Tabak bewaren

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Utopia
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jun 2016 15:41

Re: Tabak bewaren

Bericht door Utopia »

Mijn tabak bewaar ik in deze pot http://media.flaschenland.com/ProductIm ... Off_66.jpg.

Ik rook niet zo vaak, dus kom met mijn tabak wel enkele maanden toe dus is mijn vraag of deze pot wel voldoet? Ik bewaar mijn tabak ook in mijn houten bureau helemaal vanachter zodat die amper met temperatuurswisselingen te maken krijgt en niet aan het licht wordt blootgesteld. Heeft iemand nog verder advies op deze manier van tabak bewaren, is deze goed of slecht? Bedankt!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak bewaren

Bericht door Eliminator »

Deze pot zal zeker niet luchtdicht zijn, toch wel een voorwaarde om tabak op de juiste vochtigheid te kunnen houden.
Beter is een pot aan te schaffen welke luchtdicht is, zoals bijvoorbeeld
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Tabak bewaren

Bericht door Deadl0ck »

Utopia schreef:Ik bewaar mijn tabak ook in mijn houten bureau helemaal vanachter zodat die amper met temperatuurswisselingen te maken krijgt en niet aan het licht wordt blootgesteld.
Uhm, wat dacht je van de verschillen tussen dag en nacht temperatuur? dat kan afhankelijk van huis / stoken zo 5 tot 10 graden zijn. laatst was het nog 24 overdag en 12 s'nachts...
Ik bedoel, als je je dan om temperatuur druk gaat maken, dan zou ik kiezen voor of een ruimte met 24/7 klimaat controle, of een kelder.

En licht afbreuk... tja. Ik weet dat het een dingetje is, maar ook dat lijkt mij wat tijd nodig te hebben, zal ook geen weken kosten. Eerder kwartalen of zelfs jaren lijkt mij. Gordijnen, vloerbedekking, posters, etc verkleuren ook niet op een maand tijd toch? Heb er nooit echt iets concreet over gelezen, dus echt zinnig kan ik er niet over zijn, maar zolang het niet in direct zonlicht staat zal het wel mee vallen denk ik dan maar.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Tabak bewaren

Bericht door Deadl0ck »

Eliminator schreef:Deze pot zal zeker niet luchtdicht zijn, toch wel een voorwaarde om tabak op de juiste vochtigheid te kunnen houden.
Beter is een pot aan te schaffen welke luchtdicht is, zoals bijvoorbeeld
Afbeelding
Kwestie van de water test doen. Water en wat afwasmiddel in ding, ding op de kop zetten, tissue eronder, dag of 2 laten staan... als het tissue nat is, is't inderdaad niet lucht dicht. Als de tissue droog blijft zal het wel los lopen.

Test is niet helemaal effectief, want ondanks dat 98% (als voorzichtige schatting) van alle soorten moleculen die in de atmosfeer zitten groter zullen zijn dan water moleculen, heb je ook te maken met de aanzienlijke oppervlakte spanning van water. (vandaar ook het afwas middel, verlaagt de oppervlakte spanning van water aanzienlijk.)

Je zou de test nog effectiever kunnen maken door na het sluiten van de pot de pot op te warmen, waardoor de inwendige druk hoger word, en het eerder door dunne poriën naar buiten geperst zal worden. Echter zal ,als je de pot te warm maakt, er zowiezo water uit komen. Immers, zo trek je potten ook vacuum. Vullen, deksel erop, daarna verhitten, door de hogere druk ontsnapt er lucht, en na afkoelen heeft de pot intern een veel lagere luchtdruk dan de atmosfeer heeft.

