten verpakken. Dat zouden heel wat gezellige mini-meetings kunnen worden...! Diegenen die dat willen, zouden er dan bijvoorbeeld een sample tabak of wat filtertjes of wat ragertjes of zo voor kunnen vragen, zodat het allemaal toch enigszins "met gesloten beurzen" kan plaatsvinden, zonder dat iemand daar dan echt nadeel van ondervindt. De reisafstand is dan natuurlijk wel een dingetje: als je er tweehonderd kilometer voor moet gaan rijden, is natuurlijk alle eventueel behaalde voordeel, geheel en al "verdampt"...
Aanvullend zouden dan diegenen die zo'n ding hebben én naar een meeting gaan én daartoe bereid zijn, het spul kunnen meenemen om aldaar nog even voor deze of gene even wat tabak te "verpakken". En zo zouden we dan, als forum, een en ander toch al aardig moeten kunnen coveren. Dacht ik zo...
Maar uiteraard geldt: vrijheid - blijheid en je mag niet van iedereen verwachten aan zo'n idee zomaar mee te werken. Toch zou dat eventueel relatief makkelijk te inventariseren zijn, lijkt me.
En tenslotte is het misschien nog wel denkbaar dat zo'n apparaat op meetings wordt gehuurd of misschien zelfs beschikbaar wordt gesteld, al of niet door een ons welgezinde tabakshandelaar. Dan heb je waarschijnlijk gelijk een degelijk en professioneel apparaat tot je beschikking.
Nou ja, zomaar wat ideeën, naar aanleiding van "het balletje" dat Eli eerder opgooide...

Het goed bewaren en opslaan van wat tabaksvoorraad, en al zeker als je die dan in grotere en goedkopere verpakkingen kunt krijgen, blijf ik in ieder geval in principe echt de moeite waard vinden. Laten we eerlijk zijn: in de afgelopen pakweg twintig jaar - en dan reken ik ook neurootjes even terug naar guldens! - zijn de meeste pijptabakken (als ze nog te krijgen zijn!) ruimschoots meer dan verdubbeld in prijs. Kijk maar eens goed op de fotootjes van een oud blik Mac Baren Golden Blend dat ik eerder postte in dit draadje!

Ik lees wel wat jullie ervan vinden maar ik ben natuurlijk wel benieuwd! Vanavond nog of anders morgen, wil ik dus nog berichten over mijn eigen apparaatje en mijn ervaringen ermee. Het moet immers wel een beetje spannend blijven, toch...?

Met vriendelijke pijprokersgroet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Tabak bewaren

Bericht door rivulus »

Ik ben ook aan het speuren naar blanco kleine verfblikjes zoals HU, Heinrichs en Hajenius gebruiken. Dat is dan geen vacuum, maar wel potdicht. Heb ze nog niet gevonden.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Tabak bewaren

Bericht door The Fonz »

Hallo Rivulus,

ik zou zeggen: nog heel even wachten op mijn volgende post - ben ermee bezig.
En "een broedende kip moet je niet storen", zeggen ze dan wel eens...

Groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak bewaren

Bericht door Sidekickelvis »

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat ALS ik een soortgelijk apparaat aanschaf daar natuurlijk door anderen gebruik van gemaakt kan worden mits in de buurt woonachtig. In mijn geval zijn dat er best een hoop namelijk.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Tabak bewaren

Bericht door Ribbon »

The Fonz schreef:
Dan is er nog de opmerking van Ribbon: er is een verschil tussen vacuüm opslaan en luchtdicht! Als pouches helemaal vacuüm zouden zijn, zouden ze volgens mij knoerhard moeten zijn en het is nog maar de vraag of blikken en blikjes niet helemaal zouden verkreukelen als er geen enkele molecuul lucht in zou zitten. Bovendien is het volgens mij inderdaad zo (ben echter geen deskundige dienaangaande!) dat er voor tabak enige lucht nodig is om te fermenteren en te rijpen. De blikjes en meeste pouches zijn volgens mij dan ook flink volgepropt en luchtdicht afgesloten en/of gesealed maar niet helemaal vacuüm. Zie ook mijn opmerkingen over de behoorlijk oude pouches Amphora Full Aroma.
Uiteraard doelde ik niet op het volledige vacuüm. Dan zou er inderdaad geen molecuul lucht meer in de blikken zitten. Het ging me meer om de hol getrokken deksels op veel blikken. Als je deze blikken opent vind je (in het geval van losse tabak) vaak een min of meer in elkaar geperste plakkaat. Bij oude blikken merk ik duidelijk verschil in smaak tussen als ik direct uit zo'n plakkaat een pijp stop of als ik de inhoud eerst in een weckpot overplaats waar de tabak wat meer lucht krijgt. Dit in tegenstelling tot de los verpakte blikken van wat Amerikaanse blenders of bijv. HU tobacco. Hierbij vind ik de smaak direct uit blik al goed.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Tabak bewaren