Leuk om over na te denken! Dank Peter, heb ik weer een tijdje mijn hersens kunnen pijnigen! En uh, voor iedereen die dit in het geheel niet boeiend vond... excuus voor het gewauwel :mrgreen:
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Tabak bewaren

Bericht door Claude »

Naar mijn idee is dit de beste manier om één blik tabak, of 50 gram aan tabak goed op vochtigheid te houden:

https://www.mason-jars.nl/ball-weckpot- ... mason-jars

Niet heel goedkoop, maar ze gaan erg lang mee.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Tabak bewaren

Bericht door Ribbon »

Bedoel je het 'luchtdicht' bewaren op de langere termijn of voor de korte termijn om te roken?

In het eerste geval zijn het inderdaad prima potten weet ik uit ervaring. In het tweede geval geef ik toch de voorkeur aan de weckpotten met rubberen ring. Omdat die Ball jar deksels tweedelig zijn is dat toch wat minder praktisch. In de weckpotten blijft de tabak die ik op dat moment open heb staan vaak goed op vocht.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Tabak bewaren

Bericht door L.deJong »

Er is eerder opgemerkt dat de weckpotten van de Xenos (helaas in Zwijndrecht NL uit het de schappen) met een witte rubberen ring er goed zijn, merk Fido.
Ik heb zowel weckpotten met een witte als weckpotten met een rode ring, de weckpotten met een witte ring zijn vele malen beter.
Dit komt omdat de kwaliteit van het rubber veel beter is, en omdat de rode ringen net te smal zijn waardoor ze een weinige luchtstroom toelaten.
Daarom gebruik ik de rode ring-potjes nu voor tabak die ik vaak rook, en de witte ringen voor opslag.
Uit mijn hoofd gezegd zijn de 200ml weckpotten precies groot genoeg om 50gram tabak te bewaren.
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Tabak bewaren

Bericht door Paasei »

de fido's vind ik hier nog steeds bij Blokker
wellicht in de Nederlandse Blokkers ook?
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Tabak bewaren

Bericht door Ribbon »

Mijn Fido's heb ik gekocht bij zo'n 'eurowinkel'. En inderdaad, bij de Blokker liggen ze ook.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Tabak bewaren

Bericht door rivulus »

http://www.ebay.nl/itm/262379758504

Je kunt de witte ringen ook los krijgen (xenos of dille en kamille)
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tabak bewaren

Bericht door Bommel »

Of je koopt bij de betere kookwinkel Manson Jars.
Mooie glazen potten met metalen draai deksel mat daarin een goed sluitende siliconen ring.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Tabak bewaren

Bericht door Paasei »

rivulus schreef:http://www.ebay.nl/itm/262379758504

Je kunt de witte ringen ook los krijgen (xenos of dille en kamille)
En ook bij blokker, gewoon een rekje naast die potten zelf... en van het merk Fido, dus passen zeker.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Tabak bewaren

Bericht door wiele »

Ik ben toch van plan om nog een redelijke voorraad tabak aan te gaan leggen via 4 noggins. Lancer's slices dragen echt mn voorkeur. IK heb een 200gr in een weckpot zitten sinds een goed half jaar. Niks mis mee. maar wat zou dit doen na een jaar of 2? OF 3?

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Tabak bewaren

Bericht door Stoker »

Ik heb een x aantal van deze potten gehaald bij de blokker .. merk Qautro Stagioni ( zit een rubberen band in het deksel en sluit heel goed af )
Ze hebben ze in verschillende maten .. ik gebruik de middelste voor 50 gram en grootste voor 100 gram .. al past de 100 gram wel in de middelste maat maar ik doe soms 2 blikken in een pot :D zo kan het allemaal lekker door rijpen en af en toe kan ik snufje nemen :P


http://www.blokker.nl/nl/blknl/koken-en ... -0-5-liter
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Tabak bewaren

Bericht door capricorn »

Het lijkt mij geen goed idee om blikken in glazen om te vullen.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Tabak bewaren

Bericht door Paasei »

Inderdaad, als je gesealde blikken hebt die je wil laten rijpen, laat het daar gewoon in.
Als je een blik opent, kan je het ook daar best in laten.
Vierkante blikken (SG - style) zou je misschien nog over kunnen hevelen omdat die minder goed afsluiten en er dus kans is om uitdroging, maar zelfs dan is halfweg bevochtigen met een steentje meestal voldoende. Tenzij je een jaar doet met een blikje...

Wecpotten en andere afsluitbare recipienten zijn eigenlijk enkel goed voor tabak die je in bulk koopt, dus uit de States bijvoorbeeld (maar dat mag niet en dus doet niemand dat hier... :-T ) of als je tabak in pouches koopt.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Tabak bewaren

Bericht door Huub »

Paasei schreef:Inderdaad, als je gesealde blikken hebt die je wil laten rijpen, laat het daar gewoon in.
Als je een blik opent, kan je het ook daar best in laten.
Vierkante blikken (SG - style) zou je misschien nog over kunnen hevelen omdat die minder goed afsluiten en er dus kans is om uitdroging, maar zelfs dan is halfweg bevochtigen met een steentje meestal voldoende. Tenzij je een jaar doet met een blikje...

Wecpotten en andere afsluitbare recipienten zijn eigenlijk enkel goed voor tabak die je in bulk koopt, dus uit de States bijvoorbeeld (maar dat mag niet en dus doet niemand dat hier... :-T ) of als je tabak in pouches koopt.
Hallo Jan,

Ik koop regelmatig bulk tabakken in de USA o.a. de Peter Stokkebye Luxury Bullseye Flake en de McClelland 2015 Virginia-Perique Flake.
Waarom zou dat niet mogen?
Er zijn wel meer leden van het Forum die bulk tabakken in de USA bestellen. Ik zie met name de Luxury Bullseye Flake hier vaak genoemd en die is toch alleen in de USA te bestellen.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak bewaren

Bericht door Sidekickelvis »

Klopt Huub, maar wettelijk gezien mag je geen tabakswaren over de grens invoeren via post of pakketpost. Vind de douane het dan ben je het kwijt.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Tabak bewaren

Bericht door Huub »

Sidekickelvis schreef:Klopt Huub, maar wettelijk gezien mag je geen tabakswaren over de grens invoeren via post of pakketpost. Vind de douane het dan ben je het kwijt.
Hallo Jorg.

Inbeslagname door de douane heb ik nog nooit meegemaakt.

Wel betalen van Omzetbelasting en Inklaringskosten.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Tabak bewaren

Bericht door Sidekickelvis »

Huub schreef:
Sidekickelvis schreef:Klopt Huub, maar wettelijk gezien mag je geen tabakswaren over de grens invoeren via post of pakketpost. Vind de douane het dan ben je het kwijt.
Hallo Jorg.

Inbeslagname door de douane heb ik nog nooit meegemaakt.

Wel betalen van Omzetbelasting en Inklaringskosten.
Dan heb je mazzel tot nu toe. Anderen hebben minder geluk gehad meen ik gelezen te hebben.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Tabak bewaren

Bericht door wiele »

Ik heb ook luxury bullseye flake bestelde in de USA. alsook lancer's slices van Charles fairmorn.

Misschien dat verzending nr België nog op het randje zit? vandaar dat ik nu nog wil bijgaan.
Ik bestel in bulk. En doe ze inderdaad in glazen potten met een rubberen ring en een metalen afsluitklem. Dan kan ik nog makkelijk eens snuffelen.

Dus zo te lezen zal dat een goede oplossing zijn. EN maar hopen dat ik achter 20j nog uit mn potten lancer slices mag putten :-T
Laatst gewijzigd door wiele op 01 nov 2016 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Tabak bewaren

Bericht door wiele »

Heb net 500 gr lancer's slices besteld in de USA. Ben eens benieuwd of het aan komt. kost alleszins met verzending en alles in 6,4 euro per 50g. Dus daar kan ik niet voor sukkelen voor zo een goeie blend.