Bericht door capricorn »

rivulus schreef:Ik ben ook aan het speuren naar blanco kleine verfblikjes zoals HU, Heinrichs en Hajenius gebruiken. Dat is dan geen vacuum, maar wel potdicht. Heb ze nog niet gevonden.
Hier kun je allerlei blikken kopen
https://www.blikkenshop.nl/ronde-blikken

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Tabak bewaren

Bericht door Paasei »

Ik heb via facebook een paar links doorgekregen naar de machine en blikken die Kees (voorheen Kiske...) gebruikt.
Ik zal ze straks thuis even bekijken en hier op gooien.
machine + blikken (per 150 !!!) kwamen op een 250 Euro.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Tabak bewaren

Bericht door Paasei »

Het gaat hem om deze machine van 76 Euro, eenvoudig huistuinenkeuken apparaat :

https://www.allpax.nl/vacumeermachine-f-110.html

die is met een slangetje te verbinden met deze dozen van 36 Euro :

https://www.allpax.nl/vacuuemcontainerset.html

en hij gebruikt deze blikjes, die je niet anders als per 150 (of meer) moet aanschaffen - 125 Euro - daardoor de duurste kost, maar je komt er wel ver mee. Dit is de maat van de ronde dunhill blikken, peterson blikken en er gaat dus 50 gram tabak in.

https://www.dosenprofi.com/en/METAL/Scr ... 00-ml.html

Blikje vullen (Kiske doet er een proper papieren servet in om te verkomen dat er tabak tussen de schroefdraad komt)
Handvast aandraaien, er kunnen 5 - 6 blikken in de grootste vacuumcontainer. Vacuum trekken, tien seconden wachten, en nogmaals vacuum trekken. Container openen, blikjes blijven vacuum, dekseltje staat hol en is met de losse hand niet open te krijgen.

Een zelfde werkwijze lijkt mij dus ook te kunnen met dat van de blokker dat ik hier eerder postte, het is vooral die voorraad blikjes die je moet aanschaffen...

Hij schrijft ook nog het volgende :
Als ik 2 kilo bulktabak in 2x uit Amerika over laat komen ben ik circa 300 Euro kwijt. Vergelijkbare tabakken kosten in Nederland minstens 15 Euro per blik/pouch = 300 Euro per kilo.

Vanaf 2 kilo bulk haal je de eerste investering er dus al uit.
Bulktabak 2 x 150 Euro + 250 Euro machine, vacumeerdozen en 150 blikken = 550 Euro.

Tevens heb ik dan nog 110 blikken over voor de volgende bulk-inkopen.

2 kilo tabak in blik in NL = 600 Euro.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Tabak bewaren

Bericht door Paasei »

Kiskes bevindingen met vacumeerzakken...

Vacumeren in vacumeerzakken geeft problemen omdat het volume waarin de tabak dan verpakt wordt te klein wordt waardoor er ten opzichte van dit volume teveel vocht aanwezig is. Dit geeft zeiknatte tabak die na een tijd (soms al na 6 maanden!) meer een natte algenbrei lijkt en totaal naar de klote is. Het blik zorgt dat er voldoende volume per verpakking aanwezig blijft zodat de relatieve vochtigheid per cm3 niet te hoog wordt.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Tabak bewaren

Bericht door Asmodeus »

"Een natte algenbrei" [emoji33], dat moeten we niet willen met z'n allen.

Gebruikersavatar
cipke
Berichten: 1161
Lid geworden op: 25 sep 2014 15:12
Locatie: Turnhout

Re: Tabak bewaren

Bericht door cipke »

Asmodeus schreef:"Een natte algenbrei" [emoji33], dat moeten we niet willen met z'n allen.
Tabak horror :twisted:
Nicotine isn’t a drug … it’s a vitamin

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Tabak bewaren

Bericht door The Fonz »

Interessante ervaringen en goeie tips!

In navolging van een aantal eerdere posts hier dan wat ervaringen van mijzelf.