Next op het verlanglijstje zijn nog minstens 10 blikken of meer SG commonwealth om echt diep weg te steken. Maar dat is iets voor de eindejaarsbonus denk ik.
Laatst gewijzigd door wiele op 01 nov 2016 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Tabak bewaren

Bericht door Huub »

wiele schreef:Heb net 500 gr lancer's slices besteld XXXX. Ben eens benieuwd of het aan komt. kost alleszins met verzending en alles in 6,4 euro per 50g. Dus daar kan ik niet voor sukkelen voor zo een goeie blend.

Next op het verlanglijstje zijn nog minstens 10 blikken of meer SG commonwealth om echt diep weg te steken. Maar dat is iets voor de eindejaarsbonus denk ik.
Beste Wiele,

Het is hier al vaker gevraagd. Noem s.v.p. de naam van de leverancier niet.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Tabak bewaren

Bericht door wiele »

Sorry. HEB het aangepast.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Tabak bewaren

Bericht door Arclaud »

Top! De bron(nen) zijn al zo beperkt... Nu ook nog de EU wegvalt is het helemaal om te schreien!
:cry:
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Tabak bewaren

Bericht door Stoker »

Paasei schreef:Inderdaad, als je gesealde blikken hebt die je wil laten rijpen, laat het daar gewoon in.
Als je een blik opent, kan je het ook daar best in laten.

Toch heb ik het gevoel dat ik het beter in me potten kan doen .. .. al snap ik wel dat je het rustig in het blik kan laten ..
vind het persoonlijk makkelijker .
Alhoewel als je veel rEIst met een bepaalde tabak soort is een pot niet zo heel handig dan is een blik compacter en dus makkelijker mee te nemen.

Ik rook voor namelijk thuis dus heb dat niet echt ..
kwa rijpt tijd ja ik heb eigenlijk nog niet een tabak die al een jaar in een pot zit .. dus kan daar nog niet echt over uitlaten

Als ik wel meerdere blikken van een soort/ merk heb doe ik er toch vaak 1 soms 2 in de pot en de rest laat ik gewoon in blik staan
Word ondertussen wel tijd voor een Kast of dergelijke voor de potten en blikken en pijpen ..
het is een aardige collectie die je zo snel opbouwt PKZ en TKV hebben hier aardig huis gehouden :P

heb wel een Mc baren die uit een pouche komt die ik nu een maand of 2-3 in pot heb en lijkt nu of die beter gaat smaken ..

heb eigenlijk ook alleen maar aromatics Zoet vooral ik dacht persoonlijk dat er altijd wel lucht in de weckpotten zou komen ( weet eigenlijk niet waarom) daarom heb ik voor deze soort gekozen
Laatst gewijzigd door Stoker op 02 nov 2016 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Tabak bewaren

Bericht door capricorn »

Hi;
het klopt wel dat sommige tabaken bet smaken als ze in een pot zitten. maar dat komt niet van het rijpen zonder door het feit dat je ze lucht
waardoor de aromas zich beter kunnen verdelen.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: RE: Re: Tabak bewaren

Bericht door Tobias Tobit »

Stoker schreef: rijst met een bepaalde tabak soort
Ik hou er niet van, geef mij maar gewoon nasi.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: RE: Re: Tabak bewaren

Bericht door Stoker »

Tobias Tobit schreef:
Stoker schreef: rijst met een bepaalde tabak soort
Ik hou er niet van, geef mij maar gewoon nasi.
:oops: :oops: :oops: :oops: :lol: :lol:
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Tabak bewaren

Bericht door Stoker »

capricorn schreef:Hi;
het klopt wel dat sommige tabaken bet smaken als ze in een pot zitten. maar dat komt niet van het rijpen zonder door het feit dat je ze lucht
waardoor de aromas zich beter kunnen verdelen.

dat klinkt wel logisch , dan is het dus niet echt slecht om ze te verpotten ipv een blik
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Plaats reactie