Dit is mijn eigen apparaatje: de Allpax F20. Het is hetzelfde apparaatje dat door Freark (p.7 van dit topic) werd aangeschaft en besproken. Die is het dan ook schuld dat ikzelf vervolgens ook zo'n dingetje heb aangeschaft...

Afbeelding

Ik heb er (najaar 2015) zo rond de 45 neurootjes voor betaald. Daarvoor kreeg ik dus zo'n apparaat, twee containertjes (een kleinere - zie foto - en een behoorlijk grotere - iets van 2 1/2 ltr ongeveer) en een tweetal speciale stopjes om bijvoorbeeld geopende en niet geledigde wijnflessen mee vacuüm te zuigen. Dat laatste is bij ons thuis meestal niet nodig (...) maar je kunt bijvoorbeeld een fles rode wijn op die manier dagen lang goed houden bij kamertemperatuur. Je kunt er in principe geen zakken mee vacuüm trekken.
De containers zijn geschikt om er iets mee op te warmen in de magnetron, om ze in de diepvries te zetten en om ze in de vaatwasser te zetten.
Dit apparaat is volgens mij niet meer te krijgen maar de link die Paasei postte, laat soortgelijke apparaten zien, dacht ik.
Enfin, je doet iets in bijvoorbeeld zo'n container, draait de knop op "Vacuüm", duwt op het knopje en het bakje wordt leeggezogen waarop het apparaat automatisch stopt. Vervolgens haal je het eraf en draait de knop op "Lock" en klaar is kees. Het deksel krijg je er dan ook niet meer vanaf. Draai je de knop op "Open" dan hoor je een soort van fluitend gesis, de lucht stroomt er weer in en je kunt het deksel er weer vanaf halen. Tot nog toe werkt het apparaatje uitstekend en ik neem aan dat vergelijkbare apparaatjes op ongeveer dezelfde wijze werken.

Hoe gebruik ik die Allpax nou om tabak op te slaan?
Wel, (zie de uiteenzetting van Freark) ik zet er een blikje of een bakje (kom ik op terug) in, zuig het geheel vacuüm, laat er vervolgens weer lucht in stromen en als het dan goed is, is het blikje met geen paard meer open te krijgen. Behalve dan natuurlijk op de vertrouwde manier, bijvoorbeeld door een muntje onder het deksel te duwen, dat muntje een stukje te draaien (korte sis) en vervolgens het deksel er weer vanaf te draaien.
Of het desbetreffende blikje dan helemaal luchtledig is, weet ik niet. Wel kun je dan duidelijk zien dat het deksel ietwat is "ingedeukt", zeg maar: een soort van bolling naar binnen (beneden) vertoont. Daarom ga ik er dan vanuit dat het blikje in ieder geval luchtdicht is afgesloten.

Zo heb ik bijvoorbeeld een oud blikje in oktober 2015 gevuld met Mac Baren Golden Blend en op boven beschreven wijze opgeslagen. Het deksel van dat blikje staat nu nog steeds "ingedeukt" en beschouw ik daarom als nog steeds luchtdicht. We hebben het hier dus over 14 à 15 maanden en zo lang werkt het in ieder geval dus alvast.

Destijds kon je bij Dan Pipe van dat soort blikjes kopen - volgens mij voor 50 eurocent of zoiets - maar helaas zijn die nu niet meer te vinden in hun assortiment, althans niet op hun site. Bovendien vroegen (en vragen) ze rond de 11 neuro's aan verzendkosten, minimaal, dus dat schoot ook niet lekker op.
Eerst maar eens iets anders geprobeerd dus.
Tot nog toe gebruik ik blikjes en potjes.
Voor wat betreft de blikjes: ik probeer simpelweg gebruikte pijptabak blikjes eerst uit in die container die hoort bij het apparaat. Die blikjes hebben doorgaans zo'n zachte "seal" rand in het deksel. Krijg ik vervolgens het deksel er met geen mogelijkheid meer af dan beschouw ik het blikje als geschikt en gebruik ik het om tabak op te slaan. Tot nog toe lukt het met een hoop blikjes niet: daar draai ik het dekseltje gewoon vanaf na de "zuig procedure" met de Allpax. Maar met een aantal blikjes lukt het prima. Bij mij gaat het tot dusverre dan om ronde blikjes zoals bijvoorbeeld (oude) blikjes van EMP van Dunhill maar ook om (oude) blikjes van Erinmore Mixture (de oude dus, nog van Murray and Son, Ierland) en oude, 100 grams blikken van Mac Baren. Kwestie van uitproberen dus. Vervolgens plak ik er gewoon een stickertje op met de datum en de inhoud.
Voor wat betreft de potjes: met heel dunne, "zwakke" plastic potjes waar bijvoorbeeld nootjes of iets dergelijks in hebben gezeten, lukt het niet - die sluiten gewoon niet optimaal af. Ook na het gebruik van een stukje huishoud cellofaan tussen het deksel en het potje, werkt het niet. Wat wel lijkt te werken, zijn de wat stevigere plastic potjes. Ik kwam erop toen we daaruit een kant en klaar toetje lepelden. Plotseling hebben we toen een paar dagen lang heel veel kant en klare toetjes gegeten...

Afbeelding

Ik kocht in het najaar van 2015 onder andere een 200 grams blik Special Curley bij Peter Heinrichs (daar moet ik trouwens nog eens een review over schrijven). Die tabak heb ik in zo'n potje proberen te frotten. Het resultaat was dat 50 gram niet werkte (afgemeten met een elektronisch keuken weegschaaltje) maar 40 gram wel. Dat was op zich ook wel een interessant experimentje. Als ik het dekseltje er stevig op klem en dan de container vacuüm zuig, plopt het dekseltje er gewoon weer af. Dus: het potje is dan luchtdicht afgesloten, de druk in de container valt weg en door de lucht in het potje wordt vervolgens het deksel er gewoon afgeduwd. Met mijn zeer beperkte kennis van natuurkunde heb ik vervolgens geredeneerd dat het dekseltje dus luchtdicht zou moeten afsluiten en in principe dus interessant was.
Nu doe ik het zo: ik stop er 40 gram tabak in, doe het dekseltje er gewoon op (dus niet echt vast klikken) zodat er ook lucht uit dat bakje weg kan, zet het in de (kleine) container en zuig die vervolgens vacuüm. Op het moment dat ik daarna in één beweging weer lucht in de container laat stromen (en de druk in de container dus weer in één kort moment toeneemt), wordt het dekseltje er met een heus knalletje op geperst en deukt zelfs het bakje een beetje in. Vervolgens zie ik dan dat het dekseltje inderdaad enigszins bol naar binnen (beneden) staat en blijft staan.

Hoe bevalt dat? Wel, toevallig nam ik vorige week weer zo'n bakje met bovengenoemde tabak in gebruik. Dat heeft in mijn keldertje gestaan sinds december 2015. Nou, de tabak was nog steeds uitstekend qua geur, smaak en rookbaarheid. Sterker nog: eerder ietsjes te vochtig dan ietsjes te droog, precies zoals die destijds uit dat grotere blik kwam (die tabak kun je eventueel prima even een paar minuten aan de lucht laten drogen voor je hem in je pijp stopt, maar dat terzijde).
Kortom: tot nog toe werken die potjes in ieder geval alvast gedurende een maand of 14. Of die dan ook gedurende bijvoorbeeld jaren werken, durf ik op dit moment nog niet te zeggen. Tabaksblikjes die leeg zijn, probeer ik nu in ieder geval eerst even uit (volgens de hierboven beschreven procedure). Sluiten ze luchtdicht af dan leg ik ze opzij om te zijner tijd te gebruiken als opslag blikje.
Daarbij moet ik dan nog vermelden dat het best mogelijk is dat je die truc met zo'n gebruikt tabaksblikje niet eindeloos kunt herhalen. Het is bijvoorbeeld goed denkbaar dat het seal randje in het dekseltje het op een gegeven moment niet meer doet. Maar dat zien we dan wel weer. Voorlopig is dit voor mij de goedkoopste en simpelste methode. Uiteindelijk hangt het er natuurlijk vanaf, hoeveel je rookt dan wel hoeveel tabak je wilt opslaan en hoeveel geschikte potjes of blikjes (die ik dan toch het meeste vertrouw) je ter beschikking hebt.

Van Freark heb ik begrepen dat die de al eerder vermelde blikjes van Dan Pipe gebruikt en daar vooralsnog uiterst tevreden over is.

Nou ja, al met al leken me mijn ervaringen tot nog toe voldoende de moeite waard om hier te delen. Het hoe en waarom daarvan heb ik al eerder uitgelegd.

Het moge duidelijk zijn dat, als je bijvoorbeeld een à twee blikjes per week rookt, zo'n apparaatje zich - aldus gebruikt - in principe relatief snel terug verdient. Zeker als je het ook voor gewone, huishoudelijke zaken gebruikt. Tenminste als je er iets in ziet om grotere of bulkverpakkingen tabak aan te schaffen en op te slaan en als je dat ten alle tijde gewoon thuis kunt doen.

In ieder geval lijkt me er nog van alles en nog wat over te zeggen, zowel voor als tegen, maar hierboven staan dus simpelweg mijn eigen ervaringen tot nog toe.

Ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken!

Met vriendelijke pijprokersgroet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Tabak bewaren

Bericht door smoorder »

Da's een gedegen uitleg, Fonz !

Ronneke
Berichten: 182
Lid geworden op: 11 jan 2017 17:21
Locatie: Rotterdam

Re: Tabak bewaren

Bericht door Ronneke »

Ik heb al jaren een foodsaver. Een makkelijk model dat je dichtklapt. Ik heb deze toen aangeschaft bij kookpunt en deze was niet duur. Iets boven de honderd euro. Ik heb die aangeschaft om voedingsmiddelen te vacumeren voor ze in te vriezen en daardoor de houdbaarheid flink te verlengen. Ook gebruik ik ze voor sous vide bereidingen. Voor thuis werkt het apparaat perfect, maar er gaat wel tijd in het vacumeren zitten en als je het apparaat langdurig gebruikt raakt de band die de zak dichtsmelt oververhit zodat de zak in plaats van dicht geseald te worden smelt. Je kunt deze dus niet eindeloos achter elkaar gebruiken. De zakken worden wel echt goed vacuum getrokken en blijven ook vacuum, ook in de vriezer. Je moet wel op scherpe dingen zoals botten letten. Wordt de zak geperforeerd is hij meteen niet meer vacuum.

je kunt er ook potten bij kopen die je op het met het apparaat meegeleverde slangetje kunt monteren, maar deze zijn wel duur.
No Gods, No Masters

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Tabak bewaren

Bericht door The Fonz »

In navolging van mijn eerdere schrijfsels in dit topic, nog weer een recente ervaring.

Exact 17 maanden geleden heb ik een restant Mac Baren Golden Blend (uit een heel oud 100 grams blik) opnieuw opgeslagen. Daarvoor gebruikte ik een ouder, leeg 50 grams blik Early Morning Pipe van Dunhill. Dat blik had ik eerst even getest met mijn Allpax vacuümeer apparaatje (zie mijn vorige bijdragen) en goed bevonden.
Welnu: gisterenavond heb ik dat blikje geopend. Het deksel stond overigens nog steeds enigszins bol naar binnen. Ik kreeg het nog steeds met geen mogelijkheid open en heb dus een muntje onder het dekseltje geduwd en het met een kleine draai alsnog geopend op de normale manier. En ja hoor: de tabak - pakweg ergens rond de 40 gram of zo - was nog steeds in perfecte conditie! Ik heb er een Big Ben Nautic (een half bent standpijp) mee gestopt en die in pakweg een kwartiertje of vijf helemaal tot op de bodem leeg gepaft. Heerlijk en probleemloos (én positieve reacties van mijn omgeving over de kamergeur van het spul...!).
So far, so good, dus.
Ik ben hier extra over in mijn nopjes omdat ik deze tabak bij tijd en wijle graag rook en ik er nog drie grote blikken à 250 gram van heb staan in mijn voorraadje (die blikken zijn trouwens minstens een jaar of tien, twaalf oud). En nu blijkt dus dat ik "restanten" van die tabak prima opnieuw luchtdicht kan opslaan. Wanneer ik dan te zijner tijd zo'n blik van 250 gram aan ga breken, hoef ik mij in ieder geval geen zorgen te maken over uitdrogen en zo. Tenslotte rook ik toch al gauw zo'n twee tot drie soorten tabak per dag en met in totaal drie tot vier pijpjes per dag is het dan wel zaak dat ik, na opening van een groot blik, de rest in kleinere hoeveelheden goed kan bewaren.
Bovendien ben ik tegenwoordig, middels een "ruilhandel" met een ander, zeer vooraanstaand lid van ons forum, de gelukkige bezitter van een 9-tal blikken van Dan Pipe. Daar kan ik, naar verluidt, zo'n 70 gram tabak per blik in kwijt. Voorlopig ben ik dus, zogezegd, goed onder de pannen!

Groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Tabak bewaren

Bericht door Claude »

Gebruik al jaren deze potjes om bulk in hoeveelheden van 50gram te bewaren. Elke keer als ik een bulkverpakking van iets koop, dan koop ik een 4 of 8 tal van deze potjes die ook nog eens goed te hergebruiken zijn. Heb er tegen de 100 nu, dus genoeg. Nieuwe 'lids' zijn los verkijgbaar.


Afbeelding

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Tabak bewaren

Bericht door rivulus »

Vandaag een bulkverpakking Peter Stokkebye Bullseye Flake overgepakt in 50 gram aluminium vacuum zakjes. Gaat best wel goed :D

Ik heb nog geen ervaring met de lange termijn opslag ervan, maar in tegenstelling tot de plastic zakjes ruik ik hier niet de tabak door het zakje heen.
Afbeelding

Om aluminium zakjes te kunnen sealen heb je wel een apparaat met instelbare sealtijd nodig, de meeste goedkopere zijn fixed en kunnen alleen de standaard dunne plastic zakjes aan. En een regelbaar vacuum is ook handig, vooral als je iets anders dan flakes wilt sealen zonder de tabak geheel te pletten.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Tabak bewaren

Bericht door Asmodeus »

Fraai verpakt. Handig ook dat je zelfs zonder het keurige etiket redelijkerwijs kunt vermoeden welke tabak erin zit.

RICHCigaro
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017 23:58

Re: Tabak bewaren

Bericht door RICHCigaro »

Claude schreef:Gebruik al jaren deze potjes om bulk in hoeveelheden van 50gram te bewaren. Elke keer als ik een bulkverpakking van iets koop, dan koop ik een 4 of 8 tal van deze potjes die ook nog eens goed te hergebruiken zijn. Heb er tegen de 100 nu, dus genoeg. Nieuwe 'lids' zijn los verkijgbaar.


Afbeelding
Waar koop je deze? En zijn de potten van Bonne Maman ook geschikt? Dat zijn de jam potten :mrgreen:

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Tabak bewaren

Bericht door Claude »

Deze koop je bij Masonjar.nl. Ze zijn prijzig, maar hergebruikbaar.

De bonne maman potten zijn niet geschikt. Die sluiten niet goed af.

Probeer de Mason Jar Wide Mouth eens!

RICHCigaro
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017 23:58

Re: Tabak bewaren

Bericht door RICHCigaro »

Dank! Even navragen wanneer ze weer op voorraad zijn. Gegroet.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Tabak bewaren

Bericht door NoneNicer »

Vorige week bij Action een nieuw type weckpot gevonden. Er zijn er enkele in de duurtest gezet. Ze zijn iets hoger dan gemiddeld en kunnen prima 50gr tabak bevatten. De kwaliteit van de metalen sluit stukken is wat minder, maar de siliconen ring maakt het prima. Voor 0,70/stuk wel interesant om uit te proberen. Ze zijn herkenbaar aan een papieren vulling en een knalrode dunne(!) ring, wat dus voor siliconen prima is.

RICHCigaro
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017 23:58

Re: Tabak bewaren

Bericht door RICHCigaro »

NoneNicer schreef:Vorige week bij Action een nieuw type weckpot gevonden. Er zijn er enkele in de duurtest gezet. Ze zijn iets hoger dan gemiddeld en kunnen prima 50gr tabak bevatten. De kwaliteit van de metalen sluit stukken is wat minder, maar de siliconen ring maakt het prima. Voor 0,70/stuk wel interesant om uit te proberen. Ze zijn herkenbaar aan een papieren vulling en een knalrode dunne(!) ring, wat dus voor siliconen prima is.
Top! Heb je er een foto van toevallig?

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Tabak bewaren

Bericht door NoneNicer »

Komen ze! Even ter vergelijking ook de weckpot kloon van Xenos/Blokker die ik normaliter gebruik er bij. Witte ring is dus de Bormioli Fido met klemdeksel van 20cl. Kost normaal €2,50 bij Blokker en Xenos en is in de aanbieding voor €1,70 meestal te koop. De rode ring is de pot voor €0,70 van de Action, ook 20cl, alleen wat hoger. Ze zijn stapelbaar(!) ook met de merken onderling.

In de foto van boven is duidelijk verschil te zien in de diameter van het gebruikte draadstaal om de pot dicht te houden. Met een klein beetje oplettend zijn om de pot goed klemmend te maken bij dichtdoen moet deze pot ook afdoende luchtdicht zijn. Water komt er in ieder geval niet uit bij mijn test.AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie